Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1565)
Vierailija kirjoitti:
Roskisastiaan hyvä laittaa pohjalle jotakin kosteutta imevää materiaalia. Ohuita roskapusseja kaksi sisäkkäin roskisastian vuoraamiseen.
Jos kosteutta ei ole valunut eikä ole hajuja, voi viedä vain sisemmän pussin jossa roskia jätteisiin ja jättää ulompi pussi roskisastiaan. Sitten ulomman pussin voi laittaa sisemmäksi pussiksi ja laittaa freshin uuden pussin ulommaksi pussiksi. Joskus helpompi viedä tuplapussitettuna jätteisiin ohuita pusseja käytettäessä valumisen estämiseksi, toki tulee kalliimmaksi. Tavalliset muovipussit nekin kuuskytsenttiä, pitäisi keksiä kestävän kehityksen mukainen jätteiden poisto, onko hyviä ideoita.
Itse olen vaan päätynyt siihen että roskikseen ei laiteta mitään märkää tai jos mitään mikö saattaa valuttaa niin alle laitan talouspaperia. Aina ne muuten vuotaa. Ikuisuusongelma.
Toki kaikki eivät hoksaa tai jaksa tätä noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Yleensä tiskialtaassa ei pestä käsiä. Eikä mitään muutakaan likaista.
Ai jaa. Meillä taas mitään puhdasta ei pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.
Sama, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa erikseen keittiöön saippuaa. Jos ihan pakastimeen on pakko pestä kädet muulla kuin vedellä siinä kokkailun lomassa, käytän tiskiainetta. Ja mulla muuten sama kuin tuolla lainaamallasi; en ole koskaan nähnyt yhdenkään ihmisen keittiössä saippuaa. Ja tämä on ihan tosi.
Minulla on saippua keittiössä, kuten myös useimmilla tuttavillani. Olen ostanut sitä varten kauniin, keraamisen pumppupullon. Altaan vieressä on myös kaunis pellavapyyhe käsien kuivaamista varten.
Kauneus on katsojan silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Roskisastiaan hyvä laittaa pohjalle jotakin kosteutta imevää materiaalia. Ohuita roskapusseja kaksi sisäkkäin roskisastian vuoraamiseen.
Jos kosteutta ei ole valunut eikä ole hajuja, voi viedä vain sisemmän pussin jossa roskia jätteisiin ja jättää ulompi pussi roskisastiaan. Sitten ulomman pussin voi laittaa sisemmäksi pussiksi ja laittaa freshin uuden pussin ulommaksi pussiksi. Joskus helpompi viedä tuplapussitettuna jätteisiin ohuita pusseja käytettäessä valumisen estämiseksi, toki tulee kalliimmaksi. Tavalliset muovipussit nekin kuuskytsenttiä, pitäisi keksiä kestävän kehityksen mukainen jätteiden poisto, onko hyviä ideoita.
Voiskohan se ratkaisu olla rullassa myytävät roskapussit? Oletko kaikki nämä vuodet käyttänyt roskapusseina kaupan ostoskasseja??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan se ratkaisu olla rullassa myytävät roskapussit? Oletko kaikki nämä vuodet käyttänyt roskapusseina kaupan ostoskasseja??
Ne on huonoja, liian hentosia ja ohuita, hajoaa heti.
Ainoat kestävät on jätesäkit mutta hieman liian isoa tähän tarkoitukseen.
Kauppakassit on vaan parhaat roskapussit kaikista vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.
Facepalm.
No, sanon tähän vaan, et useimmissa kodeissa kone ei koskaan ole apposen ammollaan tiskit kuivumassa. Kone käy, pökkää luukun raolleen lopuksi ihan itse ilman vaihtumista varten jne.
Ja ton kolme minuuttiasi voit saman tien työntää sinne, missä päivä ei paista. Vinkkinä se, ettei kannata hokea mitään neuvoja yleispätevinä ihmisille, saa vain ylimielisen maineen.
Kyllä tiskikoneen voi tyhjentää kolmessa minuutissa. Yhdessä minuutissa se ei onnistu. Tiedän asian, koska välillä yritän tyhjentää koneen samalla, kun kahvikuppi on minuutin mikrossa. Kun taas lämmitän itselleni iltapalaksi ruokaa kolme minuuttia mikrossa, niin samalla saan tyhjennettyä myös astianpesukoneen.
Joo, kyllä toi kolme minuuttia on ihan realistinen myös meidän huushollissa. Ja vaikka menisi välillä viisikin, niin ei sekään kovin pitkä aika ole!
Tiskikoneen tyhjentämisen helppouteen voi tosi paljon vaikuttaa keittiön suunnitteluvaiheessa. Meille ihan ammattilainen neuvoi miten kannattaa laittaa astiakaapit silleen, että juomalasit lautaset voi nostaa koneesta suoraan kaappiin kuljettamatta niitä kävellen mihinkään.
Hyvä ja helppo arjen niksi:
Suunnittele itse keittiösi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne rullapussit nyt ei kestä mitään. Niitä päällekkäin survoessa tulee äkkiä se kaupan muovipussi edullisemmaksi. Niihin mahtuu enemmän roskia eivätkä repeile, jos ei laita teräviä roskia pussin laidoille. Vastikään vasta roskikseen laitettu musta rullapussi oli näköjään kyljestä revennyt kunnolla, ilmeisesti jo roskisastiaan viriteltäessä. Monesti noissa pettää lisäksi pohja juuri siinä vaiheessa, kun olet kuljettamassa pussia roskikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.
Miksi tämä kommentti sai niin paljon alapeukkuja? Ilman muuta erilliset käsipyyhkeet ovat hygieenisempiä, varsinkin koronan ja muiden kulkutautien takia.
Käytän itse erikseen käsi-, kasvo-, vartalo- ja jalkapyyhkeitä. En halua kuivata samaan pyyhkeeseen kasvoja, mihin olen kuivannut jalkoja, kainaloita ja intiimejä paikkoja. Jos joku luulee, ettei pyyhkeeseen suihkun jälkeen tartu bakteereja, niin on väärässä. Jos ei tarttuisi, pyyhkeitä ei tarvitsisi pestä, mutta kaikkihan tietävät, että pyyhkeet alkavat haista kun niitä useamman päivän käyttää. Bakteerit niissä haisevat.
Olen eri, mutta nimikoinnissa on melkoinen vaiva. Vaikka olen ommellut itselleni vaatteita ja kirjonut pöytäliinoja, yms., niin pyyhkeitä en lähde nimikoimaan. Meille riittää nimitarrat pyyhekoukuissa.
Tietenkin, jos on taitava käsistään, ja ahkeruutta riittää, niin neula ja lanka esiin, ja nimikoimaan kaikki pyyhkeet. Ovathan nimikoidut pyyhkeet kauniita ja ylellisiä.
Kun soveltaa käytäntöön tässäkin ketjussa esitellyt aikaa säästävät niksit, voi näin tienatun ylimääräisen ajan käyttää nimikointiin. Muutoinhan säästö saattaisi mennä hukkaan.
Totta. Minulla on paljon kirpparilta ostettuja nimikoituja käsipyyhkeitä. Tosin nimikirjaimet ovat vääriä. Lisäksi minulla on äitini 40-luvulla nimikoimia liinavaatteita ja pyyheliinoja. Taisin jokusen lakanan ja tyynyliinan itsekin nimikoida 60-luvulla. Enää en viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.
Facepalm.
No, sanon tähän vaan, et useimmissa kodeissa kone ei koskaan ole apposen ammollaan tiskit kuivumassa. Kone käy, pökkää luukun raolleen lopuksi ihan itse ilman vaihtumista varten jne.
Ja ton kolme minuuttiasi voit saman tien työntää sinne, missä päivä ei paista. Vinkkinä se, ettei kannata hokea mitään neuvoja yleispätevinä ihmisille, saa vain ylimielisen maineen.
