Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan korko nousi 800 euroa. Yhtiövastike 50 euroa. Mökkilaina 150 euroa. Ruoka (vaikka nipistetty) 80 euroa.

Vierailija
31.05.2023 |

Viisihenkinen perhe. Kaksi ylemmän keskitulon palkansaajaa, kolme lasta. Aivan tavallinen rivitalohuoneisto Helsingissä, lainaa 350 000 euroa (omaa pääomaa oli 120 000 euroa). Ei todellakaan mikään ökylukaali.

Stressitestattu on ja kaikkeen varauduttu, mutta kyllähän tällainen nyt ottaa päähän. Palkankorotukset olivat kummallakin yhteensä 350 euroa, josta puolet menee veroihin. Eipä paljoa nyt ilahduttanut.

Me pärjätään. Mutta tämä on kaikki sitten pois kaikesta ylimääräisestä. Palveluista, teatterista, konserteista, koululuokkien myyjäisistä, hyväntekeväisyydestä, ihmisten lahjoista, ihan kaikesta ylimääräisestä. Annetaan valmistuvalle ylioppilaalle 20 euroa, vaikka ennen 50 euroa. Pidennetään parturissa käymisten välejä. Ei laiteta keräyksiin rahaa. Ei osteta mokkapaloja partiolaisten myyjäisistä. Eikä varmaan niiden kalentereitakaan jouluna.

Korkojen nousu ei tullut yllätyksenä, mutta se, että ne pompsahtivat yhtäkkiä taivaisiin, tuli. Palkat eivät ehtineet mukaan ja nyt sitten nipistetään oikein kunnolla kaikesta.

Kommentit (849)

Vierailija
341/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun haitte lainaa pankista niin siellähän kerrottiin että korot voi nousta ja nehän teki siellä stressitestin eli katto sun tulot suhteutettuna lainan kuluihin eli ongelmaa ei ole. Toivottavasti jokainen ymmärsi sen että nollakorko aika ei ollut normaalia aikaa. 

Itse lyhentelin onneksi nollakorko aikana mun asuntolainaa tosi paljon pois, nyt on velkaa niin vähän jälellä että korkojen nousu vaikutti kuukausierään muutamalla kympillä vaan. Jos en olisi lyhentänyt nopeasti asuntolainaani pois niin nyt varmaan 100-200 euroa ois noussu kuukausierä lainan lyhennyksessä, nyt se nous vaan 40e.

Toisaalta nollakorkoaikaan kannatti ottaa max laina ja pistää sijoituksiin - ja nyt lyhentää kertyneillä tuotoilla.

Ei tosin oikein liity ketjun aiheeseen kun mitä ilmeisemmin rahat on pistetty kulutukseen eikä sijoituksiin.

Vierailija
342/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun haitte lainaa pankista niin siellähän kerrottiin että korot voi nousta ja nehän teki siellä stressitestin eli katto sun tulot suhteutettuna lainan kuluihin eli ongelmaa ei ole. Toivottavasti jokainen ymmärsi sen että nollakorko aika ei ollut normaalia aikaa. 

Itse lyhentelin onneksi nollakorko aikana mun asuntolainaa tosi paljon pois, nyt on velkaa niin vähän jälellä että korkojen nousu vaikutti kuukausierään muutamalla kympillä vaan. Jos en olisi lyhentänyt nopeasti asuntolainaani pois niin nyt varmaan 100-200 euroa ois noussu kuukausierä lainan lyhennyksessä, nyt se nous vaan 40e.

Toisaalta nollakorkoaikaan kannatti ottaa max laina ja pistää sijoituksiin - ja nyt lyhentää kertyneillä tuotoilla.

Ongelmana on vaan se että läheskään kaikki sijoitukset ei tuota ja vain erittäin harvat sijoitukset tuottaa sen verran paljon että niillä pystyy maksella korkokuluja. Osakkeita kun ostelet niin siinä sä vielä makselet välityspalkkiot ja verot. 

