Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei omaa veriryhmää saa tietää?

Vierailija
30.05.2023 |

Sitä ei siis oteta jollei ole joku toimenpide tulossa. Olisi kiva vaan tietää oma kun ei ole tietoa. Varmaan joskus mukulana kerrottu mutta ei hajuakaan enää mikä on.

Kommentit (258)

Vierailija
121/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veriryhmä on tiedossa erikoissairaanhoitopiirissä.

Myös minun lasteni veriryhmä on siellä tiedossa.

Vierailija
122/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät tiedot oikeiksi? Entä jos niitä muokataan varoittamatta, mitä uskot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lapsena tutkittu niin tilaa vanhoja potilastietojasi, sieltä voi löytyä.jos on leikattu tms.tai kysy et hoitaja kattoo sun tiedoista jos lukee jossain.

Kuinkahan kamalan vanhoja tietoja ilkeäisi kysyä?

Nimimerkki. vuosikymmeniä sitten leikattu

En enää ihmettele jos terveydenhuolto on ylikuormitettua.

En ihmettele minäkään. Osa luottaa todellakin varauksetta siihen, että heidän veriryhmänsä on määritetty oikein.

Vierailija
124/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lapsena tutkittu niin tilaa vanhoja potilastietojasi, sieltä voi löytyä.jos on leikattu tms.tai kysy et hoitaja kattoo sun tiedoista jos lukee jossain.

No kerrohan, miten mun miettimiset terveydenhuoltoa kuormittaa? Kiinnostaisi vain nähdä tiedöt, kun ei ollut ihan tyypillinen tapaus.

Vierailija
125/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko salaliittoteorialle kysyntää? Miksei media kerro minulle minun veriryhmää? Ketä tässä suojellaan ja kuka salailee asioita? 

Vierailija
126/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä keltään huvinvuoksi mukulanakaan oteta.

Synnytyssairaalassa otetaan ja se näkyy kotiutuspapereissa tai äitiyskortissa tms.

Jokaiselta sairaalassa syntyneltä tutkitaan.

Vierailija
127/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veriryhmiä on olemassa maailmassa vain 8 erilaista, eli mitään kovin spesiaalia ei voi keneltäkään löytyä.

Olen joutunut työssäni mm. tilanteeseen, jossa isä epäili ettei lapsi ole hänen, koska veriryhmä ei täsmää. No näinhän se ei mene, koska veriryhmien periytyminen on hieman monimutkaisempaa kuin suoraan vanhemmilta saatavat.

No kyllä minusta aika spesiaali veriryhmä O- joka kelpaa käsittääkseni kaikille eikä sitä aivan jokaisella ole.

Vierailija
128/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan, miten mun miettimiset terveydenhuoltoa kuormittaa? Kiinnostaisi vain nähdä tiedöt, kun ei ollut ihan tyypillinen tapaus.

Olen arastellut kysyä tietojeni perään, kun olen ajatellut, että siitä on vaivaa, jos ne on jossain jonkun kallioluolan perukoilla ties missä hämähäkin seitin peittämässä laatikossa. Mutta sanoohan ne, etä tiedot saa kysymällä, vanhatkin, tosin kestää jonkun verran aikaa, mikä on odotettavissa.

Vierailija
129/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät tiedot oikeiksi? Entä jos niitä muokataan varoittamatta, mitä uskot?

Voi luoja!

Vierailija
130/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kuormittaa jos soittelet ja kyselet jotain merkityksettömiä vuosikymmeniä vanhoja tietoja? Mistä teleportaalista kuvittelet heidän saavan ne tiedot ilman työvoimaa?

Vierailija
131/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hemmetti vie yksityiselle niin rahaa vastaan sen ottavat ja saat tietää veriryhmäs.

Vierailija
132/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen

Miksi se pitäis edes tietää?

Onhan se hyvä tietää,  jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.

