YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Tuo opintolaina on ihan järjetön. En ymmärrä systeemiä miksi siihen patistetaan ja oikein ohjataan. Ennemmin kannustus vaikka osa-aikatyöhön. Ja tuet sen mukaan, että niilläkin elää jos oikein pihistää (ruoka + soluhuone ainakin).
Opinnoissa vaaditaan aika paljon nykyään. Aikarajaa opiskeluille on kiristetty, jos mielii saada opintotukea. Ei voi siis käydä duunissa ja suorittaa opintoja siinä sivussa, ellei satu joku tosi helppo koulutus jonka maikat eivät vaadi mitään ryhmätöitä tms.
Yliopistovuosia 8 aikoinaan 80-luvulla, opintolainaa 70 000 mk, opintoraha + kesätyöt lisäksi. Näillä mentiin, töihin sinne mistä niitä löytyi eli aivan vieraaseen kaupunkiin. Sitten lainanmaksua ja oma asunto 40 vuotiaana, johon tietenkin myös asuntolaina. Nyt isona kaikki maksettu. Ihmettelen tätä valitusta opintolainasta, kyllä siitä selviää, kun on valmis tinkimään luksuksesta ja määrätietoisesti hoitaa lainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nostan maksimi opintolainan ja maksan sillä asuntolainaa saman verran pois. Tästä saa vielä valmistumisen jälkeen hyvityksen eli ilmaista rahaa.
Ei sitä hyvitystä saa penniäkään yli 18 000 ylittävästä lainasta.
Ei niin mutta siitä kuitenkin useamman tonnin saa rahaa pois. Asuntoon menee se raha, eli säästöön.
Mutta silti maksimilainan nostamisesta ei ole mitään hyötyä. Kun se maksimilaina on yli 18 000 euroa. Sitten vaan maksat yhdellä lainalla toista lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää. Jos opiskelija matkustelee ja elää kuin työssäkäyvä, tuet ovat liian isot.
Tämä on totta, juuri näin. Opiskelu yliopistoissa tai ammattikorkeissa on sijoitus tulevaisuuteen. Useimmat saavat valmistuttuaan hyväpalkkaisia töitä, joskin toki työttömyyttäkin on. Opiskelu on kuitenkin varmin sijoitus saada työpaikka, joten se riski on otettava.
Itse opiskelin opintolainalla, jonka maksoin pois 10 vuodessa ja ostin vasta sitten oman asunnon. Ei opiskeluajan kuulukaan olla samanlaista aikaa kuin palkanansaitsijalla. Kaikki ystäväni asuivat halvoissa soluasunnoissa tai joissain hellahuoneissa laitakaupungilla. Kukaan ei valittanut tai vaatinut mitään tukia.
Useimmat SAIVAT hyväpalkkaisen työn. Menneisyydessä. Nyt valmistutaan kortistoon.
Niin, jos on onnekas ja pääsee opiskelemaan ja pääsee töihin. Tiedän yhden tyypin joka yrittää mennä opiskelee sh, mutta ei pääse. Tiedän yhden joka yrittää löytää töitä kaupan alalta tai lähihoitaja töitä, mutta ei pääse. Eikä kummasakaan ihmisessä ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistovuosia 8 aikoinaan 80-luvulla, opintolainaa 70 000 mk, opintoraha + kesätyöt lisäksi. Näillä mentiin, töihin sinne mistä niitä löytyi eli aivan vieraaseen kaupunkiin. Sitten lainanmaksua ja oma asunto 40 vuotiaana, johon tietenkin myös asuntolaina. Nyt isona kaikki maksettu. Ihmettelen tätä valitusta opintolainasta, kyllä siitä selviää, kun on valmis tinkimään luksuksesta ja määrätietoisesti hoitaa lainan pois.
Laskitko korot mukaan? Nykyään kaikki hinnat ja lainat ovat nousseet ja myös ovat korotkin.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli valtion korkotukema opintolaina ja korkea inflaatio, joka söi lainaa. Valtio lopetti edullisen korkotuetun lainan 90-luvun lamassa, kun se tuli valtiolle tuli niin kalliiksi. Tilalle tuli markkinakorkoinen laina ja korkeampi opintoraha.
Nyt palataan lainamalliseen tukeen, mutta opiskelijalle kalliimmalla lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Itse otin muinoin 90-luvun lopussa yhteensä 5000mk opintolainaa, kun ei ollut enää mitään tuloja eikä ruokaa. Valmistuttuani olin jonkin aikaa työttömänä ja maksoin lainan pois korvauksilla niin pian kuin mahdollista. 50000e on ihan epätoivoinen summa, sillä saa jo maakunnista omakotitalon, ja nämä ei ole vielä aloittaneet edes työelämää. Rahan arvo on jotenkin sumentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Itseasiassa tukimäärät siitä milloin minä olen opiskellut (10v sitten) ovat nousseet n.10-20%.
