Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
961/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun käd

Eihän tuossa tultu ulkoa, vaan oli tarkoitus syödä leivonnaisia. 

Vierailija
962/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tällaista ketjua olen kaivannut. Aina joskus askarruttaa, miten muut toimii, joissain arjen pikku kysymyksissä. 

Osaa onkin käsitelty ja osaan tiedänkin ratkaisut, vaikka en ole toteuttanut. 

Tässä pikku harmituksia:

- Voiveitselle paikka, jotta vois käyttää yhtä per päivä. Ei nyt sentään pidempään, lin täällä oli jotain ihme viritelmiä jollain. 

Olin ajatellut vaikka sellaista pientä kahvikupin alusta lautasta, jossa pitäisi voiveistä? 

Onko mielipiteitä?

Aikuinen lapseni pistää joskus puiselle leikkuulaudalla, mutta miekestäni puu on huono alusta, jos veitsessä rasvaa. 

- Henkilökohtaiset kylpypyyhkeet käytön jälkeen?

Otan itse aina uuden, koska käytän vain 3 x vko. Niiden kohdalla, jotka käyttävät useammin, vaikka joka päivö tulee liikaa pyykkiä tuolla tavalla.  Yksi pyyhe per vko olisi sopiva. Yksi kuiva

Käytän itse kylpypyyhkenä vain käsinkudottua turkkilaista hammaan-pyyhettä, Se on ohut ja ilmava, kuivuu nopeasti eli sitä ei tarvitse pestä niin usein kuin pörröistä paksua froteepyyhettä, jossa pöpöt muhivat helposti. Ja kun hammaam-pyyhkeen pesee, se on helppoa vaikka käsin, koska se on niin ohut. Todellä kätevä.

Ajattelin hankkia näitä myös käsipyyhkeiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nakkeja voi lämmittää kahvinkeittimessä.

Saunalenkin voi laittaa kahden johdon päähän ja toiset päät pistorasiaan tai jopa tehdä asialle valmis töpseli. (Vain yksi sekunti)

Grillissä voi lämmittää pesuvettä.

Valmisruuan voi laittaa kertakäyttöiseen vuokaan mikron puutteessa ja vielä syödä lämmin ruoka siitä.

Nakkeja kahvinkeittimessä hyi, kas kun ei likaisia kalsareita teekeittimessä, kuten joku kertoi tehneensä ulkomailla hotellissa.

Sen jälkeen en muuten ole hotellin teekeitintä enää tohtinut käyttää, niin ikävä mielikuva jäi.

No, vankilassa keitetään kahvinkeittimellä vaikka mitä, esim noita nakkeja.

Vierailija
964/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksessa paras löytö on ollut sellainen pakkaus mikrokuituliinoja, jossa on neljä eriväristä ja eri tarkoitukseen. Yksi on yleisliina, yksi ikkunoiden ja peilien puhdistusliina, yksi kylpyhuoneeseen ja yksi kiillotusliina.

Noista yleisliina on keittiössä tasojen putsaamiseen, kiillotusliina on keittiössä koska sillä saa induktiolieden pinnan niin kiiltäväksi.

Sitten minulla on siivouskaapissa sellainen korivaunu ja kaikki siivoustarpeet ovat siinä. Myös ym. paketista ne kaksi muuta mikrokuituliinaa. Vieritän vaunun ulos kaapista ja lähelle kutakin siivouspistettä. Siitä nappaan kaikki tarvittavat, käytän ja vien takaisin kärryyn. Siivouksen jälkeen kärry taas siivouskaappiin. Todella kätevää.

Siivouksessa apuna on myös pölymiekka. Olen lyhyt tanttaralla, joten pölymiekalla ulotun pyyhkimään pölyt melkein mistä vaan.

Siivouksessa suurin apu on tietysti robotti-imuri. Annan robotin imuroida lattiaa ja tulen itse perässä pitkävartisella mopilla, jossa on nihkeä liina. Lattiat on äkkiä siivottu.

Vierailija
965/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovipussien taittelu kolmioiksi

Turhinta hommaa ikinä, me runtataan vaan kaikki yhteen kaappiin ja käytetään suoraan siitä. Helppoa.

Niitä kolmioita mahtuu säilytyspaikkaan huomattavasti enemmän kuin runtattuja, eikä loota tai kaappi pursu. Kolmio tai kaksi mahtuu nätisti myös takintaskuun, eikä sitä edes huomaa ulospäin niin kuin runtattua pussia.

Vierailija
966/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehutölkki ensin hyssytetään, sitten lyödään ilmareikä ja lopuksi leikataan nokka auki.

Lasitölkin kanteen lyödään puukon kärjellä ilmareikä, niin aukeaa. Paikataan reikä tarvittaessa teipillä.

En tiedä mikä on mehutölkki, jonka avaaminen on noin vaikeaa. Niissähän on yleensä nykyään korkit valmiina.

Lasitölkkien avaamiseen on helppo työkalu. Saa apuvälinekaupoista.

Vierailija
967/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkeja ei tarvitse keittää. Ne saa juuri sopivan lämpimiksi, kun keittää täydellä vedenkeittimellä veden ensin ja kaataa sen kylmien nakkien päälle muutamaksi minuutiksi. Tulee juuri sopivia nakkeja ilman hellan kanssa säätöä.

Hyi hele, eikä tule hyviä! Kattilassa keitettyjen nakkien keitinliemi on oikein hyvä seuraavan päivän sopan pohja.

Vierailija
968/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei kuulu varsinaisesti tähän ketjuun, mutta minkä helkkarin takia KAIKISSA  vaatteiden pesukoneissa huuhteluainelokero on suunniteltu niin, että siihen jää aina vettä lillumaan ja se pitää imeyttää sitten rätillä pois.

Jos se jää imeyttämättä, seuraavalla kerralla se jäännösvesi on limoittunut inhoittavaksi.

Onko teillä parempaa niksiä kuin tuo heti pesun loputtua rätillä imeyttäminen?

Tai ota lokerikko pois pesujen välissä.

Vierailija
969/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin ihmisten biojäteastioita, jotka haisevat. Ostakaa tekin biojäteastia, jossa on aktiivihiilisuodatin. Sillä pääsette hajuista eikä tule niitä banaanikärpäsiäkään.

Vierailija
970/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitohuoneessa rekki ja henkareita paljon. Vaatteet pesukoneesta henkariin, lakanat voi löyhästi viikata tekin päälle roikkumaan. Siitä kuivat vaatteet henkarilla kaappiin. 

Vierailija
971/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Minulla on tuollainen magneetti ja kun laitan koneen käyntiin niin käännän "puhtaat" -tekstin näkyviin. Kone avaa luukun raolleen kun on pessyt eikä sitä kukaan ole heti tyhjentämässä, ainkaan meillä kukaan ei päivystä koneen vieressä sen pestessä.. Magneetista sitten seuraava näkee, että onko siellä puhtaita vai likaisia. Yleensä hän sitten tyhjentää koneen.

En käsitä tätä. Kuinka sokea pitää olla, jos ei ilman magneettia erota onko astiat likaisia vai puhtaita? Meillä lapsikin tajuaa kummat siellä koneessa pa

Tiedän perheen jossa koira nuoli lautaset, ennen koneeseen laittoa ja niinhän sitten kävi, että toinen perheenjäsen luuli lautasia puhtaiksi. Loput voitte arvata 🤢

Vierailija
972/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun teen ruokaa tai leivon ja siinä yhteydessä tulee kuoria yms biojätteitä, kerään ne homman edetessä mikrokupuun ja kaadan vasta lopuksi bioroskikseen. Useimmat kasvikset voi kuoria suoraan sen päällä. Nopeuttaa hommaa ja roskiksen seutu pysyy siistinä, eikä kuoria tarvi kalastella esim. altaasta. Lopuksi pesen mikrokuvun, joten sekin tulee näin tehtyä sännöllisesti.    

Minä käytän Tupperin isoa siivilää tuohon, siinä on ne pienet jalat, joten se ei keiku altaassa. Siinä on myös hyvä huuhtaista mullat viemärin puolelle, heitän ne bioon vasta kuivahtaneina.

Vierailija
973/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohotan pullataikinan mikrossa. Vedoton paikka.

Tai kylmässä uunissa. Joskus laitan 30 asteiseen uuniin niin kohotusaika on puolet normaalista.

Minä saunan alalauteella kylmässä saunassa. Ainakin meillä siellä on muutaman asteen lämpimämpää kuin muualla asunnossa.

Vierailija
974/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pesen pipon tai myssyn, jossa on tupsu, käännän sen nurin päin ja kiinnitän reunat isolla hakaneulalla, jotta myssy ei pääse kääntymään oikein päin. Sillä tavalla tupsu ei hajoa pesukoneessa.

Sittenpä yhden kerran se hakaneula keksiikin aueta kesken pesun. Arvaapa mitä tapahtuu? Se rikkoo pesukoneen, eli ei mitenkään halpa keissi. Halvempi ja helpompi konsti on käyttää pesupussia.

Vierailija
975/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen kädet aina vessassa ja pidän siellä puhtaita pyyhkeitä käsien kuivaamista varten. Pesen kädet aina ennen ruoanlaiton aloittamista ja usein myös kesken ruoanlaiton (jos kädet likaantuneet esim. raakaa lihaa tai kalaa koskiessa. Tuolloinkin menen vessaan pesemään kädet.

En usko että on mitään ongelmaa vaikka kädet pesisi tiskialtaassakin, mutta itse en vaan niin halua tehdä. Pidän siitä että keittiön tasoilla ei ole mitään ylimääräistä, joten en myöskään halua sinne mitään käsisaippuoita tai -pyyhkeitä.

Vieraille minulla on aina oma pyyhe, joka on puhdas joka vieraille. Mitä tähän pyyhkeiden puhtauteen tulee, niin jos joku on niin "likainen" että käyttää samoja pyyhkeitä liian kauan, niin sillä ei ole mitään väliä missä se pyyhe on; niin kylpyhuoneessa kuin keittiössä siihen päätyy ikäviä, ylimääräisiä bakteereja.

Eli summa summarum, lienee siis mielipideasia missä kädet tykkää pestä. Ka

Samoin mulla vessassa oma käsipyyhe kotiväelle ja oma vieraille. Vieraspyyhkeen vaihdan uuteen aina vieraan lähdettyä. Keittiössä vain yksi käsipyyhe ja yksi astiapyyhe. Joskus kyllä pesen käteni keittiössä, mutten tarvitse sinne käsisaippuaa. Tippa fairya ajaa saman asian. Ikinä milloinkaan ei kukaan vieras ole mennyt keittiöön käsiään pesemään, vessaan kaikki vieraat suunnustavat.

Vierailija
976/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun teen ruokaa tai leivon ja siinä yhteydessä tulee kuoria yms biojätteitä, kerään ne homman edetessä mikrokupuun ja kaadan vasta lopuksi bioroskikseen. Useimmat kasvikset voi kuoria suoraan sen päällä. Nopeuttaa hommaa ja roskiksen seutu pysyy siistinä, eikä kuoria tarvi kalastella esim. altaasta. Lopuksi pesen mikrokuvun, joten sekin tulee näin tehtyä sännöllisesti.    

Tuhlaat vettä kun joudut pesemään mikrokuvun. Selitykseksi ei kelpaa että se täytyy pestä muutenkin. 

Miksi ihmeessä niitä kasviksia ei voi kuoria suoraan sen biojäteroskiksen päällä? Itse teen niin, en tarvitse mitään väliastiaa siihen.

Mulla ei ole bioroskis altaan alla vaan tiskipöydän vierellä eri tasolla. Altaaseen se nostettuna minun pitäisi kiivetä tikkaille, että pystyisin kuorimaan kaavikset niin, että ne tippuisivat suoraan bioastiaan.

Vierailija
977/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita  takki päälle ennen kuin avaat oven, jos joku tulee ilmoittamatta.

-jos kyseessä on mieluisa vieras, niin voit sanoa, että tulit juuri kotiin ja tervetuloa.

-jos kyseessä on epämieluisa vieras, niin voit sanoa, että olit juuri lähdössä.

Tämä on jo vanha vinkki niiltä ajoilta, kun kyläiltiin vielä tuttujen luona ns. ex tempore. Pätee tosin vieläkin.

Vierailija
978/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei kuulu varsinaisesti tähän ketjuun, mutta minkä helkkarin takia KAIKISSA  vaatteiden pesukoneissa huuhteluainelokero on suunniteltu niin, että siihen jää aina vettä lillumaan ja se pitää imeyttää sitten rätillä pois.

Jos se jää imeyttämättä, seuraavalla kerralla se jäännösvesi on limoittunut inhoittavaksi.

Onko teillä parempaa niksiä kuin tuo heti pesun loputtua rätillä imeyttäminen?

Älä käytä huuhteluainetta. 

Kyse ei nyt ole siitä käyttääkö huuhteluainetta vai ei. Se vesi jää siihen lillumaan. Ei mitenkään voi estää sitä, että kone työntää vettä huuhteluainelokeroon.

Itse nostan lokeron pesun jälkeen kylppärin seinää vasten pystyyn. Siinä valuu kuivaksi ja vedet menee viemäriin. Pesukonekin kuivahtaa kun lokeron aukko auki.

Vierailija
979/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja te

Ihmiset osaa olla ihan hysteerisiä, ei ihme että allergiat ja kaiken maailman pakko-oireet lisääntyvät. Minne bakteerit, jotka siis saippuan kera käsi pestessä valuvat viemäriin, kulkeutuvat? Kiipeävätkö ne takaisin reunoja pitkin vai lisääntyvätkö äkkiä räjähdysmäisesti ja täyttävät koko altaan ja tiskipöydän? On hyvä olla siisti, mutta myös tajuta se, ettei kotioloissa vaadita mitään leikkaussalihygieniaa. Vastuutonta levittää omaa neuroottisuutta vaikkapa lapsiin.

Vierailija
980/1015 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehutölkki ensin hyssytetään, sitten lyödään ilmareikä ja lopuksi leikataan nokka auki.

Lasitölkin kanteen lyödään puukon kärjellä ilmareikä, niin aukeaa. Paikataan reikä tarvittaessa teipillä.

Lasitölkin saa todella helposti auki, kun veitsen  kärjellä kampeaa kevyelti kannen reunasta. Sinne pääsee hiukan ilmaa, kansi aukeaa vaivatta ja turmeltumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä