Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Täällähän on ihan varteenotettavia niksejä. Parempiakin, vertaillen Pirkka-lehdessä nykyään oleviin. Tunnustan etten aina edes ymmärrä, miten Pirkka-lehden jotkut niksit tulisi toteuttaa käytännössä, mutta kyllä mä ne aina luen. :)
Jos et omista ns salaatrilinkoa, niin pestyt salaatit saa kuiviksi siten, että pesun jälkeen laittaa ne puhtaan käsipyyhkeen päälle. Ottaa neljästä kulmasta kiinni, ja pyöräyttää pussukaksi, ja sitten pyörittää, kuin hyrrää ympäri.
Kahvin suodatinpussit käy hampurilaisten tai kerrosvoileipien suojina- hammaprin alaosa ja kansi suodatinpussiin, ja sitten vaan laittaa täytteet sisään. Näppärää,ja helppo syödä ja sormet eivät likaannu.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen aina tiskirätit pyykinpesukoneessa pesupussissa pyyhkeiden kanssa 90 asteen pesussa.
Veden tuhlausta, keittiössä aina uusi rätti leikattavasta rullasta, ennen poisheittoa voi vielä käyttää wc:n pesuun ja sitten roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kurkun leikkaaminen juustohöylällä. Tulee mukavan ohuita siistejä siivuja.
Ohuissa kurkkusiivuissa piilee hyvin suuri tukehtumisvaara!
En jaksanut lukea kaikkia viestejä ehkä joku on maininnut että tiskipöydällä tarjotin jossa perheenjäsenten nimet, vesilaseja varten tai kahvimukeja. Kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen alla vanha mikron lasialusta tai tarjotin sielläkin
Minä pesen keittiössä käsitiskiaineella
Käytän käytetyt kahvinporot mullan seassa lannoitteena kesäisin ja hiekoitan kuivatuilla kahvinporoilla omakotitaloni polun talvisin. Laitan märät porot lautaselle ja kuivumaan lämpöiselle lattialle pesuhuoneen nurkkaan. Kun kuivuneet, kaadan isoon ämpäriin.
Laitan kotini oven aina turvalukkoon, jos kukaan ei jää kotiin, kun lähden ulos, enkä sulje ovea ennen kun minulla on avaimet kädessä. Kaikki perheenjäsenet tekevät samoin. Näin olemme tehneet jo vuosia, eikä avaimet ole koskaan jääneet kotiin. Emme soita ovikelloa, vaan kaikki avaavat itse itselleen oven.
Kun teen eväät metsäretkelle, käytän muovipurkkia ja margariinirasian alumiinista kantta taitettuna eväiden välissä. En käytä folioita tai kelmuja lähes koskaan, vaan hyviä kestäviä ja pestäviä muovirasioita tai lasisia purkkeja ruoan säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen aina tiskirätit pyykinpesukoneessa pesupussissa pyyhkeiden kanssa 90 asteen pesussa.
Veden tuhlausta, keittiössä aina uusi rätti leikattavasta rullasta, ennen poisheittoa voi vielä käyttää wc:n pesuun ja sitten roskiin.
Miten se muka lisää vedenkulutusta, jos siellä koneessa on yksi lisäpussukka muitten pyykkien seassa?
lappu käänettä "puhtaita" puoli näkyviin kun kone käynnistetään. Näin muut tietävät, että siellä onm pestyjä, joskone ei enää käy
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.
tai leivinpaperia
Otti käyttöön 10 min säännön tee hetimiten vessan pesu, roskien vienti,
pyykkien lajittelu, lehtien lajittelu, astioiden laitto tiskialtaaseen, arki-pyhävaattei. lajittelu yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai ne lakanat pestään jokatapauksessa. Tiskirätti tuskin lisää sen pesun vedenkulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun annostelee veden kahvinkeittimeen (puhtaalla) kahvimukilla, saa juuri sen verran kahvia kun tarvitsee. Olen yrittänyt opettaa tätä vanhemmillenikin mutta turhaan.
Ei toimi, koska vesi kiehuu keittimessä, ja kahvia on pannussa vähemmän, kuin vettä oli säiliössä.
Imeehän kahvijauhekin vettä.
Minä keitän 4 kupillista asteikon mukaan niin tulee 2 muumimukillista valmista kahvia.
Sellaisen niksin olen huomannut kyläillessäni että raha helpottaa elämää. Ja iso raha helpottaa vielä isommin :o)
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen niksin olen huomannut kyläillessäni että raha helpottaa elämää. Ja iso raha helpottaa vielä isommin :o)
:D
Vierailija kirjoitti:
Kurkun leikkaaminen juustohöylällä. Tulee mukavan ohuita siistejä siivuja.
Leikatessa niitä siivuja liikutetaan sitä kurkkua, eikä höylää, jotta siivut jäävät näppärästi kasaksi. Nopeutus 900% verrattuna siihen, että otat siivun ja siirrät sen oikeinpäin olevalla höylällä alustalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.
Meidän kissalla on hopeatarjotin.
Ei toimi, koska vesi kiehuu keittimessä, ja kahvia on pannussa vähemmän, kuin vettä oli säiliössä.