Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni

Vierailija
31.05.2023 |

Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.

"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."

https://yle.fi/a/74-20033332

Kommentit (741)

SS
521/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole perillä nykyisen opintotuen (opintoraha + asumistuki) määrästä, mutta varmasti sen on edelleen alle minimitoimeentulon. Tuo on sentään hyvä, että opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin, jolloin saavat myös kesällä tukea.

Lainaa varmaan saa nykyään ottaa entistä enemmän, siinä on varmaan yksinkertaisin selitys sille, miksi kymmenessä vuodessa lainamäärät ovat noin paljon nousseet. Helposti kun lainaa voi nostaa, eikä nuorena välttämättä osaa ajatella pitkäjänteisesti, eletään hetkessä.

Ehkäpä lainaa otetaan myös, jotta olisi suunnilleen samanlainen elintaso kuin "kaikilla muillakin" eli niillä keskiverto-opiskelukavereilla? Eli pakko ottaa lainaa, jos haluaa reissata ja muodikkaat vaatteet, uusimmat puhelimet, jne?

Vierailija
522/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää. Jos opiskelija matkustelee ja elää kuin työssäkäyvä, tuet ovat liian isot.

Tämä on totta, juuri näin. Opiskelu yliopistoissa tai ammattikorkeissa on sijoitus tulevaisuuteen. Useimmat saavat valmistuttuaan hyväpalkkaisia töitä, joskin toki työttömyyttäkin on. Opiskelu on kuitenkin varmin sijoitus saada työpaikka, joten se riski on otettava.

Itse  opiskelin opintolainalla, jonka maksoin pois 10 vuodessa ja ostin vasta sitten oman asunnon. Ei opiskeluajan kuulukaan olla samanlaista aikaa kuin palkanansaitsijalla. Kaikki ystäväni asuivat halvoissa soluasunnoissa tai joissain hellahuoneissa laitakaupungilla. Kukaan ei valittanut tai vaatinut mitään tukia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
S. Filologi
523/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ovat näin tietämättömiä ja tuomitsevat? Luulen, että tällaisten kommenttien kirjoittajat eivät ole opiskelleet yliopistossa.

Minulla on aina ollut halvin puhelin (150 €), jota käytän kunnes mene rikki, ja uusi tietokone maksoi 700 €. Nykyään on pakko olla tietokone opiskellessa, ennen ei ollut sitäkään kulua. Ostan uuden vasta kun edellinen rikkoutuu. Puhelinliittymä maksaa 30 €/kk, se on edullisin. Bussilippu noin 43 €. Sähkö noin 15-30 €. Ruokaan menee 250-300 €, kun syö pelkkää Rainbowia, ekstraa ja joutuu käyttämään laktoosittomia tuotteita. Tähän en laske joitain satunnaisia ulkonasyömisiä Kotipizzassa tms. Kärsin terveysongelmista, jo vuosia, olen käyttänyt erilaisiin fysioterapiahoitoihin jonkun verran rahaa. Terveysongelmat ovat yksi syy jatkuvaan väsymykseen ja siihen, miksi en ole edes ajatellut jotain osa-aikaista kaupassa työskentelyä opiskelun ohelle. Yksityiselle lääkärille ei ole varaa mennä tutkimuksiin. Julkiselta ei saa muuta kuin tulehduskipulääkkeitä. Hammasimplanttiin meni useampi tonni opintolainasta, kun menetin hampaan, syöminen oli vaikeaa eikä julkisella saanut implanttia. Vaihto-opiskelu oli taloudellisesta näkökulmasta huono päätös, sinne meni tuhansia euroja.

Asuin ensimmäiset 2,5 vuotta solussa. Sen jälkeen muutin Helsingin halvimpaan opiskelijayksiöön kauas keskustasta (13 kilometriä matkaa koululle). Menin naimisiin mieheni kanssa, joten en edes voisi asua solussa. Olen myös 30-v, joten tässä iässä kaipaa jo omaa rauhaa, vaikka ei olisikaan naimisissa. Vuokra on suht. edullinen, nyt 474 €/kk. Mieheni nukkuu patjalla ja minä sängyssä, koska meillä ei ole varaa vuokrata kaksiota. Olemme kyllä jonossa perheasuntoon. En osta koskaan uusia vaatteita, en meikkejä, en käy ulkona enkä juhli koska ne eivät kiinnosta, en omista televisiota, ajan paljon polkupyörällä ja elän köyhän elämää. Siitä lähtien, kun aloitin lukiossa opiskelun 22-vuotiaana, olen elänyt rutiköyhän elämää. Lukion kesinä en saanut töitä. Olin vuoden vapaaehtoistöissäkin, mikä mahdollisti nykyisen alan opiskelun kielen vuoksi. Ennen nykyistä tutkintoa aloitin opiskelun aivan toisella alalla toisessa koulussa, mutta onneksi heti kahden kuukauden jälkeen huomasin, etten ymmärrä asioista mitään enkä päässyt edes kursseista läpi. Siihen meni kuitenkin niin sanotusti vuosi elämästä hukkaan. 

