Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
Näin se tekee, suurin saavutettu paino jota elimistö pitää ihanteenaan.
Mutta rasvasolujen määrä lisääntyy vain lapsena. Aikuisena rasvasolujen määrä ei kasva, ainoastaan niiden koko kasvaa.
Tähän ketjuun kirjoittaa vain vähemmistö, eli normaalipainoiset. Kun tätä lukee ei uskoisi, että suomalaisista naisista 63 ja miehistä 72 prosenttia on ylipainoisia.
Minä lihon helposti. Olin lapsena lihava (BMI 33) ja vaikka sitten parikymppisenä laihdutinkin, niin minä en ole ikinä ollu hoikka. Mun paino on sahaillut normaalipainon keskivaiheilta lievään ylipainoon ja koko ajan pitää miettiä mitä syö, koska muuten lihon. Mulla ei toimi kylläisyyssignaalit ollenkaan, vaan voisin syödä käytännössä koko ajan. Jos syön pizzan, niin vähän aikaa on vatsa fyysisesti niin täynnä, että ei syöminen onnistu, mutta vähän aikaa kun menee, niin voisin taas syödä. Vaatii kuulkaa ihan uskomatonta mielenhallintaa olla syömättä koko ajan, kun jatkuvasti on olo, että ruoka maistuisi. Tätä ongelmaa ei ikävä kyllä ratkaise pätkäpaastot, vhh/keto tai mikään muukaan, yritetty on. Luultavasti mulla on jotain häikkää greliinin ja leptiinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekstin mukaan aina hoikkana olleen on helppo pysyä hoikkana, niin miten kukaan sitten edes lihoo?
Onhan niitä pullukoita lapsia vaikka miten palkon. Eskariajoilta muistuu mieleen todella lihavia oppilaita, eli siis 6-vuotiaita
64kg. Olen 166cm pitkä. Nyt taas muutaman vuoden jälkeen vaaka näytti 62,8 eli parin viikon lenkkeily-pätkäpaastomeininki edessä niin kyllä se tästä :)
Maksimi 62 kg ja en usko tuohon aloitusviestiin yhtään. Nyt kymmenen kiloa kevyempi, eikä yhtään kehossa tunnu että pitäisi olla painavampi.
N31
95 kg... Ei enää ikinä!
Olen juuri laihduttanut 20 kg ja vielä olisi vähintään 10 kg jäljellä.
Olen 160 cm.
Painoin joskus 10 vuotta sitten 72 kg. Lihoin lyhyessä ajassa alipainoisesta tuohon lukemaan. Sitten laihduin takaisin alipainoiseksi. Siitä asti olen pysynyt laihana.
Vierailija kirjoitti:
n. 96 on painavin, kiitos koronavuodet ja henkilökohtaiset huolet samaan aikaan... Eihän siitä voi tietenkään kuin itseään syyttää.
Jännä lukea täältä muiden painoja. Olen itse 178cm pitkä ja kerran laihdutin niin, että olin alimmillaan 69kg. Näytin mielestäni luurangolta silloin jo, vaikkei paino ole mitenkään kovin alhainen. Luut paistoi ympäri kehoa. Itselleni sopivin ja mieluisin paino kieppuu siinä n. 72-75kg, sinne tietämille matkalla taas.
Se että sinä näytit mielestäsi luurangolta ei tarkoita että muutkin saman painoiset näyttäisivät. Läski jakautuu meillä niin eri tavalla, ja osa kirjoittajista ei edes kerro onko biologisesti M vai N.
Oon 169cm pitkä 37v. nainen. 63kg tais olla korkeimmillaan pari vuotta sitten. Stressaava parisuhde juoppoon oli silloin, tunnesyömistä ja huonot unet kai. Kun aloin päästä tyypistä irralleen poliisin avustuksella, aloin myös laihtua ilman mitään eri toimenpiteitä. Alimmillaan oon painanu aikuisena, 26-vuotiaana ja 45kg, sekin liittyi stressiin, kun mm. elämäni rakkaus oli jättämässä minua muttei suostunut kommunikoimaan... Yritin liikunnalla hallita ahdistustani ilman minkäänlaista laihtumistavoitte ja samaan aikaan oli maha jatkuvasti sekasi, oisko ollu sitte seki psyykkistä, joten vaikka kuinka söin...
