Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni

Vierailija
31.05.2023 |

Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.

"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."

https://yle.fi/a/74-20033332

Kommentit (741)

Vierailija
501/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmeisesti syntynyt kultalusikka perseessä kun äiti ja isä sekä isovanhemmat maksaa kulujani ja ostaa mitä milloinkin tarvitsen. Opintotuki riittää juokseviin kuluihini.

Noinhan se keskiluokkaisilla perheillä yleensä menee.

Vierailija
502/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tämä nyt sitä vaalilupausten toteuttamista? "opiskelijat ovat valtiovallan erityissuojeluksessa". Taitaa perskekon aloittama politiikka saada jatkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli opintolainaa alunperin ysärin lopussa 58000 mk, joka vaihtui sitten euroiksi 2002, korko oli alunperin muistaakseni prime 4,5%. Varmaan pyöri siinä 2-3%, kun maksoin lainaa pois aika nopeasti noin 4 vuodessa vuosituhannen alussa. Asuntolainan korko on tainnut omalla asuntolainauralla vuodesta 2006 alkaen olla korkeimmillaan 6%. Tuo nollakorkoaika taisi kyllä hämärtää lainan ottamisessa viime vuosina, koska se kesti varsin kauan. Nyt ollaan ennemmin normaalissa tilanteessa, mutta nousu oli yhtäkkinen ja raju.

Mutta kyllähän elintaso on noussut 20-30 vuodessa eli itselle oli ihan normaalia asua kimppakämpissä ja elellä pienellä budjetilla. Kaikenlaisia töitä tekemällä sitten sai vähän leveämpää elämää. Ei kyllä käy kateeksi tämän päivän nuoria elämän valintojen edessä.

Kysymys kuuluukin, onko veronmaksajien tehtävä pönkittää opiskelijoiden keinotekoista elintason nousua, jossa esim. solut ja kimppakämpät eivät enää olekaan IN? Vai pitäisikö lähteä siitä, kuten muuallakin, että ne ovat normaali opiskelijan asumismuoto, ja jos haluaa asua leveämmin, on itse vastuussa siitä?

Ongelma on myös se, että solujen ja kimppakämppien hintataso ei ihan hirveästi poikkea halvimmista yksiöistä. Siitä soluhuoneestakin saattaa joutua maksamaan sen 400 e, joten miksi ihmeessä kukaan haluaisi asua solussa, jos melkein samaan hintaan saa yksiönkin? Sen sijaan moni kyllä asuu kimppakämpissä kaverin kanssa. Tämänkin vaan kela on tehnyt nykyään hyvin vaikeaksi, kun heti epäillään että kämppikset ovat avoliitossa ja tuet saatetaan katkaista kaikista selvityksistä huolimatta. Edes sama sukupuoli ei välttämättä enää riitä estämään tätä, ja nykyään sukupuoli ei edes nuorilla ole se määrittävä tekijä kavereissa, vaan ihan hyvin varsinkin nuorena se paras ystävä voi olla vastakkaista sukupuolta ja loogisin valinta kämppikseksi. Ei nuorilla ole nykyään oikein minkäänlaista porkkanaa kimppa-asumiseen, kun tilanne on tuo.

Vierailija
504/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omistusasunto ole mikään ihmisoikeus.

Vierailija
505/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmeisesti syntynyt kultalusikka perseessä kun äiti ja isä sekä isovanhemmat maksaa kulujani ja ostaa mitä milloinkin tarvitsen. Opintotuki riittää juokseviin kuluihini.

Mä luulen että koulutetuilla keskiluokkaisilla menee noin. Aina on kuitenkin niitäkin amiksen käyneitä ihan hyvin tienaavia vanhempia, jotka potkivat lapsensa pihalle kun täyttävät 18 tai alkavat kinuta vuokraa ja/tai ruokarahaa nuorelta.

Koulutettujen vanhempien lapset saavat kaiken henkisen ja materiaalisen tuen, mitä annettavissa on.

Vierailija
506/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 80-luvunpuolen välin paikkeilla. Opintotuki oli tämän päivän arvoon muutettuna noin 80,00 / kk muistaakseni kahdeksalta kuukaudelta vuodessa. Loput piti saada kasaan työnteolla. Aloitin siinä samalla opiskelun ohella yritystoiminnan ostamalla yrityksen johon tarvitsin lainaa nykyarvoon muutettuna noin 

300.000,00 euroa josta sitten parin vuoden jälkeen maksettiin korkoa semmoiset rapeat 15 % 90-luvun alun valuuttakriisin seurauksena. Tuo 5% korko olis ollu yhtä juhlaa silloin.

Siitä on tultu tähän päivään. Aina ei ole ollut helppoa; ei edes joka vuosi yhtäkään päivää. Monta kertaa piti miettiä ostaako leivän päälle makkaraa vai riittääkö päälysteen virkaan ylähuuli. Eikä kaupungille kärsinyt joka viikonloppu lähteä, vaikka nuoren miehen mieli sinne olis vetänyt.  PIti painua verstaan tekemään muutama lisävuoro, että sai pidettyä rengit ja pankin tyytyväisenä.

Nykyään nettovarallisuus lasketaan kuitenkin miljoonissa joten ei ihan kaikki kuitenkaan ole mennyt pieleen eikä ollut turhaa.

Vierailija
507/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että koulutetuilla keskiluokkaisilla menee noin. Aina on kuitenkin niitäkin amiksen käyneitä ihan hyvin tienaavia vanhempia, jotka potkivat lapsensa pihalle kun täyttävät 18 tai alkavat kinuta vuokraa ja/tai ruokarahaa nuorelta.

Koulutettujen vanhempien lapset saavat kaiken henkisen ja materiaalisen tuen, mitä annettavissa on.

Itse en saanut keneltäkään euron euroa mun kuluihin, kun opiskelin yliopistossa mun maisterin tutkintoa. Joskus eräs vanha täti, jonka tunsin mun lapsuusajalta tarjoutui maksamaan mun matkan, kun kävin auttamassa häntä viikonloppuisin. Kieltäydyin, koska tiesin hänen eläkkeensä olevan tosi pieni. Kaikki tämä lisäsi mun sitkeyttä ja kunnianhimoa. Koska mulla oli todella laaja kielitaito, tarjosin itseäni aktiivisesti eri yritysten palvelukseen. Tämä kannatti, sillä jo ennen valmistumistani onnistuin saamaan mun unelmien työpaikan. Selvisin opinnoistani täysin ilman velkaa.

Vierailija
508/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellen maksaisi meidän opiskelijalle esim puhelimen ja joukkoliikenteen vuosikortin, vaatetta, kalusteita ja ruokaa, hän ei selviäisi sillä rahalla mitä saa. Hän ei juhli, ei matkaile, ei perhettä, ei uusia kenkiä ennen kuin edellinen pari hajoaa, ei muita kuin ilmaisia harrastuksia. Vuokra 400/kk, jonka asumistuki enimmillään kattaa. Hän on tehnyt koko vuoden viikonloppu- ja iltatöitä.

En tiedä miten ne pärjäävät, jotka ei saa vanhemmilta rahaa.

Tosi eriarvoistavaa. Johtaa syventyvään luokkayhteiskuntaan.

Ne jotka ei saa vanhemmilta rahaa,nostaa lainaa tai tekee töitä. Mä en ainakaan saanut vanhemmilta rahaa kuin satunnaisesti enkä pitänyt sitä mitenkään outona. Minulla on se käsitys että vain harvat saa vanhemmilta rahaa mutta voin olla väärässä. Rahat oli tiukilla opiskeluaikoina mutta selvisin kyllä.

N26

Vierailija
509/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi täällä syytetään nuorison holtitonta rahankäyttöä kun opiskelijana siihen toimeentulotukea vastaavalle tasolle päästään suunnilleen siinä vaiheessa kun on lainat nostettu tappiin :D asumistuki kattaa max 80% vuokrasta ja siinäkin on rajansa kuinka paljon tukea saa, vaikka asuis halvassa solussa niin kaikkiin menoihin jää opintorahasta sen pari sataa, tosi paljon tollasella rahalla sisustelee tai käy kahvilassa :))))

Vierailija
510/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä "kinuan" ruokarahaa täysi-ikäiseltä lapseltani. Miksiköhän? Koska ei ole vaihtoehtoa tai vaihtoehto on heittää pihalle. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja siitä ei jää ylimääräistä elättää ketään. Onneksi lapsi sai lukion ajalta toimeentulotukea sosiaalisin perustein. Toinenkin lapsi on, mutta vielä alaikäinen. Hän saa kuntoutusrahaa, jolla voi maksaa ruokansa lukion ajan, kun täyttää 18.

Vierailija
511/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä "kinuan" ruokarahaa täysi-ikäiseltä lapseltani. Miksiköhän? Koska ei ole vaihtoehtoa tai vaihtoehto on heittää pihalle. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja siitä ei jää ylimääräistä elättää ketään. Onneksi lapsi sai lukion ajalta toimeentulotukea sosiaalisin perustein. Toinenkin lapsi on, mutta vielä alaikäinen. Hän saa kuntoutusrahaa, jolla voi maksaa ruokansa lukion ajan, kun täyttää 18.

Käy ruokajaossa hakemassa ne ruuat kun sinulla on kerran aikaa, äläkä vie nuoren rahoja.

Vierailija
512/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy ruokajaossa hakemassa ne ruuat kun sinulla on kerran aikaa, äläkä vie nuoren rahoja.

Lähimpään ja ainoaan ruokajakoon on 30 kilometriä, eikä meillä ole autoa. En ehdi sinne aamuksi bussilla, kun ruokajako on.

Vierailija
513/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi täällä syytetään nuorison holtitonta rahankäyttöä kun opiskelijana siihen toimeentulotukea vastaavalle tasolle päästään suunnilleen siinä vaiheessa kun on lainat nostettu tappiin :D asumistuki kattaa max 80% vuokrasta ja siinäkin on rajansa kuinka paljon tukea saa, vaikka asuis halvassa solussa niin kaikkiin menoihin jää opintorahasta sen pari sataa, tosi paljon tollasella rahalla sisustelee tai käy kahvilassa :))))

Ja loppujen lopuksi se toimeentulotuella elävä saattaa siltikin ansaita enemmän. Toimariasiakkaille maksetaan sähköt, vedet kotivakuutukset lääkkeet saunamaksut ym ja vuokra kokonaisuudessaan. Opiskelija maksaa kaiken itse sillä lainallaan.

Vierailija
514/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lainaa, niinhän opiskelijoillekin sanotaan

Vierailija
515/741 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä nykyaika ihan vastenmielistä, kun edes maisterin tutkinto ei takaa työpaikkaa. Pitäisi vasta valmistuneellakin olla kokemusta. Tiedän yhden, joka vasta valmistui maisteriksi erityiselle alalle, johon pääsee vain juuri tällä koulutuksella, mutta joka ikistä paikkaa mitä on hakenut niissä edellytetään kokemusta. Mistä sitä saa jos ei edes maisterin papereilla saa ekaa työpaikkaa?

Koulutusmäärien nostoa on hinguttu ja sen kääntöpuolena on, että maisterin papereilla ei enää erotu massasta ja työnantajilla on varaa valikoida.

Vierailija
516/741 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin huvittaa ne kommentit, joissa sanotaan että pitää mennä opiskelemaan työllistävää alaa, jos lainan otto jännittää eikä ole kovin luottava olo tulevaisuuteen. Sama juttu kuin töissä, että sinnekö taas vain mennään. 

Tuleeko se yllätyksenä, että ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita? Tietenkään töitä nyt ei voi eikä kannata ajatella pelkästään niin, että sinne mennään harrastamaan omia mielenkiinnon kohteita, mutta kuka oikeasti haluaisi vaikka hoitajaksi sellaisen ihmisen joka lähtökohtaisesti vihaa ihmisläheistä työtä? 

Joku aikaisemmin mainitsi, että nykyään esim. matemaattisesti lahjakkaat saivat ohituskaistan käytännössä kaikkien muiden edelle ja käytännössä voivat vain valita minne menevät. Siis vaikkei siitä matematiikasta olisi edes varsinaisesti mitään suurempaa hyötyä juuri kyseisellä alalla. Eikö olisi järkevämpää, että sellaisille aloille ensisijaisesti pääsisivät ne, joilla on se suurin motivaatio/osaaminen.

Omalla kohdallani on ollut vaikeuksia alan valinnassa, koska minä en esim. ole matemaattisesti lahjakas. Minua on kiinnostanut enemmän sellaiset aineet kuin äidinkieli, biologia, maantieto ja taideaineet. Mutta yritäpä näistä nyt sitten raapia kasaan se kohtuu varmasti työllistävä ala. Ei ole kovin helppoa.

Vierailija
517/741 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden rahatilanteeseen olisi erittäin helppo ratkaisu. Muutetaan yliopistot ja ammattikorkeakoulut sisäoppilaitoksiksi kuten muuallakin maailmassa.

-Oppilaitoksen alueelta poistuminen kielletty arkipäivisin

-Luennoilla osallistumispakko

-Kaikki ruokailut oppilaitoksen toimesta

-Majoitus yhteisissä makuusaleissa

-Omista säästöistä otettava pieni päivittäinen käyttöraha

Vierailija
518/741 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa vuodessa 50% enemmän tukea verrattuna tilanteeseen 10v sitten, enkä nyt puhu lainsta vaan tuista. Opiskelijoiden siirto yleisen asumistuen piiriin nosti huomattavasti vuosittaista tukisummaa. Opiskelijoissa vikaa jos ei ilman lainaa selviä.

Sä se jaksat jankuttaa samaa, vaikket mistään mitään tiedä. Ivmeellistä kateutta ja vihaa nykyopiskelijoita kohtaan. Veikö nuoremmat työpaikat vai mikä sinut katkeroitti?

N55

Vierailija
519/741 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana vastaan tähän:

Jos opiskelija hakee Kelasta tukia, niin hän ei saa niitä ellei ota lainaa. Jos opiskelijalla on lainatakuu, niin hän ei pysty ottamaan esimerkiksi sosiaaliturvaa tms vaan laina on ensisijainen rahoitus. Eri asia on opintotuki, jota saa myös ilman lainaa tietyn määrän ja käsittääkseni asumistuki.

Vierailija
520/741 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliminen ja änkyräryyppääminen ei ole ainakaan mihinkään kadonnut.