YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin yli 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ja silloin pystyi elämään opintotuella ja pienellä määrällä osa-aikatyötä. En ikinä joutunut ottamaan opintolainaa. Opiskelija sai opintorahan päälle myös asumislisää. Olen Petteri Orpon ja Teemu Keskisarjan ikäluokkaa ja ihmettelen näiden ikäisteni päättäjien huonoa muistia.
Puhutaanpa totta vaihteeksi! Minä opiskelin 2007-2013 ja sain opiskelijan asumislisää ja opintotukea netto 447 euroa kuukaudessa millä maksoin vuokran ja elämisen. Ei opiskelija tarvitse ulkomaanlomia, brunsseja ja pleikkarivitosia tai kalliita kampaamopalveluita. Nyt opiskelijat saa tosi isot sosiaalituet kun ovat tavallisen asumistuen piirissä!
Käyttäjä44649 kirjoitti:
Miten näihin kommentteihin muuten saa vastattua? En tajua, nytkin viimeinen kommentti meni ihan omana kommenttinaan, vaikka yritin vastata yhteen edellissivun kommenttiin.
Palstan uudistettu halpistekniikka toimii huonosti. Jos vastausketju on pitkä, viimeisimmät eivät enää näy oman lisätyn kommentin yllä ja jossain vaiheessa kaikki edelliset viestit jäävät puuttumaan.
Kyllä se lähes 20 vuottakin sitten oli köyhää opiskelijan elämä. Miksi sen nyt pitäisi olla jotenkin erilaista tai yhteiskunann kustantaa kaikki? Juustoon ei ollut vara, vaan pizzaan raastettiin porkkanaa juustoraasteen korvikkeeksi. Huonekalut, petivaatteer, pyyhkeet matot, astiat ja kaikki oli sukulaisilta kerättyjä ylimääräisiä. Uusista ei edes haaveiltu. Kahvinkeitin ostettiin kirpparilta. Kahvia juotiin säästellen. Elintaso koheni, kun menin opintojen ohella töihin. Vanhemmat auttoivat silloin tällöin, ei heilläkään ollut vara elättää. Toki tuolloin ei ollut pädejä, kalliita puhelimia, sushia, ulkomaanmatkoja, enkä kyllä itse osannut kaivatakaan. Ehkä nykyisin pitää olla kaikkea ja ollaan niin etuoikeutettuja ettei mitääm tarvitsisi itse tehdä tai nähdä vaivaa? ainiin ja kimppakämpissä asuttiin. Pyöräiltiin kaikkialle, sinne töihinkin kauas säässä kuin säässä. Työt mahdollisirivat yksiössä asumisen ja juustoraasteen mm.
Ylen kuvassa on ulkkisopiskelija. En pysty symppaamaan enkä samaistumaan yhtään. Mulla ei ole mitään kokemusta sellaisten ongelmista.
Suomalaisilla on ollut tiukkaa ennenkin ja soluissa jouduttiin asumaan vaan. Töihin vaan jos rahat ei riitä.
Itse aikoinaan opiskelin lainarahalla, köyhästä duunariperheestä kun tulin eikä vanhemmilla ollut mahdollisuutta tukea rahallisesti. Nostin pienen opintorahan lisäksi kaikki tarjolla olleet opintolainat ja olin töissä kaikki lomat, eikä silti todellakaan ollut ylimääräistä rahaa vaan nippa nappa elossa pysyi.
Ei ollut herkkua valmistua lama-Suomeen 120000 markan laina niskassa, kun työllistymisestä ei ollut mitään tietoa. Siksipä olen tukenut lapsiani niin, että yhtään senttiä lainarahaa ei ole heidän tarvinnut opiskeluunsa käyttää, vaan saivat aloittaa työelämässä puhtaalta pöydätä.
Säälittää kyllä nämä nykyopiskelijat, kun kaiken aikaa leikataan koulutuksesta ja opintotuista, joista on vaalilupauksissa luvattunolla leikkamatta. Aina samat valheet.
Eivät omatkaan lapseni varmasti olisi ilman kodin tukea pystyneet opiskelemaan ilman lainarahaa. Tällaisessa työllisyystilanteessa ei todellakaan ole herkkua valmistua velkataakan kanssa työmarkkinoille, missä tarjolla on vain eioota. Varsinkin, kun asenneilmapiiri on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Ilmeisesti olet nukkunut 10 vuotta jos et tiedä. Sipilän hallitus leikkasi opintorahaa ja lisäsi opintotuen lainapainotteisuutta. Opintotuen kestoa on myös leikattu. Opiskelijoiden on pakko ottaa useimmiten lainaa elääkseen ja valmistuakseen ajallaan.
Ohi on ne ajat, jolloin opiskeltiin, biletettiin ja tehtiin töitä samaan aikaan.