Opiskelen melko hyödytöntä humanistista alaa, ja nyt vasta olen saanut tietää, että palkkaa saa 6-7 vuoden opiskelun jälkeen vain maksimissaan 3000 €. En voi kuitenkaan enää keskeyttää, koska opintolainaa on 23 555 €. Vielä pitää suorittaa maisterintutkinto. Olen loukussa, opiskelen huonoa alaa, opinnot ovat viivästyneet, minulla ei ole opiskelijakavereita kun ekat kaksi vuotta oli täysin etänä, olen suunnitellut opinnot päin persettä, terveys on huonolla tolalla. En tiedä, johtuvatko terveysongelmani jatkuvasta stressaamisesta, ahdistuksesta ja huonosta nukkumisesta. Joka tapauksessa, yliopisto-opinnot ovat vieneet terveyden ja velkaannuttaneet minut. Valitsin huonon alan, jonka tajuan vasta nyt neljäntenä kandivuonna.

Ai niin, minä myös muuten typeränä uskoin enkä ottanut selvää siitä "40 %" opintolainahyvityksestä. Olin oikeasti noin hölmö, että luulin korvauksen olevan 40 % koko lainasta. Siksi en huolestunut lainan määrästä ensimmäisten kolmen vuoden aikana. Nyt syksyllä sain selville, että maksimihyvitys on joku Kelan asettama määräraja, ei mikään 40 %. Maksimihyvitys on kandin tutkintoon 3200 € ja maisterintutkintoon 6400 €. Minulla tulee maisterina olemaan yli 40 000 € lainaa. Jos olisin tiennyt tämän, olisin todennäköisesti yrittänyt elää vielä tiukemmin ja käyttää vähemmän lainaa. Omaa tyhmyyttä, kun en ottanut tästä hyvityksen määrästä selvää aiemmin.

Vierailija
524/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ennen leikkauksia valmistuvilla yliopisto-opiskelijoilla on lainaa keskimäärin yli 22 000 euroa. Opintolainahyvityksessä ei edes oteta huomioon 18 000 euroa ylittävää lainaa. Amk-tutkinnossa se raja on noin 10 000 euroa. 

Nyt hallituksen päätösten ansiosta lainataakka vain kasvaa. Opintolainahyvitystä ei nostettu, joten lisälaina jää sataprosenttisesti opiskelijan itsensä maksettavaksi.

S. Filologi
525/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa, että ihmiset yhä edelleen kannustavat opiskeluun, alasta riippumatta.

Humanististen tieteiden opiskelu ei välttämättä kannata taloudellisesti. Paljon parempi voi olla käydä ammattikoulu ja ruveta vaikkapa putkiasentajaksi tai sähköasentajaksi, palkka on parempi ja valmistuu nopeammin. Palkkanäkymät ovat humanistilla surkeat, opiskeluun menee turhan paljon aikaa (keskimäärin 6-7 vuotta), terveys menee helposti stressatessa ja huonosti nukkuessa, köyhistä lähtökohdista tuleva kerryttää kymmeniätuhansia opintolainaa, eikä humanistin palkalla tule ikinä saamaan takaisin sitä tulonmenetystä, mikä aiheutuu seitsemän vuoden opiskelusta.

Ainostaan lääketiede, oikeustiede, arkkitehtuuri, tekniikan ala, tietotekniikka yms. tarkat ja hyödylliset tieteet ovat kannattavia. Ne ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle ja niistä saa yleensä hyvää palkkaa. Humanistiset tieteet ovat aika turhia. Minä kuitenkin uskoin (tähän asti) sen mantran siitä, kuinka opiskelu kannattaa ja takaa hyvän palkan. Ei kannata eikä takaa hyvää palkkaa. Tulen elämään huonolla palkka (huono suhteessa opiskeluajan pituuteen), opintolainaa on järkyttävästi ja terveys on mennyt. 

Minua ei kukaan varoittanut tästä kaikesta, nyt vasta neljäntenä kandivuonna tajuan, mihin tilanteeseen olen itseni ajanut opiskelemalla ja ottamalla opintolainaa. Jatkossa varoitan kaikki nuoria siitä, että eivät ryhdy tähän, elleivät saa vanhemmilta rahaa ja ellei terveys ole hyvä. Minä en edes enää ole niin nuori, 30-v, mutta jotakin on pakko opiskella. Nuorena en valmistunut mihinkään, joten 22-vuotiaana päätin mennä aikuislukioon ja siitä yliopistoon. Tällä tiellä ollaan vieläkin, ilman toivoa kovinkaan paljon paremmasta tulevaisuudesta seuraavien viiden - kymmenen vuoden aikana. Toivon vain, että terveys kestää, jotta pääsen töihin ja voin maksaa opintolainan pois.

Vierailija
526/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44649 kirjoitti:

Minua harmittaa, että ihmiset yhä edelleen kannustavat opiskeluun.

Humanististen tieteiden opiskelu EI kannata. Paljon parempi on käydä ammattikoulu ja ruveta vaikkapa putkiasentajaksi tai sähköasentajaksi, palkka on parempi ja valmistuu nopeammin. Palkkanäkymät ovat humanistilla surkeat, opiskeluun menee turhan paljon aikaa (keskimäärin 6-7 vuotta), terveys menee helposti stressatessa ja huonosti nukkuessa, köyhistä lähtökohdista tuleva kerryttää kymmeniätuhansia opintolainaa, eikä humanistin palkalla tule ikinä saamaan takaisin sitä tulonmenetystä, mikä aiheutuu seitsemän vuoden opiskelusta.

Ainostaan lääketiede, oikeustiede, arkkitehtuuri, tekniikan ala, tietotekniikka yms. tarkat ja hyödylliset tieteet ovat kannattavia. Ne ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle ja niistä saa yleensä hyvää palkkaa. Humanistiset tieteet ovat aika turhia. Minä kuitenkin uskoin (tähän asti) sen mantran siitä, kuinka opiskelu kannattaa ja takaa hyvän

Niin että et edes valmistunut ja hoet, ettei opiskelu kannata. Siitähän et voi tuolla perusteella sanoa mitään. Voit sanoa vaan, että opiskelujen keskeyttäminen ei kannata. 

Vierailija
527/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo opintolaina on ihan järjetön. En ymmärrä systeemiä miksi siihen patistetaan ja oikein ohjataan. Ennemmin kannustus vaikka osa-aikatyöhön. Ja tuet sen mukaan, että niilläkin elää jos oikein pihistää (ruoka + soluhuone ainakin).

Vierailija
528/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä tämä sosialismi on. Koko ajan halutaan lisää jotain oikeuksia ja etuja ja palveluksia, kulutus kasvaa jatkuvasti kaikilla joku Iphone kolmetonninen taskussa. Verotus kasvaa että näitä voisi kustantaa. Suomessa joiltain otetaan palkasta 59%. Tämä voisi jotenkin tekohengittää jos Suomessa maksajien määrä ei laskisi joka ikinen päivä. Mutta Suomi ikääntyy joka ikinen päivä ja maksajat vähenee ja kustannettavat kasvaa.

Sosialismi on syöpäistä pskaa.

Vierailija
529/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostan maksimi opintolainan ja maksan sillä asuntolainaa saman verran pois. Tästä saa vielä valmistumisen jälkeen hyvityksen eli ilmaista rahaa.

Vierailija
530/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöistä tämä sosialismi on. Koko ajan halutaan lisää jotain oikeuksia ja etuja ja palveluksia, kulutus kasvaa jatkuvasti kaikilla joku Iphone kolmetonninen taskussa. Verotus kasvaa että näitä voisi kustantaa. Suomessa joiltain otetaan palkasta 59%. Tämä voisi jotenkin tekohengittää jos Suomessa maksajien määrä ei laskisi joka ikinen päivä. Mutta Suomi ikääntyy joka ikinen päivä ja maksajat vähenee ja kustannettavat kasvaa.

Jos oikein kiltisti opiskelet, pääset ehkä sinäkin töihin niitä veroja maksamaan.

Vierailija
531/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nostan maksimi opintolainan ja maksan sillä asuntolainaa saman verran pois. Tästä saa vielä valmistumisen jälkeen hyvityksen eli ilmaista rahaa.

Juuri näin. Kitistään jostain Suomen opintolainasa. Eikö opintolainassa ole korot aivan saatanan matalat ja siitä vielä yhteiskunta hyvittää koko velasta osan? Saatanan kermaperseille oikein kun todellisuus iskee naamariin.

Vierailija
532/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikein kiltisti opiskelet, pääset ehkä sinäkin töihin niitä veroja maksamaan.

En todellakaan maksa Suomessa enää mitään muuta veroa kuin ALV ja muita ns. pakollisia veroja kunnes systeemi kaatuu. Ei tämä ole oikeudenmukainen systeemi tämä sosialismipska.

Vierailija
533/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan maksa Suomessa enää mitään muuta veroa kuin ALV ja muita ns. pakollisia veroja kunnes systeemi kaatuu. Ei tämä ole oikeudenmukainen systeemi tämä sosialismipska.

Eli et käy edes töissä ja haukut sosialismista. Kuka se sut elättää?

Vierailija
534/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä hyvitystä saa penniäkään yli 18 000 ylittävästä lainasta. 

Vierailija
535/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielenterveyteni ei kestä tälläistä elämää. Sen takia valitsen itse  mur han.

N.22

Vierailija
536/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Minulla on lähes nelikymppisenä vielä kymppitonni lainaa. Töitä en ole löytänyt valmistumisen jälkeen. Omaa asuntoa ei luonnollisesti ole, vaan asun vuokralla. 

Vierailija
537/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kitistään jostain Suomen opintolainasa. Eikö opintolainassa ole korot aivan saatanan matalat ja siitä vielä yhteiskunta hyvittää koko velasta osan? Saatanan kermaperseille oikein kun todellisuus iskee naamariin.

Opintolainassa on markkinakorko. Ei se ole mitään halpaa lainaa. 

Opiintolaina oli korkotuettua "halpaa lainaa" ennen lamaa yli 30 vuotta sitten.

Vierailija
538/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä hyvitystä saa penniäkään yli 18 000 ylittävästä lainasta. 

Ei niin mutta siitä kuitenkin useamman tonnin saa rahaa pois. Asuntoon menee se raha, eli säästöön.

Vierailija
539/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta. 

Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa

Itseasiassa tukimäärät siitä milloin minä olen opiskellut (10v sitten) ovat nousseet n.10-20%.

Isoin ongelma on ollut yleiseen asumistukeen siirtyminen ja sen takia opintorahan pienentäminen. Vertailuna;

Minä sain vuonna 2014 (summat on noin)

-opintorahaa 300-320€

- asumislisää 220-230€

Yhteensä siis n.500-550€/kk

Siskoni saa nyt 2024 tukia;

>400€ asumistukea

-n. 250€ opintorahaa

Yhteensä siis 650-700€

Itse asuin solussa, josta maksoin vuokraa 270-300€/kk joten opintorahaa riitti hyvin vielä ruokaan. Myöhemmin kun pääsin opiskeluiden kautta tekemään keikkatyötä tulot hiukan nousivat ja muutin yksilön.

Yleiseen asumistukeen siirtyminen tarkoittaa sitä ettei kenenkään oikeasti kannata asua solussa (saat hyvin minimaalisesti asumistukea) vaan saat suhteessa saman verran tukea yksiöön (maksat opintorahasta joka tapauksessa saman verran asumiseen). Siskoni yksiön vuokra on n.600€/kk mikä tarkoittaa sitä, että hänen tukensa eivät enää kata yhtä hyvin kuluja kuin minulla kattoi 10v sitten.

Yleiseen asumistukeen siirtyminen oli iso virhe.

Vierailija
540/741 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla yli 50 000€ opintolainaa? Ihan enimmillään opintotukikuukausia on 57, joista jokaisena lainaa voi nostaa 650 €. Jos nostaa kaiken irti lähtevän lainan, sitä on opintojen lopuksi n. 37 000€. 

Tavanomaisessa maisterin tutkinnossa vielä tuotakin vähemmän, puhumattakaan AMK-tutkinnoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä