Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei omaa veriryhmää saa tietää?

Vierailija
30.05.2023 |

Sitä ei siis oteta jollei ole joku toimenpide tulossa. Olisi kiva vaan tietää oma kun ei ole tietoa. Varmaan joskus mukulana kerrottu mutta ei hajuakaan enää mikä on.

Kommentit (258)

Vierailija
161/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ensihootajat esim tietää onnettomuuden uhrin veriryhmän, jos sitä ei missään ilmoteta??! Tätä oon miettiny.

Minun käsitykseni mukaan veriryhmä määritellään joka kerran sitä tarvittaessa uudelleen, vaikka se olisi tatuoitu otsaasi. En tiedä miten ja kuinka kallis testi on, mutta varmasti saat sen tietoosi seuraavan lääkärikäyntisi ja laboratoriokokeiden jälkeen, jos sinulla on tositarvis sen tiedon saamiseen. Puhu lääkärille!

Veriryhmä tarkistetaan samalla kun testataan verensiirtoon käytettävän verituotteen soveltuvuutta, mutta ei tehdä täysmittaista veriryhmämääritystä. Kumpikin tutkimus on aika yksinkertainen eikä maksa paljoa, mutta ei sitä julkisella testata jos ei oikeasti ole tarvetta. Yksityisellä on vähän lääkäristä kiinni, haluaako ottaa rahat pois asiakkaalta vai ei.

Vierailija
162/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, minä olin sitten onnekas, kun kävin teininä leikkauksessa ja kysyin sairaanhoitajalta, voitaisiinko veriryhmä selvittää sillä aikaa, kun olen sairaalassa muutaman yön. Sain tiedon sitä kautta, joka oli ihan hyvä, koska veriryhmä on yksi harvinaisimmista. Olen päässyt luovuttamaan sitä tarpeeseen.

Veripalvelu muuten näyttää nyt, että heiltä on loppumassa A+, A- ja O-.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ensihootajat esim tietää onnettomuuden uhrin veriryhmän, jos sitä ei missään ilmoteta??! Tätä oon miettiny.

Minun käsitykseni mukaan veriryhmä määritellään joka kerran sitä tarvittaessa uudelleen, vaikka se olisi tatuoitu otsaasi. En tiedä miten ja kuinka kallis testi on, mutta varmasti saat sen tietoosi seuraavan lääkärikäyntisi ja laboratoriokokeiden jälkeen, jos sinulla on tositarvis sen tiedon saamiseen. Puhu lääkärille!

Kyllä se tosiaan joka kerta tarkistetaan. Olin vastikään onnettomuudessa ja ensimmäinen asia mitä tehtiin traumaan kuskattua oli neula kyynärtaipeeseen ja verikoe, josta katsottiin myös veriryhmä siitä huolimatta, että olen 100% varma veriryhmästäni ja se löytyy myös Oma Kannasta. Tämän jälkeen minut työnnettiin ct koneeseen ja kun sieltä vedettiin ulos oli verikokeen tulokset jo tulleet.

Jos veriryhmä oli jo tiedossa kyseisessä sairaalassa (huom, entisaikaan ei sairaaloiden välillä siirtynyt veriryhmätieto), oli sinulta otettu näyte sopivuuskoe, johon sisältyy veriryhmän tarkistus.

Vierailija
164/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakortit oli kyllä outoja, samoin se ettei vanhoja rokotuksia saa tietää mistään. Kannassa, apotissa , maisassa, kaikkea on mutta oleelliset asiat puuttuu.

kkun sain liakisen haavan varpaaseeni, terveyskeskuksessa kysyttiin milloin olen saanut viimeisen tetanustehosteen. Sanoin etten muista ja että yritin etsiä rokotuskorttiani, mutta se oli kadonnut johonkin. Hoitaja sanoi, että ei se haittaa, arkistossa löytyy kaikki rokotustiedot syntymästä lähtien, vanhimmat tiedot toki paperiarkistoissa. Tuolloin onneksi oli arkipäivä, joten saatiin laitettua pyyntö sinne heti ja aika nopeasti tuli vastauskin.

Niin. No, kai sen tetanustehosteen voi antaa, vaikkei edellisen tehosteen antopäivämäärää tai vuotta ole tiedossa. Todennäköisesti aikaa olikin jo kulunut runsaasti, kun et kerran yhtään muistanut milloin olet tehosteen saanut. Tetanuksissa taitaa olla 10 v antoväli... jos oikein muistan.

Vierailija
165/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veriryhmiä on olemassa maailmassa vain 8 erilaista, eli mitään kovin spesiaalia ei voi keneltäkään löytyä.

Olen joutunut työssäni mm. tilanteeseen, jossa isä epäili ettei lapsi ole hänen, koska veriryhmä ei täsmää. No näinhän se ei mene, koska veriryhmien periytyminen on hieman monimutkaisempaa kuin suoraan vanhemmilta saatavat.

"At present, 33 blood group systems representing over 300 antigens are listed by the International Society of Blood Transfusion."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4260296/

Vierailija
166/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös kysyä toimenpiteen yhteydessä. Ehkä ne ei sitä erikseen kerro koska 99% joko tietää tai ei välitä.

Vierailija
167/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana olevilta se ainakin otetaan. Eli äidin veriryhmä on raskausajanneuvolakortissa, mutta ei siinä lapsen veriryhmää ole.

Kyllä mun omassavauva-ajan neuvolakortissa oli MINUN OMA veriryhmäni.

Mutta en tiedä missä se korti nyt on.

Synnyin 1972.

Vierailija
168/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen

Miksi se pitäis edes tietää?

Onhan se hyvä tietää,  jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.

Jos tarttet nopeasti lisäverta, ei sitä veriryhmää sulta kysytä vaan se testataan. Ja näin siksi, että mihin tahansa tietojärjestelmään ei kannata luottaa siinä kohtaa, koska  siinä voi olla virhe. Testaaminen on hyvin nopeaa, tikku vereen ja vips.

Kotitestin voit tilata jostain verkkoapteekista.

Mikä tämä tikku vereen -testi on? En ole kuullutkaan.

Vierailija
169/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kertoo, että se veriryhmätieto on salattua tietoa, ja toinen täällä kertoo, että se löytyy kyllä ihan vauva-ajoilta neuvolakorttiin merkittynä.

No?

Kaiva nyt se neuvolakortti jostain itelles, ja TATUOI SE VERIRYHMÄS TIETO OTSAAS!

Tämän kommentin kirjoittajalla on selkeä vihanhallintaongelma -miksi ottaa mielettömät kilarit, jos joku muu ihmettelee omaa veriryhmäänsä?

Vierailija
170/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen

Sinä varmaan maksat, mennään kaikki.

Vierailija
171/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä keltään huvinvuoksi mukulanakaan oteta.

Synnytyssairaalassa otetaan ja se näkyy kotiutuspapereissa tai äitiyskortissa tms.

Jokaiselta sairaalassa syntyneltä tutkitaan.

Eikä oteta. T: synnytyssairaalan labrantäti

Vierailija
172/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kertoo, että se veriryhmätieto on salattua tietoa, ja toinen täällä kertoo, että se löytyy kyllä ihan vauva-ajoilta neuvolakorttiin merkittynä.

No?

Kaiva nyt se neuvolakortti jostain itelles, ja TATUOI SE VERIRYHMÄS TIETO OTSAAS!

Tämän kommentin kirjoittajalla on selkeä vihanhallintaongelma -miksi ottaa mielettömät kilarit, jos joku muu ihmettelee omaa veriryhmäänsä?

Just niin. Kiitos tiedosta! 

Vierailija
173/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit itse vastata omaan kysymykseesi, "Olisi kiva vaan tietää..."

Ei julkisen terveydenhuollon resursseja ja rahoja aleta tuhlaamaan koska olisi kiva vaan tietää.

Mitä ihmeen resursseja siinä tuhlaantuu, kyllä se syntyessä veriryhmä jo on tiedossa.

Sen kun vaan lättäävät sen vaikka omakantaan.

No eipä ole.

Kyllähän syntyneiltä otetaan verinäyte jalkapohjasta ja vauvojen neuvolakortissa se veriryhmä ainaki ennen näkyi.

Vierailija
174/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäis edes tietää?

Miksi verenluovutuksessa sitten mainostavat että tarvitaan sellaista ja sellaista verta jos väki ei edes tiedä omaa verityyppiään?

No ei sitä verta ikinä liikaa ole. Siitä esimerkiksi erotetaan plasma (jota voi antaa kelle tahansa) ja punasolut erikseen. Mun vauva sai tuubillisen punasoluja, oli vähän vaikea katsoa kun automaattiruisku työnsi kilon painoiseen vauvaan 200 millilitraa ketsupin näköistä punasolumössöä.

Vierailija
175/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No?

Just niin. Kiitos tiedosta! 

Pst, mist tiedät että otti "mielettömät kilarit"?

Sun mielestä kaikki ottaa mielettömiä kilareita, hyvä sulle. 

"Jos joku muu ihmettelee omaa veriryhmäänsä", asiahan on niin, että onko tässä ihmetelty veriryhmiä, vai onko joku ollut sitä mieltä, ettei saa tietää veriryhmäänsä vaikka niin kovin sen haluaisi tietää. Väittää jopa, ettei saa tietää, vaikka se olisi joskus selvitetty.

Ketjun venyessä on moneen kertaan sanottu, ettei sillä tietämisellä ole mitään väliä, sillä jos sitä verta tarvitsee sinulle siirtää, se annettavan veren soveltuvuus kyllä selvitetään joka ainoa kerta ja sitä varten sulta otetaan näyte, josta selvitetään sun oma veriryhmäsi. 

Kovasti kiinnostaisi tietää, mikä se oma veriryhmä on, mutta varsinaisestai sillä tiedolla ei mitään erityistä arvoa sinulle itsellesi ole, sillä jos sitä verta joskus sulle tarvitsee antaa, soveltuvuus pitää aina selvittää... ja selvitys voidaan tehdä, sulta täytyy ottaa näyte, josta sun veriryhmäs tutkitaan.

Monia asioita olis kiva tietää, monia asioita voi saada tietoonsa jos on rahaa millä sen tiedon voi ostaa.

Vierailija
176/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit itse vastata omaan kysymykseesi, "Olisi kiva vaan tietää..."

Ei julkisen terveydenhuollon resursseja ja rahoja aleta tuhlaamaan koska olisi kiva vaan tietää.

Mitä ihmeen resursseja siinä tuhlaantuu, kyllä se syntyessä veriryhmä jo on tiedossa.

Sen kun vaan lättäävät sen vaikka omakantaan.

No eipä ole.

Kyllähän syntyneiltä otetaan verinäyte jalkapohjasta ja vauvojen neuvolakortissa se veriryhmä ainaki ennen näkyi.

Otetaan kyllä verinäytteitä, mutta veriryhmä ei kuulu rutiinimäärityksiin. Tavallisimpia tutkimuksia ovat mm. bilirubiini ja verensokeri. Kaikille vastasyntyneille suositellaan aineenvaihduntasairauksien seulontaa, ja se useimmilta otetaankin. Veriryhmän selvitykselle ei perusterveen vauvan kohdalla ole syytä.

T: synnytyssairaalan labrantäti

Vierailija
177/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakortit oli kyllä outoja, samoin se ettei vanhoja rokotuksia saa tietää mistään. Kannassa, apotissa , maisassa, kaikkea on mutta oleelliset asiat puuttuu.

kkun sain liakisen haavan varpaaseeni, terveyskeskuksessa kysyttiin milloin olen saanut viimeisen tetanustehosteen. Sanoin etten muista ja että yritin etsiä rokotuskorttiani, mutta se oli kadonnut johonkin. Hoitaja sanoi, että ei se haittaa, arkistossa löytyy kaikki rokotustiedot syntymästä lähtien, vanhimmat tiedot toki paperiarkistoissa. Tuolloin onneksi oli arkipäivä, joten saatiin laitettua pyyntö sinne heti ja aika nopeasti tuli vastauskin.

Niin. No, kai sen tetanustehosteen voi antaa, vaikkei edellisen tehosteen antopäivämäärää tai vuotta ole tiedossa. Todennäköisesti aikaa olikin jo kulunut runsaasti, kun et kerran yhtään muistanut milloin olet tehosteen saanut. Tetanuksissa taitaa olla 10 v antoväli... jos oikein muistan.

en ole koskaan kokenut, että pitäisi muistaa milloin mitäkin rokotetta on saatu, joten olen aina luottanut vain rokotekorttiin: siellä se tieto olisi. tuolla kertaa vain se kortti oli hukuksissa. Olin saanut tehosteen silloin 4 vuotta sitten ja lääkäri päätti sitten, että nyt laitetaan sitten uusi tehoste. (silloin tehosteiden aikaväli oli 5 vuotta, nykyisin taitaa olla 10 vuotta)

Vierailija
178/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriryhmä kertoo valtavasti terveystietoa. Mitkä sairaudet uhkaavat sinua, mitkä sairaudet ovat sinulle vaarattomia, mitä ruokaa sinun kannattaa syödä, mitkä ovat luonteenpiirteesi, minkälainen liikunta sinulle sopii. On todella hämmästyttävää, ettei ihmisten veriryhmät kiinnosta edes lääkäreitä.

Vierailija
179/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole koskaan kokenut, että pitäisi muistaa milloin mitäkin rokotetta on saatu, joten olen aina luottanut vain rokotekorttiin: siellä se tieto olisi. tuolla kertaa vain se kortti oli hukuksissa. Olin saanut tehosteen silloin 4 vuotta sitten ja lääkäri päätti sitten, että nyt laitetaan sitten uusi tehoste. (silloin tehosteiden aikaväli oli 5 vuotta, nykyisin taitaa olla 10 vuotta)

niin ja siis tuon rokotuskirjoitukseni pointti oli sille kirjoittajalle, joka väitti ettei vanhoista rokotteista saa tietoa mistään. Tietoa siis on tallessa, vaikkei ne koneilta näkyisikään.

Vierailija
180/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kieltää?

Akuinen lapseni kysyi sitä läkäärin vastanotolla. Hänelle ei kerrottu.