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun kirjoittaa vain vähemmistö, eli normaalipainoiset. Kun tätä lukee ei uskoisi, että suomalaisista naisista 63 ja miehistä 72 prosenttia on ylipainoisia.
Minä lihon helposti. Olin lapsena lihava (BMI 33) ja vaikka sitten parikymppisenä laihdutinkin, niin minä en ole ikinä ollu hoikka. Mun paino on sahaillut normaalipainon keskivaiheilta lievään ylipainoon ja koko ajan pitää miettiä mitä syö, koska muuten lihon. Mulla ei toimi kylläisyyssignaalit ollenkaan, vaan voisin syödä käytännössä koko ajan. Jos syön pizzan, niin vähän aikaa on vatsa fyysisesti niin täynnä, että ei syöminen onnistu, mutta vähän aikaa kun menee, niin voisin taas syödä. Vaatii kuulkaa ihan uskomatonta mielenhallintaa olla syömättä koko ajan, kun jatkuvasti on olo, että ruoka maistuisi. Tätä ongelmaa ei ikävä kyllä ratkaise pätkäpaastot, vhh/keto tai mikään muukaan, yritetty on. Luultavasti mulla on jotain häikkää greliinin ja leptiinin kanssa.
Uskon tämän, mutta se ei tee aloitusviestin väitteestä totta. Sillä ne, joilla paino on siellä normaalissa painossa vaivattomasti, paino ei mitenkään väkisin hakeudu sinne ylimpään mahdolliseen lukemaan, jossa se on ehkä joskus poikkeuksellisesti ollut. Jopa päin vastoin, jotkut hoikat joutuvat ihan kamppailemaan, että saisivat painonsa pidettyä, eivätkä laihtuisi. Kaikille ei myöskään maistu pizzat ja muut rasvaiset tai ylipäätään ruoka. Itse kuulun tähän ryhmään, joka ei juurikaan tunne nälkää ja joutuu tekemään töitä sen eteen, että ylipäätään syö riittävästi.
Niin me olemme erilaisia.
Noin 63 kg, pituus 173 cm. Olen kuitenkin painanut noin 55 kg jo 30 vuotta ilman yritystä. Siis minun kehossani ko. teoria ei toimi.
Painoin joskus 80 kg, mutta nyt urheilun ansiosta vain 77 kg.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö "tutkimuksia" taas.
Ei taida olla. Meille sh opinnoissa lääkäri selitti saman asian luennolla.
Luin eräästä toisesta tutkimuksesta joka paljasti, että ylipaino häiritsee aivoissa kylläisyyden tuntemista. Ylipaino siis heikentää jonku välittäjäaineen muodostumista ja siksi nälkä vaivaa lihavia helposti.
Ylipaino muuttaa aivoja. Piste.
Just nyt olen painavimmillani ikinä; 78 kg :( Pituutta 165 cm.
Olen lukenut tuon TM:n kirjoittamasta tutkimuksen lisäksi tutkimustuloksesta, jonka mukaan ylipaino muuttaa aivojen välittäjäaineen toimintaa mikä häiritsee kylläisyyden tuntemista.
Mutta pointti on siinäkin sama eli ylipaino johtaa lihomiseen.
Taisi olla 20 vuotta sitten 85 kg. Nyt paino on 52 kg, ollut 20 vuotta. Niin että kuka pyrkii mihin?
Kaikki - IHAN KAIKKI - ylipainon pois laihduttaneet tuttavat ovat lihoneet aikojen saatossa takaisin, osa kunnon korkojen kera. Ylipaino ei jätä rauhaan - se on aina halukas palaamaan laihduttaneen elimistöön. :D
168/104
Harmittaa kovasti, haluaisin olla normaalipainossa. Nykyinen paino jotain 90 luokkaa... :S