Valmistuminen määräajassa leikkaa kyllä opintolainan maksua kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lähes 20 vuottakin sitten oli köyhää opiskelijan elämä. Miksi sen nyt pitäisi olla jotenkin erilaista tai yhteiskunann kustantaa kaikki? Juustoon ei ollut vara, vaan pizzaan raastettiin porkkanaa juustoraasteen korvikkeeksi. Huonekalut, petivaatteer, pyyhkeet matot, astiat ja kaikki oli sukulaisilta kerättyjä ylimääräisiä. Uusista ei edes haaveiltu. Kahvinkeitin ostettiin kirpparilta. Kahvia juotiin säästellen. Elintaso koheni, kun menin opintojen ohella töihin. Vanhemmat auttoivat silloin tällöin, ei heilläkään ollut vara elättää. Toki tuolloin ei ollut pädejä, kalliita puhelimia, sushia, ulkomaanmatkoja, enkä kyllä itse osannut kaivatakaan. Ehkä nykyisin pitää olla kaikkea ja ollaan niin etuoikeutettuja ettei mitääm tarvitsisi itse tehdä tai nähdä vaivaa? ainiin ja kimppakämpissä asuttiin. Pyöräiltiin kaikkialle, sinne töihinkin kauas säässä kuin säässä. Työt mahdollisirivat yksiössä asumisen ja juustoraasteen mm.
Sekin ero, että silloin käytetty tavara oli keskimäärin kalliimpaa ja sitä oli tarjolla vähemmän.
Nyt jos tahtoo on mahdollista hankkia lähes kaikki tavara joko ilmaiseksi tai halvalla. Jopa hävikki- ja muu aleruuan tarjonta on huomattavasti lisääntynyt niistä ajoista.
Opiskelijoilla on edullinen ruokailu,yleinen asumistuki,opintoraha,opintolainasta yhteiskunta maksaa osan,kun valmistut määräajassa,silti moni joutuu työskentelemään opintojen ohessa,mutta ei tilanne siltikään mikään huono ole,etänäkin pystyy nykyään ison osan opinnoista suorittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lähes 20 vuottakin sitten oli köyhää opiskelijan elämä. Miksi sen nyt pitäisi olla jotenkin erilaista tai yhteiskunann kustantaa kaikki? Juustoon ei ollut vara, vaan pizzaan raastettiin porkkanaa juustoraasteen korvikkeeksi. Huonekalut, petivaatteer, pyyhkeet matot, astiat ja kaikki oli sukulaisilta kerättyjä ylimääräisiä. Uusista ei edes haaveiltu. Kahvinkeitin ostettiin kirpparilta. Kahvia juotiin säästellen. Elintaso koheni, kun menin opintojen ohella töihin. Vanhemmat auttoivat silloin tällöin, ei heilläkään ollut vara elättää. Toki tuolloin ei ollut pädejä, kalliita puhelimia, sushia, ulkomaanmatkoja, enkä kyllä itse osannut kaivatakaan. Ehkä nykyisin pitää olla kaikkea ja ollaan niin etuoikeutettuja ettei mitääm tarvitsisi itse tehdä tai nähdä vaivaa? ainiin ja kimppakämpissä asuttiin. Pyöräiltiin kaikkialle, sinne töihinkin kauas säässä kuin säässä. Työt mahdoll
Sitä lainaa tarvitsee ihan päivittäiseen elämiseen, vaikka saisi kaikki huonekalut ilmaiseksi. Yli 20 000 euron laina ei tarkoita edes täyttä opintolainaa. Jos opiskelija nostaa sen verran lainaa, että käytössä on työmarkkinatuen verran rahaa kuussa, ylittyy 20 000 heittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Ilmeisesti olet nukkunut 10 vuotta jos et tiedä. Sipilän hallitus leikkasi opintorahaa ja lisäsi opintotuen lainapainotteisuutta. Opintotuen kestoa on myös leikattu. Opiskelijoiden on pakko ottaa useimmiten lainaa elääkseen ja valmistuakseen ajallaan.
Ohi on ne ajat, jolloin opiskeltiin, biletettiin ja tehtiin töitä samaan aikaan.
Valmistuminen määräajassa leikkaa kyllä opintolainan maksua kivasti.
Hyvitykselle on matala katto. 18 000 euroa ylittävästä osasta ei saa hyvitystä. Nykyisellä korkotasolla pelkästään korkoja ehtii kertyä niin paljon, että useimmilla tuo ylittyy heittämällä. Amk-tutkinnossa hyvityksen yläraja on vielä matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Et omista mitään, syön ötököitä ja olet onnellinen. Tervetuloa uusi uljas maailma
Vilkaiskaa ympärillenne mitä meille syötetään uusiksi onnellisuudenlähteiksi kun vanhat stigmatisoidaan, kukaties kielletäänkin.
Ihmistähän tässä muokataan eikä mitään mystisiä rakenteita. Ihmistä sopeutumaan uusiin painajaismaisiin ehtoihin ja rakenteisiin. Tottelevaisuudesta tietysti palkitaan esim jättämällä sinut rauhaan. Siinäpä ylellisyyttä kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet ei usko että vielä 10v sitten opintoraha oli 260e/kk ja asumislisä 200e/kk, ja tätä sain VAIN 9kk vuodessa. Nykyään vuosittainen tukisumma selvästi suurempi.
Joo ja 10 vuotta sitten mä asuin opiskelukaverin kanssa kimppakämpässä 85 neliön kolmiossa jonka vuokra oli 520e, ja nyt asun puolison kanssa 45 neliön kaksiossa jonka vuokra on 790e. Vuokrat on nousseet ihan järjettömästi.
Siis opiskelijoille pitäisi maksaa asunnonostoon rahaa? Eiköhän niiden tukien tarkoitus ole elättää opintojen ajan, ja sitten tienaamaan, ja palkastaan ostamaan asuntoa-
Vierailija kirjoitti:
Siis opiskelijoille pitäisi maksaa asunnonostoon rahaa? Eiköhän niiden tukien tarkoitus ole elättää opintojen ajan, ja sitten tienaamaan, ja palkastaan ostamaan asuntoa-
Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?
Syy on selvä. Aiemmin oltiin koko opintojen ajan osa-aikatöissä kaupassa, siivoojana ja mitä vaan. Nykyinen kermanuoriso ei ole valmis tekemään töitä opintojen ohella ja kuvittelevat, että vain pelkällä tuella ja lainalla voisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Syy on selvä. Aiemmin oltiin koko opintojen ajan osa-aikatöissä kaupassa, siivoojana ja mitä vaan. Nykyinen kermanuoriso ei ole valmis tekemään töitä opintojen ohella ja kuvittelevat, että vain pelkällä tuella ja lainalla voisi elää.
Harmi, että olet väärässä. Useimmat tekee töitä opintojen ohella. Nykyään valmistutaan nopeammin kuin ennen, joten opiskelulle on kovemmat vaatimukset. Ei ole mahdollista samalla tavalla pitkittää opintoja työssäkäynnin takia.
Lisäksi hallitus rankaisee osa-aikatyötä tekeviä opiskelijoita tukiuudistuksessaan. Tuet pienenee enemmän niiltä, joilla on työtuloja. Lainan välttäminen työtä tekemällä tehdään vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet ei usko että vielä 10v sitten opintoraha oli 260e/kk ja asumislisä 200e/kk, ja tätä sain VAIN 9kk vuodessa. Nykyään vuosittainen tukisumma selvästi suurempi.
Joo ja 10 vuotta sitten mä asuin opiskelukaverin kanssa kimppakämpässä 85 neliön kolmiossa jonka vuokra oli 520e, ja nyt asun puolison kanssa 45 neliön kaksiossa jonka vuokra on 790e. Vuokrat on nousseet ihan järjettömästi.
15 vuotta sitten mä asuin pienessä yksityiseltä vuokratussa yksiössä, jonka vuokra oli about 200€. Eli se päälle pari hunttia jäi vielä käyttörahaa ihan pelkästä opintotuesta. Ei tarvinnut nostaa lainaa, kun itselläni oli vähän säästöjä ja olin kesätöissä. Elämä oli mukavaa ja leppoisaa. Toista on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukekaa vanhemmat enemmän nuorianne, niin ei tartte sitä lainaa ottaa.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta.
Siinä on ollut vähintään 18 vuotta mahdollisuus säästää lapselle, kun lapsi on asunut kotona. Eikö 18 vuodessa tosiaan ole mitään saanut sukan varteen omalle jälkikasvulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin yli 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ja silloin pystyi elämään opintotuella ja pienellä määrällä osa-aikatyötä. En ikinä joutunut ottamaan opintolainaa. Opiskelija sai opintorahan päälle myös asumislisää. Olen Petteri Orpon ja Teemu Keskisarjan ikäluokkaa ja ihmettelen näiden ikäisteni päättäjien huonoa muistia.
Puhutaanpa totta vaihteeksi! Minä opiskelin 2007-2013 ja sain opiskelijan asumislisää ja opintotukea netto 447 euroa kuukaudessa millä maksoin vuokran ja elämisen. Ei opiskelija tarvitse ulkomaanlomia, brunsseja ja pleikkarivitosia tai kalliita kampaamopalveluita. Nyt opiskelijat saa tosi isot sosiaalituet kun ovat tavallisen asumistuen piirissä!
Laina ei ole tuki.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta.