Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehutölkki ensin hyssytetään, sitten lyödään ilmareikä ja lopuksi leikataan nokka auki.
Lasitölkin kanteen lyödään puukon kärjellä ilmareikä, niin aukeaa. Paikataan reikä tarvittaessa teipillä.
Lasitölkin saa todella helposti auki, kun veitsen kärjellä kampeaa kevyelti kannen reunasta. Sinne pääsee hiukan ilmaa, kansi aukeaa vaivatta ja turmeltumatta.
Minulla on vanha Sorsakosken leikkelehaarukka ja teelusikka tuohon tarkoitukseen. Sen terävä yläpää on passeli monen purkin kannen alle suhauttamaan ilmat pois. Nuo kaksi ovat jääneet tallelle ikivanhoista lapsuuskodista kulkeutuneista ruokailuvälineistä, pääsivätpähän noin hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Minulla on tuollainen magneetti ja kun laitan koneen käyntiin niin käännän "puhtaat" -tekstin näkyviin. Kone avaa luukun raolleen kun on pessyt eikä sitä kukaan ole heti tyhjentämässä, ainkaan meillä kukaan ei päivystä koneen vieressä sen pestessä.. Magneetista sitten seuraava näkee, että onko siellä puhtaita vai likaisia. Yleensä hän sitten tyhjentää koneen.
En käsitä tätä. Kuinka sokea pitää olla, jos ei ilman magneettia erota onko astiat likaisia vai puhtaita
Sai jonkun kamalan myrkytyksen ja kuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista
Eikö ole muuta tekemistä kuin kytätä sitä astianpesukonetta että milloin se pesuohjelma loppuu, että saa vedettyä koneen ja korit auki ja heti tyhjennettyä? Minusta koneen idea on just se, ettei siihen tartte kiinnittää mitään huomiota. Tyhjentää sitten kun on muutenkin keittiöpuuhissa taas seuraavan kerran.
Kylpypyyhkeiden viikkaamisen uudella tavalla, jota sen näyttänyt henkilö (Youtubessa) kutsui hotellien standardiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääpala ruuan joukkoon jäähdyttää nopeasti pikkulapsen kuuman annoksen.
Ja vetistää ällöttäväksi.
Ja pahimmillaan bakteeripesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju olisi varmaan puolta lyhyempi, jos ei niin moni katsoisi tarpeelliseksi selostaa, miten ja missä heillä pestään kädet.
Eiköhän se ole tähdellisempää, että ne kädet yleensä pestään.
Muistelen tässä yhtä viestiketjua, jossa keskusteltiin siitä, missä ja miten vessaharjan sai pestä.
Lopputulos oli suurin piirtein se, että ei missään eikä mitenkään.
Ihmettelen kovasti, ettei kukaan ole sitten keksinyt kertakäyttöistä vessaharjaa.
Itse ajattelin siinä, että keksisikö joku jotain väärää siitä, että keräisi jatkuvasti sadevettä johonkin astiaan ja sillä sadevedellä sitten voisi jossain ulkona piilossa pidettävässä ämpärissä tms. pestä aina välillä sen vessaharjan. Harja pitäisi tietysti kertakäyttöhanskat kädessä kääriä ensin johonkin poisheitettävään muoviin ja siinä kuljettaa ulos, ettei yksikään bakteeri
No tuo kukkien kastelu sadevedellä on ihan fiksu käytäntö. Kyllä sadevettä kannattaa kerätä, jos se on mahdollista.
Nuo muut lumen ja sadeveden keräämisen käytänteet on kyllä jo liian vaivalloista hommaa, siis noihin tarkoituksiin. Ei vessan huuhteluun nyt niin kamalan paljon vettä mene.
Ystävältä kopioitu. Keittiön roskiskaapissa sekaroskiksen vieressä tarralla kiinnitettävä pyöreä ilmanraikastin, josta saa säätää tuoksun kiertämällä raikastinta avonaisemmaksi.
Itse "keksitty" ja tutuillekin kelvannut idea. Kylpyhuoneeseen pino 50 x 100 cm kokoisia "käsipyyhkeitä". Suihkun jälkeen kuivautuminen näihin. Joka kuivauskerraksi uusi puhdas pyyhe. Miellyttävämpi kuivautua puhtaaseen pyyheliinaan kuin jo käytettyyn. Pestessä nämä pienemmät pyyheliinat ovat taas kätevämpiä kuin vastaava kasa isoja kylpypyyheliinoja.
