Miksei omaa veriryhmää saa tietää?
Sitä ei siis oteta jollei ole joku toimenpide tulossa. Olisi kiva vaan tietää oma kun ei ole tietoa. Varmaan joskus mukulana kerrottu mutta ei hajuakaan enää mikä on.
Kommentit (258)
Oooooojuuuuu kirjoitti:
O. Mulla, plussana. Selvisi aikoinaan verenluovutuksessa. O on yleisveri, jota voi antaa kaikille muille ryhmille. Mutta ei miinusta, Rhesus-tekijää. Sain 8 pussia O:ta 1995 leikkauksen yhteydessä 1995. O:lle voi antaa vain O:ta. Ei esim A:ta tai muita. Tietoja löytyy varmaankin SPR:n sivustolta.
Totta, O-veriryhmä voi vastaanottaa vain O:ta.
AB-veriryhmälle voi antaa kaikkia (A, B, AB tai O) ja A:lle A-ja O-verta, ja B:lle B-ja O-verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen diabeetikko ja kerran vuosilabrojen yhteydessä kysyin että saisinko tietää veriryhmäni, niin minulle naurettiin että mitäköhän minä sillä tiedolla tekisin! Verorahojen tuhlausta kuulemma.
olisit sanonut, että menen syrjäiseen maailmaan ja siellä kun terveydenhuolto on minä on, niin kehottivat ottamaan etukäteen selvää veriryhmästä ja pitämään mukana aina veriryhmäpassia kaulassa roikkumassa, joten sinne tarvitsen
Ja sen turvin menisit maailmalle ja luotat siihen että syrjäisessä maailmassa saat sinulle sopivaa verta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ensihootajat esim tietää onnettomuuden uhrin veriryhmän, jos sitä ei missään ilmoteta??! Tätä oon miettiny.
Minun käsitykseni mukaan veriryhmä määritellään joka kerran sitä tarvittaessa uudelleen, vaikka se olisi tatuoitu otsaasi. En tiedä miten ja kuinka kallis testi on, mutta varmasti saat sen tietoosi seuraavan lääkärikäyntisi ja laboratoriokokeiden jälkeen, jos sinulla on tositarvis sen tiedon saamiseen. Puhu lääkärille!
Veriryhmä tarkistetaan samalla kun testataan verensiirtoon käytettävän verituotteen soveltuvuutta, mutta ei tehdä täysmittaista veriryhmämääritystä. Kumpikin tutkimus on aika yksinkertainen eikä maksa paljoa, mutta ei sitä julkisella testata jos ei oikeasti ole tarvetta. Yksityisellä on vähän lääkäristä kiinni, haluaako ottaa rahat pois asiakkaalta vai ei.
Ei kaupallisiin labroihin tarvitse lääkärin lähetettä.
Ihan saa jokainen ottaa mitä testejä haluaa ja mihin rahat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ensihootajat esim tietää onnettomuuden uhrin veriryhmän, jos sitä ei missään ilmoteta??! Tätä oon miettiny.
Ei heidän tarvitse tietää. Vain O- verta annetaan hätäverenä. Kaikissa muissa antosyissä veren sopivuus testataan ennen antamista. Vaikka tiedettäisiin, että potilas on veriryhmältään A+, niin sitä ei silti anneta, ennen kuin veriryhmä on uudelleen testattu ja varmistettu, ettei potilaalla ole veressä muita vasta-aineita, jotka estäisi verenannon. Veren antigeenit eivät muodostu pelkästään A, B ja O sekä Rhesus-tekijästä, vaan on suuri joukko muitakin antigeenejä, jotka vaikuttavat veren sopivuuteen. Siksi ei voi vain antaa suoraan testaamatta.
Abortin yhteydessä ainakin saa tietää, joten suosittelen sitä reittiä. Ja jos pätäkkää löytyy niin yksityisellä voit testata mitä haluat.
T. B-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsena tutkittu niin tilaa vanhoja potilastietojasi, sieltä voi löytyä.jos on leikattu tms.tai kysy et hoitaja kattoo sun tiedoista jos lukee jossain.
Kuinkahan kamalan vanhoja tietoja ilkeäisi kysyä?
Nimimerkki. vuosikymmeniä sitten leikattu
En enää ihmettele jos terveydenhuolto on ylikuormitettua.
No kerrohan, miten mun miettimiset terveydenhuoltoa kuormittaa? Kiinnostaisi vain nähdä tiedöt, kun ei ollut ihan tyypillinen tapaus.
Miten se kuormittaa jos soittelet ja kyselet jotain merkityksettömiä vuosikymmeniä vanhoja tietoja? Mistä teleportaalista kuvittelet heidän saavan ne tiedot ilman työvoimaa?
Miksi oletat niiden olevan merkityksettömiä? En ole siis soitellut, en kysellyt, joten juu, ihan helvetinmoinen rasitus systeemille. Mutta jos mulla tuollaiset supervoimat on, että pelkällä ajatuksenvoimalla saan systeemin sekaisin, niin hmm, ehkäpä tästä aktivoidunkin, ja pyydän lähettämään ne paperini. Hyvä idea!!
Vierailija kirjoitti:
Abortin yhteydessä ainakin saa tietää, joten suosittelen sitä reittiä. Ja jos pätäkkää löytyy niin yksityisellä voit testata mitä haluat.
T. B-
Erikoista että suosittelet tekemään aborttia vain saadakseen veriryhmän selville, todella erikoinen ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
AP ottaa nyt vaan sen lompakon käteen ja marssii kaupalliseen laboratorioon.
E-Veriryhmä, ABO ja Rh 2951 67,10€
Homma selvä ja ei enää koskaan tarvitse ihmetellä, kysellä tai vaivata kiireistä hoitohenkilökuntaa omalla uteliaisuudella.
Miksi maksamaan asiasta, jonka pitäisi näkyä ilmaiseksi kannassa. Ei näy ei, mutta kuuluisi näkyä. Minähän en tästä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ottaa nyt vaan sen lompakon käteen ja marssii kaupalliseen laboratorioon.
E-Veriryhmä, ABO ja Rh 2951 67,10€
Homma selvä ja ei enää koskaan tarvitse ihmetellä, kysellä tai vaivata kiireistä hoitohenkilökuntaa omalla uteliaisuudella.
Miksi maksamaan asiasta, jonka pitäisi näkyä ilmaiseksi kannassa. Ei näy ei, mutta kuuluisi näkyä. Minähän en tästä maksa.
Miksi kuuluisi?
Joskus muistaakseni koulussa biologian tunnilla selvitettiin nuo kaikille, en kyllä muista omaani. Olen itsekin miettinyt, että olisi kiva tietää se veriryhmä ja tunnustan, toivoisin että kuuluisin harvinaiseen veriryhmään. En tiedä miksi, ihan typerää. Ihan niin kuin se olisi jotenkin kehumisen arvoista, että olisi harvinainen veriryhmä :D Haittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heidän tarvitse tietää. Vain O- verta annetaan hätäverenä. Kaikissa muissa antosyissä veren sopivuus testataan ennen antamista. Vaikka tiedettäisiin, että potilas on veriryhmältään A+, niin sitä ei silti anneta, ennen kuin veriryhmä on uudelleen testattu ja varmistettu, ettei potilaalla ole veressä muita vasta-aineita, jotka estäisi verenannon. Veren antigeenit eivät muodostu pelkästään A, B ja O sekä Rhesus-tekijästä, vaan on suuri joukko muitakin antigeenejä, jotka vaikuttavat veren sopivuuteen. Siksi ei voi vain antaa suoraan testaamatta.
Mulla on A+, mutta on muu vasta-aine, joka selvisi toiseksi nuorinta odottaessani. Siksi verityhmä tutkitaan joka raskaudessa. Olen kahdesti ollut lasten syntymän jälkeen leikkauksessa ja kummallakin kerralla veriryhmä selvitettiin uudestaan ja merkattiin vielä kantaan riskitietoihin, ja vaikka se on sinne merkitty, se selvitetään joka kerta, kun tarvetta tulee. Vasta-aine aiheutti lapsellemme hemolyyttisen anemian, joka johti verensiirtoihin, kunnes vasta-aine poistui hänestä. Itselläni se on kai pysyvästi. En ole asiantuntija, mutta luotan siihen, että saan tarvittaessa oikeaa verta.
Kuten täällä on tullut ilmi , aina ennen verensiirtoa tutkitaan potilaan veriryhmä. Jos on erikoishätätilanne annetaan O neg verta.
Tietääkö joku mitkä veriryhmät hylkivät toisiaan raskaustapauksissa / raskausyrityksissä??
Olen kuullut, mutta en muista.
(Oliko tyyliin et jos on poika ja molemmilla +, tulee helposti keskenmeno)
yleisin on RhD negatiiviset äidit jos sikiö on RhDpositiivinen ja äiti immunisoitunut edellisessä raskaudessa. Onko poika tai tyttö, ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmiä on olemassa maailmassa vain 8 erilaista, eli mitään kovin spesiaalia ei voi keneltäkään löytyä.
Olen joutunut työssäni mm. tilanteeseen, jossa isä epäili ettei lapsi ole hänen, koska veriryhmä ei täsmää. No näinhän se ei mene, koska veriryhmien periytyminen on hieman monimutkaisempaa kuin suoraan vanhemmilta saatavat.
niitä on 44 erilaista
As of December 2022, a total of 44 human blood group systems are recognized by the International Society of Blood Transfusion (ISBT). https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type
Nuo 44 ovat veriryhmäjärjestelmiä, jotka sisältävät kukin useita eri veriryhmiä. Eli veriryhmiä on huomattavasti enemmän.
Meillä veriryhmiä selvitettiin biologian tunnilla lukiossa.
(Piti itseään pistää sormeen, että saatiin verta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksei veriryhmä voisi olla vaikka Kannassa suurella fontilla heti etusivulla? Jokaiselta se on varmasti määritely, usemmilta meistä jo satoja ja tuhansia kertoja. Minultakin, mutta tulosta ei kerrota. Tosin tein 70-luvulla kansakoulussa oppilaana itsetestin ja muistan veriryhmän B, mutta en sitä oliko Rh- vaiko Rh+.
Ei ole määritetty jokaiselta. Jos ei ole ollut mitään sairautta tai leikkausta, jonka takia olisi pitänyt määrittää. Sekin maksaa, ja ellei ole tarvetta verensiirrolle, on ihan turha tieto. Ja jos on tarvetta verensiirrolle, niin sen määrityksessä ei kovin kauaa mene. Minä sain vasta synnytyksen yhteydessä tietää oman veriryhmäni.
Eikö muka määritetty raskauden alkupuolella? Vai olitko joku yllätyssynnyttäjä, joka sai tietää olevansa raskaana vasta synnytyksen alettua? Joskus veriryhmien yhteensopimattomuus voi aiheuttaa hengenvaaran raskauden aikana https://www.veripalvelu.fi/ammattilaiset/raskauteen-liittyvat-tutkimuks…
Voi tosiaan olla, että se kuului niihin verikokeisiin mitä otettiin neuvolassa aikasemmin. Joka tapauksessa minulle ei kerrottu sen tulosta (tai sitä oliko otettu aiemmin, vai vasta ennen synnytystä) ennen kuin synnytyksen yhteydessä. En älynnyt kysellä tuollaisen kokeen perään.
Suomi olevinaan tietoyhteiskunta tai informaatioyhteiskunta ja kaikki tieto vaan pimitetään ihmisten omista veriryhmistä alkaen... pitäkööt sen tiedon sitten jos se on niiiiin salaista ettei asianomaiselle itsellekään sitä kerrota...
Vierailija kirjoitti:
Jos onnettomuuspaikalla tarvitaan verta, niin silloin annetaan hätäverta.
Oikeasti sillä tiedolla ei tee mitään. Sairaala määrittää sen uudestaan JOKA KERTA kun olet saamassa verensiirtoa tai menossa leikkaukseen.
Verta en saa luovuttaa mutta jos saisin uskon että veriryhmä määritetään silloinkin joka kerta (eikä sokeasti uskota luovuttajan kertovan totuutta). Kas näin ja jos reissaatte jossain päin maailmaa eikä ole yhtä hyvää hoitoa kuin Suomessa niin se on tietoinen riski jota otatte kun lähdette, sitä varten ei huvikseen selvitetä veriryhmiä.