Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni

Vierailija
31.05.2023 |

Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.

"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."

https://yle.fi/a/74-20033332

Kommentit (741)

Vierailija
701/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa on yksivirhe. Sitä lainaa ei suurin osa opiskelijoista oikeasti haluaisi edes ottaa. Eduskunta on vain säätänyt lait ja vatuloinnilla vatuloinut talouden niin persiilleen, että käytännössä opiskelijat on pakotettu oikeistolaisen politiikan hengessä ottamaan sen. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

Tottakai toi on tehty tarkoituksella. Milloin muka oikeistolaiset ovat miettineet, miten voisivat helpottaa tai parantaa ihmisen elämää? Ei koskaan. 

Vierailija
702/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin yli 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ja silloin pystyi elämään opintotuella ja pienellä määrällä osa-aikatyötä. En ikinä joutunut ottamaan opintolainaa. Opiskelija sai opintorahan päälle myös asumislisää. Olen Petteri Orpon ja Teemu Keskisarjan ikäluokkaa ja ihmettelen näiden ikäisteni päättäjien huonoa muistia.

Puhutaanpa totta vaihteeksi! Minä opiskelin 2007-2013 ja sain opiskelijan asumislisää ja opintotukea netto 447 euroa kuukaudessa millä maksoin vuokran ja elämisen. Ei opiskelija tarvitse ulkomaanlomia, brunsseja ja pleikkarivitosia tai kalliita kampaamopalveluita. Nyt opiskelijat saa tosi isot sosiaalituet kun ovat tavallisen asumistuen piirissä!

Laina ei ole tuki. 

Nyky-opisk

Eivät he siitä nauti. Raha menee suoraan asuntosijoittajille. Entinen systeemi pitää saada takaisin. Korjata taas jälleen kerran Kokoomuksen pellepäätökset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan valmistuu tavoiteajassa - mikä ei ole edes vaikeaa, jos oikeasti käyttää aikansa opiskeluun, eikä politikointiin, saa verotuksessa tehdä opintolainasta vähennyksen.

Eli lyhyesti: Maksat vähemmän veroja, kun menet töihin. Eli se opintolaina suurelta osalta hyvitetään niille, jotka sen yhteiskunnan maksaman opiskeluajan tuovat yhteiskunnan hyväksy työpanoksen muodossa.

Jos himmailet opiskelujen jälkeen tukien varassa tai opinnot jää kesken tms. niin sitten maksat opintolainasta täysimääräisenä takaisin. Mikä on ihan oikein, koska et ole hoitanut omaa osuuttasi yhteiskunnan kanssa tekemistäsi sopimuksesta, eli opiskellut, kun sinulle siitä maksetaan niin opiskelupaikka kuin myös selvää rahaa käteen opintotukena.

Ihan hyvä järjestelmä, joka kannustaa opiskelemaan sukkelasti ja hakeutumaan työelämään. Yhteiskunnalla on myös oikeus velvoittaa ihmisiä hoitamaan oma osuutensa, eikä vain v

Kannattaa varmaan kuunnella ihan niitä opiskelijoita. Ei lukea jotain juttuja netistä. 

Vierailija
704/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ON investointi tulevaisuuteen. Siksi on suotavaa, että investointia suunnitellaan ja vastataan itse lopputuloksesta. Myös kertyneestä velasta.

Hajua omasta investoinnista saa opiskeluaikana, kun etsii kesätöitä ja/tai harjoittelupaikkoja. Jos yleisen kielitieteen nro marxilaisen suuntautumisen koulutusohjelman koulutusta vastaaviapaikkoja ei ole, niin opiskeluaikana voi alkaa lukemaan jotain sivuainetta, jolla parantaa mahdollisuuksia. Tai etsiä Mäkkäristä töitä.

Piti olla: Neo-marxilaisen. Auto TXT väänsi 

Mutta tosiaan, jotain naistutkimuksen / sukupuolen tutkimuksen tutkijan työpaikkoja saattaa olla vuodessa 0 tai 1 auki. Loput vuosikurssilaiset ympäri maata etsii sitten jotain muuta. Esim hanttihommia tai hakee väitöskirjalle rahoitusta (ja harva saa).

En tunne suurtakaan sympatiaa noiden maailmanlopun koulutusohjelmia kohtaan. Lakkautus olisi paras vaihtoehto.

HY sivuilta sukupuolentutkimuksen koulutuksesta: Tällä hetkellä tutkimuksessa painottuvat muun muassa feministisen ajatteluperinteen tekstien tutkimus sekä käsitteiden käytön ja historian poliittinen analyysi; työelämän ja organisaatioiden sukupuolistavien rakenteiden ja toimintakäytäntöjen tutkimus; feministinen kriittinen eläintutkimus, kriittinen miestutkimus, queer- ja transtutkimus sekä niiden yhteydet yhteiskunta-ja kulttuuritieteelliseen eläin- ja ympäristötutkimukseen; erilaisten vähemmistöjen aseman tutkimus; sekä feministinen väkivallan tutkimus. 

Vierailija
705/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meininki on kyllä sitten muuttunut nopeasti, itse pitkän kaavan kautta opiskelin 2009-2019 ja ensimmäisinä vuosina muistan että siitä n. 500€/kk tuesta jäi mulla rahaa jopa säästöön soluvuokran ja muiden menojen jälkeen. Kun tuet viiden vuoden jälkeen loppui, jotenkin silti selvisin ilman lainaa. Olin vain kesät töissä ja niillä rahoilla sitten makselin kai vuokria ja söin pikkuhiljaa niitä muutaman tonnin säästöjä mitä tilille oli siihen asti elämässä kertynyt. Opiskelin itse humaanipuolta yliopistossa ja se oli kyllä sen verran lepsua, että ohessa olisi voinut ihan hyvin tehdä töitä ympärivuotisesti ilman mitään stressiongelmia. Mutta tiedä sitten nykytilanteesta mikä opiskelijoilla on. 

Vierailija
706/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lainaa ei saa nopeammin maksettua pois?mulla oli lainaa 30 000. Oon noin vuodessa maksanut siitä yli puolet pois. Oon tehnyt 2-3 työtä samaan aikaisesti valmistumisen jälkeen. Pyrin siihen että laina olisi maksettu tänä vuonna / viimeistään ensi vuonna. 

Tietysti monen työn tekeminen voi väsyttää, mutta tämä on väliaikaista. Ja haluan lainan mahdollisimman nopeasti pois. 

Miksi alapeukkuja? Oon ajatellut, että mielummin teen useampaa työtä ja maksan lainan mahdollisimman nopeasti pois, kun maksan korkeita korkokuluja vuodesta toiseen. Lisäyksenä vielä, että en ole tehnyt hyväpalkkaista / hyväpalkkaisia työtä, vaan huonosti palkattuja töitä, joista tätä lainaa pois maksan. 

Pullamössöt alapeukuttaa kun pitäisi saada kaikki sosiaalitukina Balin matkoista kaksioihin ja brunsseihin. Kas kun eivät jo vaadi Valtiota tekemään kokeetkin yliopistoissa..

Vierailija
707/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meininki on kyllä sitten muuttunut nopeasti, itse pitkän kaavan kautta opiskelin 2009-2019 ja ensimmäisinä vuosina muistan että siitä n. 500€/kk tuesta jäi mulla rahaa jopa säästöön soluvuokran ja muiden menojen jälkeen. Kun tuet viiden vuoden jälkeen loppui, jotenkin silti selvisin ilman lainaa. Olin vain kesät töissä ja niillä rahoilla sitten makselin kai vuokria ja söin pikkuhiljaa niitä muutaman tonnin säästöjä mitä tilille oli siihen asti elämässä kertynyt. Opiskelin itse humaanipuolta yliopistossa ja se oli kyllä sen verran lepsua, että ohessa olisi voinut ihan hyvin tehdä töitä ympärivuotisesti ilman mitään stressiongelmia. Mutta tiedä sitten nykytilanteesta mikä opiskelijoilla on. 

Kuulostaa todella oudolta. Myös opiskelijat voivat tarvita esim kalliita lääkkeitä ja uusia vaatteita joihin menee rahaa. Ruoka ei ole ainut mihin rahaa kuluu.

Vierailija
708/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lainaa ei saa nopeammin maksettua pois?mulla oli lainaa 30 000. Oon noin vuodessa maksanut siitä yli puolet pois. Oon tehnyt 2-3 työtä samaan aikaisesti valmistumisen jälkeen. Pyrin siihen että laina olisi maksettu tänä vuonna / viimeistään ensi vuonna. 

Tietysti monen työn tekeminen voi väsyttää, mutta tämä on väliaikaista. Ja haluan lainan mahdollisimman nopeasti pois. 

Miksi alapeukkuja? Oon ajatellut, että mielummin teen useampaa työtä ja maksan lainan mahdollisimman nopeasti pois, kun maksan korkeita korkokuluja vuodesta toiseen. Lisäyksenä vielä, että en ole tehnyt hyväpalkkaista / hyväpalkkaisia työtä, vaan huonosti palkattuja töitä, joista tätä lainaa pois maksan. 

Respect! (Jos totta)

Vierailija
709/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha on naurettavan pieni. Siis aivan todella pieni. Silti yksi ongelma on se, ettei nykyään iso osa opiskelijoita suostu tai pysty siihen matalaan elintasoon ja kituutteluun, mitä tuolla rahalla eläminen vaatii. Käytännössä siis ponnisteluja joko lisätöitä tai pakko ottaa lainaa. 

Halutaan merkkiä ja matkoja, hyvännäköistä ja mukavaa elämää. Siinä on puolensakin, että osaavat vaatia, mutta minusta ilmiö on mennyt ehkä jo liian pitkälle. Ei 20 vuotiaalle tarvitse ainakaan muiden kustantamana olla omaa kaksiota vuokralla, uusia huonekaluja, merkkivaatteita ja asioita "vimosen päälle".

Työssä näkyy siten, että Esimerkiksi jo neljän vuoden ajan firmamme kesätyöntekijät (yleensä yliopiston opiskelijoita 1.2. Tai 3. Vuodelta - eivät suostu!! (Seitsemästä viisi on alkanut pyytää muuta työtä) Tehdä perustyötä vaan alkavat vonkua vaativimpia tehtäviä vailla perusosaamista.. tätä perustyötä mitä meillä kaikil

Toi mistä kirjoitat, että opiskelijat eivät suostu perustyöhön on yliopiston luoma harha. Siis harha siiitä, että kun opiskellaan yliopistossa, sen jo pitäisi taata hyviä hommia.

Mutta varsinkin yksityispuolelle se kerro oikein mitään. Esim K-kauppiaskoulutusohjelmassa kauppatieteen maisteritkin teki duunia pullopalautushuoneessa, että opetteli ne hommat, miten hihna toimii ja systeemi pelaa.

Vierailija
710/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Respect! (Jos totta)

Totta on. Meidän työpaikalla muutkin nuoret / nuoret aikuiset tekevät 2 eri työtä. En tiedä miten yleistä tää on yleisesti, mutta tähän oon törmännyt, että voi olla myös tilanteita, että on jopa ns. pakko tehdä 2 eri työtä samaan aikaan (että saa esim. lainaa maksettua tai muuten vaan on pakko). 

Vierailija
711/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vuosituhannen alussa ottanut opintolainaa, koska laina pelotti. Opintolainan ottaminen nollakoron aikaan yleistyi muutenkin, tuli hyväksyttävämmäksi ja jopa ihmeteltiin jos sitä ei ottanut. Jonkin verran näki lehtijuttuja, että opintolainarahat on sijoitettu osakkeisiin.

Vierailija
712/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta. 

Oisko opintojen muuttuminen vaativammaksi (myös se on henkisesti vaativaa jos opetuksen taso on surkea ja kaikki aika menee typeriin ryhmätöihin joissa kukaan ei opi mitään ja digisäätämiseen.) Ei kaikki jaksa paskaduunia päälle. Sitten tietysti monet nuoret on ihan aivopestyjä että keskiluokkainen elintaso pitää olla, jo parikymppisenä opiskelijana.

AMK:ssa 90-luvulla oli pitkät lähiopetuspäivät 6-8 h JA lisäksi päälle joka kurssissa ryhmätyöt.

Suoritin ylemmän tutkinnon 2020-luvulla ja oli paljon helpompaa saada opintopisteet kasaan. Ja olin samaan aikaa töissä. Kyllä vaatimustaso on laskenut. Kyseessä sama amk.

Vierailija
713/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukekaa vanhemmat enemmän nuorianne, niin ei tartte sitä lainaa ottaa.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta.

Siinä on ollut vähintään 18 vuotta mahdollisuus säästää lapselle, kun lapsi on asunut kotona. Eikö 18 vuodessa tosiaan ole mitään saanut sukan varteen omalle jälkikasvulle? 

Olen eri, mutta kerronpa oma tarinani. Satuin syntymään perheeseen, jossa molempien vanhempien sairaudet pahenivat vuosi vuodelta. Lukioon mennessä molemmat joutuivat jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Jouduin korkeakouluopiskeluaikana elättämään itseni lisäksi vanhemmat kun sosiaalituet eivät riittäneet. On paljon sairauteen liittyviä oheiskuluja, mitä sossu ei korvaa. Sairauksien takia eivät kyenneet seisomaan tuntikausia leipäjonossa.

Opiskelin kokopäiväisesti, mutta jouduin tekemään täysiä työviikkoja, jotta sain pitää työpaikkani. Osa-aikatöistä oli liikaa kilpailua, enkä saanut osa-aikatyötä. Opiskeluaikana oli varaa nukkua 4-5h yöunet. Muu aika meni töihin ja opiskeluun yksittäisiä sosiaalitapahtumia lukuunottamatta. Sanomattakin on selvää, että kuormitus oli liikaa. Työuupumus iski lopulta ja omasta elämästä pyyhkiytyi 5v pois. En tuona aikana kyennyt muuta tekemään kuin nukkumaan. Keho ei suostunut muuhun. Toinen vanhemmista ehti kuolla tänä aikana. Olisi voinut olla elossa, jos olisi ollut varaa yksityiselle ja saanut sitä kautta hoitoa ajoissa. 

Vaikka wt-asenne ei löydy itseltäni, huono-osaisuus periytyy muussa muodossa. En tule pääsemään irti köyhyysloukusta. Tätä on perusterveet ja normaalin lapsuuden saaneet vaikea ymmärtää. Vaikka miten yrittää,  jossain tapauksissa se ei vaan riitä. En todennäköisesti tule parantumaan masennuksesta. Trauma on liian syvällä.

Vierailija
714/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ON investointi tulevaisuuteen. Siksi on suotavaa, että investointia suunnitellaan ja vastataan itse lopputuloksesta. Myös kertyneestä velasta.

Hajua omasta investoinnista saa opiskeluaikana, kun etsii kesätöitä ja/tai harjoittelupaikkoja. Jos yleisen kielitieteen nro marxilaisen suuntautumisen koulutusohjelman koulutusta vastaaviapaikkoja ei ole, niin opiskeluaikana voi alkaa lukemaan jotain sivuainetta, jolla parantaa mahdollisuuksia. Tai etsiä Mäkkäristä töitä.

Oma poikani. Lähti opiskelemaan alaa, jota tarjolla vain 2 paikkakunnalla Suomessa.

Heti ekana kesänä sai alan kesätöitä noin 2000 e / kk-palkalla. Eihän se loistopalkka ole, mutta alan kokemusta, suhteita ja tuntuma, että alalta löytyy töitä, varsinkin jos lähtee noiden kahden koulutuspaikkakunnan ulkopuolelle.

Olisi saanut ensi kesäksi 6 kk pestin 2500 e / kk palkalla, mutta päätti, ettei ota niin pitkää työsuhdetta vielä vastaan, että opinnotkin etenee.

Vierailija
715/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat on aivan pilvissä ja joka päivä kaupassa pyörittelen silmiä hintojen nousulle esim. vessapaperipaketti maksaa 6 euroa ja kahvipakettia ei saa enää kolmella eurolla edes rainbow-merkkiä O__O kanamunat maksaa vähintään 2 euroa ennen sai jopa eurolla paketin! Tuntuu, että kaikesta joutuu karsimaan 😔 t.opiskelija

Hei opiskelija! Annan tässä pari ilmaista vinkkiä.

Wc-paperia saa 8 rullaa edelleen alle kolmella eurolla kun valitsee kauppansa oikein. Lambia se ei kuitenkaan ole joten toivottavasti sopii pirtaasi.

Kahvia sai vielä viikko pari sitten 2.99 paketti (juhla mokka) ja tälläkin viikolla 3.49. Ikävä juttu jos et ostanut tarjouksesta varastoon.

Vierailija
716/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa vikinää. New age vellihousuopiskelijat valittaa ettei rahat riitä ja kaikki on niin kallista.

Sitten kun kysyt että mikset muuttaisi siitä keskustan yksiöstäsi soluasuntoon niin alkaa syiden luettelu. Että hyi, enhän mä semmosessa voi asua.

Nykyään pitää myös saada instaan esteettisiä selfieitä (belfieitä) jossain eksoottisissa kohteissa joten siihenkin tarvii rahaa. Pitää olla myös muodikkaat vaatteet Monclerin takkia myöten (tonni ei riitä).

Töitä on tarjolla enemmän kuin 30 vuoteen mutta moni kieltäytyy niitä tekemästä opintojen ohella. Helpompi vaan ottaa se laina tappiinsa. 

Sitten kun joskus ehkä valmistutaan niin ikää on 30, lainaa on 30-50t ja varallisuutta 0. 

Jos olisi hoitanut asiansa fiksummin, voisi tuossa vaiheessa olla velkaa 0 ja tienattua rahaakin 10-20 tonnia, joka voisi riittää ensiasunnon käsirahaksi. 

Mutta olethan nuori vain kerran ja pitää elää, jne jne

Vierailija
717/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä opimme tästä? Kannattaa palata taakseppäin aikaan, jolloin oli yleistä se, että nuorena kansakoulun jälkeen opiskeltiin ammattiin jossa sitten hyvällä tuurilla oltiin valmistuttua eläkeikään asti. Ja kaikista parasta jos nuori voi suorittaa tutkinnon vanhempien luota käsin. Piste. 

Tai vanhemmiten paras olisi saada oppisopimuspaikka, josta saa myös rahaa.

Muuten saa kitkuttaa ja nitkuttaa.

Ei kannata päättäjien ihmetellä miksi joissakin ammateissa on työntekijöistä pulaa, jotka vaativat esim. perus tai ammattitutkinnon kun kellään ei ole v***u varaa kohta opiskella. 

Että ne jotka inisevät siitä, että miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jonkun opiskelut niin ei tarvii mutta ei tarvii ihmetellä myös miksi koulutettuja ihmisiä ei ehkä välttis löydy helposti näihin tiettyihin ammatteihin. Ja ketkä siitä kärsii? Yhteiskunnassa asuvat ihmiset. Toki, ostovoimallakin ulkomailta saa houkuteltua päteviä työntekijöitä. Tosin siinä hommassa ei ole sitten avainlippua. 

T. Aikuisopiskelija, joka opiskelee ammattiin jossa työntekijöistä on pulaa eri puolella Suomea. Joka monta kertaa on meinannut heittää hanskat tiskiin ja palata entiseen palkkatyöhön kokonaan, rahan takia.

Vierailija
718/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humaanipuolta? V*ttu mikä pelle

Vierailija
719/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukekaa vanhemmat enemmän nuorianne, niin ei tartte sitä lainaa ottaa.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta.

Siinä on ollut vähintään 18 vuotta mahdollisuus säästää lapselle, kun lapsi on asunut kotona. Eikö 18 vuodessa tosiaan ole mitään saanut sukan varteen omalle jälkikasvulle? 

Olen eri, mutta kerronpa oma tarinani. Satuin syntymään perheeseen, jossa molempien vanhempien sairaudet pahenivat vuosi vuodelta. Lukioon mennessä molemmat joutuivat jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Jouduin korkeakouluopiskeluaikana elättämään itseni lisäksi vanhemmat kun sosiaalituet eivät riittäneet. On paljon sairauteen liittyviä oheiskuluja, mitä sossu ei korvaa. Sairauksien takia eivät kyenneet seisomaan tuntikausia leipäjonossa.

Opiske

Oon pahoillani. Ei ollut sulle reilua elättää sairaita vanhempia. Tsemppiä jatköön ja voimia!

Vierailija
720/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis yhtä tutkintoa opiskelit 10 vuotta? Siinä tapauksessa se opiskelu taisi olla aika vähäistä. Mitä ihmettä teit ne vuodet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi