Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni

Vierailija
31.05.2023 |

Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.

"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."

https://yle.fi/a/74-20033332

Kommentit (741)

Vierailija
721/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisopiskelija. 

Kuuntelen parikymppisten opiskelijakavereiden vuodatusta: ryyppäämässä pitäisi käydä 1-2 x viikossa ja festareille/ulkomaanmatkoille pitäisi päästä hinnalla millä hyvänsä.

"Mä just tulin Berliinistä, ai mikä bändi soittaa tänä iltana kellaribaarissa?

Vierailija
722/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lainaa ei saa nopeammin maksettua pois?mulla oli lainaa 30 000. Oon noin vuodessa maksanut siitä yli puolet pois. Oon tehnyt 2-3 työtä samaan aikaisesti valmistumisen jälkeen. Pyrin siihen että laina olisi maksettu tänä vuonna / viimeistään ensi vuonna. 

Tietysti monen työn tekeminen voi väsyttää, mutta tämä on väliaikaista. Ja haluan lainan mahdollisimman nopeasti pois. 

Miksi alapeukkuja? Oon ajatellut, että mielummin teen useampaa työtä ja maksan lainan mahdollisimman nopeasti pois, kun maksan korkeita korkokuluja vuodesta toiseen. Lisäyksenä vielä, että en ole tehnyt hyväpalkkaista / hyväpalkkaisia työtä, vaan huonosti palkattuja töitä, joista tätä lainaa pois maksan. 

Respect! (Jos totta)

Jokainen voi järkeillä, miten opiskelu sujuu, jos oikeasti tekee kahta työtä. Loppuunpalamisen toki on yleisiä, mutta mitä kunnioitettavaa siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuisopiskelija. 

Kuuntelen parikymppisten opiskelijakavereiden vuodatusta: ryyppäämässä pitäisi käydä 1-2 x viikossa ja festareille/ulkomaanmatkoille pitäisi päästä hinnalla millä hyvänsä.

"Mä just tulin Berliinistä, ai mikä bändi soittaa tänä iltana kellaribaarissa?

Ne on niitä kokoomusnuoria. Pappa betalar. Muut joutuu syömään velaksi tai kärsii jatkuvasta uupumuksesta kun tekee liikaa töitä opintojen ohella.

Vierailija
724/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa vikinää. New age vellihousuopiskelijat valittaa ettei rahat riitä ja kaikki on niin kallista.

Sitten kun kysyt että mikset muuttaisi siitä keskustan yksiöstäsi soluasuntoon niin alkaa syiden luettelu. Että hyi, enhän mä semmosessa voi asua.

Nykyään pitää myös saada instaan esteettisiä selfieitä (belfieitä) jossain eksoottisissa kohteissa joten siihenkin tarvii rahaa. Pitää olla myös muodikkaat vaatteet Monclerin takkia myöten (tonni ei riitä).

Töitä on tarjolla enemmän kuin 30 vuoteen mutta moni kieltäytyy niitä tekemästä opintojen ohella. Helpompi vaan ottaa se laina tappiinsa. 

Sitten kun joskus ehkä valmistutaan niin ikää on 30, lainaa on 30-50t ja varallisuutta 0. 

Jos olisi hoitanut asiansa fiksummin, voisi tuossa vaiheessa olla velkaa 0 ja tienattua rahaakin 10-20 tonnia, joka voisi riittää ensiasunnon käsirahaksi. 

Mutta olethan nuori v

Miksi vastata mielikuvitusjorinoihin? Tää aihe vetää näitä amissankareita, jotka kokee olevansa kerrankin voittajia. Ja maalailevat näitä Tesla - belfie -opiskelijakuvia.

Vierailija
725/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meininki on kyllä sitten muuttunut nopeasti, itse pitkän kaavan kautta opiskelin 2009-2019 ja ensimmäisinä vuosina muistan että siitä n. 500€/kk tuesta jäi mulla rahaa jopa säästöön soluvuokran ja muiden menojen jälkeen. Kun tuet viiden vuoden jälkeen loppui, jotenkin silti selvisin ilman lainaa. Olin vain kesät töissä ja niillä rahoilla sitten makselin kai vuokria ja söin pikkuhiljaa niitä muutaman tonnin säästöjä mitä tilille oli siihen asti elämässä kertynyt. Opiskelin itse humaanipuolta yliopistossa ja se oli kyllä sen verran lepsua, että ohessa olisi voinut ihan hyvin tehdä töitä ympärivuotisesti ilman mitään stressiongelmia. Mutta tiedä sitten nykytilanteesta mikä opiskelijoilla on. 

Siis yhtä tutkintoa opiskelit 10 vuotta? Siinä tapauksessa se opiskelu taisi olla aika vähäistä. Mitä ihmettä teit ne vuodet?

Vinkki: vastaus löytyy ns humaanipuolen opinnoista, jotka toi yo-opiskelijana esiintyvä pölö muka teki.

Vierailija
726/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meininki on kyllä sitten muuttunut nopeasti, itse pitkän kaavan kautta opiskelin 2009-2019 ja ensimmäisinä vuosina muistan että siitä n. 500€/kk tuesta jäi mulla rahaa jopa säästöön soluvuokran ja muiden menojen jälkeen. Kun tuet viiden vuoden jälkeen loppui, jotenkin silti selvisin ilman lainaa. Olin vain kesät töissä ja niillä rahoilla sitten makselin kai vuokria ja söin pikkuhiljaa niitä muutaman tonnin säästöjä mitä tilille oli siihen asti elämässä kertynyt. Opiskelin itse humaanipuolta yliopistossa ja se oli kyllä sen verran lepsua, että ohessa olisi voinut ihan hyvin tehdä töitä ympärivuotisesti ilman mitään stressiongelmia. Mutta tiedä sitten nykytilanteesta mikä opiskelijoilla on. 

Siis yhtä tutkintoa opiskelit 10 vuotta? Siinä tapauksessa se opiskelu taisi olla aika vähäistä. Mitä ihmettä teit ne vuodet?

Humanoidipuolen opintoja.

Vierailija
727/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lainaa ei saa nopeammin maksettua pois?mulla oli lainaa 30 000. Oon noin vuodessa maksanut siitä yli puolet pois. Oon tehnyt 2-3 työtä samaan aikaisesti valmistumisen jälkeen. Pyrin siihen että laina olisi maksettu tänä vuonna / viimeistään ensi vuonna. 

Tietysti monen työn tekeminen voi väsyttää, mutta tämä on väliaikaista. Ja haluan lainan mahdollisimman nopeasti pois. 

Miksi alapeukkuja? Oon ajatellut, että mielummin teen useampaa työtä ja maksan lainan mahdollisimman nopeasti pois, kun maksan korkeita korkokuluja vuodesta toiseen. Lisäyksenä vielä, että en ole tehnyt hyväpalkkaista / hyväpalkkaisia työtä, vaan huonosti palkattuja töitä, joista tätä lainaa pois maksan.&nbsp

Ei kaikki välttämättä pala loppuun jos opiskelee ja tekee töitä. Se on monesta asiasta kiinni, joten elämäntavoista jne. 

Vierailija
728/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti: "Ei kaikki välttämättä pala loppuun jos opiskelee ja tekee töitä. Se on monesta asiasta kiinni, joten elämäntavoista jne."

...piti olla vastauksena siis tähän viestiin: "Jokainen voi järkeillä, miten opiskelu sujuu, jos oikeasti tekee kahta työtä. Loppuunpalamisen toki on yleisiä, mutta mitä kunnioitettavaa siinä on?"

Meni jotenkin sekaisin toi "lainaa" / "vastaa" kohta. 

Vierailija
729/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvet heikkenee. Mihinkään ei pysty eikä kykene koska "minä en halua". Ne on ne etuoikeudet! Kaikki mulle tänne ilman että mitään tekee sen eteen koska muka kovemmat vaatimukset nykyään. Lol nope

Vierailija
730/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin selviää ilmankin lainaa ellei pakko olla uusinta iphonea ja käydä kerran vuodessa etelänmatkalla instakuvia varten. Opiskelin 2008-2013 jo jostain kumman syystä helposti selvisin ilman lainaa vaikkei vanhemmat avustaneet, vaikka silloin opiskelijan tuet oli selvästi pienempiä, nythän niitä tukia korotettu 50% tuosta ajasta. Tosinsain kesätyön joka kesä ja kaikki ei saa, mutta silloinkin oli vaihtoehto opiskella ja saada opintotukea kesän ajan jos ei olisi saanut kesätyötä.

Voi hyvänen aika. Sipilän hallitus alensi opintotukea todella reippaasti ja teki tuista huomattavasti enemmän lainapainotteisia. Eli tuet eivät ole kasvaneet,vaan pienentyneet.

Samalla on lyhennetty toistuvasti aikaa, miltä opintotukea maksetaan, eli opiskelijat pakotetaan valmistumaan aiempaa nopeammin.  Siksi he eivät myöskään voi tehdä opintojen ohessa juurikaan töitä,  kuten sinä ja minä saatoimme aiemmin.

Ja niinpä se opintolainasumma kasvaa kasvamistaan.

Nyt Orpon hallitus leikkaa vielä asumistukeakin, eli asuminenkin on sitten opiskelijoille kalliimpaa kuin aiemmin.

Aiemmin valmistuvat saattoivat jopa olla melko varmoja työllistymisestään, mutta tosiaan nyt  - ja hallituksen toimien jälkeen vielä lisää - on tarjolla vain epävarmuutta, pätkätöitä ja niitä määraikaisia, mitä ei työnantajan edes tarvitse enää perustella mitenkään. Suunnittele siinä sitten tulevaisuutta, opintovelat niskassa ja pätkätyöläisenä...

Kaiken lisäksi on vahvasti väläytelty lukuvuosimaksuja korkeakouluihin. Suomalaisille.

Olenko ainoa, jonka mielestä tämä meininki on kuin maailmanlopun edellä? Taviskansalta riistetään pois kaikki se hyvö, mitä olemme rakentaneet hyvinvointivaltioon.

JA miksi? Jotta suursijoittajien taskut täyttyisivät vieläkin nopeammin ja enemmän.

Suomi ei ole taloudellisesti sairas, vaan se sairaus on ahneus, itsekkyys ja talouseliitin kasvatettu valta.

Vierailija
731/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
732/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen, että on töissä ja opiskelee samaan aikaan, tavallaan tottuu. Ei siinä oo mitään ihmeellistä. Sanoisin, että työ + opiskelu yhdistelmä oli huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi valmistumisen jälkeen, tällä hetkellä perhe-elämä + työelämä yhdistelmä (tämä tietysti vain oma kokemukseni). Mutta työ + opiskelu -elämänvaihe, silloin pystyy elämään ns. itselleen. 

Vierailija
733/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nuori opiskelee maisteritutkintoa, nyt toista vuotta, kolme vielä jäljellä. Haluttu opiskelupaikka löytyi lähes 300 kilometrin päästä, yliopistokaupungista, joten pois oli muutettava. 

koko tämän ajan olemme tukeneet nuorta, jottei hänen tarvitsisi ottaa opintolainaa. Kesätyöt ovat auttaneet asiassa. Nyt tämäkin auttaminen tehdään hankalaksi. Hankalaa on myös se, että kesätyöt ja palkalliset harjoittelut leikkaavat asumistuen. 

aivan järkyttävä malli. Syömävelkaa pitäisi ottaa. Mielummin annamme rinnakkaiskortin jamaksamme laskuja. En halua nuoren valmistuvan epävarmaan tilanteeseen velat noskassaan.

Vierailija
734/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selvisin opinnoista alle parin tuhannen lainalla. Tosin ruoasta piti tinkiä välillä ja vaatteita ei uutena osteltu. Matkustamista ei voinut edes harkita opiskelijana. Onneksi sain töitä välillä talvien aikana ja kesiksi. Niillä rahoilla pystyi talven aikana selviämään.

Vierailija
735/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta hyvä että nykyinen järjestelmä sorsii turhia opiskelijoita ja nyt jos valitsee jonkin alan niin kannatta opinnot suorittaa ja pysyä töissä. Toki olisi parempi jos ajoissa valmistuvan opintolainahyvitys olisi merkittävästi suurempi. 

Vierailija
736/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ottaa lainaa, kun pitää olla hienoin uusin puhelin, pitää käydä trendikkäästi kahviloissa lattea juomassa ja saada kaikkea hienoa ulkomaan matkaa ja vaatetta. Korkeasta elintasosta suuri lainamäärä johtuu eikä mistään muusta. Opiskelin itse 6 vuotta ilman lainaa. Vanhemmat vähän jelppasivat rahallisesti, mutta voin ihan rehellisesti sanoa, että elin tosi nuukasti ja ostin vaan sen mikä oli ihan pakko. En todellakaan tuhlannut rahaa.

Vierailija
737/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että on töissä ja opiskelee samaan aikaan, tavallaan tottuu. Ei siinä oo mitään ihmeellistä. Sanoisin, että työ + opiskelu yhdistelmä oli huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi valmistumisen jälkeen, tällä hetkellä perhe-elämä + työelämä yhdistelmä (tämä tietysti vain oma kokemukseni). Mutta työ + opiskelu -elämänvaihe, silloin pystyy elämään ns. itselleen. 

En olisi pystynyt olemaan töissä opintojen ohella. Olen DI.

Vierailija
738/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein kauppatieteen opinnot ja ystäväni valmistui lääkäriksi. Molemmat oltiin töissä 3-4 päivää töissä viikossa opintojen ohessa. 

Vierailija
739/741 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein kauppatieteen opinnot ja ystäväni valmistui lääkäriksi. Molemmat oltiin töissä 3-4 päivää töissä viikossa opintojen ohessa. 

Opintojen ohessa töissä oleminen on ihan mahdollista esimerkiksi 1-4 päivää viikossa, mutta tietysti moni asia vaikuttaa tähän.

Vierailija
740/741 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjalta kuulostaa. Opiskelen humanistisia tieteitä (kieliä), ja siellä on läsnäolopakko luennoilla. Luennoilla tulee istuttua noin 9-10 tuntia viikossa. Siihen matkat päälle. Itse lukemiston lukemiseen, tehtäviin, esseisiin ja palautuksiin menee jokaisessa kurssissa ("aineessa") 3-8 tuntia viikossa. Helpon kurssin viikottaiseen luentojen ulkopuoliseen työskentelyyn menee siis ehkä kolme tuntia. Vaikeimman kurssin viikottaiseen itsenäiseen työskentelyyn meni 9-10 tuntia (Kurssi kesti koko lukukauden, siitä sai vain 5 op ja viikottain kurssiin meni aikaa yhdessä luentojen kanssa keskimäärin 13 tuntia, laskin joka viikko käytetyn ajan).

Jos siis normitilanteessa minulla on 5-6 kurssia samanaikaisesti (viiden kurssin vauhdilla en saa kasaan 60 op vuodessa, mutta kuusi kurssia on yleensä tällä työmäärällä liikaa), niin viikottainen työmäärä on luentojen lisäksi esim. 3h + 4h + 5h + 7h + 8h = 26h + luennot 10 h + kaikki sähköpostien ja viestien kirjoittamiset, kaikki muu itse opiskelun ohella tuleva työ kun opintosuunnitelma pitää laatia itse, suunnitella opinnot, jne. Siihen menee oikeasti aika paljon aikaa. Meillä ei ainakaan koskaan ole saanut keltään apua, itse joutuu etsimään kaikki kurssit, lukemaan kurssiesitteet, etsimään tietoa ja ilmoittautumaan kursseille. Eli jos kaikki menisi ihanteellisesti, olisi kaksi helppoa kurssia ja kolme vähän raskaampaa, niin menisi viikottain 36h + kaikki oheistyöskentely itse materiaalin lukemisen ja luentojen ohella. Jos suorittaisin tarvittavat kuusi kurssia per lukukausi, siihen tulisi 6-8 tuntia lisää viikossa. Töitä teen tällä hetkellä 7 tuntia viikossa, ja se tekee tiukkaa, vaikka teen ne kotoa käsin milloin haluan. Minä ainakin tarvitsen täydet 8 tuntia unta, viikonloppuisin vähän enemmän, tarvitsen lepoa ja myös liikuntaa 2-4 kertaa viikossa. Haluan myös tavata kerran tai kaksi viikossa ystäviäni tai perhettäni, usein lauantaisin tai perjantaisin. En tiedä, miten voisin tehdä töitä enempää kuin tuon 7h viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi