Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
621/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Mutta pannaanko ne sitten käytön jäljeen tiskialtaaseen rumasti, kun kone on täynnä puhtaita?

mulla tuntuu olevan tiskipöydällä liikaa kamaa, puhtaat otan pikkuhiljaa  käyttöön ja n pari pvää niin laitan luivauskaappiin ja likaista astianpesukoneeseen. Asun yksin mutta tiskiä tulee koska teen ruokaa.  Ei oikein maistu eines.

Vierailija
622/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että laitetaan roskapussirulla roskiksen pohjalle ja kun vanha roskapussi vedetään pois, on uusi pussi kätevästi hollilla. Ennen aina menin siivouskaapista hamuilemaan uutta pussia.

askeleet tärkeitä, 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut taittelemaan muovipussit (= uusiokäyttö roskapusseina) helposti ja nopeasti siisteiksi kolmioiksi sen sijaan, että tungen ne epämääräiseen myttyyn, jossa vievät moninkertaisesti enemmän tilaa.

Vierailija
624/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun ansiosta olen ymmärtänyt näin parin vuosikymmenen jälkeen miksi anoppi on aika nihkeä, kun pesen kädet heillä keittiössä. Yritän myös aina nopeasti siepata palan talouspaperia kädet kuivatakseni, mutta anoppi vielä vikkelämmin onnistuu työntämään käytetyn keittiöpyyhkeen käsien kuivaukseen. Olin aina miettinyt miten heillä ei käsiä tunnuttu pestävän, mutta ilmeisesti pesivät vessassa. Kaikkea sitä oppii... täällä AV-palstalla.

Itselläni on keittiössä käsisaippua ja käsidesi pahimpia OCD-kohtauksia varten ja sitä toivoisin myös vieraideni käyttävän. Niin ja vieraat voivat tai joutuvat (miten vaan) kuivaamaan kädet talouspaperiin.

Vierailija
625/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuuu... kirjoitti:

Keittiössä tapahtuvasta käsien pesemisestä vielä (toivottavasti tätä ei ole vielä mainittu aiemmin)...

Jos tulet ulkoa sisälle ja menet keittiöön pesemään käsiäsi, niin avatessasi hanaa, kätesi mikrobit tarttuvat hanan kahvaan.

Kahva siis likaantuu. Sitten kun vaikka peset salaattia ja avaat hanan, niin ne samat mikrobit ovat seuraavaksi salaatissasi ym.

Nope, pesen aina raanan ja altaan, kun pesen kädet. Aina.

Vierailija
626/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostutan vanulapun ensin vedellä ja puristan ylimääräset vedet pois ja sitten vasta laitan siihen meikinpoistoainetta. Säästyy paljon ainetta kun se ei imeydy suurimmaksi osaksi vanulappuun. Esmes vedenkestävän meikin puhdistusaine toimii ihan yhtä hyvin kostutetullakin vanulapulla. Niksin neuvoi mulle laatumeikkien edustaja.

Ostan keittiökäyttöön puisia pyykkipoikia. Kattilan kansi pysyy keitettäessä raollaan kun kattilan laitaan napsaisen pyykkipojan. Samoin suljen esim avattuja jauho/makaronipusseja pyykkipojilla. Ruukkusalaatin pussin kun sulkee heti kaupasta tuotua pyykkipojalla niin salaatti säilyy pitempään nahistumatta.

Tiskaan niitä samalla tavoin kuin muitakin puisia keittiövälineitä.

Jos puinen pyykkipoika muuttuu ajastaan ikävän näköiseksi niin uusia tilalle ja entiset kierätykseen.

Vierailija
627/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kostutan vanulapun ensin vedellä ja puristan ylimääräset vedet pois ja sitten vasta laitan siihen meikinpoistoainetta. Säästyy paljon ainetta kun se ei imeydy suurimmaksi osaksi vanulappuun. Esmes vedenkestävän meikin puhdistusaine toimii ihan yhtä hyvin kostutetullakin vanulapulla. Niksin neuvoi mulle laatumeikkien edustaja.

Ostan keittiökäyttöön puisia pyykkipoikia. Kattilan kansi pysyy keitettäessä raollaan kun kattilan laitaan napsaisen pyykkipojan. Samoin suljen esim avattuja jauho/makaronipusseja pyykkipojilla. Ruukkusalaatin pussin kun sulkee heti kaupasta tuotua pyykkipojalla niin salaatti säilyy pitempään nahistumatta.

Tiskaan niitä samalla tavoin kuin muitakin puisia keittiövälineitä.

Jos puinen pyykkipoika muuttuu ajastaan ikävän näköiseksi niin uusia tilalle ja entiset kierätykseen.

Puisia siis siksi kun ei tiedä sulaako muovinen kuuman kattilan laitaan. Puinen kestää kuumaakin.

Vierailija
628/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kaverin kietovan täysin varrettomat avokassukat kesäkenkien pohjallisien päälle ja pohjallinen takaisin kenkään niin että se sukan reikäosa jää sisäpohjaan päin. Hiki, lika, hajut kertyy sukkaan eikä kenkiin. Sukat edullisempia pestä ja vaihtaa kuin pohjallisia ja uusia kenkiä. Jäi omaan käyttöön.

Muuten kai ok, muttei mun kesäkenkiin mitään pohjallisia sovi, kumisaappaisiin ehkä.

Kävisköhän kuluneisiin tennareihin, pohjat melkein puhki. Pienetkin kivet tuntuu... on niin kivat eikä mistään saa samanlaisia...

Tää kikka toimii kaikkiin kenkiin joissa pohjalliset.

Vierailija
629/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuria puita halkaistessa on hyvä apu puu halkaisukiila ja leka. Kyllä pölkky halkeaa,kun humauttaa lekalla kiilan päähän,jopa naisihmiseltä. Kiila on ensin lyötävä pölkyn päähän kiinni,ennenkuin lyö olantakaa ,ettei se kimpoa vaarallisesti.

Vierailija
630/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäakka kirjoitti:

Suuria puita halkaistessa on hyvä apu puu halkaisukiila ja leka. Kyllä pölkky halkeaa,kun humauttaa lekalla kiilan päähän,jopa naisihmiseltä. Kiila on ensin lyötävä pölkyn päähän kiinni,ennenkuin lyö olantakaa ,ettei se kimpoa vaarallisesti.

Oletpa reipas mutta eikö tuohonkin ole joku turvallisempi keksintö tehty? Vai onko se pienemmille pölkyille.

Vierailija
631/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Keittiöalan ihmisenä samaa mieltä!

Vessaan jää pöpöt ja vessa pestään järeämmillä puhdistusaineilla, kuin keitiö.

Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!

Keittiöalan ihmisenä et sitten pese käsiäsi ruoanlaiton lomassa? Vai oletko niin pro, että käytät kertakäyttöhanskoja ja viskaat roskiin kun olet koskenut broileriin ja pitääkin siinä välissä säätää uunin nuppia tai ottaa kastikekattila liedeltä yms.

Tässä kommentissa nyt haluttiin ihan tahallaan ymmärtää edellinen kommentoija väärin tai sitten ei vaan ole lukutaito hallussa.

Hän kuitenkin tarkensi mielipidettään viimeisessä lauseessa: "Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!"

Kun tullaan ulkoa, pesään kädet wc/kylpyhuoneessa. Eiköhän ole ihan luonnollista käyttää ruokaa valmistaessa sitä keittiön hanaa käsienpesuun jopa ihan näin keittiöalaa vain hieman tuntevana ja taisi sen tietää edellinen kommentoijakin, koska näsäviisaasti painotti kommentoijan alaa.

Tämmöiset kommentit ovat mielestäni nyt täysin ajattelemattomia, joilla on vaan tarve päteä, kun joku on eri mieltä.

Aikuiset ihmiset, kestäkää nyt vähän sitä, että kaikki ei ole kannassa ne samaa mieltä. - eri

Ei siinä ole mitään näsäviisasta että kun itse tulen raskaiden kassien kanssa kaupasta kotiin, niin laitan ensinnäkin ne kaupan kärryissä olleet kassit keittiön tasolle, eli tasolle tulee näitä "ulkomaailman pöpöjä " jo siinä. Olen myös monesti vielä kengät jalassa kun tulen siihen keittiöön, eli kaikenlaisia pöpöjä tulee kengistäni myös sinne keittiöön.

Tässä vaiheessa yleensä pesen käteni siinä keittiössä, ennen kuin alan purkamaan kasseja kaappeihin. En mene eteiseen (ellen sitten käy ottamassa niitä kenkiä ensin pois,) ja sieltä vessaan pesemään käsiäni, vaan pesen ne siinä 15cm päässä. Sen jälkeen puran kassit, ja jokainen sieltä ottamani tuote on "ulkomaailman pöpöissä". Niitä on käsitellyt useat minulle tuntemattomat ihmiset jotka joko ovat pesseet kätensä, tai eivät ole pesseet käsiänsä, vessassa vai keittiössä? Sitä en voi tietää. Kun olen saanut kaikki kamat oikeisiin paikkoihin, niin pesen yleensä vielä kerran kädet. Luultavasti keittiössä kun siinä kerran olen.

Ei tässä ole mitään pätemistä.

Tuolla tavalla kun toimii, lienee ihan sama peseekö käsiään enää lainkaan. Kassit keittiön tasolle, kengillä sisällä...Nyt on kyllä heikko hygieniataso. Ja minä asun sentään koirataloudessa :D

Hyi, koiratalous. Pelkkää paskaa ja kuolaa ja karvaa kaikki paikat täynnä, ja sitten luulee että se että laittaa kassit keittiön tason sijasta vessantasolle on jotenkin hygieenistä.

ette kai9 pese samassa koiran ja kissan kippoja missä ihmisten astiat?????????

siis laita astianpesukoneeseen tai samalla tiskiharjalla?????

Ainskin mulla kissankupeille oma harja. Ja ettehän pistä astianpesuainetta (ainakaan hajustettua) kissankuppiin? Kuumaa vettä vaan ja harjaus, kissin nenuli ei tykkää ylimääräsistä hajuista eväissään vaikket itse sitä haistakaan.

Vierailija
632/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.

Täst en tykkää😦

Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.

On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏

Eihän kuivauskaappi ole suljettu vaan pohjasta avoin. Ei kai astioitakaan kuivattaisi _suljetussa_ kaapissa.

Vierailija
633/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuuu... kirjoitti:

Keittiössä tapahtuvasta käsien pesemisestä vielä (toivottavasti tätä ei ole vielä mainittu aiemmin)...

Jos tulet ulkoa sisälle ja menet keittiöön pesemään käsiäsi, niin avatessasi hanaa, kätesi mikrobit tarttuvat hanan kahvaan.

Kahva siis likaantuu. Sitten kun vaikka peset salaattia ja avaat hanan, niin ne samat mikrobit ovat seuraavaksi salaatissasi ym.

Nope, pesen aina raanan ja altaan, kun pesen kädet. Aina.

koska oon laiska niin pesen kädet ulkoa tullessa kylppärissä. Käsittelen kaukosäädintä ja oon tietokoneella ja tarkoitus tehdä ruokaa niin kädet pesrn kylppärissä. Keittiössä pesen kun teen ruokaa. Kukin tavallaan.

Vierailija
634/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole suomalaista ylpeyttä, eli tiskikaappia ollenkaan. Havaitsimme sen vievän aivan turhaa tilaa ja oli hankalaa tunkea astioita sinne ritilöille.

Meillä on tiskikoneen yläpuolella kaapit, jonne nostetaan päivittäiset käyttöastiat, eli lautaset, lasit, jne suoraan koneesta, tiskikoneen vieressä on laatikosto, jonne menee haarukat, veitset jne ja kauhat ynnä lastat.

Kun kone on pessyt, jätetään hetkeksi luukku raolleen ja siitä sitten kaikki astiat suoraan paikoilleen. 

Käsinpestäviä ei olekaan kuin paistinpannut, ne pestään tiskialtaassa heti käytön jälkeen. Pannujen säilytyslaatikossa on pahvista tehty pohja, että periaatteessa voisi laittaa sinne suoraankin vielä vähän märkänä, mutta yleensä annetaan kuivua tiskialtaan vieressä hetki.

Kummasti tuli tilaa keittiöön, kun sai tiskikaapin tilalle kaksi pitkää hyllyä.

Minä en tajua tätä. Ostettiin vanha talo, jossa ehkä 90-luvun lopulla remontoitu keittiö, jossa ei myöskään ole kuivauskaappia. Todella ärsyttävää. On kuitenkin paljon sellaista, jota ei voi pestä koneessa. Esim. puulastat, osa emaliastioista, vanhat astiat. Myös isot vuuat ym. astiat kätevä käsin pesaista. Meillä myös tapana tiskata välillä pieni tiski käsin. Jouduimme ostamaan kuivaustelineen pöydälle. Siinä vie paljon tilaa. Keittiöremontin yhteydessä todellakin laitetaan kuivauskaappi.

Meillä taas on astiankuivauskaappi ja seuraavassa remontissa saa kyllä häipyä! Kuivaan ne harvat käsinpestävät asiat (hyvät veitset ja hiiliteräs- ja valurautapannun) kuivauspyyhkeellä ja sitten kaappeihin.

Sama täällä! Lisäksi yksi niksi on, että en osta mitään sellaista tarviketta, jota koneessa ei voi pestä. Juurikin vain jotkut pannut tai veitset, joita ei joka päivä käytetä, muuten menee koneeseen kaikki ja sieltä suoraan kaappeihin paikoilleen.

Kakkoskodissa on tiskikaappi ja seuraavassa remontissa lähtee sieltäkin, ärsyttävää yrittää lautasia mahduttaa niihin koloihin. Olemme sielläkin alkaneet pinota niitä tiskikaappiin kuiten tavalliseen kaappiin, päälllekkäin.

Ihan turha tilarohmu keittiössä, jossa on hyvä ja käytännöllinen tiskikone.

Vierailija
635/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuuu... kirjoitti:

näin on

Vierailija
636/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut taittelemaan muovipussit (= uusiokäyttö roskapusseina) helposti ja nopeasti siisteiksi kolmioiksi sen sijaan, että tungen ne epämääräiseen myttyyn, jossa vievät moninkertaisesti enemmän tilaa.

yritän välttää muovopussia, kangaskassi repussa jos ei kaikkimahdu reppuun. Erikseen roskapussit joita ei käännellä vaan roskien kanssa roskiin. Molokin kitaan lehdet yms ja roskapussi jätteisiin, muovit.

Vierailija
637/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole suomalaista ylpeyttä, eli tiskikaappia ollenkaan. Havaitsimme sen vievän aivan turhaa tilaa ja oli hankalaa tunkea astioita sinne ritilöille.

Meillä on tiskikoneen yläpuolella kaapit, jonne nostetaan päivittäiset käyttöastiat, eli lautaset, lasit, jne suoraan koneesta, tiskikoneen vieressä on laatikosto, jonne menee haarukat, veitset jne ja kauhat ynnä lastat.

Kun kone on pessyt, jätetään hetkeksi luukku raolleen ja siitä sitten kaikki astiat suoraan paikoilleen. 

Käsinpestäviä ei olekaan kuin paistinpannut, ne pestään tiskialtaassa heti käytön jälkeen. Pannujen säilytyslaatikossa on pahvista tehty pohja, että periaatteessa voisi laittaa sinne suoraankin vielä vähän märkänä, mutta yleensä annetaan kuivua tiskialtaan vieressä hetki.

Kummasti tuli tilaa keittiöön, kun sai tiskikaapin tilalle kaksi pitkää hyllyä.

Minä en tajua tätä. Ostettiin vanha talo, jossa ehkä 90-luvun lopulla remontoitu keittiö, jossa ei myöskään ole kuivauskaappia. Todella ärsyttävää. On kuitenkin paljon sellaista, jota ei voi pestä koneessa. Esim. puulastat, osa emaliastioista, vanhat astiat. Myös isot vuuat ym. astiat kätevä käsin pesaista. Meillä myös tapana tiskata välillä pieni tiski käsin. Jouduimme ostamaan kuivaustelineen pöydälle. Siinä vie paljon tilaa. Keittiöremontin yhteydessä todellakin laitetaan kuivauskaappi.

Meillä taas on astiankuivauskaappi ja seuraavassa remontissa saa kyllä häipyä! Kuivaan ne harvat käsinpestävät asiat (hyvät veitset ja hiiliteräs- ja valurautapannun) kuivauspyyhkeellä ja sitten kaappeihin.

Sama täällä! Lisäksi yksi niksi on, että en osta mitään sellaista tarviketta, jota koneessa ei voi pestä. Juurikin vain jotkut pannut tai veitset, joita ei joka päivä käytetä, muuten menee koneeseen kaikki ja sieltä suoraan kaappeihin paikoilleen.

Kakkoskodissa on tiskikaappi ja seuraavassa remontissa lähtee sieltäkin, ärsyttävää yrittää lautasia mahduttaa niihin koloihin. Olemme sielläkin alkaneet pinota niitä tiskikaappiin kuiten tavalliseen kaappiin, päälllekkäin.

Ihan turha tilarohmu keittiössä, jossa on hyvä ja käytännöllinen tiskikone.

Mulla on niiyä kippoja ja 3 kulhoa millä Elisapetti Rehn aloitti uransa ja en laita niitä tiskikoneeseen, ei puista kapustaa eikä mitään puista enkä laita kattiloita kun hyvin harvoin tiskikoneeseen.

Vierailija
638/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuuu... kirjoitti:

Meillä ruuanlaitto alkaa ain sillä että pyyhitään tasot ja hanat ja jääkaapinovi jne. joten tällaista ongelmaa ei synny. Vessan hanaa sen sijaan ei pyyhitä useita kertoja päivässä, joten seiltä voisi mikrobi levitäkin.

Vierailija
639/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekstiili hajoaa käyttökelvottomaksi, niin siitä tehdään riepuja jotka voi käytön jälkeen heittää roskiin. Viimeksi tähän käyttöön päätyi vanha iso lakana, josta meni sormet läpi. Ei muuta kuin pihalla revin sen suikaleksi, ja nyt on taas kymmeniä puuvillaisia liinoja joilla pyyhkiä kissan  oksennukset, ja öljyläntit, ja maidot. Samalla tekstiilin saa myös kätevästi hävitettyä, eikä tarvi sulloa isoa lakanaa roskikseen.

Vierailija
640/1015 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Me otettiin puhdas/likainen magneetti käyttöön töissä, kun tiskarissa on pääsääntöisesti kahvikuppeja eikä niistä voi päätellä, onko likaisia vai puhtaita. Ja puolet vielä huuhtoo kuppinsa/juo siitä hörpyn vettä. Eikä siis säilytetä kuppeja siellä, mutta pestään välillä vajaita koneita ihan hygieniasyistä eli puolikas kone voisi harhauttaa luulemaan, että on likaisia. Työtkin on sellaisia, ettei kukaan jouda päivystää tiskarin vieressä eli tää magneetti on osoittautunut loistavaksi ratkaisuksi.