Vastaavasti käytän kasvojen kuivaamisen meikinpesun jälkeen 30 x 30 cm kokoisia käsipyyhkeitä. Näitäkin käytän joka ilta uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehutölkki ensin hyssytetään, sitten lyödään ilmareikä ja lopuksi leikataan nokka auki.
Lasitölkin kanteen lyödään puukon kärjellä ilmareikä, niin aukeaa. Paikataan reikä tarvittaessa teipillä.
Lasitölkin saa todella helposti auki, kun veitsen kärjellä kampeaa kevyelti kannen reunasta. Sinne pääsee hiukan ilmaa, kansi aukeaa vaivatta ja turmeltumatta.
Minulla on vanha Sorsakosken leikkelehaarukka ja teelusikka tuohon tarkoitukseen. Sen terävä yläpää on passeli monen purkin kannen alle suhauttamaan ilmat pois. Nuo kaksi ovat jääneet tallelle ikivanhoista lapsuuskodista kulkeutuneista ruokailuvälineistä, pääsivätpähän noin hyötykäyttöön.
Oikeeastaan suhauttamaan ilmaa sisään, tasaamaan paineen
Mun niksit on omassa arjessa syntyneitä.
Autoni hansikaslokerossa on matala kannellinen irtokarkkirasia, jossa on kaikenlaista tarpeellista pikkutavaraa mitä kulloinkin saattaa liikkeellä ollessa tarvita. Rasiastani löytyy mm. tarralappuja, muistilehtiö ja kyniä, laastareita ja rakkolaastareita, pari terveyssidettä, huulirasva, pieni meikkipeili, kynsileikkurit ja kynsiviila, hammastikkuja, pumpulipuikkoja, taskulamppu, pieni rullamitta, minikokoinen talttapääruuvimeisseli (silmä- ja aurinkolasien kehysten ruuvien kiristämiseen), linkkuveitsi, pullon- ja korkinavaaja, hakaneuloja, muutama yleisimmin käytetty särkylääke ja antihistamiinia sekä kolikoita parkkimittariin (mm. lähimmän ensiavun parkissa käyvät vielä kolikotkin maksutapana). Kukin koostakoon rasiansa sisällön omien tarpeidensa mukaan. Lääkkeet on syytä tarkistaa ja päivittää säännöllisesti kun ovat ei-niin-optimaalisissa säilytysolosuhteissa.
Autossani on aina myös taskupakkausnenäliinoja, puhdistuspyyhepaketti, käsipaperia ja käsidesiä. Monta kertaa pelastanut jos tarvitsee matkalla siistiä itseään tai vaikka poiketa kyykkypissalle. Samoin löytyy vaateharja ja tarrarulla, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin lähteä eläintaloudesta kylästä kotiin ihan karvaisena. Myös pari sateenvarjoa, roskapussirulla ja paperinen maantiekartta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ystävältä kopioitu. Keittiön roskiskaapissa sekaroskiksen vieressä tarralla kiinnitettävä pyöreä ilmanraikastin, josta saa säätää tuoksun kiertämällä raikastinta avonaisemmaksi.
Itse "keksitty" ja tutuillekin kelvannut idea. Kylpyhuoneeseen pino 50 x 100 cm kokoisia "käsipyyhkeitä". Suihkun jälkeen kuivautuminen näihin. Joka kuivauskerraksi uusi puhdas pyyhe. Miellyttävämpi kuivautua puhtaaseen pyyheliinaan kuin jo käytettyyn. Pestessä nämä pienemmät pyyheliinat ovat taas kätevämpiä kuin vastaava kasa isoja kylpypyyheliinoja.
Vastaavasti käytän kasvojen kuivaamisen meikinpesun jälkeen 30 x 30 cm kokoisia käsipyyhkeitä. Näitäkin käytän joka ilta uuden.
Mulla on tuollainen pyöritettävä ilmanraikastin pyykkikaapin pohjalla, siellä alimman vetokorin alla.
Ostan yleensä useamman purkin ruokakermaa kaupasta. En käytä purkillista kerralla, vaan lorautan hieman ruokaan. Joskus on vaikeaa hoksata, mikä jääkaapissa vierekkäin nököttävistä purnukoista on avattu. Nostan purkin yläreunassa sivulla olevat läpät auki avaamisen merkiksi. Purkin tyhjentyessä taittelu käy kätevästi, kun taitokset ovat valmiiksi auki.
Lasten pillimehuista kannattaa avata samaiset taitokset auki. Opeta lapsi ottamaan näistä "korvista" kiinni, niin mehu ei purskahda rinnuksille.
Vierailija kirjoitti:
Autoni hansikaslokerossa on matala kannellinen irtokarkkirasia, jossa on kaikenlaista tarpeellista pikkutavaraa mitä kulloinkin saattaa liikkeellä ollessa tarvita. Rasiastani löytyy mm. tarralappuja, muistilehtiö ja kyniä, laastareita ja rakkolaastareita, pari terveyssidettä, huulirasva, pieni meikkipeili, kynsileikkurit ja kynsiviila, hammastikkuja, pumpulipuikkoja, taskulamppu, pieni rullamitta, minikokoinen talttapääruuvimeisseli (silmä- ja aurinkolasien kehysten ruuvien kiristämiseen), linkkuveitsi, pullon- ja korkinavaaja, hakaneuloja, muutama yleisimmin käytetty särkylääke ja antihistamiinia sekä kolikoita parkkimittariin (mm. lähimmän ensiavun parkissa käyvät vielä kolikotkin maksutapana). Kukin koostakoon rasiansa sisällön omien tarpeidensa mukaan. Lääkkeet on syytä tarkistaa ja päivittää säännöllisesti kun ovat ei-niin-optimaalisissa säilytysolosuhteissa.
Autossani on aina myös ta
No en ole kyllä neljäänkymmeneen vuoteen tarvinut mitään noista autoillessa. Sen sijaan minulla on pakattuna paikkapullo, jumpstart, käynnistyskaapeli, hinausköysi. Ihme näpertelyä joittenkin pupulipuikkojen ja muiden töpöttimien kanssa.
Naapurin muija on eteisessä alasti pylly pystyssä valmiina seksuaalissävytteiseen toimintaan miehen tullessa töistä. Hyvin kätevää ja säästää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohotan pullataikinan mikrossa. Vedoton paikka.
Tai kylmässä uunissa. Joskus laitan 30 asteiseen uuniin niin kohotusaika on puolet normaalista.
Minä saunan alalauteella kylmässä saunassa. Ainakin meillä siellä on muutaman asteen lämpimämpää kuin muualla asunnossa.
Hyvä konsti on myös kylmä uuni, jossa on vain valo päällä. Pelkkä valokin lämmittää tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Kylpypyyhkeiden viikkaamisen uudella tavalla, jota sen näyttänyt henkilö (Youtubessa) kutsui hotellien standardiksi.
Linkki olis kiva niin saadaan porukalla peukuttaa oliko hyvä vai p**** vinkki :)
Vierailija kirjoitti:
Autoni hansikaslokerossa on matala kannellinen irtokarkkirasia ... muutama yleisimmin käytetty särkylääke ja antihistamiinia.
Jos tuo rasia on se perus millä täytetään irtishyllyjä niin ei mahtuisi omaan hanskalokerooni. Sen voisi laittaa takaluukkun.
Lääkkeitä en suosittele säilyttämään autossa ollenkaan, koska jäätyminen/kuuma lämpötila muuttaa lääkkeen tehoa. Itse säilytän tarvittavat repussa (=käsilaukkuni). Näin ne ovat aiva mukana, olen sitten liikkellä autolla tai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole kyllä neljäänkymmeneen vuoteen tarvinut mitään noista autoillessa. Sen sijaan minulla on pakattuna paikkapullo, jumpstart, käynnistyskaapeli, hinausköysi. Ihme näpertelyä joittenkin pupulipuikkojen ja muiden töpöttimien kanssa.
Oli pakko kooklata jumpstart. Olikohan se Skandaali joka lauloi 'et miehil on eri ruuminosat'? Nuo sinun tarvikkeet on erittäin tarpeellisia.
Lainaamasi kirjoittajan tavaroista mulla on siinä repussa kynä (+kalenteri), huulirasva, lääkkeet ja nenäliinat. Näille on usein ollut käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun käd
Sama, ja itsekin olen sh 🤣
Tiskikoneesta. Laitan pyörimään illalla, ja puran aamulla. Ovat ehtineet kuivua ja kylmetä yön aikana, eikä tarvitse muistella onko koneessa puhtaat vai likaiset astiat.
Ei siinä vettä tuhlaudu kun pesee muun 90 pyykin seassa. Itse teen samoin ja vaihdan tiskiliinan joka tai joka toinen päivä. Iso tuhlaus on heittää tiskiliinat roskiin, ne kun pitää vaihtaa usein. Eniten ällöttä joissain kodeissa ne haisevat paksut tiskirätit.