Isoin ongelma on ollut yleiseen asumistukeen siirtyminen ja sen takia opintorahan pienentäminen. Vertailuna;
Minä sain vuonna 2014
Pointti on se, että 15 vuotta sitten opintorahalla, asumislisällä ja kesätöistä saaduilla säästöillä pystyi elämään ihan mukavasti jossain solussa tai pienessä kopperossa. Ei tarvinnut nostaa lainaa, ellei halunnut vaikka sijoittaa tai matkustaa. Nyt tällä hetkellä opintoraha ja asumistuki eivät riitä edes sen kopperon vuokran maksamiseen, ja jostain pitäisi saada myös ruokaa ja laskut maksettua. Kesätöitä voi olla vaikea saada eikä niistä paljon tienaakaan. Vaihtoehdoiksi jää lainan nostaminen tai töissä käyminen. Harmi nykyisten opiskelijoiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kal
Sehän on vaan kymppitonni per vuosi. Menee ihan perus elämiseen.
Ja samaan aikaan hallitus ihmettelee, että miksi suomalaiset eivät tee lapsia. Niin miksiköhän?
Nuorissa on se tulevaisuus. Sitä ne hallitus ja osa boomereista ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yli 50 000€ opintolainaa? Ihan enimmillään opintotukikuukausia on 57, joista jokaisena lainaa voi nostaa 650 €. Jos nostaa kaiken irti lähtevän lainan, sitä on opintojen lopuksi n. 37 000€.
Tavanomaisessa maisterin tutkinnossa vielä tuotakin vähemmän, puhumattakaan AMK-tutkinnoista.
Mun loppusummaksi tulee jotain 50-60 000 euron väliltä. Oon alanvaihtaja ja veikkaan, et niin on tuo uutisenkin ihminen. Toinen vaihtoehto on se, että opintolainaa on jo toisen asteen tutkinnon ajalta.
Opintotukikuukausia voi kierrättää: nostat tuet ja lainat, palautat opintorahan osuuden, nostat uudestaan tuet ja lainat.
Lainaosuus muuten kasvaa taas elokuussa 200 eurolla eli 850 euroon.
Ei silloin 90-luvun alkuvuosina ollut ketään opiskelukaveria joka kävi balilla tai muualla reppureissaamassa.
Kaikki ketä tiesin oli kesät ja muut vapaat töissä, niin ja soluissa asuttiin.
Opiskelin maakunta yliopistossa en hesassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin 90-luvun alkuvuosina ollut ketään opiskelukaveria joka kävi balilla tai muualla reppureissaamassa.
Kaikki ketä tiesin oli kesät ja muut vapaat töissä, niin ja soluissa asuttiin.
Opiskelin maakunta yliopistossa en hesassa.
Se oli silloin. Nyt on nyt. Tule takaisin nykyaikaan boomeri.
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan hallitus ihmettelee, että miksi suomalaiset eivät tee lapsia. Niin miksiköhän?
Nuorissa on se tulevaisuus. Sitä ne hallitus ja osa boomereista ei tajua.
Suomessa panostetaan eläkeläisiin. Onhan se nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yli 50 000€ opintolainaa? Ihan enimmillään opintotukikuukausia on 57, joista jokaisena lainaa voi nostaa 650 €. Jos nostaa kaiken irti lähtevän lainan, sitä on opintojen lopuksi n. 37 000€.
Tavanomaisessa maisterin tutkinnossa vielä tuotakin vähemmän, puhumattakaan AMK-tutkinnoista.
Mun loppusummaksi tulee jotain 50-60 000 euron väliltä. Oon alanvaihtaja ja veikkaan, et niin on tuo uutisenkin ihminen. Toinen vaihtoehto on se, että opintolainaa on jo toisen asteen tutkinnon ajalta.
Opintotukikuukausia voi kierrättää: nostat tuet ja lainat, palautat opintorahan osuuden, nostat uudestaan tuet ja lainat.
Lainaosuus muuten kasvaa taas elokuussa 200 eurolla eli 850 euroon.
Lainaosuus kasvaa, sillä tukia leikataan. Se korvataan tuolla suuremmalla lainalla. Noin suurta lainaa ei voi millään suositella, siinä on järkyttävä maksaminen.
Nykynuorison vaatimustaso on vaan nykyään hurjaa. On itsestään selvää, että asutaan yksiössä eikä halvassa solussa kuten aiemmin oli tapana. Pitää syödä ulkona, bilettää, käydä ulkomailla vähintään kerran vuodessa ja pelkät hiustuotteet on kalliita. Ja noita asioita pidetään jotenkin itsestään selvinä. Ja niihin menee aika paljon rahaa verrattuna jos asuisit halvassa solussa, tekisit itse ruokasi ja liikkuisit ilmaiseksi metsissä. Jälkimmäiseen elämäntapaan riitti aiemmin oma opintotuki kokonaan. Sain toki ruokarahaa välillä kotoa. Ja niin saa kaikki tietämäni opiskelijat nykyisinkin. Mihin ne rahat menee? Voisiko elintasosta tinkiä vähän kunnes se on itse ansaittua?
Ei omistusasunnon pitäisikään olla mikään jokaisen oikeus. Miksi nämä ihmiset eivät voi asua vuokralla, sekin on koti. Saksassa ja Englannissa suurin osa keskiluokastakin asuu vuokralla.
Miksei nykyajan hyvinvoiva keskiluokka ole säästänyt lapsilisistä pilteilleen asuntoa?
En ole kehitysvammainen. Miksi kävisin töissä kun saan sosialismi-Suomessa kaiken mitä työltä haluan käymättä töissä? Miksi maksaisin työssä käymisellä muiden elämää? Kysykää kaikki työssä käyvät itseltänne tämä kysymys.