YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kirjoitti 2022 keväällä ja on siitä asti tehnyt kahta työtä, jotka saa säästettyä sen verran rahaa, että voi hakea opiskelemaan. Jouluna kun asiasta viimeksi puhuttiin, hänellä on säästössä n. 12000€. Ensi syksyn yhteishaussa kuulemma aikoo vihdoin hakea.
Toki jos opiskelupaikan saa, niin töitä ajatteli tehdä myös opintojen ajan, mutta tuntimäärää tietenkin joutuu radikaalisti vähentämään.
Se osa-aikatyö tarkoittaa, että ne vähät tuet leikkaantuu entisestään. Tarkoituksena on kannustaa ihmiset ottamaan kokopäivätyön. Ihan kuin opiskelija voisi tehdä kokopäivätyötä.
Tyttäresi on fiksu, kun on säästänyt rahaa. Opiskelijoiden välivuosia halutaan vähentää, mutta kalliiksi tulee opiskelijalle lähteä opiskelemaan ilman säästöjä.
Ne tulora
Nyt puhutaan asumistuen tulorajoista. Asumistuki leikkaantuu jatkossa käytännössä kaikesta työstä, mitä tekee. Vähäisestäkin. Se on yksi hallituksen keksinnöistä millä ihmiset saadaan kokopäivätyöhön.
Siinä ei paljon lohduta, että sitä tukea saa kesällä, jos pelkät kesätyöt vie tuen koko vuodelta minimiin.
Ihan ilman bilettämistäkin joutuu ottamaan lainaa. Et ilmeisesti tajua, että opiskelija joutuu syömään velaksi.
Juu en tajua, unicafen hinnoilla.
Kesät duunissa josta rahaa sivuun talvea varten. Satunaista vkl keikkaa...
Sorry mutta en mä joutunut syömään velaksi kun vähän viitsin miettiä mitä kannattaisi tehdä. Ja niin, olin se tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu opiskelija otti sitä opintolainaa juuri sen omistusasunnon takia, halvempaa lainaa kun asuntolaina.
No miten se eli opiskelujen ajan? ei tuolla lainalla mitään asuntoa osteta muutenkaan
Eli hyvin, kävi töissäkin ja sai siitäkin rahaa! Ja lueppa vielä ASP lainasta, opintolaina on siinä aika kätevä rahotusmuoto.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on varmaan osaksi myös siinä, että nykypäivänä ei opiskelijoille kelpaa opiskelijasolut vaan jokaisella pitäisi olla oma asunto (yksiö ehkä riittää osalle mutta mielellään pitäisi olla kaksio). Standardit asunnon kunnon suhteen ovat myös korkeat, eli sellaiset mitä oma, 10-15 vuotta sitten opiskellut ikäluokkani ymmärsi olevan mahdollista vasta vähintään keskituloisena työssäkäyvänä. Nyt tämä kaikki pitäisi olla saatavilla opintotuella ja ehkä joillakin muutamilla hassuilla osa-aikatunneilla. Kun se ei riitä ylläpitämään työssäkäyvän keskituloisen veroista elintasoa niin nämä nuoret rahoittaa loput lainalla. Eli takapakkia pitäisi nuorilla ottaa sen suhteen, että millaista elämää opintotuella ja osa-aikatöillä eletään. Vaikka elin itse nimenomaan noilla tuloilla ilman lainaa, en silti kokenut eläväni köyhää elämää vain yhtä elämäni mukavimmista ajanjaksoista. Ehkä se, että muutkaan opiskelijat eivät vaatineet ka
Sinä opiskelit aikana, jolloin sait korkeampaa opintorahaa kuin nykyopiskelijat. Nykyisin ei kerta kaikkiaan tuki riitä elämiseen edes siinä solussa.
Ne osa-aikatyöt leikkaavat jatkossa asumistukea todella paljon. Asumislisässä ei ollut vastaavaa leikkuria, joka vei koko vuoden tuesta suuren osan vähäisten työtulojen vuoksi.
Suurin osa opiskelijoista on kuitenkin keskituloisista perheistä, mites oli jos perheet hoitaisi omansa, eikä aina odotettaisi että valtio ja veronmaksajat kustantaa, tai että nuori potkaistaan ulos niin 19 vuotias joutuu kokopäivätöihin eikä voi hakea opiskelemaan?
Se on kuitenkin tosi lyhyt aika elämässä- kyllä me aioitaan kaikkemme tehdä että lapset voi opiskella heti ammatin, peruselämää autetaan- kyllähän me nytkin maksetaan teinien asuminen, harrastukset, ruoat, vakuutukset, vaatteet ja matkustus perheen kanssa- miksi sitä ei voisi jatkaa vielä sen 3-4v ? Jää ehkä vähemmän perintöä sinne 20v päähän mutta mieluummin näin aiomme tehdä. Opintotuki+asumistuki ja kesätyöt, ja perheeltä joka kk vähän avustusta niin hyvin pärjää ja sitten voi alkaa hakemaan paremmin palkattuja töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman bilettämistäkin joutuu ottamaan lainaa. Et ilmeisesti tajua, että opiskelija joutuu syömään velaksi.
Sorry mutta en mä joutunut syömään velaksi kun vähän viitsin miettiä mitä kannattaisi tehdä. Ja niin, olin se tylsä.
Ikävää, että nykyhallituksen mielestä kesätyöt on hyvä peruste leikata opiskelijan tuet koko vuodelta.
Miksi ihmiset hokevat omasta opiskeluajastaan? (itsekin opiskelin ilman lainaa ysärillä, onnistui silloin helpommin kuin nyt. Sillon opintotukea sai myös vuoden pidempään kuin nyt. Opiskeluajat oli silloin keskimäärin pitkiä, koska opintoaikoja ei oltu rajattu ja tuen kesto pidempi).
Opintotukea on pariin otteeseen muutettu lainapainotteisempaan suuntaan. Se näkyy. Ajat on muuttuneet. Erityisen ikävää se on nyt, kun opiskelijat velkaantuvat nopeasti ja tilannetta pahennetaan typerillä ja lyhytnäköisillä päätöksillä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa opiskelijoista on kuitenkin keskituloisista perheistä, mites oli jos perheet hoitaisi omansa, eikä aina odotettaisi että valtio ja veronmaksajat kustantaa, tai että nuori potkaistaan ulos niin 19 vuotias joutuu kokopäivätöihin eikä voi hakea opiskelemaan?
Se on kuitenkin tosi lyhyt aika elämässä- kyllä me aioitaan kaikkemme tehdä että lapset voi opiskella heti ammatin, peruselämää autetaan- kyllähän me nytkin maksetaan teinien asuminen, harrastukset, ruoat, vakuutukset, vaatteet ja matkustus perheen kanssa- miksi sitä ei voisi jatkaa vielä sen 3-4v ? Jää ehkä vähemmän perintöä sinne 20v päähän mutta mieluummin näin aiomme tehdä. Opintotuki+asumistuki ja kesätyöt, ja perheeltä joka kk vähän avustusta niin hyvin pärjää ja sitten voi alkaa hakemaan paremmin palkattuja töitä.
Näin varmasti suuri osa perheistä tekee. Se vain kasvattaa silti eriarvoisuutta, kun ne joilla ei ole perhettä antamassa tukea, velkaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että nykyhallituksen mielestä kesätyöt on hyvä peruste leikata opiskelijan tuet koko vuodelta.
Miksi ihmiset hokevat omasta opiskeluajastaan? (itsekin opiskelin ilman lainaa ysärillä, onnistui silloin helpommin kuin nyt. Sillon opintotukea sai myös vuoden pidempään kuin nyt. Opiskeluajat oli silloin keskimäärin pitkiä, koska opintoaikoja ei oltu rajattu ja tuen kesto pidempi).
Opintotukea on pariin otteeseen muutettu lainapainotteisempaan suuntaan. Se näkyy. Ajat on muuttuneet. Erityisen ikävää se on nyt, kun opiskelijat velkaantuvat nopeasti ja tilannetta pahennetaan typerillä ja lyhytnäköisillä päätöksillä.
Vuosituloja on tarkasteltu ainakin 90 luvulta joten en nyt tiedä miksi syytät nykyhallitusta asiasta. Oliko se toisin viime hallituksen aikana vai estikö koronan miettiminen nuokin uudistukset?
Korona, mikä ihana tekosyy
Minä opiskelin yli 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ja silloin pystyi elämään opintotuella ja pienellä määrällä osa-aikatyötä. En ikinä joutunut ottamaan opintolainaa. Opiskelija sai opintorahan päälle myös asumislisää. Olen Petteri Orpon ja Teemu Keskisarjan ikäluokkaa ja ihmettelen näiden ikäisteni päättäjien huonoa muistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea on pariin otteeseen muu
Et ilmeisesti millään tajua, että nyt puhutaan nykyisestä asumistukileikkauksesta. Jatkossa vähäisetkin tulot leikkaavat asumistukea. Hallitus perustelee sitä sillä, että näin kokopäivätyöstä tulee houkuttelevampaa, kun osa-aikatyötä ei kannata tehdä.
Opintorahan vuosituloraja on ihan eri asia.
Tässä nyky-yhtälössä on tosi vaikea elää ilman lainaa. Asumistuki ei kata koko asunnon vuokraa oli asunto kuinka halpa tahansa ja opintorahan määrä on pieni. Jos teet kesällä töitä, et saa tukea, jolloin rahojen kerääminen lukuvuoden puskuriksi on hankalaa.
Opetan yliopistolla ja tämä näkyy suoraan opiskelijoiden valinnoissa. Viimeistään opintojen loppuvaiheessa kaikki ovat töissä, monesti Helsingissä, vaikka yliopisto on toisaalla. Kaikki toivovat joustoja ja mukautuksia opetukseen, jotta voisivat jatkaa lähes kokoaikaista työtään.
Tässä ei ole mitään järkeä. Opiskelijat oppivat heikommin ja työnantajat ovat lähestyneet kaikkia alan tiedekuntia valmistuneiden heikon osaamisen vuoksi. Samalla työpaikan saaminen valmistumisen jälkeen sekä edes jonkinlainen talous edellyttää töiden tekemistä. Kaikki maksavat korkeaa hintaa näistä typeristä ja valtiontalouden kannalta merkityksettömistä säästöistä, joita 2010-luvun jälkeen opintojen rahoitukseen on tehty.
Jos opinnoista halutaan maksullisia, niin ainakin se olisi reilua sitten ohjata niin, että raha valuisi opetusta tarjoaville tahoille. Nyt opinnot ovat tosiasiallisesti maksulliset, mutta rahat valuvat aivan muualle, muun muassa työantajille, joiden ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa uran alkuvaiheen tehtävistä, koska työvoima on pakotettu ottamaan vastaan kaikki, mikä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä olisi kiva nähdä alakohtaisia tilastoja. Jos luet järkevää ja työllistävää alaa (oikeustiede, lääketiede, valtaosa teknisistä tieteistä, datatiedettä jne.) työpaikkoja riitätä valittavaksi asti. Jos taasen luet jotain ylävoltalaisia kieliä ja naistutkimusta, on ihan oma syy, ettei työllisty.
No näitä on ehkä prosentti kaikista opiskelijoista. Mutta silti niistä aina jaksetaan kohkata.
Mulla on tollanen ylävoltalaiset kielet -tyyppinen tutkinto, jota täällä naureskellaan. Olen nyt työllistynyt sillä 30 vuotta ja vain murto-osan siitä yliopistolla. Mulle se oli ihan jack pot tutkinto. Kyllä riitti naurajia kun valmistuin lamaan ysärillä tuolla tutkinnolla. Jos ei amis tiedä mistään mitään niin voi sitä edelleenkin rääpiä outoja tutkintoja - siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi juma, paljonko sä oikein kuvittelet ooiskelijan saavan kesätöistään rahaa? Aika monen palkka jöö alle kahteen tonniin. Se menee elämiseen.
Nämä ylimielisten ja keskituloisten todellisuudesta irtaantuneet vinkit ja olettamat on tyhjää täynnä. Ja silti on kova tarve tulla kertomaan jumalattoman typerät aivopierunsa ääneen. Hävetkää.
n38
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noilla +20 000 lainoilla on muutakin kuin perus ruoka, puhelin, vesi, sähkö ja opiskelumateaalit maksettu. Periaatteessa opintoraha riittää noihin jos oikein nuukailee. Ruoka 150-200e/kk, puhelin 30e/kk, sähkö solusta tai yksiöstä ei ole montaa kymppiä, vesimaksu kympin. Moni ilmeisesti ottaa sen maksimi lainan (oliko 650e/kk) ja bilettää ja shoppailee tajuamatta että re rahat olisi maksettava takaisin.
Sä et ilmeisesti vaan tajua, ettei käytössä ole yht kuin ehkä 100 egee. Opintotukea kuluu siihen vuokraan, mitä asumistjki ei kokonaan kata.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on köyhempien yksinhuoltsjien lapset ja esim työkyvyttömien vamhempien, mites nää sun kuvitelmat sitte toteutuu?
No se oma asunto nyt ei vaan ole mikään perusihmisoikeus.
Tässä on nimenomaan ongelmana se, että KAIKKI työtulo leikkaa asumistukea. Opintolainan ottamista ei siis pysty juurikaan välttelemään, jos haluaa edistyä opinnoissaan.