Jos tarttet nopeasti lisäverta, ei sitä veriryhmää sulta kysytä vaan se testataan. Ja näin siksi, että mihin tahansa tietojärjestelmään ei kannata luottaa siinä kohtaa, koska  siinä voi olla virhe. Testaaminen on hyvin nopeaa, tikku vereen ja vips.

Kotitestin voit tilata jostain verkkoapteekista.

Jos tarvitsee nopeasti verta, niin annetaan aina O- verta,koska sesopii kaikille.

T.lab.hoitaja,

Vierailija
133/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kuormittaa jos soittelet ja kyselet jotain merkityksettömiä vuosikymmeniä vanhoja tietoja? Mistä teleportaalista kuvittelet heidän saavan ne tiedot ilman työvoimaa?

Siten, että siellä on varsinaista hoidon tarpeen arviointia odottavia soittoja ehkä satoja jonossa. Veriryhmä on mukava tietää-asia, ei hoitoa vaativa ongelma.

Vierailija
134/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen

Miksi se pitäis edes tietää?

Onhan se hyvä tietää,  jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.

Sairaalassa selvittävät puolestasi silloin kun verta tarvitset, tekevät ristikokeet. Onnettomuudessa et välttämättä ole tajuissasi ja kertomassa veriryhmääsi eikä potilaan omia sanoja voida pitää veriryhmän osalla edes luotettavina.

Vierailija
135/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja!

Jaa sekö se auttaa tilanteessa, jossa saat väärää verta? No, osalla toki auttaa. Osalla ei.

Tämä on oleellisempaa heille, joille fakta on tärkeämpää kuin usko.

Vierailija
136/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana olevilta se ainakin otetaan. Eli äidin veriryhmä on raskausajanneuvolakortissa, mutta ei siinä lapsen veriryhmää ole.

Ainakin ennen lapsen vr tuli siihen äitiyskorttiin, jossa oli raskauden aikainen seuranta painosta yms. Se oli siinä kohtaa, missä oli synnytyksen kestot yms. Apgar-pisteet.ym

Ei siis neuvokakortti.

T. Hoitsu evp

Vierailija
137/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyssairaalassa otetaan ja se näkyy kotiutuspapereissa tai äitiyskortissa tms.

Miksi alapeukkua tosiasialle? Varma on, että synnytyssairaalassa vauvan veriryhmä tutkitaan.

T.lab.hoitaja

Vierailija
138/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jah. No, jos elossa olevien henkilöiden terveyskertomukset pitää arkistoida, niin kaipa voit ruveta kyselemään vanhoja papereita sieltä missä sun synnytyskertomus on... Tosin se on sun äitis nimissä, niin et ehkä saa sitä synnytyskertomusta... Koska se on sun äitis nimissä. Jos kerran täällä joku evp hoitaja kertoilee, että kyllä on merkitty lapsen vr synnytyslaitoksella jollekin paperille, joka paperi on siis sun äitis nimissä varmaankin! 

Vierailija
139/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua tosiasialle? Varma on, että synnytyssairaalassa vauvan veriryhmä tutkitaan.

T.lab.hoitaja

Onks tutkittu aina, sanotaan vaikka vuodesta 1940 lähtien?

siksi toisekseen, turhaa länkytystä. Sillä siinä vaiheessa kun se tieto tarvitaan, niin se otetaan tutkimuksin selville.

Vierailija
140/258 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja!

Jaa sekö se auttaa tilanteessa, jossa saat väärää verta? No, osalla toki auttaa. Osalla ei.

Tämä on oleellisempaa heille, joille fakta on tärkeämpää kuin usko.

Eiks tässä ole asia niin, että jos verivalmisteita tai ainakin sitä verta ruvetaan antamaan, niin se VERIRYHMÄMÄÄRITYS PITÄÄ AINA TEHDÄ!

Ei voi vain ottaa, että aha, tuolla on jo tutkittu aiemmin että sitä ja sitä tyyppiä, ei muuta kuin pussista vaan sitä lajia tippumaan.