Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oda suunnittelee ruuan verkkokaupan lopettamista Suomessa vain vuoden jälkeen

Vierailija
31.05.2023 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009623570.html

Jotkuthan täällä väitti että ruoan verkkokauppa on loistobisnes.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi toimii tiheästi asutuissa maissa (Ruotsissa ja Norjassa asutus on keskittynyt hyvin tiiviisti vs. Suomen haulikolla isojaossa hajautettu asutus) mutta ei Suomessa, jossa kymmenen kilometrin ympyrän sisällä voi olla parisataa asukasta, joista ehkä kaksi asiakasta. Keräilysysteemi, jossa asiakas hakee sitten tuotteet kaupasta valmiiksi kerättyinä, toimii paremmin. Onhan sitä Amazonin tuloakin Suomeen odoteltu ja odoteltu, ja tuskin se nyt ihan pian nytkään tulee - täällä ei vaan toimi ne oletetut jakeluajat, kun matkat on asiakkaiden välillä pitkiä.

Ja porukkaa on liian vähän.

Unohdit, että suomalaiset persaukisia verrattuna norjalaisiin ja ruotsalaisiin. 40k€ vuosiansioilla olet Suomessa rikkaimmassa kymmenyksessä. Odan jengillä jäi kotiläksyt tekemättä eivätkä osanneet laskea.

Vierailija
42/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä kehuneet olevansa jotain automaation mestareita? Ei kyllä siltä näyttänyt, kun katseli noiden kuljetusautojen touhuja, saattoi seista puoli tuntia pihassa kun kuski oli tonkimassa tavaroita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kusetusta koko Oda. Kehujat täällä ovat työntekijöitään.

Minä ja ainakin 20 ystävääni, koetimme kuukausitolkulla tilata Odasta. Asutaan stadissa, Espoossa ja Granissa. Yhdellekään ei onnistunut. Eikä koskaan saatu vastausta sähköposteihin.

Keräsi täältä Suomesta ilmeisesti vain koronatukirahat ja häipyi.

Ihan hyvä, että lähtee. Ei olisi ollut kiva tukea raakaa eläinrääkkääjämaata Norjaa, jonka vuonot lainehtivat verestä, kun lahtaavat delfiinejä, valaita ja hylkeitä.

Vierailija
44/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa mainosti että he aikovat taklata kilpailijat pois markkinoilta halvemmilla hinnoilla ja mullistaa suomalaisen ruokakaupan siirtämällä sen kivijalasta digiaikana, vaan toisin kävi eikä Osan markkinointilupaus ollut edes todenmukainen sillä hinnat olivat kilpailijoita korkeammat.

Vierailija
45/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurja uutinen tällaiselle liikuntakyvyttömälle ja köyhälle. Nyt on palattava S-Kauppojen asiakkaaksi eli maksaa 10-12 euroa kuljetuksesta. Minun ostoksillani kuljetusmaksu ei Odalla piiloutunut hintoihin, vaan oli pelkkää säästöä.

Vierailija
46/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi monista jotka jättää konkurssia kohti lipuvan Suomen, viimeinen sammuttaa valot ja jättää suomalaiset metsiin asumaan.

Vierailija
47/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta hyvää firmassa ei ollut kuin erittäin hyvin tehty  puhutteleva mainos ottakaa muut siitä mallia miten tehdään hyvä mainos.

Vierailija
48/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain yksi monista jotka jättää konkurssia kohti lipuvan Suomen, viimeinen sammuttaa valot ja jättää suomalaiset metsiin asumaan.

Metsissä on hyvä asua, minä voin jäädä sammuttelemaan valoja.

Vierailija
49/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulivat tulevansa ostovoimaltaan pohjoismaahan, mutta karu todellisuus iski. Pahainen turaanikansa on köyhää ja kituista sakkia. 

Vierailija
50/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei, käyn itse kaupassa, on edullisempaa.

Kyllä siitä helppoudesta mielellään pari euroa maksaa, että ruokaostokset tulee valmiiksi eteiseen kannettuna. Ja meneehän sitä autossa bensaa kun käy itse kaupassa, ei sekään ilmaista ole.

