Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
Olen ollut painivimmillani 86kg. Pituus 173cm.
Nyt olen jo 10 vuotta pysynyt tässä hieman 70kg molemmin puolin ja ihan tavallisesti elän eikä paino ole noussut. Vähän vaatteesta ja kulutuksesta riippuen niin 10 vuotta vanhoja vaatteitakin löytyy kaapista. Jos kiristää, sitten vähän tarkemmin toki mietin, että mitäs on muuttunut - usein se palautuu parissa viikossa, kun turha neste poistuu kehosta.
Ap:llä muutamia ajatusvirheitä tässä. Ensinnäkin terveysasioissa mikään ei ole "aina", pätevienkin ennusteiden vastaisia juttuja tapahtuu. Toisekseen, mahtaisiko olla eroa sillä, onko ollut suurimman osan elämästään 60 kiloinen, ja kertaluontoisesti 90 vs koko aikuisikänsä 90 kg ja sitten äkkiä laihdutettu 60 kiloon.
77kg 15 vuotta sitten. Pituutta 173,5cm ja paino on vuosien aikana vaihdellut 47-60kg välillä. Useamman vuoden pyörinyt +/- 55kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
89 kg. Pituutta on 160 cm.
90 % laihduttaneista lihoo takaisin lähtöpainoon ja usein jopa sen yli.
Koska eivät ymmärrä pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista vaan lipsuvat takaisin vanhoille raiteille, ei ole rakettitiedettä tämä.
Ei kukaan synny suoraan ylipainoiseksi roskaruoan kuluttajaksi. Aika moni elää terveellisillä elämäntavoilla mutta sitten joku asia saa lihomaan myöhemmällä iällä. Ei se että on ylipainoinen tarkoita sitä että vieroksuu terveellisiä elämäntapoja.
Näin itselläkin. Olen laihduttanut ylipainosta ja nyt jatkan samoilla terveellisillä elämäntavoilla joilla olen mennyt 30 vuotta, liikunnan kannalta yli 40 vuotta. Paljon monipuolista liikuntaa, paljon heviä ja kasvisruokaa, papuja ja sen sellaista. Herkkuhetki kerran viikossa, jäätelö tai suklaa 50 g. Ei ole mitään kaipuuta roskaruokaan, tämä oma ruokavalioni nyt on kaikista herkullisin.
Jos saan näin jatkaa elämääni niin en usko että paino nousee. Eri asia jos alan taas sairastelemaan, minulla on sairauksien aikana paino sekä laskenut että noussut.
Paino on ylimmillään ollut 100 kg ja tätä kesti yhden kesän. Ylipainoinen olen 50 ikävuodestani ollut 2 vuotta. Paino ei tippunut vaikka laihdutin, päinvastoin nousi, vasta kun sain terveysasioihin kunnollisen avun, paino lähti laskemaan.
Paino enimmillään 94. Paino nykyään 91. Pituus 168, ikä 28.
63 kg painoin enimmillään teininä enkä ole edes raskauksen loppuaikana painanut niin paljon. Olen aikuisena ollut hoikempi ilman hirveää ponnistelua. Pituus 160cm.
Varmaan joku 75 kg. Alunperin noin 55 kg. Olen 166 cm pitkä. Kilpirauhasen vajaatoiminta toi rutkasti kiloja. Nyt olen pätkäpaastolla, treenaan paljon joka päivä ja syön salaatteja joka päivä (en millään majoneesilla). Jos en ole tahallani lihonut vaan ennen diagnoosin saantia ilman lääkitystä niin en myöskään pennin vertaa perusta väitteistä etten voisi laihtua ja pysyä matalammassa painossa. Jos se vaatii runsasta treeniä ja kaloreidenkyttäystä hautaan asti niin sitten se on niin.
Enimmillään ollut 86kg ja alimmillaan 46kg (anoreksian aikaan). Pituutta löytyy 182cm. Nyt 70kg, joka on just sopiva.
85kg. 55kg olen ollut 10 vuotta nyt. Painoa joutuu tarkkailemaan joka ikisellä aterialla. Syömishäiriöistä tai ei, mutta jos en ajattele mitä pistän suuhuni niin alan mättämään liikaa ruokaa.
Suurin painoni on nyt, raskaana. 5 kiloa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.
72kg teininä kun mätin roskamättöä. Nykyään 61kg
Vierailija kirjoitti:
Suurin painoni on nyt, raskaana. 5 kiloa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.
60 kilogrammaa siis.
93 kiloa enimmillään, ikää silloin 50+. 53 kiloa vähimmillään (20+ ikäisenä, jolloin loppui menkatkin syömishäiriön vuoksi). Tällä hetkellä jossakin puolessavälissä eli kutakuinkin normaalipainossa - ja lihaksikkaampi kuin koskaan ennen, ikä vielä alle 60. Paino ei luultavasti hakeudu enää tuonne maksimiin, koska ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat pala kerrallaan menneet kokonaan uusiksi ja voin fyysisesti paremmin kuin nuorempana.
43 kg. Joskus 15 vuotta sitten...
Enimmillään 84 kg (162 cm), vuosia kuitenkin 72-72 kg ja nimenomaan siihen painoon yritti paino koko ajan (hyvä toki niin).
Nyt Ozempic apuna ja paino 62 kg. En halua ikinä palata 7 alkavaan painoon, enkä tod 8 alkavaan.
Mun elimistö pyrkii kaikin voimin mun normaalipainoon. Siihen asti saan laihdutettua helposti, mutta jos siitä menee alle niin alkaa ruokaa tehdä mieli ihan eri lailla. Kokemusta on 30 vuotta, kun tuossa ympärillä on paino jojoillut.
80kg painoin teininä. Oon kyllä pysynyt hoikkana (n 62 kg) sellaiset 19 vuotta jo, eikä oo koko ajan nälkä. Se on kiinni elämäntavoista, kokonaisuudesta. Ne voi opetella aikuisenakin jos kotona ei opetettu.
108 kg ja pituus 175 cm. Nyt ehkä 15 vuotta max. 92. Vajaat kymmenen vuotta sitten kävi 78 kg:ssa. Sen jälkeen lopetin laihduttamisen ja paino vaihdellut 88-92 kg riippuen, mitä on tullut syötyä ja juotua.
Mun paino on aikuisiässä vaihdellut 50 kgn ja 70 kgn välillä ja huomaan aivan selvästi, että kroppa pyrkii n. 60 kiloon. Se on siis mulle sopivin paino.
Painavinmillani olin 70kg, pituutta 173cm. Tällä hetkellä 64kg, tuntuu että tässä painossa pysyy ilman erityisempää yrittämistä, mutta tuon alle jos tahtoo niin pitää jo nähdä vaivaa