Nollakorko aikana jokainen suomalainen tuntui olevan sijoitusguru "ei velkaa kannata maksaa pois kun rahat on fiksumpaa sijoittaa".

Siitä vaan laskemaan että paljon sulla pitää olla vaikka nordeaa että saat osinkotuloina edes sen 100e/kk nettovoittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristallikissa kirjoitti:

T a p p a i s i n itseni, jos olisin nyt niin köyhä, että mun pitäisi itkeä täällä, miten ei ole paha, jos joku joutuu nipistämään kaikesta elämän nautinnoista, joita on tähän saakka saanut rahalla!

Miten te köyhät esim. kuuntelette hyvillä stereoilla musiikkia? Miten pysytte järjissänne Applen laitteiden hyvässä huomassa, jos on varaa vain androideihin? Miten nautitte pihastanne, jos ei ole varaa ostaa kukkia tai taimia tai multaa? Miten nautitte kodista, jos ei ole varaa ostaa edes ruukkukukkia tyyliin orkidea tai vaikkapa sähköpianoa, jos haluatte soittaa? Mitä järkeä tuossa teidän köyhässä elämässänne oikein on?

Tai missä rentoudutte luonnon rauhassa, jos ei ole mökkiä, ja asutte jossain sairaassa betonikuutiossa??????

Äitihullu, me kyllä tiedetään, että elät kädestä suuhun pienellä palkalla. Lapsesi elävät alle köyhyysrajan ja sinä et vieläkään kestä.nähdä heitä ilman lasten isää ja silloinkin vain pari tuntia kerrallaan. Ei täällä yksikään vaihtaisi kanssasi osia.

Enhän elä. Mä olen aina ollut varakas, ajoittain kyllä pienituloinen. Mulla on päälle miljoonan varallisuus ja just tosiaan ostin aurinkopaneelit ja pojalle 390€:n takin. Mies osti housut ja paidan, maksoivat 180€. Mutta nekin mun maksamilla elareilla, 2 lapsesta 530€/kk.

Mies maksaa ne rahat sinulle "vuokrana". Lapsesi elävät sille köyhyysrajan sinun vuoksesi. Lapsillasi ei ole äitiä, et siedä heitä hetkeäkään.

Ei maksa, vaan kela. Mies saa mun omistamaan asuntoon reilut 600€/kk asumistukea ja mä ostin sen asunnon heille lainalla ja mies maksaa vuokraa 880€/kk. Mutta mä maksan heidän sähkölaskunsa (sähkölämmitys) ja vähennän sen tietenkin vuokratuloista verotuksessa. 

Sen päälle on elatusmaksu 530€/kk.

Vierailija
344/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoista se on. Vaikuttaa joskus siltä, että tavallisilta ihmisiltä oikein imetään rahat pois kaikenlaisilla talousheilahteluilla. Jotain varainsiirtoa tämäkin ja kuka tästä hyötyy? Joku aina käärii hillot liiveihinsä. Itsekin pienituloinen eläkeläinen ja ruoan hintojen nousu kismittää kun menee ahnaitten kauppiaiden taskuihin. Kauppojen hintanousun piti kattaa nousseet kustannukset mm polttoaineiden ja sähkönhinnan takia, mutta voittoihin ne on menneet.

Taas yritetään kupata meiltä kaikki pois, että ei olisi lapsille jättää yhtään mitään. Edellisen työtätekevän sukupolven kanssa tehtiin aivan sama, eli meidän vanhempien.

Mutta minä takaan, että tällä kertaa täältä jos tullaan hakemaan vaivoin ja terveys tuhoten tehty vähäinen omaisuus hakijat lähtevät sinkkiarkuissa. Ei tule onnistumaan muutoin enää.

Vierailija
345/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

T a p p a i s i n itseni, jos olisin nyt niin köyhä, että mun pitäisi itkeä täällä, miten ei ole paha, jos joku joutuu nipistämään kaikesta elämän nautinnoista, joita on tähän saakka saanut rahalla!

