Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei omaa veriryhmää saa tietää?

Vierailija
30.05.2023 |

Sitä ei siis oteta jollei ole joku toimenpide tulossa. Olisi kiva vaan tietää oma kun ei ole tietoa. Varmaan joskus mukulana kerrottu mutta ei hajuakaan enää mikä on.

Kommentit (258)

Vierailija
181/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen

Miksi se pitäis edes tietää?

Onhan se hyvä tietää,  jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.

Mä en oo tehnyt mitään kyseisellä tiedolla ja testattu on 5 kertaa :)

Vierailija
182/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veriryhmiä on olemassa maailmassa vain 8 erilaista, eli mitään kovin spesiaalia ei voi keneltäkään löytyä.

Olen joutunut työssäni mm. tilanteeseen, jossa isä epäili ettei lapsi ole hänen, koska veriryhmä ei täsmää. No näinhän se ei mene, koska veriryhmien periytyminen on hieman monimutkaisempaa kuin suoraan vanhemmilta saatavat.

"At present, 33 blood group systems representing over 300 antigens are listed by the International Society of Blood Transfusion."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4260296/

tuon on vuodelta 2014. aiemmin ketjussa oli tietoa vuodelta 2022, silloin oli löydetty jo 44 eri ryhmää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakortit oli kyllä outoja, samoin se ettei vanhoja rokotuksia saa tietää mistään. Kannassa, apotissa , maisassa, kaikkea on mutta oleelliset asiat puuttuu.

kkun sain liakisen haavan varpaaseeni, terveyskeskuksessa kysyttiin milloin olen saanut viimeisen tetanustehosteen. Sanoin etten muista ja että yritin etsiä rokotuskorttiani, mutta se oli kadonnut johonkin. Hoitaja sanoi, että ei se haittaa, arkistossa löytyy kaikki rokotustiedot syntymästä lähtien, vanhimmat tiedot toki paperiarkistoissa. Tuolloin onneksi oli arkipäivä, joten saatiin laitettua pyyntö sinne heti ja aika nopeasti tuli vastauskin.

Niin. No, kai sen tetanustehosteen voi antaa, vaikkei edellisen tehosteen antopäivämäärää tai vuotta ole tiedossa. Todennäköisesti aikaa olikin jo kulunut runsaasti, kun et kerran yhtään muistanut milloin olet tehosteen saanut. Tetanuksissa taitaa olla 10 v antoväli... jos oikein muistan.

en ole koskaan kokenut, että pitäisi muistaa milloin mitäkin rokotetta on saatu, joten olen aina luottanut vain rokotekorttiin: siellä se tieto olisi. tuolla kertaa vain se kortti oli hukuksissa. Olin saanut tehosteen silloin 4 vuotta sitten ja lääkäri päätti sitten, että nyt laitetaan sitten uusi tehoste. (silloin tehosteiden aikaväli oli 5 vuotta, nykyisin taitaa olla 10 vuotta)

niin ja siis tuon rokotuskirjoitukseni pointti oli sille kirjoittajalle, joka väitti ettei vanhoista rokotteista saa tietoa mistään. Tietoa siis on tallessa, vaikkei ne koneilta näkyisikään.

Se voi toimia, jos on asunut yhdellä ja samalla paikkakunnalla koko ikänsä.

Vierailija
184/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka kieltää?

Eivät ota jollei lääkäri laita lähetettä ja joku toimenpide tulossa. Itse et saa varattua aikaa jollei lääkäri ole kirjannut että otetaan.

Onks noi ennen vanhaan otettu jo syntyessä? Kun mä oon ainakin tiennyt sen aina, syntynyt oon jo -66🙄?

Vierailija
185/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Miksi veriryhmäänsä ei saa tietää?😳

Vierailija
186/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä omaani.

Vierailija
187/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Miksi veriryhmäänsä ei saa tietää?😳

Miksi se pitäisi tietää? Mitä sillä tiedolla tekee? Kyllä se sitten joka tapauksessa selviää kun tarvitsee lisäverta tmv.

Vierailija
188/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen

Onhan se hyvä tietää,  jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.

Voi hyvä ihminen, eivät ne sinulta sitä veriryhmää kysele jos jotain tapahtuu, kyllä siellä on eri keinot selvittää kuin kysyä loukkaantuneelta itseltään vaikka olis hätäkin.

Vähän ohis, mutta yksi tuttuni luuli, ettei ambulanssin kyytiin oteta mukaan, mikäli Kela-kortti ei ole mukana.

Ulkomailla voidaan vaatia turistilta todistus vakuutuksesta ennen kuin viedään sairaalahoitoon.

Vierailija
189/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää luovuttamaan verta niin saatte tietää veriryhmänne.

Vierailija
190/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka kieltää?

Akuinen lapseni kysyi sitä läkäärin vastanotolla. Hänelle ei kerrottu.

kysyikö hän miksei sitä kerrottu?

yleensä: jos menee lääkäriin näyttämään jalkaansa ja sitä vartne on varattu aikaa, niin ei se lääkäri ala jalan lisäksi sitten vertakin tutkimaan. Kehottaa ehkä varaamaan uuden ajan, tai jos potilas vaan huvikseen kyselee veriryhmistä, niin voi ihan hyvin sanoa, että ei sitä tarvitse tietää, koska se on totta. Vielä ei ole lääketieteellinen fakta se, että veriryhmän mukaan pitäisi sydöä tietyllä tavalla tai varoa jotain tiettyä asiaa enemmän.

Jos sitten potilas menee leikattavaksi ja aikansa kuluksi rupattelee hoitajan kanssa, niin silloin voi ihan hyvin kysäistä  että mikäs se minun veriryhmäni on. Itse tein niin joskus ja sain vastauksen.  Kerroin sitä ennen, että koulussa oltiin bilsan tunnilla määritetty ne ja jäin aina miettimään, että mahtoiko se testi osua oikeaan kun mistäs sitä tietää, kun lapset keskenään tekee. hoitaja katsoi papereitani ja sanoi, että ihan oikein se meni.

Vierailija
191/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit itse vastata omaan kysymykseesi, "Olisi kiva vaan tietää..."

Ei julkisen terveydenhuollon resursseja ja rahoja aleta tuhlaamaan koska olisi kiva vaan tietää.

Mitä ihmeen resursseja siinä tuhlaantuu, kyllä se syntyessä veriryhmä jo on tiedossa.

Sen kun vaan lättäävät sen vaikka omakantaan.

No eipä ole.

Kyllähän syntyneiltä otetaan verinäyte jalkapohjasta ja vauvojen neuvolakortissa se veriryhmä ainaki ennen näkyi.

Otetaan kyllä verinäytteitä, mutta veriryhmä ei kuulu rutiinimäärityksiin. Tavallisimpia tutkimuksia ovat mm. bilirubiini ja verensokeri. Kaikille vastasyntyneille suositellaan aineenvaihduntasairauksien seulontaa, ja se useimmilta otetaankin. Veriryhmän selvitykselle ei perusterveen vauvan kohdalla ole syytä.

T: synnytyssairaalan labrantäti

No on kyllä aikaisemmin otettu.

Ainakin Helsingin seudulla 70-luvulla syntyneillä.

T.hoitsu evp

Vierailija
192/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen diabeetikko ja kerran vuosilabrojen yhteydessä kysyin että saisinko tietää veriryhmäni, niin minulle naurettiin että mitäköhän minä sillä tiedolla tekisin! Verorahojen tuhlausta kuulemma.

Vierailija
193/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakortit oli kyllä outoja, samoin se ettei vanhoja rokotuksia saa tietää mistään. Kannassa, apotissa , maisassa, kaikkea on mutta oleelliset asiat puuttuu.

Niinpä. Miksei vanhojen järjestelmien tietoja siirretty Kantaan? Kuka mogasi?

Vierailija
194/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, minä olin sitten onnekas, kun kävin teininä leikkauksessa ja kysyin sairaanhoitajalta, voitaisiinko veriryhmä selvittää sillä aikaa, kun olen sairaalassa muutaman yön. Sain tiedon sitä kautta, joka oli ihan hyvä, koska veriryhmä on yksi harvinaisimmista. Olen päässyt luovuttamaan sitä tarpeeseen.

Veripalvelu muuten näyttää nyt, että heiltä on loppumassa A+, A- ja O-.

Veripalvelu tiedottaa eri veriryhmien vähäisistä varastotilanteista, koska veri on 'tuoretavaraa' eikä säily loputtomiin. Ja vaikka O-veri (hätäveri) sopii kaikille ja AB-ryhmään kuuluva voi vastaanottaa kaikkia veriryhmiä, niin optimi on, että kaikkia veriryhmiä on varastossa. Silloin hätäveri säästyy niihin todellisiin hätätilanteisiin, kun asianomaisen omaa verityyppiä ei ole.

Itsekin harmittelin aiemmin, että perin äidiltäni veriryhmän A+, enkä isältäni veriryhmää O+. Totesin tämän kerran ääneen verenluovutuksessakin, mutta tuolloin sairaanhoitaja totesi, että hyvä kun käyt säännöllisesti luovuttamassa sillä oma, yleinen veriryhmäsi on se, mitä eniten myös tarvitaan. Tuo kommentti jäi mieleeni ja olenkin tähän mennessä

luovuttanut verta tähän mennessä 109 kertaa.

Vierailija
195/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen diabeetikko ja kerran vuosilabrojen yhteydessä kysyin että saisinko tietää veriryhmäni, niin minulle naurettiin että mitäköhän minä sillä tiedolla tekisin! Verorahojen tuhlausta kuulemma.

olisit sanonut, että menen syrjäiseen maailmaan ja siellä kun terveydenhuolto on minä on, niin kehottivat ottamaan etukäteen selvää veriryhmästä ja pitämään mukana aina veriryhmäpassia kaulassa roikkumassa, joten sinne tarvitsen

Vierailija
196/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Miksei vanhojen järjestelmien tietoja siirretty Kantaan? Kuka mogasi?

niitä siirretään koko ajan, mutta tajuatko millainen määrä dataa tulee ja miten pitkään menee, kun pitää siirtää  miljoonien (ota mukaan kuolleetkin) ihmisten tiedot pahimmillaan  monen kymmenen vuoden ajalta.

Vierailija
197/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi verenluovutuksessa sitten mainostavat että tarvitaan sellaista ja sellaista verta jos väki ei edes tiedä omaa verityyppiään?

Verta jo luovuttaneet tietävät ja voivat sitten mennä luovuttamaan. Verta jo luovuttaneet tulevat helpommin uudestaan, kuin ensikertalaiset sille ekalla käynnilleen.

Ja sekö ei sitten ensikertalaisia kannustaisi menemään jos edes tietäisi sen verityyppinsä ja siitä on pulaa. Eli koko verenluovutus pyörii niiden muutamien veteraaniluovuttajien voimin.

Ei sitä ensikertaista taida hirveästi kiinnostaa jos ei ole käynyt kertaakaan verta luovuttamassa jotta asia selviäisi.

Jos on niin alhainen hemoglobiini, ettei huolita luovuttajaksi??

Vierailija
198/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, minä olin sitten onnekas, kun kävin teininä leikkauksessa ja kysyin sairaanhoitajalta, voitaisiinko veriryhmä selvittää sillä aikaa, kun olen sairaalassa muutaman yön. Sain tiedon sitä kautta, joka oli ihan hyvä, koska veriryhmä on yksi harvinaisimmista. Olen päässyt luovuttamaan sitä tarpeeseen.

Veripalvelu muuten näyttää nyt, että heiltä on loppumassa A+, A- ja O-.

Veripalvelu tiedottaa eri veriryhmien vähäisistä varastotilanteista, koska veri on 'tuoretavaraa' eikä säily loputtomiin. Ja vaikka O-veri (hätäveri) sopii kaikille ja AB-ryhmään kuuluva voi vastaanottaa kaikkia veriryhmiä, niin optimi on, että kaikkia veriryhmiä on varastossa. Silloin hätäveri säästyy niihin todellisiin hätätilanteisiin, kun asianomaisen omaa verityyppiä ei ole.

Itsekin harmittelin aiemmin, että perin äidiltäni veriryhmän A+, enkä isältäni veriryhmää O+. Totesin tämän kerran ääneen verenluovutuksessakin, mutta tuolloin sairaanhoitaja totesi, että hyvä kun käyt säännöllisesti luovuttamassa sillä oma, yleinen veriryhmäsi on se, mitä eniten myös tarvitaan. Tuo kommentti jäi mieleeni ja olenkin tähän mennessä

luovuttanut verta tähän mennessä 109 kertaa.

Mulla on AB, mutta hemoglobiini liian alhainen luovutukseen 🙄

Vierailija
199/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kertoo, että se veriryhmätieto on salattua tietoa, ja toinen täällä kertoo, että se löytyy kyllä ihan vauva-ajoilta neuvolakorttiin merkittynä.

No?

Kaiva nyt se neuvolakortti jostain itelles, ja TATUOI SE VERIRYHMÄS TIETO OTSAAS!

Tämän kommentin kirjoittajalla on selkeä vihanhallintaongelma -miksi ottaa mielettömät kilarit, jos joku muu ihmettelee omaa veriryhmäänsä?

Just niin. Kiitos tiedosta! 

Pst, mist tiedät että otti "mielettömät kilarit"?

Sun mielestä kaikki ottaa mielettömiä kilareita, hyvä sulle. 

"Jos joku muu ihmettelee omaa veriryhmäänsä", asiahan on niin, että onko tässä ihmetelty veriryhmiä, vai onko joku ollut sitä mieltä, ettei saa tietää veriryhmäänsä vaikka niin kovin sen haluaisi tietää. Väittää jopa, ettei saa tietää, vaikka se olisi joskus selvitetty.

Ketjun venyessä on moneen kertaan sanottu, ettei sillä tietämisellä ole mitään väliä, sillä jos sitä verta tarvitsee sinulle siirtää, se annettavan veren soveltuvuus kyllä selvitetään joka ainoa kerta ja sitä varten sulta otetaan näyte, josta selvitetään sun oma veriryhmäsi. 

Kovasti kiinnostaisi tietää, mikä se oma veriryhmä on, mutta varsinaisestai sillä tiedolla ei mitään erityistä arvoa sinulle itsellesi ole, sillä jos sitä verta joskus sulle tarvitsee antaa, soveltuvuus pitää aina selvittää... ja selvitys voidaan tehdä, sulta täytyy ottaa näyte, josta sun veriryhmäs tutkitaan.

Monia asioita olis kiva tietää, monia asioita voi saada tietoonsa jos on rahaa millä sen tiedon voi ostaa.

Rauhoitu, hyvä ihminen!

Mistäkö tiedän, että otit kilarit? Normaalisti käyttäytyvä ihminen ei mesoa SUURAAKKOSIN ja jakele typeriä ohjeita tatoinneista.

Ja kyllä, itse tiedän veriryhmäni -eikä sitä tietoa tarvinnut rahalla ostaa.

Vierailija
200/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

O. Mulla, plussana. Selvisi aikoinaan verenluovutuksessa. O on yleisveri, jota voi antaa kaikille muille ryhmille. Mutta ei miinusta, Rhesus-tekijää. Sain 8 pussia O:ta 1995 leikkauksen yhteydessä 1995. O:lle voi antaa vain O:ta. Ei esim A:ta tai muita. Tietoja löytyy varmaankin SPR:n sivustolta.