Tämä puolestaan johtaa hurjaan velkaantumistahtiin, eikä todellakaan kannusta perheen perustamiseen. Asuntolainan saaminen viivästyy myös huomattavasti.
Oma poikani jää nyt sitten kotiin asumaan, vaikka olisi halunnut muuttaa omilleen. Onneksi asumme pk-seudulla, jossa on kuitenkin mahdollisuus jäädä kotiin asumaan opiskeluaikana. Pienten paikkakuntien nuorille tämä ei ole mahdollista. Aivan hullu hallitus.
Suomella ei ole varaa menettää yhtään lasta tai nuorta syrjäytymiskierteeseen. Se on aivan helvetin kallis paukku kansantalouden kannalta. Nyt kuitenkin hallitus nimenomaan ja ihan äänen lausuttunakin ajaa väkeä kaikista passivoivimman tuen piiriin eli toimeentulotuelle. Tämä on täysin järjetön päätös, joka johtaa vain yhä suurempaan laskuun tulevaisuudessa.
Ei tarvitse puhua nenäkkääseen sävyyn. Itse yritän välttää sitä viimeiseen asti, koska kaikki me tehdään ihan samoja juttuja ja ollaan yhtä hölmöjä monissa asioissa. Tuo kirjoitukseni oli varoitus kaikille, jotka tällä palstalla ovat harkinneet yliopistossa opiskelua. Köyhää, pitkittynyttä ja stressaavaa tulee olemaan. Kannattaa suunnitella, millä tulee elämään ja nostaa mahdollisimman vähän lainaa. Kannattaa ottaa hyvin selvää, millaisia palkkoja omalla alalla yleensä maksetaan.
Pointti tuossa nukkumisjärjestelyssä oli se, että nukun sängyssä, joka on kapea ja mies patjalla, koska yksiöön ei mahdu parisänkyä. Kaksiota ei ole varaa vuokrata, paitsi HOASilta tai HEKAlta. Sinne ollaan jonossa. Tämän pointti oli se, että kaikki opiskeliajt eivät tosiaan asu missään kalliissa, isoissa asunnoissa lähellä keskustaa. Itse asun kaukana keskustasta, halvimmassa yksiössä jonka löysin. Kaksioon en ole avioliitostakaan huolimatta vaihtanut, kun ei ole varaa. Eli kaikki opiskelijat eivät ole 20-vuotiaita bilettäviä sinkkuja, vaan joukossa on myös tavallisia 30-kymppisiä, jotka ovat valinneet usein huonosti eivätkä siksi ole vieläkään työelämässä.
Toivottavasti muut osaa ottaa asioista selvää etukäteen! Minä en osannut ja nyt tympii, kun ei voi palata ajassa taaksepäin. Aina kannustetiin opiskelemaan, ihan sama mitä alaa kunhan menee yliopistoon. En sitten tajunnut ikinä selvittää, paljonko esimerkiksi humanisti yleensä tienaa. Kuvittelin, että yli 4000 euroa! Luulin myös valmistuvani ajallaan... Kuvittelin myös saavani 40 % opintolainasta anteeksi. Tällaisen huhun olin useasti kuullut! Nyt marraskuussa satuin lukemaan Kelan sivuilta, että maksimihyvitys on 3200 € kandin tutkinnosta. Nyt harkitsen, etten jatka maisteriin, koska lainaa on jo niin paljon ja pitäisi tehdä töitä.
Korona-aika 2020 oli vaikea aika aloittaa opiskelu, kun jäi ihan yksin eikä ollut mitään hajua, mistä etsiä tietoa ja mitä tietoa ylipäätään olisi kannattanut etsiä. Se oli ihmeellistä sumussa elämistä. Nyt on pakko jatkaa loppuun saakka, kun on aloittanutkin. Harmittaa vain ne sivuaineet, noita en saanut suoritettua kandin aikana. Olin ihan pihalla siitä, missä vaiheessa kaikki olisi pitänyt suunnitella ja mitä tiettyjen aineiden opiskelu vaati (esim. pääsykoe tiettyihin sivuaineisiin).
Näin on. Oma lapseni " pärjäsi" nyt ekan syksyn kun laitoin tilille ruokarahaa, maksoin puhelimeen netin yms. Joku voi luulla hänen pärjäävän ilman lainaa, mutta oikeesti häntä autetaan. Kaapit on täynnä ruokaa hällä ilman lainaakin.