Kyllä tiskikoneen voi tyhjentää kolmessa minuutissa. Yhdessä minuutissa se ei onnistu. Tiedän asian, koska välillä yritän tyhjentää koneen samalla, kun kahvikuppi on minuutin mikrossa. Kun taas lämmitän itselleni iltapalaksi ruokaa kolme minuuttia mikrossa, niin samalla saan tyhjennettyä myös astianpesukoneen.
Joo, kyllä toi kolme minuuttia on ihan realistinen myös meidän huushollissa. Ja vaikka menisi välillä viisikin, niin ei sekään kovin pitkä aika ole!
Tiskikoneen tyhjentämisen helppouteen voi tosi paljon vaikuttaa keittiön suunnitteluvaiheessa. Meille ihan ammattilainen neuvoi miten kannattaa laittaa astiakaapit silleen, että juomalasit lautaset voi nostaa koneesta suoraan kaappiin kuljettamatta niitä kävellen mihinkään.
Totta, auttaa myös, jos astiat laittaa koneeseen tietyssä järjestyksessä. Itse siirrään aina 4 lasia tai lautasta kerralla koneesta kaappiin, ja aterimien käsittelyn kuvasinkin jo tuolla aikaisemmin. Ruoanlaittovälineet taas on helppo nostaa lieden vierässä oleviin pyttyihin. Minulla on metallisille ja puisille välineille omat pyttynsä ja veitsille kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Minä olen kiinnittänyt kuivauskaapin alaritilään pyykkipojan, johon laita tiskirätin roikkumaan. Ei ehkä esteettistä mutta ilmavaa. Rätin roikuttaminen vesihanan päällä on epähygieenistä.
Likaisen rätin roikottaminen missä tahansa on epähygieenistä. Ongelma ei poistu siirtämällä rättiä pari kymmenen sentin päähän. Se on enemmän itsepetosta kuin ongelmanratkaisua.
Oletko kuullut rätin huuhtomisesta? Entä pesusta pyykkikoneessa?
Nimenomaan! Jos rätti on niin likainen, ettei sitä kehtaa laittaa hanan päälle kuivumaan niin ratkaisu ei ole löytää uusi paikka rätille vaan tehdä sille rätille jotain!
Minusta tuntuu inhottavalta ottaa juomavettä raanasta, jos siinä roikkuu rätti vieressä. Anopin kanssa aikoinaan väännettiin tästä sanoitta kättä. Aina löytyi rätti hanan päältä...
Vaikka sillä samalla rätillä on kaksi sekuntia aikaisemmin pyyhitty hana kauttaaltaa puhtaaksi. Nämä on niin mielikuvajuttuja miltä se tuntuu kun rätti on hanan päällä. Kun eihän se oikeasti ole mikään todellinen ongelma.
On se silloin, jos osa juomalasiin tulevasta vedestä tippuu rätin kautta. Monesti keittiöhanat ovat melko lyhyitä.
Itse säilytän rättiä tiskialtaiden välissä olevalla kannaksella. Käytän rättinä myös rullawettexiä, ja leikkaan siitä suorakaiteen muotoisen palan, jotta rätti ei ole lähellä altaan pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facepalm.
Totta, auttaa myös, jos astiat laittaa koneeseen tietyssä järjestyksessä. Itse siirrään aina 4 lasia tai lautasta kerralla koneesta kaappiin, ja aterimien käsittelyn kuvasinkin jo tuolla aikaisemmin. Ruoanlaittovälineet taas on helppo nostaa lieden vierässä oleviin pyttyihin. Minulla on metallisille ja puisille välineille omat pyttynsä ja veitsille kolmas.
Auttaa kun tiskikoneen täyttää aina samalla tavalla. Isot lautaset on aina samassa paikassa. Kahvikupit tuosta reunasta aloittaen. Juomalasit toisesta reunasta. Haarukat ja veitset valmiiksi lajiteltuna. Paljon näppärämpi tyhjentää verrattuna siihen, että joka päivä kaikki olisi sekoitettu sattumanvaraiseen järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe
Jos koneessa seisoo puhtaat astiat, niin silloin likaiset seisoo tiskipöydällä tai altaassa. Siistimpää on laittaa puhtaat suoraan pesun jälkeen kaappiin ja koneeseen voi sitten laittaa likaiset astiat suoraan käytön jälkeen. Tiskikoneen idea on osittain siinä, että koneessa odottavat likaiset astiat eivät pääse kuivumaan ja lika irtoaa helpommin.
Ne kuivuvat myös koneessa kyllä. Jos luukkua pitää auki, ne kuivuu mutta hajuja ei tule. Jos luukkua pitää kiinni, hajut pysyy sisällä mutta kyllä ne myös kuivuu, jos ovat yli päivän sielä odottamassa.
Ei ole oikein pitkä aikaiseen hillomiseen tarkoitettu, ei puhdasta eikä likaista kai.
Meilläkin on todella iso kone ja ei se joka päivä täyteen tule millään.
Meillä tiskikone myös kuivaa, eikä siellä ole hajuja, vaikka luukku on aina kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.
Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.
Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?
Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.
Voit sanoa seis, mutta meillä otetaan välittömästi tai heti sottaavan työvaiheen jälkeen lattialle pudonneet ruoka-ainekset pois. Meillä ei kukaan tassuttele tuntia lattialle pudonneiden jauhojen, kahvinpurujen, sokereiden, riisinjyvien, juuresten-, valkosipulin-, sipulin- tai kaalinkappaleiden päällä. Sehän sotkisi koko talon.
Meillä myöskin siivotaan normaalisti, joten lattioilla ei ole pölyjä. Jos olisi, niin se pöly nousisi myös ilmaan, kun lattioilla hiippailee. Meillä ei myöskään käytetä keittiössä rikka-imuria, koska se puhaltaa toisesta päästä ulos hienot partikkelit, jotka toisesta päästä menevät sisään. Puhdas lattiaharja on ehdottoman hyvä. Se sitoisi pölynkin harjaan, mikäli sitä sattuisi olemaan.
Meillä käytetään myös pöytäharjaa ja rikkalapiota, vaikka kesken ruokailun, mikäli se on tarpeellista. Samaa tehdään ravintoloissa.
Kylläpä teillä lentää ruokaa lattialle!
Vierailija kirjoitti:
Täs uus vinkki,en ehdi lukemaan koko ketjua. Paksut Wettex-tyyppiset rätit keräävät bakteereita, tulisi pestä usein korkeassa lämpötilassa, Cifonet-tyyppinen rätti ilmareikien kera hygienisempi koska kuivuu nopeasti. Pienet eriväriset sienet joissa karkeampi ja pehmeämpi puoli,pakkauksessa vihreää,sinistä,keltaista,punaista mallia on edullinen ja kuivuu nopeasti. Kuivattaa voi vaikka nelinkerroin taitellun talouspaperin päällä, ovat monikäyttöisiä.
Käytän wettexiä, mutta minulla on käytössä myös yökiskot bruksaukseen. Aina, kun desinfioin kiskot, käytän jääneen desinfiointiaineen wettexin desinfiointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Minä olen kiinnittänyt kuivauskaapin alaritilään pyykkipojan, johon laita tiskirätin roikkumaan. Ei ehkä esteettistä mutta ilmavaa. Rätin roikuttaminen vesihanan päällä on epähygieenistä.
Likaisen rätin roikottaminen missä tahansa on epähygieenistä. Ongelma ei poistu siirtämällä rättiä pari kymmenen sentin päähän. Se on enemmän itsepetosta kuin ongelmanratkaisua.
Oletko kuullut rätin huuhtomisesta? Entä pesusta pyykkikoneessa?
Nimenomaan! Jos rätti on niin likainen, ettei sitä kehtaa laittaa hanan päälle kuivumaan niin ratkaisu ei ole löytää uusi paikka rätille vaan tehdä sille rätille jotain!
Minusta tuntuu inhottavalta ottaa juomavettä raanasta, jos siinä roikkuu rätti vieressä. Anopin kanssa aikoinaan väännettiin tästä sanoitta kättä. Aina löytyi rätti hanan päältä...
Vaikka sillä samalla rätillä on kaksi sekuntia aikaisemmin pyyhitty hana kauttaaltaa puhtaaksi. Nämä on niin mielikuvajuttuja miltä se tuntuu kun rätti on hanan päällä. Kun eihän se oikeasti ole mikään todellinen ongelma.
On se silloin, jos osa juomalasiin tulevasta vedestä tippuu rätin kautta. Monesti keittiöhanat ovat melko lyhyitä.
Itse säilytän rättiä tiskialtaiden välissä olevalla kannaksella. Käytän rättinä myös rullawettexiä, ja leikkaan siitä suorakaiteen muotoisen palan, jotta rätti ei ole lähellä altaan pohjaa.
Kaikki nyt varmasti ymmärtää, ettei ole kiva juomalasiin valuttaa vettä rättiä pitkin. Kaikki myös ymmärtää miten naurettava olkiukko tuollainen argumentti on. Rätin voi kyllä laittaa niin, ettei se ole hanan suuaukon kohdalla. Ja jos on erityisen pieni hana niin laittaa sen rätin jonnekin muualle. Ei tästä oikeaa ongelmaa saa tekemälläkään.
Kivoja näkökulmia. Minkäänlainen muovi ei ole kestävää kehitystä, oli roskasäkkirulla tai kaupan muovipussi. Muovin tilalle jotain luonnossa hajoavaa. Toiset käärivät roskat sanomalehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne rullapussit nyt ei kestä mitään. Niitä päällekkäin survoessa tulee äkkiä se kaupan muovipussi edullisemmaksi. Niihin mahtuu enemmän roskia eivätkä repeile, jos ei laita teräviä roskia pussin laidoille. Vastikään vasta roskikseen laitettu musta rullapussi oli näköjään kyljestä revennyt kunnolla, ilmeisesti jo roskisastiaan viriteltäessä. Monesti noissa pettää lisäksi pohja juuri siinä vaiheessa, kun olet kuljettamassa pussia roskikselle.
Meillä ei ole tällaista ongelmaa koskaan. Ehkä viedään roskat tarpeeksi usein. Rullalla olevat pussit toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tällaista ongelmaa koskaan. Ehkä viedään roskat tarpeeksi usein. Rullalla olevat pussit toimii hyvin.
Ei ei kestä mitään.
Mä en ymmärrä miten ihmeessä ei osata tehdä kestäviä roskapusseja, on se niin vaikeaa.
Ostoskassit on ainoat roskapussin tarkoitusta kestävät pussit. hullua mutta nii vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.
Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.
Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?
Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.
Voit sanoa seis, mutta meillä otetaan välittömästi tai heti sottaavan työvaiheen jälkeen lattialle pudonneet ruoka-ainekset pois. Meillä ei kukaan tassuttele tuntia lattialle pudonneiden jauhojen, kahvinpurujen, sokereiden, riisinjyvien, juuresten-, valkosipulin-, sipulin- tai kaalinkappaleiden päällä. Sehän sotkisi koko talon.
Meillä myöskin siivotaan normaalisti, joten lattioilla ei ole pölyjä. Jos olisi, niin se pöly nousisi myös ilmaan, kun lattioilla hiippailee. Meillä ei myöskään käytetä keittiössä rikka-imuria, koska se puhaltaa toisesta päästä ulos hienot partikkelit, jotka toisesta päästä menevät sisään. Puhdas lattiaharja on ehdottoman hyvä. Se sitoisi pölynkin harjaan, mikäli sitä sattuisi olemaan.
Meillä käytetään myös pöytäharjaa ja rikkalapiota, vaikka kesken ruokailun, mikäli se on tarpeellista. Samaa tehdään ravintoloissa.
Kylläpä teillä lentää ruokaa lattialle!
Sieluni silmin näen kuinka ruoat kaaressa lentää kun he kokkaavat :D joka suuntaan joka lajia.