Pari euroa? Mistä sillä hinnalla saa?

No ne safkat himaan.

Opettele lukemaan. 

Vierailija
51/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilannut itse Odasta koska menen mielummin paikanpäälle ostamaan itse ruokani, mutta kertoohan tämäkin karua kieltään Suomen tilanteesta. Palvelu/yritys toisensa perään lopettaa, koska täällä ei ole kannattavaa tehdä yhtään mitään.

Yritin tilata pitkän tauon jälkeen useammasta paikasta vaatteita, joissa on ennen ollut verkkopankki tai vähintään lasku käytössä. Eipä ollut enää; edes H&M ei luota suomalaisten maksukykyyn sen vertaa, että vaihtoehtoina olisi muuta kuin Paypal tai luottokortti!! Sama homma monessa muussakin, olikohan ainakin Zalando ja Emmy? 

Vierailija
52/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä helppoudesta mielellään pari euroa maksaa, että ruokaostokset tulee valmiiksi eteiseen kannettuna. Ja meneehän sitä autossa bensaa kun käy itse kaupassa, ei sekään ilmaista ole.

Kaupassa voi käydä kävellen tai fillarilla. Ja miksei sillä autollakin siinä työmatkan varrella olevassa kaupassa. Mikään pakko ei ole lähteä asiakseen autolla jonnekin hevonhornaan koska wau, siellä on appelsiinimehu tarjouksessa..

Vaihtoehtoida kuskata ostoskasseja polkupyörälla tai saada ne valmiiksi kotiin kannettuna. Aika mutkikasta mentaaliakrobatiaa pitää harjoittaa, että se itse kuljettaminen on näistä houkuttelevampi vaihtoehto.

Me ollaan ainakin tilattu "isot ostokset" parin viikon välein kotiin toimitettuna. Sitten ei tartte raaha selkä vääränä ruokakasseja. Riittää kun käy ohimennen tekemässä täydentäviä pikkuostoksia.

Muttan kukin tyylillään. Ehkä joku nauttii ostoskassien raahaamisesta räntäsateessa. Minä en.

No kai se nyt riippuu ihan niiden ostosten määrästä? Jos joka päivä pyöräilee muutenkin kaupan ohi, niin ei siinä tarvitse kerran viikossa raahata mitään jättiostoksia.

Toki jos pyörällä täytyy erikseen lähteä pitkänkin matkan päähän, niin eihän se tietysti useimmille käy.

Itse käyn juoksulenkin jälkeen joka päivä kaupassa, katson päivän alennukset ja muuta.

-eri

Vierailija
53/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvinaista suomessa kirjoitti:

muuta hyvää firmassa ei ollut kuin erittäin hyvin tehty  puhutteleva mainos ottakaa muut siitä mallia miten tehdään hyvä mainos.

Se mainos oli umpisurkea.

Vierailija
54/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa voi käydä kävellen tai fillarilla. Ja miksei sillä autollakin siinä työmatkan varrella olevassa kaupassa. Mikään pakko ei ole lähteä asiakseen autolla jonnekin hevonhornaan koska wau, siellä on appelsiinimehu tarjouksessa..

Vaihtoehtoida kuskata ostoskasseja polkupyörälla tai saada ne valmiiksi kotiin kannettuna. Aika mutkikasta mentaaliakrobatiaa pitää harjoittaa, että se itse kuljettaminen on näistä houkuttelevampi vaihtoehto.

Me ollaan ainakin tilattu "isot ostokset" parin viikon välein kotiin toimitettuna. Sitten ei tartte raaha selkä vääränä ruokakasseja. Riittää kun käy ohimennen tekemässä täydentäviä pikkuostoksia.

Muttan kukin tyylillään. Ehkä joku nauttii ostoskassien raahaamisesta räntäsateessa. Minä en.

No kai se nyt riippuu ihan niiden ostosten määrästä? Jos joka päivä pyöräilee muutenkin kaupan ohi, niin ei siinä tarvitse kerran viikossa raahata mitään jättiostoksia.

Toki jos pyörällä täytyy erikseen lähteä pitkänkin matkan päähän, niin eihän se tietysti useimmille käy.

Itse käyn juoksulenkin jälkeen joka päivä kaupassa, katson päivän alennukset ja muuta.

-eri

Toisaalta jos ei ole aikaa eikä kiinnostusta käydä joka päivä kaupassa pyörimässä niin on tosi kätevä kun saa ostokset valmiiksi kotiin kuljetettuna. Jos laskee omalle ajalle minkäänlaista arvoa niin ehdottomasti kannattaa tilata kotiin. Minulla ainakin riittää elämässä sisältöä ihan ilman, että tarvitsee käyttää joka päivä aikaa kiertelemällä lähikaupan hyllyjä.

Vierailija
55/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa luuraa se kuuluisa välistävetäjä mitä tulli ja poliisikin aikoinaan mainostivat autojensa pelleissä ; )

Vierailija
56/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä Euroopan somaliassa enää kannata mikään liiketoiminta kun kaikki on tapettu veroilla. Ja nekin rahat pistetään EU:lle menemään. Kiitos.

Vierailija
57/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kanta-asiakas monta kuukautta, tosi helppo ja toimiva systeemi. Kyllä ketuttaa, jos toiminta loppuu. Pakko autottoman ja kaupoissa kiertelyä inhoavan ihmisen palata taas Prisman kuljetuksiin, jotka on järkyttävän kalliita Odaan verrattuna. Odassa yleensä onnistuin tilaamaan niin, että kuljetus oli ilmainen.

Vierailija
58/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuo bisnes on kannattavaa ilmeisesti vain suurimmissa kaupungeissa tai tiheimmin asutetuilla alueilla, joilla asiakkaita/neliökilometri on riittävästi. Käytännössä siis ehkä noin 10 suurimmassa kaupungissa lähiympäristöineen + PK-seudulla kehyskuntineen.

Kilpailu on kovaa ja S tai K ryhmien pitkän linjan vakioasiakkaat eivät kovin helposti siirry käyttämään kilpailevaa palveluntarjoajaa, ellei sillä ole tarjota jotain selkeää etua kuluttajalle.

Olen joskus harmitellut, ettei Lidlillä ole kotiinkuljetusta, siellä on usein varsin mielenkiintoisia tarjouksia ja tuotevalikoimaa, mutta ilmeisesti kotiinkuljetus ei ole siinä sapluunassa kannattavaa, koska se vaatisi investointeja ja lähinnä täydentää asiakkaille tarjottavaa palveluvalikoimaa, eikä erillisenä bisneksenä tuo merkittävästi lisää uusia asiakkaita ja näin ollen uusia tulovirtoja.

Vierailija
59/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tilannut itse Odasta koska menen mielummin paikanpäälle ostamaan itse ruokani, mutta kertoohan tämäkin karua kieltään Suomen tilanteesta. Palvelu/yritys toisensa perään lopettaa, koska täällä ei ole kannattavaa tehdä yhtään mitään.

Yritin tilata pitkän tauon jälkeen useammasta paikasta vaatteita, joissa on ennen ollut verkkopankki tai vähintään lasku käytössä. Eipä ollut enää; edes H&M ei luota suomalaisten maksukykyyn sen vertaa, että vaihtoehtoina olisi muuta kuin Paypal tai luottokortti!! Sama homma monessa muussakin, olikohan ainakin Zalando ja Emmy? 

Tuo on muuten ihan uskomatonta. Maksan aina nettiostokset heti verkkopankissa, mutta vaatteita ostaessa tämä ei useimmissa kaupoissa onnistukaan. Ei ole luottokorttia tai PayPalia, joten en siis saa tilattua noista kaupoista mitään.

Vierailija
60/99 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on ehdollistettu duopoliin. Jos ei ole KKK ruokakauppa tai ääsmarket, ei uskalleta tehdä ostoksia. Lidlkin on monille semmoinen vähän hämärä ja nolo kauppa yhä.