Miten te köyhät esim. kuuntelette hyvillä stereoilla musiikkia? Miten pysytte järjissänne Applen laitteiden hyvässä huomassa, jos on varaa vain androideihin? Miten nautitte pihastanne, jos ei ole varaa ostaa kukkia tai taimia tai multaa? Miten nautitte kodista, jos ei ole varaa ostaa edes ruukkukukkia tyyliin orkidea tai vaikkapa sähköpianoa, jos haluatte soittaa? Mitä järkeä tuossa teidän köyhässä elämässänne oikein on?

Tai missä rentoudutte luonnon rauhassa, jos ei ole mökkiä, ja asutte jossain sairaassa betonikuutiossa??????

Sinä vaikutat vuodesta toiseen niin pahoinvoivalta ja onnettomalta ihmiseltä, että tuskin sinulle on kukaan kovin kateellinen oli köyhä tai rikas.

Vierailija
346/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitihullu, me kyllä tiedetään, että elät kädestä suuhun pienellä palkalla. Lapsesi elävät alle köyhyysrajan ja sinä et vieläkään kestä.nähdä heitä ilman lasten isää ja silloinkin vain pari tuntia kerrallaan. Ei täällä yksikään vaihtaisi kanssasi osia.

Enhän elä. Mä olen aina ollut varakas, ajoittain kyllä pienituloinen. Mulla on päälle miljoonan varallisuus ja just tosiaan ostin aurinkopaneelit ja pojalle 390€:n takin. Mies osti housut ja paidan, maksoivat 180€. Mutta nekin mun maksamilla elareilla, 2 lapsesta 530€/kk.

Mies maksaa ne rahat sinulle "vuokrana". Lapsesi elävät sille köyhyysrajan sinun vuoksesi. Lapsillasi ei ole äitiä, et siedä heitä hetkeäkään.

Ei maksa, vaan kela. Mies saa mun omistamaan asuntoon reilut 600€/kk asumistukea ja mä ostin sen asunnon heille lainalla ja mies maksaa vuokraa 880€/kk. Mutta mä maksan heidän sähkölaskunsa (sähkölämmitys) ja vähennän sen tietenkin vuokratuloista verotuksessa. 

Ei. Viet mieheltä kaikki tulot. Olet manipuloinut miehenkin viemään lapsilta leivän. Sinun lainasi tulee kyllä.maksettua, mutta ruokaa ei ole. Saati mitään muuta. Lapsillesi ei jää mitään. Peruspäiväraha on heidän kolmen ainoa jäljellejäävä raha. Kuppaat kaiken muun. Suomessa ei elä yhtä köyhiä lapsia.

Tällätavalla toimiva ihminen ei voi kutsua itseään varakkaaksi eikä voi lällätellä toisten köyhyyttä.

Vierailija
347/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asun ja lainan lyhennys nousi 90 euroa ja vastike 60 euroa. Ruoka ym kallistunut törkeästi. Pikkasen se alkaa lompakossa tuntumaan joo.[/quote

Pitäisikö kaikkien siis asua mahdollisimman pienessä asunnossa jossain kirkonkylässä eikä siellä missä on työpaikat? Kuka ne työt tekisi?

Vierailija
348/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen nettotulot on:

Eläke

2 lapsen lapsilisät

toisen lapsen "vammaiskorvaus" 90€/kk (autismipiirteitä)

Elatusmaksu 530€/kk

Asumistuki n. 600€/kk

Yhteensä noin 2510€/kk netto. Eiköhän se pärjää.

Menot: 880€ vuokra

Vierailija
349/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

Aivan kuten kirjoitit, ylimääräisestä.

Kyllä, se ylimääräinen = elämä. Kaikki raha menee pelkkään pakolliseen, eli ympärillä oleviin seiniin ja ruokaan, töihin kulkemiseen ja rikki menevien vaatteiden korvaamiseen uudella/korjatulla. Vähän ankeat ajat edessä.

ap

Tiedätkö että aika suurella osalla kansaa menee rahat vain välttämättömään? Itselläni ei ole varaa matkustaa eikä laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, konserteista puhumattakaan. No joskus ostan liput jonnekin , työnantajan virkistysrahalla e-passin kautta.  

Molemmat töissä  meilläkin , jotain pikku autolainaa on mutta ei katastrofia. Ruuan hinnannousun voi tosi helposti ohittaa katsomalla tarkemmin mitä ostaa ja panostamalla perusaineksiin sen kalleimman sisäfileen ja lohen sijaan

Kyllä, se on juuri näin. Mutta aika tylsää se on. Itsekin olen ollut töissä jo kolmekymmentä vuotta, mitään ei ole säästössä (paitsi asuntolainaa olen maksellut, ja sitä paljon jäljellä) ja kaikki menee välttämättömään. Välillä tuntuu, että se ei ole reilua. Joka päivä käyn töissä, joka kuukausi saan palkan. Ikinä en ole käynyt kosmetologilla, kynsihoidossa, hierojalla, nykyisin enää edes en kampaajalla, en kunnon ravintoloissa, hyvin harvoin jossain ulkomaillakaan, ostan halvinta ruokaa ja mietin, mistä vielä voi säästää. Minusta pitäisi joskus voida nauttia jostain sellaisestakin, mihin tarvitaan rahaa.

Vierailija
350/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut korkosuojata se laina? Itse korkosuojasin paljon pienemmän lainan

Vierailija
351/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä vaikutat vuodesta toiseen niin pahoinvoivalta ja onnettomalta ihmiseltä, että tuskin sinulle on kukaan kovin kateellinen oli köyhä tai rikas.

Mulla on ne rahat silti, ei sulla :) Ja en voi pahoin, en oikein tiedä minkälainen on sinun käsityksesi hyvinvoivasta ihmisestä? Ainakin se on täysin erilainen, kuin mulla. Mun mielestä esim. jokainen pikkupalkkatyössä perse ruvella ahertava on todella säälin arvoinen, jos alkaa kropasta terveys pettää, mutta silti töitä ei voi vähentää, kun ei ole varaa!

Tai jos se työ on aamusta toiseen yhtä tuskaa sinne mennä. 

Sellainen on pahoinvointielämää ainakin mulle. Onneksi ei ole minun asemani.

Vierailija
352/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä höpötetään ettei palkalla pärjää?

Itse keskituloinen, netto kuukaudesta riippuen 2500-3000 €. Tästä 1000 € lainanlyhennys, vastike, sähkö, vesi, netti jne. 600 € elämisen kuluihin ja 1000 € osakkeisiin, ennen korkojen nousua sai 1200 € osakkeisiin. Mihin tuhlaatte tuon 1000 €?

Vierailija
353/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

Kyllä, se ylimääräinen = elämä. Kaikki raha menee pelkkään pakolliseen, eli ympärillä oleviin seiniin ja ruokaan, töihin kulkemiseen ja rikki menevien vaatteiden korvaamiseen uudella/korjatulla. Vähän ankeat ajat edessä.

ap

Melkoisen kova lainakin teillä. Onneksi itsellä ei ole velkaa senttiäkään. Voimia tulevaan!

Vierailija
354/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

ap

Tervetuloa sinne, minne Kokoomus keskiluokan toimittaa. Meidän köyhien elämään. Teillä toisaalta on mahdollisuus vuokrata mökki pois ainakin osaksi aikaa, meillä oikeasti köyhillä ei.

Meillä ei ole hätää. Jos oikeasti olisi, mökki olisi jo myyty. Asuntokin varmaan vaihdettu halvempaan vaikka Vantaan puolelle. Tiedostan tämän. 

Ankean tästä tekee se, että totuttu elintaso murskattiin alle vuodessa pelkillä koronnousuilla. Tämän "hyväksyisi" paremmin, jos toinen olisi jäänyt työttömäksi tai olisi tapahtunut jotain muuta. Mutta kun tehdään ihan yhtä lailla töitä samoissa työpaikoissa, samassa asunnossa eletään ja samaa ruokaa syödään (paitsi nyt ei enää kalaa joka viikko ja kaikesta on vähennetty muutenkin), niin tulihan se yllättäen tuollainen yli 1000 euron lovi kuukausibudjettiin.

ap

Olisi mielenkiintoista tietää mihin tuo kaikki raha joutuu. Ei se mihinkään mustaan aukkoon häviä, vaan päätyy väistämättä jounkun taskuun. Tai muutamaan taskuun, kauppias on yksi heistä.

Kun joku jo huomauttikin tällä tulee olemaan valtava merkitys Suomen yhteiskuntaan. Kaikki sakkaavat, paitsi rahat liiveihinsä käärivät k-auppiaat jne, kun per perhekunta jää 1000 euroa kuukaudessa vähemmän rahaa käytettäväksi tuotteisiin ja palveluihin.

Vierailija
355/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ees uskaltaisi ottaa lainaa kuin max 50 000 e. Olkaa onnellisia että selviätte. Ei monikaan selviäisi.

N26

Vierailija
356/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen M28 kirjoitti:

Itse keskituloinen, netto kuukaudesta riippuen 2500-3000 €. Tästä 1000 € lainanlyhennys, vastike, sähkö, vesi, netti jne. 600 € elämisen kuluihin ja 1000 € osakkeisiin, ennen korkojen nousua sai 1200 € osakkeisiin. Mihin tuhlaatte tuon 1000 €?

Paljonko sun bruttopalkka on? Käsittääkseni keskituloisen bruttopalkka on 3000-4000 euroa kuukaudessa, sulla taitaa olla yli ton eli olet hyvätuloinen.

Vierailija
357/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

ap

Tiedätkö että aika suurella osalla kansaa menee rahat vain välttämättömään? Itselläni ei ole varaa matkustaa eikä laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, konserteista puhumattakaan. No joskus ostan liput jonnekin , työnantajan virkistysrahalla e-passin kautta.  

Molemmat töissä  meilläkin , jotain pikku autolainaa on mutta ei katastrofia. Ruuan hinnannousun voi tosi helposti ohittaa katsomalla tarkemmin mitä ostaa ja panostamalla perusaineksiin sen kalleimman sisäfileen ja lohen sijaan

Kyllä, se on juuri näin. Mutta aika tylsää se on. Itsekin olen ollut töissä jo kolmekymmentä vuotta, mitään ei ole säästössä (paitsi asuntolainaa olen maksellut, ja sitä paljon jäljellä) ja kaikki menee välttämättömään. Välillä tuntuu, että se ei ole reilua. Joka päivä käyn töissä, joka kuukausi saan palkan. Ikinä en ole käynyt kosmetologilla, kynsihoidossa, hierojalla, nykyisin enää edes en kampaajalla, en kunnon ravintoloissa, hyvin harvoin jossain ulkomaillakaan, ostan halvinta ruokaa ja mietin, mistä vielä voi säästää. Minusta pitäisi joskus voida nauttia jostain sellaisestakin, mihin tarvitaan rahaa.

Niin ja kerrostalo voi mennä konkurssiin

https://yle.fi/a/74-20011577

Vierailija
358/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen M28 kirjoitti:

Vaivauduitko lukemaan aloituksen? Viisihenkinen perhe.

Vierailija
359/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0-korkojen aika oli järjetön ajanjakso.  

Päättäjien täydellistä vastuuttomauutta.

Vielä vastuuttomampaa oli että keskuspankit työntämällä työnsi valtavasti ilmaista rahaa markkinoille nyt sen "ilmaisen rahan" maksaminen on alkusuoralla. ; )

Vierailija
360/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Hallitus meinaa vetää aikamoisen leikkaus syksyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi