Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe
Mutta pannaanko ne sitten käytön jäljeen tiskialtaaseen rumasti, kun kone on täynnä puhtaita?
Pannaan, rumasti.
En tiedä onko tää tullut täällä jo, mutta kerron kuitenkin. Äidiltäni opin sellaisen "niksin", että laittaa astianpesukoneeseen haarukat, veitset ja lusikat aina samaan lokeroon, on nopeampi purkaa laatikkoon kun saa sen yhden nipun kerralla. Jos ne laittaa sekaisin sikinsokin, joutuu yksitellen lajittelemaan. Ei nyt mikään maailmaa mullistava juttu, mutta en jotenkin itse aiemmin tuotakaan ajatellut :) olen myös saanut tätä samaa käytäntöä laajennettua muillekin.
Ostin märkä- kuivaimurin mökille. On vähän isompi kuin perusimurit mutta ei tarvitse pölypussia ,vaan huovasta valmistetusta pussista puistelen ulkona pölyn pois. Maksaa alle satasen ja on lähes ikuinen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tää tullut täällä jo, mutta kerron kuitenkin. Äidiltäni opin sellaisen "niksin", että laittaa astianpesukoneeseen haarukat, veitset ja lusikat aina samaan lokeroon, on nopeampi purkaa laatikkoon kun saa sen yhden nipun kerralla. Jos ne laittaa sekaisin sikinsokin, joutuu yksitellen lajittelemaan. Ei nyt mikään maailmaa mullistava juttu, mutta en jotenkin itse aiemmin tuotakaan ajatellut :) olen myös saanut tätä samaa käytäntöä laajennettua muillekin.
Tää ei oikein toimi koska usein lusikoiden ja haarukoiden pesät menevät yhteen eivätkä peseydy kunnolla. Kokeiltu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on aika moni veinyt mukanaan sen, että kompostiroskia säilytetään avonaisessa astiassa. Meillä siihen siirryttiin ihan tilanpuutteen vuoksi (keittiö on todella huonosti aikoinaan suunniteltu, se on suunniteltu kahden hengen vapaa-ajan asunnon keittiöksi, ei kuuden hengen suurperheen kodin keittiöksi) ja käytännöllisyyden vuoksi, en pysty kesken ruuanlaiton availemaan mitään kaapinovia ja ämpärinkansia, koska kädet ovat likaiset. Sitten ne perunankuoret, kananmunankuoret ja kalannahanroippeet jäivät tiskialtaaseen lojumaan, ja se se vasta oli ällöä.
Mutta huomasin sitten yllättävän asian - ne kompostikamat ei haise, kun ne on avonaisessa (pienehkössä) kipossa, vaikka ne on ihan siinä tiskipöydällä nenän lähellä. Sieltä kannellisesta ämpäristä taas lähtee hirveä lemu, kun sen kannen aukaisee! Tosin tyhjennän tuon kipon parin päivän välein, kun meillä sitä tavaraa kompostiin tulee tosi paljon (ne perunankuoret, kananmunankuoret, kaikkien juuresten kuoret), kun teen kaikki ruuan "alusta alkaen" itse.
Mutta juuri viime viikolla sain terveisiä, että ovat jo pitkään pitäneet samalla tavalla kompostikippoa ilman kantta ja hajuhaitta on kadonnut.
Eihän se esteettisesti kovin nättiä ole, mutta minulle itselleni se haju on pahempi.
Mun isovanhemmat on jo ennen 1950-lukua käyttänyt tätä taktiikkaa. Kompostijätteet vietiin päivän päätteeksi sitten ulos ladon taakse. Hyvä jos alkaisi tämä avoimen astian käyttö uudelleen muillakin kuin meidän suvulla.
Ei ei ja vielä kerran ei! Ei missään tapauksessa avokomposteja. Rotat vain kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Meillä tullaan eteisestä suoraan keittiöön. On ihan luontevaa pestä siinä kädet heti, kun tulee esim kaupasta ja alkaa laittaa ostoksia kaappeihin. En kyllä haluaisi vieraitakaan ruokapöytääni vain vessassa suoritetun käsipesun jälkeen.
-eri
Tämä vasta on outoa. Vieraat pesee kätensä keittiössä. Hyi.
Olen kääntynyt muslimiksi, joten aina ennen ateriaa pesen vieraiden jalat ja intiimialueet. Monille tämä on tullut yllätyksenä, joten ääntä on saanut korottaa ja väkivaltaakin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta sen kummemmin kantaa, missä ja koska käsiä pitää pestä, niin kerron omasta tavastani, jonka keksin ihan ite 🙃, jo vuosia sitten.
Mulla on käsitiskiainepullo tiskipöydällä. LV:tä, koska käteni ei kestä muuta, ja on kuitenkin ihan tehokasta.
Vaihdoin korkin tilalle tyhjästä käsisaippuapullosta sen pumpun ja nyt on helppo tiskata, joko käsiä tai astioita, kun ei tarvitte lähmiä pulloa pesuainetta ottaessaan.
Mulla on ollut tällainen jo vuosia
https://public.keskofiles.com/f/k-ruoka/product/5413149216549
Tennispallo roikkuu narun päässä autotallin katosta. Tennispallon koskettaessa tuulilasia on oikea kohta pysäyttää auto. Autotallin ovi mahtuu kiinni ja auton eteen jää tilaa. Auton parkkeeraaminen on helppoa. Tästä on moni innostunut.
Paras niksi on se että säilyttää tavarat siellä missä niitä tavitaan, ja omassa kodissa vielä se, että joka paikassa missä tarvitaan on sitä mitä tarvitaan, vaikka sitten tarvitsisi hommata vähän enemmän tavaraa.
Kissan vessan viereisessä kaapissa on roskapusseja johon kakat laitetaan. Ei tarvitse hakea toiselta puolelta taloa niitä. Vessassa on vessanpesurätit, ja käsipyyhkeet, niitä ei roudailla siivouskaapista tai liinavatekaapista erikseen vessaan, vaan niitä säilytetään siellä.
Talouspaperia/wc-paperia on paitsi vessassa ja keittiössä, myös kaikissa makuuhuoneissa, ja khh:ssa, sekä eteisessä, olkkarissa jne. Yläkerrassa, vaikka sinne ei tule vettä, on pieni siivouslaatikko jossa on valmis pesuaineliuos ja liinoja/roskapussit ym. Imuriakin on kaksin kappalein, ylä ja alakerrassa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oikein toimi koska usein lusikoiden ja haarukoiden pesät menevät yhteen eivätkä peseydy kunnolla. Kokeiltu on.
Aijaa. Mulla ei ole koskaan mennyt, vaikka tätä taktiikkaa olen käyttänyt siitä lähtien kun hankin astianpesukoneen. Mutta toki tuon voi helposti estää sillä, että laittaa niitä haarukoita ja lusikoita sinne lokeroon eri päin :)
Kuumaa vettä säästyy kun pesee kädet kylmän veden puolelta. Pikkuhiljaa kun laittaa lirumaan, niin vesi ei kerkeä edes kylmäksi käsienpesun aikana. Otan myös hanasta päästettävän veden kulhoon (kun odotellaan kylmää tai kuumaa) tiskipöydälle ja kastelen sillä kukkaset. Ei mene puhdasta vettä juurikaan suoraan hanasta viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Painekattilan käyttö nopeuttaa ruuanvalmistusta ja säästää sähköä. Hillo esim. valmistuu 7 minuutissa.
Pitäisikö sukat ja pitkät kalsarit kääntää nurinpäin pesukoneeseen?
Kannattaa vilkaista niiden sisälle esim. talviaikaan, kun iho karisee..
Minä käännän aina sukat ym. Ostakaa pakkausteippirulla. Käärikää rullasta teippiä käden ympärille pikkutuppo. Taputelkaa kädellä ympäri käännettyjä sukkia, etenkin talvisaikaan. Ihmetelkää valoa vasten, mitä kaikkea teippiin jäi kiinni. Tämän jälkeen imuroitte tai taputtelette kaikki sukkahousut, sukat ja muut ennen pesua. Niin ellottava näky se teippiin jäänyt hilse ja nöyhtämäärä on.
Tässä tosinuukailijan vinkki: käännä sukista aina varren kantapään alle. Näin ei kulu kantapäihin se ärsyttävä reikä, jonka takia sukat joutuu heittämään ennen aikojaan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Minulla on seinäkello kylppärissä. Se on aina n. 5 minuuttia edellä oikeaa aikaa.
Minullakin ollut jo tosi pitkään seinäkello kylppärissä, ja pidän noin viisi minuuttia edellä. Saitkohan idean minulta vai toisinpäin?
Näin kaverin kietovan täysin varrettomat avokassukat kesäkenkien pohjallisien päälle ja pohjallinen takaisin kenkään niin että se sukan reikäosa jää sisäpohjaan päin. Hiki, lika, hajut kertyy sukkaan eikä kenkiin. Sukat edullisempia pestä ja vaihtaa kuin pohjallisia ja uusia kenkiä. Jäi omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.
Ei kestä 3 minuttia. Vähintään 5, mutta astioista riippuen joku 10-15 ei ole mitenkään poissuljettu. Meillä ainakin on myös paljon asioita, joita pitää kurotella jonnekin keittiön yläkaappeihin, johon tarvitsee tuolin, aterimet pitää lajitella oikeisiin paikkoihin jne.
Meillä lajitellaan aterimet kun ne laitetaan koneeseen. On samanlaiset lähekkäin eikä tarvi kun kouraista ne ja laittaa paikalleen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin nyppiä niitä sieltä korista yksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneväthän ne silloin yhteen, jos lokerot on tungettu liian täyteen. Normaalisatsi eli joku 6 kpl kutakin aterinta menee lokeroihin hyvin ja niitä voi laittaa silloin väljästi. Meillä on kahdeksanlokeroinen aterinteline, eli voisin hyvinkin pestä koneellisessa tusinan kutakin aterinta ilman pesuongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Näin kaverin kietovan täysin varrettomat avokassukat kesäkenkien pohjallisien päälle ja pohjallinen takaisin kenkään niin että se sukan reikäosa jää sisäpohjaan päin. Hiki, lika, hajut kertyy sukkaan eikä kenkiin. Sukat edullisempia pestä ja vaihtaa kuin pohjallisia ja uusia kenkiä. Jäi omaan käyttöön.
Muuten kai ok, muttei mun kesäkenkiin mitään pohjallisia sovi, kumisaappaisiin ehkä.
Kävisköhän kuluneisiin tennareihin, pohjat melkein puhki. Pienetkin kivet tuntuu... on niin kivat eikä mistään saa samanlaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan survo noita aterimia kuuppa alaspäin lokeroihin? Ylöspäinhän ne pitää olla, jos haluaa niiden peseytyvän hyvin.
Mutta pannaanko ne sitten käytön jäljeen tiskialtaaseen rumasti, kun kone on täynnä puhtaita?