Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Minulla on tähän tarkoitukseen sellainen mullistava keksintö kuin rannekello.
Jostain syystä niitä vihataan nykyään. Monessakin somessa olen nähnyt ketjuja joissa taivastellaan ja dissataan rannekellon käyttöä, yleensä sillä perusteella että kellonajan näkee kännykästä. Erikoista.
Olikohan ihmisillä digitaalisia rannekelloja yksi päivä eaa. (ennen ajanlaskun alkua?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ostan usein varalle uuden paketin margariinia, tuorejuustoa tai mitä nyt ostankin, laitan permanent marker tussilla siihen käytössä olevaan rasiaan ison rastin. Ei tule availtua turhaan ja katsottua, mikä on käytössä.
Ei tarvitse avata, kun voi vain kurkata, näkyykö muovikannen alta foliokannen lipare. Ja tunteehan sen painosta, kumpi on täysi ja kumpi käytetty. Eri asia tietenkin, jos on tapana ostaa uusi margariini siinä vaiheessa kun toisesta on otettu vasta pari sipaisua.
Jaa no mulla on tällä hetkellä jääkaapissa neljä voipakettia joista yksi avattu. Meillä toimii että ne avaamattomat on hyllyn takarivissä ja avattu edessä. Mutta onhan se ärsyttävää ruveta aukomaan kansia tai edes raottelemaan, kyllä helpompi on laittaa se ruksi kanteen.
Mun niksi on ostaa kaupasta elävä basilika ja istuttaa isompaan ruukkuun ikkunalaudalle. Tämänhetkinen mulla on ollut nyt kolme kuukautta ja ainakin parin päivän välein laitan sitä pari lehteä ruokaan tai leivän päälle ja hyvin kasvaa. Säästyy esikasvattelun vaiva, siemenestä kestää tosi pitkään kasvattaa. Halpa luksus! Jos ulos saa kesällä niin kasvaa vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kompostikipon käytön tiskipöydällä opin jo toistakymmentä vuotta sitten eräästä ulkomaalaisesta ruuanlaitto-ohjelmasta telkkarista. Kokki otti ensimmäisenä esiin riittävän ison muovikulhon, ennen kuin alkoi kuoria perunoita ym. kasviksia ja juureksia ja mitä perkeitä nyt ruuanlaitossa syntyykään. Olen itse harrastanut tätä samaa tointa siitä lähtien.
Mulla vähän sama paitsi nappaan yleensä vaan jonkun muovirasian, lautasen tms joka odottaa tiskausta. Paljon helpompi siitä kipata pois kuin kaapia altaan pohjalta tai yrittää osua roskikseen/kompostikippoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä opin tutulta tuohon tiskirätin raikastamiseen tälläisen kikan: levitä rätti (puhtaan!) tiskialtaan pohjalle ja kaada päälle vedenkeittimestä kuumaa vettä.
Itse en tätä niksiä kylläkään enää käytä koska käytän nykyään ns. kestorättejä jotka voi heittää pyykkiin silloin kun alkavat näyttää tai haista likaiselta.
Itse heitän likaiset rätit roskiin ja ostan uuden paketin. Hygieenisempää, kuin pestä pyykkikoneessa. Yäk, joku sanoi, että laittaa vieläpä pyyhkeiden sekaan!
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kuningasidean tiskikoneista tai kaksista sellaisista! Kenelle tahansa keittiösuunnittelijalle käyttöön.
Liki kaikki ovat sitä mieltä, että alakaapeissa vetolaatikot on toimivammat kuin hyllyt. Niin minustakin. Ei tarvitse konttailla lattialle ja kurotella syviin kaappeihin.
Jospa vetolaatikoiden tilalla olisikin ulis vedettävät ritilätelineet vähän samaan tapaan kuin tiskikoneessa? Siis lautaset ei olisi pinossa vaan pystyssä jne. Olisi helpompi ottaa ja laittaa paikalleen erikokoiset tai muuten erilaiset lautaset. Toimisi tietty laseille samoin.
Haaa!
Meillä tämä niksi on tavallaan käytössä siten, että lavuaarin yläpuolisessa kaapissa on ruokalautaset (matalat ja syvät) pystyssä ritelikössä. On helppo nostella siihen tiskikoneesta ja tulee käyttöön se muuten käyttämätön ritilähylly.
Isot kattilat ja paistinpannut eivät meillä mahtuisi valumaan tuohon kaappiin, kun se on vain yhden oven levyinen. Kun iso astia tai paistinpannu pestään, sitä valutetaan hetki kädessä ja laitetaan hetkeksi kuivattamaan tiskipöydälle ennen kaappiin laittamista tai pyyhkäistään puoliarkilla.
Puuhommasta vielä. Olisihan niitä koneita,mutta kun ei ole traktoria tai sirkkeliä,on katkaistava moottorisahalla ja sitten halottava miten parhaiten taitaa- aikaa on. Puita ei tarvita kuin alle 10m2 vuoteen. En halua koneapua,on pysyttävä kunnossa että saisi elää terveemmän vanhuuden. Koko ikäni on puuhomma ollut mieleistä ,metsän raivaus ja puun kaato etenkin.
Kerään kahvinporot kesäisin ja laitan kukkapenkkiin. Äidiltä opittua.
Vien vaatteita kirpparille kuukaudeksi. Viimeinen viikko -50%, jos vielä jotain jää, vien samalla reissulla vaatekeräykseen, kun tyhjennän pöydän/rekit. Kun olin kerran jo valmis luopumaan, vaatekomero kiittää, kun en enää tuo niitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.
Facepalm.
No, sanon tähän vaan, et useimmissa kodeissa kone ei koskaan ole apposen ammollaan tiskit kuivumassa. Kone käy, pökkää luukun raolleen lopuksi ihan itse ilman vaihtumista varten jne.
Ja ton kolme minuuttiasi voit saman tien työntää sinne, missä päivä ei paista. Vinkkinä se, ettei kannata hokea mitään neuvoja yleispätevinä ihmisille, saa vain ylimielisen maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Meillä tullaan eteisestä suoraan keittiöön. On ihan luontevaa pestä siinä kädet heti, kun tulee esim kaupasta ja alkaa laittaa ostoksia kaappeihin. En kyllä haluaisi vieraitakaan ruokapöytääni vain vessassa suoritetun käsipesun jälkeen.
-eri
Tämä vasta on outoa. Vieraat pesee kätensä keittiössä. Hyi.
Haluan aina itse pestä kädet ennen kuin syön mitään tai kosken suutani. Olisi aika karua, jos emäntä sanoisi kylässä, että sieltä vessan kautta kahvipöytään ole hyvä ja siihen voi samaan pyyhkeeseen muuten kuivata, kuin meidän koko talonväki vessareissun jälkeen kuivataan. Joo... se saattaisi jäädä berliininmunkit syömättä sillä visiitillä.
Kyllä ei emännän tartte sanoa mitään: ihan ite omatoimisesti pesen vessassa kädet 😅
Opiskeluaikoina oli pakko pidentää terveyssiteen vaihtovälejä ihan kustannussyistä. Ei ole loistava kikka mutta hädän edessä sen siteen voi puristella mahdollisimman kuivaksi ja käyttää uudelleen jos on sellainen tilanne. Joskus olen jopa suihkun alla huuhdllut yhden ja jättänyt sitten kuivumaan niin on kaksi. sidett' joita voi vaihdella. Jos vielä vessapaperipaloilla vuoraa siteen niin ktllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun annostelee veden kahvinkeittimeen (puhtaalla) kahvimukilla, saa juuri sen verran kahvia kun tarvitsee. Olen yrittänyt opettaa tätä vanhemmillenikin mutta turhaan.
Täällä vastaa se vanhempi, jonka mielestä veden lappaminen kupilla on turhan hidasta. Kun keittimen kannu ja vesisäiliö ovat puhtaat, siitäkin näkee, montako kupillista kahvia tulee.
Keittiösaksille on paljon muutakin käyttöä kuin pizzan leikkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin tutulta tuohon tiskirätin raikastamiseen tälläisen kikan: levitä rätti (puhtaan!) tiskialtaan pohjalle ja kaada päälle vedenkeittimestä kuumaa vettä.
Itse en tätä niksiä kylläkään enää käytä koska käytän nykyään ns. kestorättejä jotka voi heittää pyykkiin silloin kun alkavat näyttää tai haista likaiselta.
Itse heitän likaiset rätit roskiin ja ostan uuden paketin. Hygieenisempää, kuin pestä pyykkikoneessa. Yäk, joku sanoi, että laittaa vieläpä pyyhkeiden sekaan!
Etkö tosiaan tiedä, että pesukoneesta voi tulla ihan puhdasta pyykkiä pesun jälkeen? Et varmaan, jos käytät vain vedettömiä eko-ohjelmia.
Yksi niksi on lisätä koneeseen vettä. Edestä täytettävään helposti pesuaineluukun kautta, päältä täytettävä pitää pysäyttää ja avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa nyt vaikka Sinituotteen rätinpidike. Taitaa maksaa kaksi euroa. Ei tarvi mitään helkutin verhonipsuhenkarisysteemeitä.
Oli tuplahinta verrattuna tuohon sun muistelemaasi. Miksi ostaa tuollainen, jos kotoa löytyy valmiiksi s-koukku tai pyykkipoika, jolloin ei maksa mitään?
https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/ripustimet-ja-pidikkeet…
Eihän kaikilla enää ole pyykkipoikia, kun on koneellinen pyykinkuivaus. Kannattaisi olla, sillä pyykkipoikia voi käyttää moneen tarkoitukseen. Ainakin niitä, jotka voi pujottaa nipistysosassa olevasta reiästä johonkin koukkuun tai tikkuun. Saa pyyhkeille, keittiöliinoille, sukille ja muille pienille kuivausripustimen.
Käytän biojätteitä varten paperipussia, jossa pohjimmaisena vessapaperirulla tms. kosteutta imemässä. Porkkanan ja perunan kuoret saavat kuivua avonaisessa pussissa, omenan karan kääräisen talouspaperiin.
Jos laitan jotain nopeasti haiskahtavaa, kuten broilerin perkeitä tai lohennnahkaa, niin yleensä käyn tyhjentämässä biojäteastian. Jos oikein laiskottaa, laitan haiskahtavien jätteiden päälle sanomalehden palan, joka yleensä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.
Meillä vaan yksi käsipyyhe wc:ssä ja se vaihdetaan päivittäin. Puhtaita käsiä siihen pyyhitään.
Juuri näin! Mitä kummia hygienia-ajatuksia joillakin on...! Tai superlikaiset kädet, pitkään pesemättömät. Itse en selviä yhdestäkään kokkauskerrasta pesemättä välillä käsiä. Lähtisinkö haahuilemaan rasvaisten, tahmaisten tai muuten sottaisten käsien kanssa vessaan käsiä pesemään. En. Seuraavaksi voidaan taas aloittaa keskustelu siitä voiko vessan hanasta ottaa juomavettä. Kyllä voi! Se on tutkittu juttu. Kunhan ei koske suuttimeen, vesi voi olla jopa puhtaampaa kuin keittiön hanasta otettuna.
Ainakin meidän perheessä lapset vuorollaan tyhjentävät tiskarin. Heidän "ihan kohta" aikakäsitys ei ole sama kuin meillä aikuisilla ja siksi meillä on joskus pidempään puhtaat astiat koneessa
Siedämme vanhempina tämän sillä koemme, että vastuullisuuteen kasvattaminen on tärkeämpää kuin tehokkuus
Muoviset kauppakassit voi viikata kolmioiksi. Silitä pituussuunnassa kolmeen osaan, aloita pohjasta kolmioksi viikkaus lopettaen loppu väliin. On nätti ja ei vie paljon tilaa.