Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
130kg. Tiedän aivan järkyttävän paljon ja eikä sitä paljoa vähempää ole nytkään kun painan 122,8kg. Ruokahalu mennyt kun tulee avioero. Tunnen siis kyllä näläntunnetta ajoittain, mutta ei tee mieli syödä. Väkisin yritän saada jotakin alas.
No en kyllä usko, että keho itsekseen yrittää palautua korkeimpaan painoonsa.. Oma ennätykseni oli n. 75 kiloa, olin siis vähän ylipainoinen. Pudotin painoa vähentämällä turhia herkutteluja, eikä paino ole hiipinyt takaisin. Vuosiin.
Painoni nousi alunperin, koska mättäsin suklaata ja muuta roskaa lähes päivittäin. Tuskin kehoni yrittää takaisin kys. painoon, ellen aloita taas samaa.. Varmasti joku syömishäiriö oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
140 cm, 745 kg
Antaako BMI laskuri tulokseksi ERROR?
Ei.
Raskaana ollessani 64kg. Nyt 57kg. Ihanne olisi noin 52kg.
176cm mies ja nyt enimmillään painoin 90kg rasvaprosentin ollessa alhainen, lihasmassasta tuo paino syntyi. Salilla käynnin lopettamisen jälkeen paino tippui itsestään 10kg kunnes ikävuosien kertyessä alkoi paino nousemaan ja nyt ei pelkästä lihaksistosta johtuen. Kun ikää tulee niin jopa kovilla urheilijamiehillä näkyy selkeä pömppövatsa, vaikka muuten olisi vielä tikissä. Ei kannata hirveästi murehtia asiaa kunhan urheilee ja syö suht terveellisesti. Lihaksia treenaaville naisille ja miehille annan selkeän neuvon, heittäkää vaaka roskiin ja käyttäkää mittanauhaa ja peiliä.
Ai pyrkii vai. Mulla lienee 67 kg suurin paino, pituutta on 177.
Nyt painan 54 kg, ja tämä on ollut se paino, joka oli vakio ennen 50 vuoden ikää... Eli mulla kai on pyrkimys palata tuohon alempaan painoon... sinne palaaminen lienee siitä johtuvaa, että eräät ruoka-aineet ovat vähentyneet määrissä päivittäisessä syömisessä.
Painoin 14-vuotiaana noin 90kg, olen 160 cm pitkä. Onnistuin pysyttelemään normaalipainon ylärajoilla koko aikuisikäni, enkä edes raskaana ollessani painanut lähellekään 90kg. Nyt kun täytin 40, niin paino on noussut 80 kiloon. Varmaan olisi hyvä tässä vaiheessa tehdä jo asialle jotakin, mutta olen niin väsynyt, stressaantunut ja surullinen, että en yksinkertaisesti jaksa suunnitella painonpudotusprojektia. Niin että saa nyt nähdä, että nouseeko se paino vielä 10kg.
Raskauden lopussa ja synnytyksen jälkeiset pari kuukautta olin aika painava, en muista enää tarkkoja kilomääriä kun en tainnut kovin usein puntarilla edes käydä, mutta ei kehoni tuonne painavimpiin aikoihin ole pyrkinyt takaisin.
Lihon kyllä, jos olen passiivisempi ja syön yli tarpeen/mitä sattuu, mutta se pysähtyy noin 5-7 kilon jälkeen ja jää siihen. En kai vaan sitten pysty syömään ihan niin paljoa kuitenkaan, että tuota enempää tulisi.
Kyllä laihduttaminen onnistuu, jos sen malttaa tehdä hitaasti ja omaksumalla sitten sen uuden elintavan. Kymmenet epäonnistuneet ihmedieetit tyyliin kilo viikossa kannattaa unohtaa.
Miksihän sitä uskoo, että samakin kuuri toisella tai kolmannella kerralla sitten muka tehoiaisi pysyvästi.
Papu siellä donitsi täällä.
20 vuotta sitten laihduin 120 kilosta 70 kiloon, aikaa meni 3 vuotta. Ei ole kilot tulleet takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaahdotaan jatkuvasti siitä, kuinka ihmiset vain paisuvat paisumistaan. Sitten tehdään tällaisia aloituksia, jotka eivät varsinaisesti rohkaise ketään pudottamaan painoaan. Logiikka?
Ehkäpä se saa ihmiset olemaan lihomatta? Tai miettii hieman tarkemmin tuota asiaa, ottaa vakavammin, eikä suhtaudu niin olankohautuksella lihomiseen. Tai jos vaikka tämä ongelma tunnustettaisiin myös lääkärien kesken, niin saisi laihdutuslääkkeet jo siinä vaiheessa kun alkaa lihomaan. Lihottavia lääkkeitä tulisi harkita tarkkaan.
120 kg. Pituutta on 170 cm. Muistelen noita aikoja kauhulla. Koko ajan kuuma ja hiki, hengenahdistusta jne. Onneksi kykenin elämänmuutokseen, vaikka en edelleenkään mikään hoikka olekaan.
Olen mies ja 107kg ennätyspaino. Harrastin silloin punttisalilla käyntiä ja tarkotuksellisesti massaa keräsin. Olisi pitänyt olla viisaampi ja pysyä hoikkana. Nyt paino 92kg ja tarkoitus olisi 10kg saada laihdutettua.
193cm, 118kg enimmillään kun nuorempana tuli treenattua kovaa ja syötyä paljon.
Nyt 90kg ihan ilman mitään vahtimisia jo vuosikausia.
Olen 24-vuotias ja enimmillään olen painanut 54 kiloa. Paino on pysynyt 50-54 kg välillä jo kymmenen vuoden ajan.
Jos tekstin mukaan aina hoikkana olleen on helppo pysyä hoikkana, niin miten kukaan sitten edes lihoo?
Tässä teille helpotusta: viiden päivän vesipaastolla pystyy ns. resettaamaan tämän korkeimman painon pisteen mihin keho pyrkii. Eli pudottele rauhassa painoa ja sitten päätyessäsi haluamaasi lukemaan paastoa viisi päivää.