Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Oltiin "kaatamassa" Ranen luona niin se kusi tuuletusikkunasta ulos, säästyy kuulema vettä ja maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Tää puhtaiden astioiden seisottaminen tiskikoneessa kuulostaa todella omituiselta. Kun kone on pessyt, luukku avataan ja korit vedetään ulos, jotta kuivuu. Sitten kun ovat kuivat (30-60min), niin se joka ekana hoksaa, saa tyhjentää. Olen kellottanut pari kertaa tämän kotityön. Siihen menee alle 2 minuuttia! Turhalta kuulostaa vuoroja jaella ja jäädä moneksi tunniksi odottelemaan, että joku toinen suorittaa moisen "työurakan", ihan hullua!
Itse tiskaan käsin joten kellotin sen ajan. Neljän hengen ruoka- ja kahviastioiden pesuun menee 10-15min, kuivauskaapista astiat ovat kuivuneet noin puolessa tunnissa. Jos jotain tarvitsen aikaisemmin, niin tiskialtaan lähellä koukussa roikkuu astiapyyhe jolla voi kuivata. Mihin tarvitsen tunteja pesevää astianpesukonetta? Tyhjennän toki kuivauskaapinkin, mutta jos laiskottaa, niin siellähän ne ovat siististi ovien takana "piilossa".
Puinen pyykkipoika kattilan laidassa pitää hyvin kannen raollaan. Samaten pyykkipojat käteviä pussinsulkijoita. Halvemmaksi tulevat kuin tarkoitukseen varta vasten tehdyt nipistimet.
Voi tällaista ketjua olen kaivannut. Aina joskus askarruttaa, miten muut toimii, joissain arjen pikku kysymyksissä.
Osaa onkin käsitelty ja osaan tiedänkin ratkaisut, vaikka en ole toteuttanut.
Tässä pikku harmituksia:
- Voiveitselle paikka, jotta vois käyttää yhtä per päivä. Ei nyt sentään pidempään, lin täällä oli jotain ihme viritelmiä jollain.
Olin ajatellut vaikka sellaista pientä kahvikupin alusta lautasta, jossa pitäisi voiveistä?
Onko mielipiteitä?
Aikuinen lapseni pistää joskus puiselle leikkuulaudalla, mutta miekestäni puu on huono alusta, jos veitsessä rasvaa.
- Henkilökohtaiset kylpypyyhkeet käytön jälkeen?
Otan itse aina uuden, koska käytän vain 3 x vko. Niiden kohdalla, jotka käyttävät useammin, vaikka joka päivö tulee liikaa pyykkiä tuolla tavalla. Yksi pyyhe per vko olisi sopiva. Yksi kuivaa huoneen oven päällä.
Mitä suosittelisitte?
Kuivaustelineet usein tarvitaan pyykeille, joten ei paras mahdollinen. Voisi ehkä ostaa uuden pienen kuivaustelineen, mikä vain isoille pyyhkeelle?
Kssvopyyhkert nakkasen pesuun yks per päivä koska ällöttävää märkä pyyhe kasvoja varten ja jos oikein märälsi saatu, ei ne kuivu siinä pyyhekoukussa.
Joillekin pikkupyyhkeilke tarvitaankin täällä mainitut koukut, koska kaikissa ei ripustinta. (Miksi ihmeessä?)Työn alla hankinta.
Mitäs muuta? On varmaan muitakin. En nyt muista mitä.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia ei kannata kaataa metalliseen rasiaan sellaisenaan vaan pysyy parhaana, kun laittaa joko paksun kumilenkin tai nipistimen pussin yläreunaan.
Näkyy koska kahvissa on parasta ennen, mitä kahvia paketissa on ja ilmaa ei pääse pilaamaan kahvin makua.
Kahvia ei kannata kaataa metalliseen purkkiin vaan laittaa sinne pusseineen päivineen. Kahvipurkit ovat yleensä tiiviitä niin ilma ei pääse väljähdyttämäään kahvia. Purkkiin mahtuu mukaan myös se mittalusikka niin ei tarvitse sitäkään mistään etsiskellä.
Kirjoitan tussilla elintarvikepakkauksiin päivämäärän, että tietää koska on avattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkun leikkaaminen juustohöylällä. Tulee mukavan ohuita siistejä siivuja.
Leikatessa niitä siivuja liikutetaan sitä kurkkua, eikä höylää, jotta siivut jäävät näppärästi kasaksi. Nopeutus 900% verrattuna siihen, että otat siivun ja siirrät sen oikeinpäin olevalla höylällä alustalle.
Mä siivutan joko suoraan sen leivän päälle tai sitten leikkuulautasen päällä. Ei tarvitse siirrellä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen tyhjän munakennon päällä. Menee paljon pienempään tilaan kierrätyksessä.
Munakennon voi laittaa biojätteeseen. Itse leikkaan ne sopiviksi biopussin pohjalle jäteastiaan. Imee mahdolliset nestejäämät jätteistä eikä liru mitään kun nappaat pussin ja viet ulos keräysastiaan.
Kerään ulosteet talvella ämpäriin ja teen sauvasekoittimella tasaisen litkun. Sopii erinomaisesti nurmikon lannoittamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kissan avattuja ruokapusseja varten jääkaapissa pienehkö muovinen rasian alaosa. Aiemmin sai olla pesemässä jääkaappia koko ajan, kun ne ruokapussit eivät pysyneet pystyssä ja tuli laitettua sinne mihin sattui mahtumaan. Nyt on aina pystyssä omassa rasiassaan eikä haittaisi, vaikka kaatuisi, kun ei sen takia koko jääkaappia tarvitse pestä.
Nyt olen tyytyväisenä, kuin jossain mainoksessa, sipaissut tasoja silloin tällöin.
Itse käytän korkeaa kestopakasterasiaa, siinä pussit pysyvät hyvin pystyssä. Ja kansi kiinni. Kissan märkäruuat on aika voimakkaan tuoksuisia, eikä katti kyllä syö jos on imenyt hajua jostain muusta elintarvikkeesta, esim sipulista. Muutenkin sille pitää olla useampaa ruokalajia kerralla, kun on niin nirso. Eikä peräkkäisinä ruokakertoina ihan samaa, vaan vähän vaihdellen. Ja niille jotka tähänkin tulee väittämään että kyllä se nirsokin kissa syö kun on tarpeeksi nälkä, älä hemmottele. Ei muuten syö!
Puolalaisella kyläemännälläni oli kissa joka usein vieraili hänen tietokoneensa näppäimistöllä.
Rouvalla oli erikseen tarkoitusta varten hankittu puuterihuisku kynätelineessä, ja sillä hän tarpeen vaatiessa huiskaisi karvat tiehensä.
Kotiin päästyä kokeilin partasutia samaan tarkoitukseen, mutta oli vähän liian iso. Niinpä ostin semmosen matkailijan puuterihuiskun
jossa suti menee suljettaessa varren sisään. Se on erinomainen :)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni pesi tuhdit silmämeikit pois niin, että lutrasi ensin lämpimällä vedellä vesiliukoisen ripsarin pois ripsistä (siis antoi meikkien levähtää naamalle) ja vasta sen jälkeen pyyhki silmänympärykset puhtaaksi vanulapulla, jossa on silmämeikinpoistoainetta. Monihan aloittaa meikinpoiston hankaamalla ripsarit pois silmistä ja siinähän menee sata vanulappua ja jokaiseen loraus ainetta. Meikit ensin leväyttämällä riittää yksi vanulappu, menee vähemmän aineita eikä irtoa ripsiäkään. Käytän tätä tapaa nykyään itse, jos meikkiä on paljon eikä tavan naamaputsari riitä irroittamaan kaikkea.
Kokeilepa myös kostuttaa vanulappu vedellä (purista kuivaksi) ja vasta sitten laittaa siihen vähän meikinpoistoainetta. Ihan yhtä hyvin tehoaa hommaan, ja säästyy tosi paljon sitä meikinpoistoainetta verrattuna että sitä lirauttaa kuivaan lappuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Minulla on tuollainen magneetti ja kun laitan koneen käyntiin niin käännän "puhtaat" -tekstin näkyviin. Kone avaa luukun raolleen kun on pessyt eikä sitä kukaan ole heti tyhjentämässä, ainkaan meillä kukaan ei päivystä koneen vieressä sen pestessä.. Magneetista sitten seuraava näkee, että onko siellä puhtaita vai likaisia. Yleensä hän sitten tyhjentää koneen.
Vierailija kirjoitti:
Eväsleivät voi myös voidella(voilla) jäisinä jos ei ole hoksannut ottaa ajoissa voita huoneenlämpöön.
Tämän ymmärsin sattumalta tällä viikolla. 💡
:) teen niin jos en ole hoksannut ottaa leipää sulamaan illalla. Jäiset leipäviipaleet ehtii hyvin sulamaan ruokataukoon mennessä. Eikä edes salaatinlehdet leipien välissä "palellu" jos on juusto- tai leikkeleviipale välissä "eristeenä".
Vierailija kirjoitti:
Voi tällaista ketjua olen kaivannut. Aina joskus askarruttaa, miten muut toimii, joissain arjen pikku kysymyksissä.
Osaa onkin käsitelty ja osaan tiedänkin ratkaisut, vaikka en ole toteuttanut.
Tässä pikku harmituksia:- Voiveitselle paikka, jotta vois käyttää yhtä per päivä. Ei nyt sentään pidempään, lin täällä oli jotain ihme viritelmiä jollain.
Olin ajatellut vaikka sellaista pientä kahvikupin alusta lautasta, jossa pitäisi voiveistä?
Onko mielipiteitä?
Aikuinen lapseni pistää joskus puiselle leikkuulaudalla, mutta miekestäni puu on huono alusta, jos veitsessä rasvaa.
- Henkilökohtaiset kylpypyyhkeet käytön jälkeen?
Otan itse aina uuden, koska käytän vain 3 x vko. Niiden kohdalla, jotka käyttävät useammin, vaikka joka päivö tulee liikaa pyykkiä tuolla tavalla. Yksi pyyhe per vko olisi sopiva. Yksi kuiva
Vaateteline johon laitan kuivumaan, kuten silitetyt paidat ja tyynyliinat myös.
Vierailija kirjoitti:
Muovipussien taittelu kolmioiksi
Turhinta hommaa ikinä, me runtataan vaan kaikki yhteen kaappiin ja käytetään suoraan siitä. Helppoa.
Pussilakana on helpompi laittaa peiton päälle kun se on taiteltu kaappiin nurinpäin käännettynä. Lakanat on myös helpompi laittaa rullalle kaappiin kuin viikata pinoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aina ollut itsestäänselvyys, että eteisessä on koko lattian peittävä ohut ja karkea kuramatto johon tarttuu hiekka ja roskat ja se on superhelppo puhdistaa imuroimalla. Metritavaraa marketeissa, Puuilossa, rautakaupassa, jne.
Monilla ei ole eteisessä mattoa ollenkaan, tai sitten on vain joku pikkupala, ja hirveä valitus kun koko asunto/talo on aina ihan hiekassa ja moskassa.
Moni on kopioinut minulta tuon, että laittaa eteiseen kunnollisen kokoisen, ohuen karkean kuramaton ja talo pysyy sillä huomattavasti siistimpänä.
Siivoan vähän ja usein, kaikelle on oma paikka ja tavarat löytyvät helposti. Kun siivoilee vähän joka päivä, ei koti koskaan ole hirveä läävä, jonka siivoamiseen menee viikko.
Moni on kopioinut tämänkin tavan minulta, että kerran viikossa suursiivouksen sijaan siivoilee joka päivä joka huonetta vähän ja imuroi enimmät moskat muutaman kerran viikossa.
Mulla on käytävämallinen eteinen, olen ostanut koko matkalle sitä metritavarana myytävää karkeaa kuramattoa. Pitää tosi hyvin hiekat, kurat ja roskat kantautumasta muualle. Tosin kissan oksennus on hieman hankala siitä puhdistaa, se kun on 90-prosenttisesti (jollain) matolla eikä paljaalla lattialla.
Jollain oli myös sakset joka huoneessa. Mullakin on, mut lisäksi myös kynä ja "tiimarilasit". Ei tarvi aina etsiä lukulaseja jostain.
Meidän arjen niksejä:
- oivariini-rasiaan leikataan kaksi vierekkäistä viiltoa niin että veitsen toinen pää on rasiassa ja kannen saa kiinni.
- jääkaapissa on voileipätarjotin, jossa on voileipätarpeet valmiina. Tarjotin vain nostetaan pöytään kun tarvitaan.
- pakasteen vetolaatikossa on iso rasia, johon kippaan erilaisia marjoja. Rasiassa on helppo kansi, jonka saa yhdellä kädellä sivuun. Rasiassa on desimitta jolla voi nopeasti kauhaista marjaseosta,vaikka aamupuuroon tai marjapiirakkaan.
- helposti saatavilla on laatikollinen pieniä mikrokuituliinoja, joilla on kätevä pitää koti siistinä ilman väkeviä pesuaineita. Käytän liinoja kertakäytönomaisesti ja kun kertyy kasa, pesen ne kerralla. Esim. pyyhkäisen, joka aamu vessan lavuaarin meikkaamisen jälkeen puhtaaksi. Lavuaaria ei sen kummemmin tarvi pestä ja se pysyy tahrattomana.
-suihkun lasiseinä pysyy tahrattomana, kun se pyyhkäistään suihkun jälkeen mikrokuituliinalla tai vedellään lastalla
- hajuton biojäte: biojäteastian sijaan roskakaapissa on matala muovilaatikko, pohjalle laitetaan kananmunakennon kansi, sen päälle peperinen biopussi, jonka reunat käännetään kaksin kerroin muutaman sentin matkalta. Sen sisälle mahtuu kananmunakennon pohjaosa vähän rusennettuna. Pussin ja laatikon ympärillä täytyy olla ilmatila ja pussin suu avoin. Tämä ei haise, eikä homehdu, vaikka kerää siihen muutaman päivän biojätteet. Jos on esim hunajamelonin siemeniä tms kosteaa, heitän väliin munakennoa/ käytettyä talouspaperia. Meillä ei käytetä lihaa/kalaa, joten niiden seurauksista pussissa en tiedä
- säilytän paidat ja mekot hengareissa kaapissa. Pesun jälkeen laitan ne suoraan kuivumaan hengareihin ja kuivuttuaan nostan kaappiin
- kotona on katseen suojissa pieni hengarinaulakko puolikäyttöisiä vaatteita varten. Meillä on erikseen koti ja työvaatteet, joten naulakko takaa ettei vaatteet roiku missä sattuu. Naulakon alla on hylly työlaukuille
Paitsi jos koira/kussa kammoaa jotain rapisevaa. Meidän koira ei syö esim. pahvilautasista.