Oda suunnittelee ruuan verkkokaupan lopettamista Suomessa vain vuoden jälkeen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009623570.html
Jotkuthan täällä väitti että ruoan verkkokauppa on loistobisnes.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi toimii tiheästi asutuissa maissa (Ruotsissa ja Norjassa asutus on keskittynyt hyvin tiiviisti vs. Suomen haulikolla isojaossa hajautettu asutus) mutta ei Suomessa, jossa kymmenen kilometrin ympyrän sisällä voi olla parisataa asukasta, joista ehkä kaksi asiakasta. Keräilysysteemi, jossa asiakas hakee sitten tuotteet kaupasta valmiiksi kerättyinä, toimii paremmin. Onhan sitä Amazonin tuloakin Suomeen odoteltu ja odoteltu, ja tuskin se nyt ihan pian nytkään tulee - täällä ei vaan toimi ne oletetut jakeluajat, kun matkat on asiakkaiden välillä pitkiä.
Ja porukkaa on liian vähän.
Unohdit, että suomalaiset persaukisia verrattuna norjalaisiin ja ruotsalaisiin. 40k€ vuosiansioilla olet Suomessa rikkaimmassa kymmenyksessä. Odan jengillä jäi kotiläksyt tekemättä eivätkä osanneet laskea.
Totta, tuon unohdin! Me ollaan se köyhä landella asuva pikkuveli.
Vierailija kirjoitti:
Odan pitää maksaa jatkossa se 1600€ palkkaa. Että noi lähetit EU:n ulkopuolelta saavat täällä tehdä työtä.
Siis heti lopettaa Suomessa kun toi tieto tuli että nousee 1300€ > 1600€
Jokainen lähetti on ollut suomalainen, ihme kyllä. Siis aito semmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odan pitää maksaa jatkossa se 1600€ palkkaa. Että noi lähetit EU:n ulkopuolelta saavat täällä tehdä työtä.
Siis heti lopettaa Suomessa kun toi tieto tuli että nousee 1300€ > 1600€
Jokainen lähetti on ollut suomalainen, ihme kyllä. Siis aito semmoinen.
Kun taas yksikään Wolt kuski ei ole ollut, piti lisätä. Miksiköhän näin?
Verkkokauppa toimii muistakin kaupoista ja noiden pitää saada kate pelkästä verkkokaupasta. Eivät suoraan sano etteivät pärjänneet kilpailussa, mutta niinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Verkkokauppa toimii muistakin kaupoista ja noiden pitää saada kate pelkästä verkkokaupasta. Eivät suoraan sano etteivät pärjänneet kilpailussa, mutta niinhän se on.
Sehän on niiden liikeidea. Ei tarvitse olla kalliita hienoja myymälöitä vaan tavara toimitetaan jostain peltihallista teollisuusalueella. Monella muulla alalla nettikauppa on onnistumaan lyömään läpi todella hyvin.
En ole koskaan kuullutkaan koko firmasta. Kuljettaako tämä kaupoista ruokaa kotiin vai onko heillä jokin hävikkiruokasysteemi? Maalla kun ei edes paikallisella pitserialla tai saati sitten kaupalla ole kotiinkuljetusta, niin tuppaa jäämään näistä nykyisistä hömpötyksistä vähän ulkopuolelle..
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan koko firmasta. Kuljettaako tämä kaupoista ruokaa kotiin vai onko heillä jokin hävikkiruokasysteemi? Maalla kun ei edes paikallisella pitserialla tai saati sitten kaupalla ole kotiinkuljetusta, niin tuppaa jäämään näistä nykyisistä hömpötyksistä vähän ulkopuolelle..
Ei vaan ihan oikea Norjalainen ruokakauppaketju. Myyvät pelkästään kotiin kuljetettuna ruokaa. Valikoima vastaa perus ruokakauppaa niin valikoimalta kuin hinnaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin odasta, kunkuljetuksen raja oli 40e ja sitä pienemmistä ostoksista joku pienten kuljetusten lisä. Kun se siirtyi 50 e niin alkoi tuntua hankalalta, kun taloudessa kaksi henkilöä ja olis pitänyt harventaa kuljetusten väliä ja suunnitela ruuat pitemmälle. Sen jälkeen tilasin woltin ruokakaupoista silloin jos oli isompia ostoksia kun niissä raja ollut 45e ja saa jo tunnin sisään ostokset ovelle. Oda on vähän kallis siihen nähden kun se ei juuri tarjoa spontaanisuutta kuitenkaan.
No ei kyllä tasan varmasti ole kenelläkään ongelmaa saada 50 € kulumaan ruokaostoksiin nykyisillä hinnoilla! Ihan sama mistä ostaa ruokansa. Kahdelle aikuiselle ei tarvitse monen päivän ruokia ostaa niin menee yli 50 € rahaa.
Asun yksin ja 50€ ostan helposti viikon ruuat prismasta.
M36
Et osta.
Päivää kohti 7,14 € ei riitä mitenkään. Pitää tosi tarkasti laskea rahankäyttö ja syödä edullisesti jos haluaa pärjätä noin vähällä. Takuulla se ei onnistu sillä tavalla, että helposti vaan ostelee mielensä mukaan mitä sattuu huvittamaan.
Perunat ja kananmunat lähes ilmaisia. Eurolla saa 10 pottua ja siitä saa moneksi päivää arkiruokaa.
Oon tykännyt Odasta ja tilannut usein. Tosi pettynyt että loppuu.
Ärsyttää tää Keskon ja S-ryhmän monopoli.
Hahhah!!!!! Ihan oikein. Miotäs eivät tulleet meidän 1-alkuiselle postinumeroalueelle. Noin siinä sitten käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tilannut itse Odasta koska menen mielummin paikanpäälle ostamaan itse ruokani, mutta kertoohan tämäkin karua kieltään Suomen tilanteesta. Palvelu/yritys toisensa perään lopettaa, koska täällä ei ole kannattavaa tehdä yhtään mitään.
Yritin tilata pitkän tauon jälkeen useammasta paikasta vaatteita, joissa on ennen ollut verkkopankki tai vähintään lasku käytössä. Eipä ollut enää; edes H&M ei luota suomalaisten maksukykyyn sen vertaa, että vaihtoehtoina olisi muuta kuin Paypal tai luottokortti!! Sama homma monessa muussakin, olikohan ainakin Zalando ja Emmy?
Tuo on muuten ihan uskomatonta. Maksan aina nettiostokset heti verkkopankissa, mutta vaatteita ostaessa tämä ei useimmissa kaupoissa onnistukaan. Ei ole luottokorttia tai PayPalia, joten en siis saa tilattua noista kaupoista mitään.
Toi on minusta aika tarpeetonta änkyröintiä. PayPal tilin voi avata muutamassa minuutissa ja laittaa sieltä maksut menemään suoraan tavalliselta pankkitililtä. Eikä edes maksa mitään.
Mutta miksi sitä verkkopankkimaksumahdollisuutta ei voi tarjota, kun se kaikissa muissa nettikaupoissa on?
Siitä joutuu maksamaan. Keskittämällä maksutapahtumat yhteen palveluun välttyy tarpeettomilta lisäkuluilta. Ja onhan niiden ylläpidostakin lisävaivaa. Kauppa varmasti on punninnut, ettei lisämaksutapoja tarjoamalla saavuta tarpeeksi lisämyyntiä jotta se olisi kannattavaa bisnestä.
Paypal ottaa kyllä isomman provikan maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin odasta, kunkuljetuksen raja oli 40e ja sitä pienemmistä ostoksista joku pienten kuljetusten lisä. Kun se siirtyi 50 e niin alkoi tuntua hankalalta, kun taloudessa kaksi henkilöä ja olis pitänyt harventaa kuljetusten väliä ja suunnitela ruuat pitemmälle. Sen jälkeen tilasin woltin ruokakaupoista silloin jos oli isompia ostoksia kun niissä raja ollut 45e ja saa jo tunnin sisään ostokset ovelle. Oda on vähän kallis siihen nähden kun se ei juuri tarjoa spontaanisuutta kuitenkaan.
No ei kyllä tasan varmasti ole kenelläkään ongelmaa saada 50 € kulumaan ruokaostoksiin nykyisillä hinnoilla! Ihan sama mistä ostaa ruokansa. Kahdelle aikuiselle ei tarvitse monen päivän ruokia ostaa niin menee yli 50 € rahaa.
Asun yksin ja 50€ ostan helposti viikon ruuat prismasta.
M36
Et osta.
Päivää kohti 7,14 € ei riitä mitenkään. Pitää tosi tarkasti laskea rahankäyttö ja syödä edullisesti jos haluaa pärjätä noin vähällä. Takuulla se ei onnistu sillä tavalla, että helposti vaan ostelee mielensä mukaan mitä sattuu huvittamaan.
Perunat ja kananmunat lähes ilmaisia. Eurolla saa 10 pottua ja siitä saa moneksi päivää arkiruokaa.
Kuka syö pelkästään perunoita ja kananmunia päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, käyn itse kaupassa, on edullisempaa.
Kyllä siitä helppoudesta mielellään pari euroa maksaa, että ruokaostokset tulee valmiiksi eteiseen kannettuna. Ja meneehän sitä autossa bensaa kun käy itse kaupassa, ei sekään ilmaista ole.
Kaupassa voi käydä kävellen tai fillarilla. Ja miksei sillä autollakin siinä työmatkan varrella olevassa kaupassa. Mikään pakko ei ole lähteä asiakseen autolla jonnekin hevonhornaan koska wau, siellä on appelsiinimehu tarjouksessa..
Vaihtoehtoida kuskata ostoskasseja polkupyörälla tai saada ne valmiiksi kotiin kannettuna. Aika mutkikasta mentaaliakrobatiaa pitää harjoittaa, että se itse kuljettaminen on näistä houkuttelevampi vaihtoehto.
Me ollaan ainakin tilattu "isot ostokset" parin viikon välein kotiin toimitettuna. Sitten ei tartte raaha selkä vääränä ruokakasseja. Riittää kun käy ohimennen tekemässä täydentäviä pikkuostoksia.
Muttan kukin tyylillään. Ehkä joku nauttii ostoskassien raahaamisesta räntäsateessa. Minä en.
No kai se nyt riippuu ihan niiden ostosten määrästä? Jos joka päivä pyöräilee muutenkin kaupan ohi, niin ei siinä tarvitse kerran viikossa raahata mitään jättiostoksia.
Toki jos pyörällä täytyy erikseen lähteä pitkänkin matkan päähän, niin eihän se tietysti useimmille käy.
Itse käyn juoksulenkin jälkeen joka päivä kaupassa, katson päivän alennukset ja muuta.
-eri
Toisaalta jos ei ole aikaa eikä kiinnostusta käydä joka päivä kaupassa pyörimässä niin on tosi kätevä kun saa ostokset valmiiksi kotiin kuljetettuna. Jos laskee omalle ajalle minkäänlaista arvoa niin ehdottomasti kannattaa tilata kotiin. Minulla ainakin riittää elämässä sisältöä ihan ilman, että tarvitsee käyttää joka päivä aikaa kiertelemällä lähikaupan hyllyjä.
No kyllä minä aikaani arvostan ja elämässäni on tarpeeksi sisältöä, kiitos vaan. Mutta "elämän sisältöä" on se juoksulenkkikin, jonka päätteeksi vietän noin viisi minuuttia lähikaupassa. En oikeasti saa koskaan muutamaa minuuttia enempää aikaa kulumaan ruokakaupassa. Varmasti asia on eri tavalla jos ostoksia täytyy tehdä isolle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, käyn itse kaupassa, on edullisempaa.
Kyllä siitä helppoudesta mielellään pari euroa maksaa, että ruokaostokset tulee valmiiksi eteiseen kannettuna. Ja meneehän sitä autossa bensaa kun käy itse kaupassa, ei sekään ilmaista ole.
Kaupassa voi käydä kävellen tai fillarilla. Ja miksei sillä autollakin siinä työmatkan varrella olevassa kaupassa. Mikään pakko ei ole lähteä asiakseen autolla jonnekin hevonhornaan koska wau, siellä on appelsiinimehu tarjouksessa..
Vaihtoehtoida kuskata ostoskasseja polkupyörälla tai saada ne valmiiksi kotiin kannettuna. Aika mutkikasta mentaaliakrobatiaa pitää harjoittaa, että se itse kuljettaminen on näistä houkuttelevampi vaihtoehto.
Me ollaan ainakin tilattu "isot ostokset" parin viikon välein kotiin toimitettuna. Sitten ei tartte raaha selkä vääränä ruokakasseja. Riittää kun käy ohimennen tekemässä täydentäviä pikkuostoksia.
Muttan kukin tyylillään. Ehkä joku nauttii ostoskassien raahaamisesta räntäsateessa. Minä en.
No kai se nyt riippuu ihan niiden ostosten määrästä? Jos joka päivä pyöräilee muutenkin kaupan ohi, niin ei siinä tarvitse kerran viikossa raahata mitään jättiostoksia.
Toki jos pyörällä täytyy erikseen lähteä pitkänkin matkan päähän, niin eihän se tietysti useimmille käy.
Itse käyn juoksulenkin jälkeen joka päivä kaupassa, katson päivän alennukset ja muuta.
-eri
Toisaalta jos ei ole aikaa eikä kiinnostusta käydä joka päivä kaupassa pyörimässä niin on tosi kätevä kun saa ostokset valmiiksi kotiin kuljetettuna. Jos laskee omalle ajalle minkäänlaista arvoa niin ehdottomasti kannattaa tilata kotiin. Minulla ainakin riittää elämässä sisältöä ihan ilman, että tarvitsee käyttää joka päivä aikaa kiertelemällä lähikaupan hyllyjä.
No kyllä minä aikaani arvostan ja elämässäni on tarpeeksi sisältöä, kiitos vaan. Mutta "elämän sisältöä" on se juoksulenkkikin, jonka päätteeksi vietän noin viisi minuuttia lähikaupassa. En oikeasti saa koskaan muutamaa minuuttia enempää aikaa kulumaan ruokakaupassa. Varmasti asia on eri tavalla jos ostoksia täytyy tehdä isolle perheelle.
Mä ehkä olen hirveän epäergonominen ja epäekonominen kaupassakävijä, Cittarista pääsen ulos noin 20 minuutissa, mutta Prismassa menee lähes aina tunnin verran. Tokmannilta selviää ulos alle vartissa. Ja mulla on sentään kauppalappukin olemassa...
Mutta ostan siis kuuden hengen ja neljän lemmikin ruuat, kerran viikossa, kaikki kerralla (ja koska esimerkiksi Prismasta ja Tokmannilta ei saa tiettyä koiran puruluuta, on pakko käydä Cittarista hakemassa jne). Olen katsonut kellosta, että mulla menee noin kolme varttia sen noutotilauksen naputteluun, koska valkkaan useamman kaupan välillä, että missä on edullisinta (halpaahan ei ole missään). Lisäksi, kun tänne ei ole kuljetuksia, joudun joka tapauksessa ajamaan sinne kaupoille (ja siis minimissään kahteen kauppaan, koska toisessa on toisia tavaroita ja toisessa toisia, en saa kaikkea yhdestä), mistä tulee 45min lisäaikaa - ja se sama 45min menee ajoihin, jos käyn itse kaupassa sisällä ostoksilla + kauppojen noutopisteille ajoaika, joka menisi mulla itse kaupassa käyden kauppojen välillä ajamiseen myös. Että lopulta se säästö ajassa olisi ehkä 45min - mutta silloin sitten maksaisin ostoksistani huomattavasti paljon enemmän kuin itseostaen. Koska keräilijät tuskin skannaavat kaupan kaikki punalaput ja erikoistarjoukset, joista iso osa mun "heräteostoksista" muodostuu. Esimerkiksi maitoja, jauhelihaa, kanaa ja kananmunia en koskaan osta normaalihinnalla, ja noi on ne meidän perheen perusproteiinit papujen lisäksi. Jep, meillä on kolme pakastinta. Samoin koirannameista suurin osa on alennettuna ostettuja (siksi kierroksessani on Tokmanni).
Että tällaiselle haahuilijanuukailijaostajalle Odan systeemi ei vaan toimi, ei toimi Prisman ja Cittarin keräilykään. Mä olen ehkä ihan äärimmäinen, mutta aika moni joutuu miettimään, että korvaako heräteostosten puuttuminen noiden alennustuotteiden bongaamisen.
Säästäväisille vinkki, että nyt Oda myy elintarvikkeensa -50 %. Tuli tilattua iso kasa säilykkeitä. Tällaisia aleja ei kovin usein satu, hinnat jossain 2010-luvun alussa tai vieläkin taaempana.
Markkinointi ei ollut järin onnistunutta. Surkeaa kun fasiliteetit olivat ok.
Et osta.