Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni

Vierailija
31.05.2023 |

Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.

"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."

https://yle.fi/a/74-20033332

Kommentit (741)

S. Filologi
621/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näihin kommentteihin muuten saa vastattua? En tajua, nytkin viimeinen kommentti meni ihan omana kommenttinaan, vaikka yritin vastata yhteen edellissivun kommenttiin.

Vierailija
622/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kyllä aika älytöntä :D mä oon tähän asti käynyt opintojen ohella töissä ja tienannut n. 700 e/kk +opintotuki 268 e sekä saanut asumistuen 330 e, oon maksanut 550 e vuokran ja loput reilu 700 e on siis jäänyt elämiseen. Noh nyt näiden uudistusten myötä mun ei enää kannata tehdä töitä ku 500 e (+opintotuki) tai asumistuki alkaa laskea. Jos tekisin edelleen ton 700 e/kk niin asumistuki laskis satasella. Ja näihin kk tuloihin siis lasketaan myös kesätyöt, mulla tulee koulun pakollisista harjoitteluista jo vuodessa sen verran  rahaa et jatkossa eipä kannata tehdä enää ollenkaan töitä sit opintojen ohella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noilla +20 000 lainoilla on muutakin kuin perus ruoka, puhelin, vesi, sähkö ja opiskelumateaalit maksettu. Periaatteessa opintoraha riittää noihin jos oikein nuukailee. Ruoka 150-200e/kk, puhelin 30e/kk, sähkö solusta tai yksiöstä ei ole montaa kymppiä, vesimaksu kympin. Moni ilmeisesti ottaa sen maksimi lainan (oliko 650e/kk) ja bilettää ja shoppailee tajuamatta että re rahat olisi maksettava takaisin.

Sä et ilmeisesti vaan tajua, ettei käytössä ole yht kuin ehkä 100 egee. Opintotukea kuluu siihen vuokraan, mitä asumistjki ei kokonaan kata.

Tosiaan opintoraha kuluu kokonaan tai lähes kokonaan vuokran omavastuuosuuteen, varsinkin leikkausten tultua voimaan. Laina on sitten kaikkeen muuhun elämiseen. 

Vierailija
624/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilman bilettämistäkin joutuu ottamaan lainaa. Et ilmeisesti tajua, että opiskelija joutuu syömään velaksi. 

Juu en tajua, unicafen hinnoilla.

Kesät duunissa josta rahaa sivuun talvea varten. Satunaista vkl keikkaa...

Sorry mutta en mä joutunut syömään velaksi kun vähän viitsin miettiä mitä kannattaisi tehdä. Ja niin, olin se tylsä.

Voi juma, paljonko sä oikein kuvittelet ooiskelijan saavan kesätöistään rahaa? Aika monen palkka jöö alle kahteen tonniin. Se menee elämiseen. 

Nämä ylimielisten ja keskituloisten todellisuudesta irtaantuneet vinkit ja olettamat on tyhjää täynnä. Ja silti on kova tarve tulla kertomaan jumalattoman typerät aivopierunsa ääneen. Hävetkää. 

n38

kaks tonnia kuussa elämiseen? Ei ihme että otatte koko opiskelun ajaksi sen 20 000 lainaa, opintonne kestää 10kk?

Vierailija
625/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sekä viime vuosi tuhannen loppupuolella että nyt valmistuen juuri. Aikoinaan kimppakämppävuokraosuuden jälkeen rahaa jäi elämiseen 250-260 € nykyrahassa. Tuolloin ei ollut nettiä, ei kännyköitä, ei tietokoneita. "Kukaan" ei käyttänyt bussia alle 10 km matkoihin, eli bussikorttia ei ostettu. Aamupalaa en syönyt. Arkisin lounas yliopistossa, illalla puuroa sekä leipää ja margariinia. Viikonloppuisin kokkasin jotain halpaa tyyliin makaronilaatikkoa. Ei ollut juuri mitään laitteita kämpillä. Vaatteita oli vähemmän kuin nyky opiskelijoilla, ja ne käytettiin lopummaksi. Oppikirjat piti ostaa. Niihin meni välillä satoja markkoja per kirja. Nykyisin monet kirjat ovat sähköisinä ilmaiseksi lainattavia. Lisäksi kesäkuukausilta vuokra piti ennen maksaa kokonaan omasta pussista, kun nykyisin saa asumistuen.

Vielä pari vuotta sitten kurssikaverit nostivat nollakorkoista opintolainaa osin sijoitettavaksi. Toinen syy lainannostoon olivat ulkomaanmatkat. Kolmas syy vaihto-opiskelu. Noita ei juuri tehty, kun ensi kerran opiskelin. Olen varma, että nuo ei pakolliset menot suuresti nostavat opiskelijoiden keskimääräistä opintolainasummaa. Yllättävän monella opiskelijalla on myös auto tai lemmikki.

Jos opiskelija tyytyy suhteessa samaan elintasoon kuin 90-luvulla, niin opintolainaa ei tarvitse hinnannousuista huolimatta nostaa koko 650 €/kk, vaan esim. 250 €. Ja vähemmän, jos on saanut kesätöitä. Laman jälkeen opiskelijatyöttömyys oli suurta.

Vierailija
626/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen palkallinen harjoittelu siis syö asumistuet?

Vierailija
627/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vähän katsoisi, että missä asuu, tai lähinnä millaisen asunnon "huolii", sekin auttaisi aika paljon siinä minkä verran niitä tulija tarvitsee/kk.

Esimerkiksi oma nuoreni joka muutti toissavuonna kotoa yliopiston alettua, hänellä ensisijainen vaade asunnon suhteen oli mahdollisimman matala vuokra ja toissijainen se, että se ei sijaitse aivan keskusytimessä vaan vähintään 2-3km päässä yliopistolta, saanpahan ainakin sen vuoksi päivittäin ulkoilua opiskelun ja istumisen lisäksi, tuumasi hän.

Ei edes katsellut yksityisiä vuokranantajia, koska hintataso. Mietti solua, mutta päätyi kuitenkin asumaan itsekseen, oma rauha, omat säännöt, oma jääkaappi jne.

Otti vastaan asunnon yliopi

Olen neuvonut lapsiani säästämään etukäteen esim. kesätyörahoja opiskeluvuodia varten, jotta ei tarvitsisi niin paljon ottaa silloin lainaa. Käypä neuvo mielestäni.

Vierailija
628/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valmistuin ammattikoulusta 2008, kävin töissä ja yritin säästää. Sairastuin ja opiskelin amk:ssa, josta valmistuin 2022. Ekan opiskelupätkän pärjäsin tuilla ja pienesti töitä tekemällä. Tämän jälkimmäisen 3,5 v pätkän vuoksi jouduin nostamaan lainaa kaiken minkä sain, jotta pärjäsin, kun en halunnut ASP-lainatiliä tai puskuria (parin kk palkka) tyhjentää täysin. Ei niihin kyllä mitään saanut säästöön opiskeluajalta. Ja tosiaan tein hyvin pienimuotoisesti töitä myös jälkimmäisellä pätkällä, mutta keskityin opiskeluun enemmän.

Että kyllä elinkustannukset on nousseet älyttömästi ja siksi lainaa otetaan enemmän. Vuokrat on nousseet aivan älyttömästi ja vaikka säästöön yrittää laittaa, niin asuntoa ei vielä ihan heti osteta. Varsinkin kun ensiasunnon ostajan vapautus varainsiirtoverosta poistettiin eikä korkoja enää saa verovähennyksiin. Samalla varainsiirtoveroa pudotettiin kaikilta, joten asuntosijoittajia ajatellen on ensiasunnon ostajien asemaa heikennetty. 

Vierailija
629/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukekaa vanhemmat enemmän nuorianne, niin ei tartte sitä lainaa ottaa.

Vierailija
630/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat nuoret x 2 kpl, olleet kesät töissä ja tienanneet noin 2500 e / kk. Töitä kolmisen kuukautta. Taskut täynnä rahaa takaisin opiskelemaan. Ei ole opintolainoja.

Vierailija
631/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin sekä viime vuosi tuhannen loppupuolella että nyt valmistuen juuri. Aikoinaan kimppakämppävuokraosuuden jälkeen rahaa jäi elämiseen 250-260 € nykyrahassa. Tuolloin ei ollut nettiä, ei kännyköitä, ei tietokoneita. "Kukaan" ei käyttänyt bussia alle 10 km matkoihin, eli bussikorttia ei ostettu. Aamupalaa en syönyt. Arkisin lounas yliopistossa, illalla puuroa sekä leipää ja margariinia. Viikonloppuisin kokkasin jotain halpaa tyyliin makaronilaatikkoa. Ei ollut juuri mitään laitteita kämpillä. Vaatteita oli vähemmän kuin nyky opiskelijoilla, ja ne käytettiin lopummaksi. Oppikirjat piti ostaa. Niihin meni välillä satoja markkoja per kirja. Nykyisin monet kirjat ovat sähköisinä ilmaiseksi lainattavia. Lisäksi kesäkuukausilta vuokra piti ennen maksaa kokonaan omasta pussista, kun nykyisin saa asumistuen.

Vielä pari vuotta sitten kurssikaverit nostivat nollakorkoista opintolainaa osin sijoitettavaksi. Toinen syy lainannostoon olivat ulkoma

Opiskelijat myös mielessään vähentävät lainasummasta opintolainahyvityksen, mitä pitävät ilmaisena rahana. Osa ottaisi lainaa vähemmän, jos hyvitystä ei olisi.

S. Filologi
632/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä44649 kirjoitti:

Minua harmittaa, että ihmiset yhä edelleen kannustavat opiskeluun.

Humanististen tieteiden opiskelu EI kannata. Paljon parempi on käydä ammattikoulu ja ruveta vaikkapa putkiasentajaksi tai sähköasentajaksi, palkka on parempi ja valmistuu nopeammin. Palkkanäkymät ovat humanistilla surkeat, opiskeluun menee turhan paljon aikaa (keskimäärin 6-7 vuotta), terveys menee helposti stressatessa ja huonosti nukkuessa, köyhistä lähtökohdista tuleva kerryttää kymmeniätuhansia opintolainaa, eikä humanistin palkalla tule ikinä saamaan takaisin sitä tulonmenetystä, mikä aiheutuu seitsemän vuoden opiskelusta.

Ainostaan lääketiede, oikeustiede, arkkitehtuuri, tekniikan ala, tietotekniikka yms. tarkat ja hyödylliset tieteet ovat kannattavia. Ne ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle ja niistä saa yleensä hyvää palkkaa. Humanistiset tieteet ovat aika turhia. Minä kuitenkin uskoin (tähän asti) sen

Hyvä huomio. Voihan se olla, että todella löydän töitä espanjan kielen filologina, ja saan palkkaa 4000 euroa.  Olen vain melkoisen maassa, kun olen elänyt ekat kolme opiskeluvuotta jossain ihme illuusiossa luullen, että yliopistotutkinto takaa ainakin 4000 € palkan. En myöskään odottanut opintojen viivästyvän näin. Enkä tajunnut lainaa kertyvän näin paljon. 

Tarkoitin vain, että taloudellisesti opiskelu ei välttämättä kannata. Tulonmenetys 6-7 vuoden ajalta on jotain 140 000 - 180 000 euroa, kun vertaa amiksesta valmistuneeseen putkiasentajaan tai muuhun käsityöläiseen, joka on kaikki nuo vuodet töissä. Siihen vielä kymppitonnien opintolaina päälle. Toki tästä pitäisi vähentää opiskeluaikana saadut opintolainat ja asumistuet joita työssä käydessä ei saisi, ne ovat ehkä tuon opintolainan luokkaa koko ajalta. 

Vierailija
633/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti ovat valmistuneet koska jatkossa noistakin rahoista menee yhä isompi osa vuokranmaksuun, ton verran jos tienaa niin laskee jo se asumistuki. Aiemmin ei ole laskenut vielä tollaisilla tuloilla.

Vierailija
634/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat nuoret x 2 kpl, olleet kesät töissä ja tienanneet noin 2500 e / kk. Töitä kolmisen kuukautta. Taskut täynnä rahaa takaisin opiskelemaan. Ei ole opintolainoja.

^Tähän siis oli tarkoitus vastata.

Vierailija
635/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden tukia on korotettu 50% verrattuna tilanteeseen vielä 10v sitten, suurin osa tästä tulee huomattavasti suuremmasta asumistuesta jota nyt saa joka kk toisin kuin ennen. Kumma kun 10v sitten iso osa selvisi ilman lainaa...

Tämä ei ole totta. Asumismenot ovat kasvaneet ja opintorahasta leikattiin kolmannes.

Isoin ongelma on opintorahan pienuus. Itse sain 20 vuotta sitten parempaa opintorahaa kuin mykyopiskelijat. Inflaation kun ottaa huomioon niin ostovoima on tippunut olemattomaksi.

20 vuotta sitten sait asumislisää, joka oli merkittävästi pienempi kuin tavallinen asumistuki. Opiskelijana sossun rahaa oli hyvin vaikea saada.  

Vierailija
636/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pari vuotta sitten kurssikaverit nostivat nollakorkoista opintolainaa osin sijoitettavaksi. Toinen syy lainannostoon olivat ulkoma

Kumma juttu. Opiskelin samaan aikaan kuin sinä ennen vuosituhannen vaihdetta enkä todellakaan elänyt lounaan jälkeen pelkällä puurolla ja leivällä. Nälkähän siinä olisi tullut. Kunnon ruokaa piti olla.

Nykyään kun muutaman kerran olen syönyt opiskelijaruokalassa, voin sanoa että mikä tahansa työpaikkalounas on parempi ja täyttävämpi. En nykyäänkään pärjäisi vain sillä. 

Mihin perustuu väite, ettei ulkomaan vaihdossa ennen käyty? Minä kävin ja niin kävi useimmat opiskelukaverit. Nykyään päinvastoin vaihto-opiskelu on vähentynyt. Osasyy voi olla toimeentulo, suuri syy opintojen eteneminen. Ennen oli löysempi aikataulu ja opiskeltiin pidempään.

Vierailija
637/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden tukia on korotettu 50% verrattuna tilanteeseen vielä 10v sitten, suurin osa tästä tulee huomattavasti suuremmasta asumistuesta jota nyt saa joka kk toisin kuin ennen. Kumma kun 10v sitten iso osa selvisi ilman lainaa...

Tämä ei ole totta. Asumismenot ovat kasvaneet ja opintorahasta leikattiin kolmannes.

Isoin ongelma on opintorahan pienuus. Itse sain 20 vuotta sitten parempaa opintorahaa kuin mykyopiskelijat. Inflaation kun ottaa huomioon niin ostovoima on tippunut olemattomaksi.

20 vuotta sitten sait asumislisää, joka oli merkittävästi pienempi kuin tavallinen asumistuki. Opiskelijana sossun rahaa oli hyvin vaikea saada.  

Asumislisä kattoi minulla noihin aikoihin 80 prosenttia vuokrasta. Asuin näet soluasunnossa, johon asumislisä riitti hyvin. Kesätyö- ja keikkatyötuloni ei laskeneet sitä lainkaan. Opintorahan ostovoima oli suurempi ja opintorahaa sai pidemmän ajan kuin nykyisin

Vierailija
638/741 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomella ei ole varaa menettää yhtään lasta tai nuorta syrjäytymiskierteeseen. Se on aivan helvetin kallis paukku kansantalouden kannalta. Nyt kuitenkin hallitus nimenomaan ja ihan äänen lausuttunakin ajaa väkeä kaikista passivoivimman tuen piiriin eli toimeentulotuelle. Tämä on täysin järjetön päätös, joka johtaa vain yhä suurempaan laskuun tulevaisuudessa.

Toimeentulotuella on helppoa ja mukavaa elää kun kaikki maksetaan. Ainoastaan jos on velkaa niin siinä on se ongelma ettei velkoja huomioida. Jos ei ole velkaa niin todella helppoa rahaa. Sossu maksaa joillekin jopa talvitakit ja silmälasit.

Vierailija
639/741 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuodet ammattilaistenkin vaikea löytää töitä, saati sitten opiskelijoiden. 

Ellei sitten ole suhteita yms.  Ja toki jos kesät voi asua kotonaan  niin säästää siinäkin. 

Vierailija
640/741 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta. 

Muutos on siinä, että vain harva haluaa opiskelun ohessa enää työskennellä. Ennen se oli ihan normaalia ja opiskelu oli silloin varmasti ihan yhtä rankkaa kuin nykyäänkin