Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
461/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan aina kylppärin seinälle merkinnät, milloin kph on pesty perusteellisesti, milloin viemärit ja poistoputket puhdistettu ja milloin koko pesu on tehty. Nämä opin yleisistä vessoista.

En jaksa muistaa, milloin viemärit on puhdistettu edes kuukauden tarkkuudella. Katse vaan seinälle ja hommiin.

Mulla sama, sen lisäksi kylppärin kaapin sisällä on lappu, missä lukee milloin hammasharja ja ripsiväri on vaihdettu. :)

Vierailija
462/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai minulta esimerkin säilyttää joka päivä käytettäviä kuivaelintarvikkeita keittiön tasolla Ikean euronhintaisissa lasikarahveissa. Siemenet, mantelit, pähkinät, riisit, hiutaleet. Kivan näköistä, käytännöllistä, ja säästää tilaa kuivaruokakaapista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tiskirätille kakkosaltaan reunaan magneetilla kiinnitetty keittiöliinateline, ihan huippu!: 

https://www.netrauta.fi/keittioliinateline-magisso-muovi-musta

Ja mulla on sellainen lyhyt koukku, mikä on ilmeisesti tarkoitettu amppelille tai lyhdyille, puutarhamyymälästä ostettu, roikkumassa kuivauskaapin ritilästä. Käytän sellaisia tiskirättejä, joissa on kulmassa ripustuslenkki. Kätevä juttu.

Kokeilin sitä altaaseen kiinnitettävää magneettikoukkuakin, mutta en tykännyt.

Vierailija
464/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Tämä!

Kädet kuuluu pestä vessassa.

Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.

Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.

Onkohan nämä tiskiallashullut niitä samoja jotka kauhisteli kun sanoin toisessa ketjussa kylvettäväni vauvaa tiskialtaassa😆 Luulivat että vauva laitetaan kylpyyn ihan kakkaisena - no ei tietenkää n hassut, kylppärissä tietenkin hanan alla pestään kakkapeppu! Huomio hygieniahullut! Se keittiön allas on terästä, sen voi pestä kuumalla vedellä ja Fairylla. Eikä sinne ole tarkoitus laittaa mitään ruokaa, kaikki nää salaatin huuhtelijat ei ole vissiin kuulleet kulhoista/läviköistä?

Aivan. Minä ainakin pesaisin jokaisen lapsenlapseni pyllyn keittiön tiskialtaan päällä, koska se oli kätevämpi ja isompi kuin vessan allas. Hanakin puolsi tätä asiaa, kun se on sellainen korkeakaarinen ja vesi tulee siis ylempää. Vessan hana on matalalla altaassa. Se käy vain lähinnä käsien pesuun.

Normaalia hygieniaahan me yleensä kaikki noudatamme, Ei me kukaan tiskialtaitamme nuolla ja kädet pesemme puhtaiksi ja pesemme ne altaatkin yleensä aina käytön jälkeen puhtaiksi. Pahimmat bakteerit lähtee kyllä ihan vedellä ja pesuaineella.

uskomatonta, ei hyvää päivää

Niin ajatteles! Eikä kukaan ole kuollut eikä sairastunut!

Lapsenlapsetkin on terveitä aikuisia ja niin on me kaikki muutkin.

Sinä tietysti olisit jo kuollut johonkin kauheaan tautiin jos olisit meillä käynyt.

No nää hygieniahullut täällä antaa ilomielin miehilleen suuseksiä...

Se vekotin ei ole koskaan täysin hygieeninen, mutta suuhun vaan!

Ja muistakaa, että vaikka kuinka määräisitte sen äijän jynssäämään kikkelinsä puhtaaksi, niin se loppulasti tulee suuhunne siitä samasta lävestä, mistä kusi.

Vierailija
465/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mikään niksi mutta tytär tuntuu ehtivän paremmin töihin kun lataa kahvipannun illalla valmiiksi. Ja sai termospullot puhtaiksi kun laittoi yöksi vettä ja konetiskitabletin palasen. Pestyt vaatteet viikkaa märkinä pyykkikoriin ja ripustaa parin tunnin päästä niin ovat aika sileitä kun kuivuvat.

Termospullot saa puhtaaksi noin 1-2 minuutissa. Laita termariin soodaa 1-2 teelusikallista, laske päälle lämmintä/kuumaa vettä. Sulje korkki. Ravistele vähän, jos ehdit. Kaada vesi pois, huuhtele. Termarin sisus on niin kirkas, että jos pääsisi itse sinne sisälle, voisi peilailla sen kyljistä. 

Ennen latasin itsekin illalla kahvinkeittimen valmiiksi. Luovuin siitä, koska huomasin, että keittimen sisälle oli muodostunut limaa seisoneesta vedestä. Ällötti. Pesin keittimen, enkä enää lataile valmiiksi. 

Sitä paitsi seisoneeseen veteen keitetty kahvi on pahaa. Se pitää keittää aina juuri otettuun veteen, kantovesitalouksissakin kahvivesi haetaan juuri ennen kahvinkeittoa, sitä vettä ei oteta tunteja seisseestä ämpäristä.

Aatteles, siellä se kaivossakin vesi seisoo. Kahvin voi myös hyvin keittää pulloveteen. Mistä mielestäsi vesi "juuri otetaan", kun se on kierätnyt pallolla jo aika kauan se sama vesi ;)

Vierailija
466/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin pehmeää leipää, ei rapeaa, voi olla helpompi leikata saksin.

Vierailija
467/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tiskirätille kakkosaltaan reunaan magneetilla kiinnitetty keittiöliinateline, ihan huippu!: 

Ei toimisi meillä. Olisi koko ajan märkänä.

Vierailija
468/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla on sellainen lyhyt koukku, mikä on ilmeisesti tarkoitettu amppelille tai lyhdyille, puutarhamyymälästä ostettu, roikkumassa kuivauskaapin ritilästä. Käytän sellaisia tiskirättejä, joissa on kulmassa ripustuslenkki. Kätevä juttu.

Kokeilin sitä altaaseen kiinnitettävää magneettikoukkuakin, mutta en tykännyt.

Mulla on tällainen :

https://api.allabeslag.se/img/1000/580/resize///0/1/0143-black-cc128mm…

Noihin asennusreikiin pyöritin koukut :

https://www.puuilo.fi/media/catalog/product/1/0/100741074ea44ea4c432592…

Ja sitten nostin koukuista tiskikaapin riteliköstä roikkumaan.Ei näy, ja on helppo käyttää. Luutu kuivuu nopeaan kun ei ole mytyssä roikkumassa, eikä tarvitse nipistellä nipsuja irti luutusta eikä reijitellä luutua.

Vierailija
469/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskatessa pienen määrän tiskejä, tiskirätti pestään nopeasti astioiden jälkeen pesuainevedessä. Ei haise.

Tiskiharja laitetaan sillointällöin astianpesukoneeseen peseytymään. Lähtee liat ja värjäytymät.

Vierailija
470/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ! Tympeä käytös vieraita kohtaan vähentää vierailijoiden määrää. Toimii hyvin !

Vierailija
471/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.

Helppoa, mutta ei esteettistä.

Minulla on iso tarjotin kuppien alla, se on helppo pestä karhunkielellä.

Mulla on sellainen iso harmaa kenkäkaukalo kissan ruoka-alustana. Helppo pestä ihan vaan tiskiharjalla ja tiskiaineella kerran viikossa. Toisinaan pyyhkäisen sitä pesujen välillä kertakäyttöisellä puhdistusliinalla. Ja hyvin mahtuu kissa syödessään sotkemaan, eikä haittaa vaikka vettäkin vähän läiskyttelisi. 😁

https://www.ikea.com/fi/fi/p/baggmuck-kenkaematto-sisae-ulkokaeyttoeoen…

Mulla on teflonpelti. Niitä on 2kpl, jotne kun toinen on tiskikoneessa, on toinen käytössä. Lähtee myös puhtaaksi pintansa vuoksi ihan pyyhkimällä kevyesti. Parhaat alustat ikinä, helppohoitoiset.

Mulla on iso muovinen tarjotin kissojen kuppien alla. Pitäisi ostaa toinen, niin toisen saisi aina tiskikoneeseen.

Vierailija
472/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä ihan niksi niksi, mutta jos etsii jotain tavaraa, niin se kannattaa säilyttää siellä, mistä katsoi ensin.

Eli jos on vaikka jos tavarat on hukassa, niin ne kannattaa (sitte ku löytää ne joskus) laittaa sinne, mistä alunperin katsoi ensimmäisenä.

Varmaan päivänselvää, mutta ei ollut koskaan känyt omassa pienessä mielessäkään.

Vierailija
473/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmeän /sänpylän/leivän /pullan voi saada leikattua /halaistua tukevin saksin.

Vierailija
474/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.

alkoi naurattaa

nii, voihan sitä myös varautua nukahtamiseen pöntölle ja laittaa herätyksen varuiksi.

näinä kalliina aikoina olen myös kuullut tiimalaseista kylpyhuoneessa, jotka mittaa sopivan suihkuajan. näitä on jopa jossain tiedostavissa hotelleissa.

Vierailija
475/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivulla 7 ja vastaan tullut vain yksinkertaisuuksia ja jankkausta käsienpesusta.. 

Vierailija
476/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistan pannulla käyttäen kahta kauhaa tai lastaa. On se helppoa, kun nakinpalat ei mene pitkin hellaa ja lattioita. Jauheliha sekoittuu hyvin.

nyt en ymmärrä, kyllä mulle yksi puukäännin riittää

Otetaan laatikosta kauha oikeaan käteen ja sitten otetaan laatikosta toinen kauha vasenpaan käteen. Sitten aletaan paistamaan kahdella kädellä, mikäli sinulla on kaksi kättä. Understandia. 

Vierailija
477/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Tämä!

Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.

Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.

Onkohan nämä tiskiallashullut niitä samoja jotka kauhisteli kun sanoin toisessa ketjussa kylvettäväni vauvaa tiskialtaassa😆 Luulivat että vauva laitetaan kylpyyn ihan kakkaisena - no ei tietenkää n hassut, kylppärissä tietenkin hanan alla pestään kakkapeppu! Huomio hygieniahullut! Se keittiön allas on terästä, sen voi pestä kuumalla vedellä ja Fairylla. Eikä sinne ole tarkoitus laittaa mitään ruokaa, kaikki nää salaatin huuhtelijat ei ole vissiin kuulleet kulhoista/läviköistä?

Aivan. Minä ainakin pesaisin jokaisen lapsenlapseni pyllyn keittiön tiskialtaan päällä, koska se oli kätevämpi ja isompi kuin vessan allas. Hanakin puolsi tätä asiaa, kun se on sellainen korkeakaarinen ja vesi tulee siis ylempää. Vessan hana on matalalla altaassa. Se käy vain lähinnä käsien pesuun.

Normaalia hygieniaahan me yleensä kaikki noudatamme, Ei me kukaan tiskialtaitamme nuolla ja kädet pesemme puhtaiksi ja pesemme ne altaatkin yleensä aina käytön jälkeen puhtaiksi. Pahimmat bakteerit lähtee kyllä ihan vedellä ja pesuaineella.

uskomatonta, ei hyvää päivää

Niin ajatteles! Eikä kukaan ole kuollut eikä sairastunut!

Lapsenlapsetkin on terveitä aikuisia ja niin on me kaikki muutkin.

Sinä tietysti olisit jo kuollut johonkin kauheaan tautiin jos olisit meillä käynyt.

No nää hygieniahullut täällä antaa ilomielin miehilleen suuseksiä...

Se vekotin ei ole koskaan täysin hygieeninen, mutta suuhun vaan!

Ja muistakaa, että vaikka kuinka määräisitte sen äijän jynssäämään kikkelinsä puhtaaksi, niin se loppulasti tulee suuhunne siitä samasta lävestä, mistä kusi.

Virtsa on steriiliä (ellei ole virtsatulehdusta).

Vierailija
478/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kerran tosi pahan ripulin ja olin fillarilla menossa kotiin kylästä jossa oli vaippaikäinen vauva, ilmeisesti ei vaipanvaihtaja pessyt käsiä, olin fillarilla ja oli valkoiset pitkät housut ja päällä jotkut kai pieruverkkarit, kylmä ilma oli. Mahassa alkoi mongertaa ja ajattelin etten kyllä kotiin ehdi. Mäki ylös ja siinä oli vähän puita tien sivustolla niin osa tuli housuun ja ei muuta kun tyttö suihkuun kun pääsin kotiin. Eli erittäin tärkeää pestä

kädet kun vaipanvaihtaa. Oli kyllä elämäni ripuli .

Mä odotin että tarina olis mennyt niin, että lainasit sieltä vaipan kotimatkalle.

Vierailija
479/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

En ymmärrä miten keittiön lavuaari saastuu siitä että siinä pestään kädet. Ruoanvalmistuksen lomassakin ainakin itse pesen kädet monta kertaa. Jos esim olen käsitellyt lihaa, en lähde likaisin käsin vessaan pesemään käsiäni vaan pesen keittiössä. Samoin keittiöalan ammattilaiset pesevät kätensä keittiössä.

Olen tähän asti pessyt käteni astianpesuaineella, mutta ajattelin että hankin jatkossa keittiöön käsisaippuan koska se on iholle hellävaraisempi.

Minulla on astiankuivatuskaapissa pyyhe jota käytän vain astioiden kuivaamiseen. Tiskipöydän alakaapin ovessa minulla on pyyde johon kuivaan käteni (tämän vaihdan parin päivän välein).

Tuota minäkin mietin, että ravintolassa työskennellessäni mekin kyllä pestään kädet siellä keittiön lavuaarissa silloinkin kun tullaan töihin ja kädet pestään ensimmäistä kertaa. Hullu ajatus, että pitäisi mennä vessaan pesemään ja sitten lähmiä vessan ovenkahvoja ym - kädethän pitäisi tämän jälkeen pestä heti uudestaan.

Ahaa! Onkin ihmisiä kenellä on keittiössä lavuaari. Luulin, että puhutaan tiskialtaasta. Anteeksi sekaannus. Mulla on niin pieni keittiö, ettei mahdu erillistä lavuaaria eikä ole edes kaatoallasta. Vain tiskiallas. Asunto muutenkin niin pieni, ettei vessaankaan ole pitkä matka. Jotenkin tykkään viedä mahdolliset käsipöpöt sinne ja pitää keittiön niin puhtaana kuin voin. Sorry. Mutta JOS olisi erillinen lavuaari käsien pesua varten keittiössä, niin tietenkin pesisin kädet ruokaa tehdessä siinä. Käyn siis vessassa pesemässä, jos olen käsitellyt vaikka lihaa tms mutta jos vain multaiset sormet tai vaikka appelsiinimehussa tai öljyssä, niin pesen kyllä silloin kädet siinä ruuanlaiton keskellä siinä keittiössä. Ja aloittaessa kun käsissä on likaa muualta, pesen kädet ensin siellä vessassa.

Jos Remppa vai muutto Suomen Marko olis rempannut sun keittiön niin sulla olis 4 hanaa ja allasta.

Vierailija
480/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mikään niksi mutta tytär tuntuu ehtivän paremmin töihin kun lataa kahvipannun illalla valmiiksi. Ja sai termospullot puhtaiksi kun laittoi yöksi vettä ja konetiskitabletin palasen. Pestyt vaatteet viikkaa märkinä pyykkikoriin ja ripustaa parin tunnin päästä niin ovat aika sileitä kun kuivuvat.

Termospullot saa puhtaaksi noin 1-2 minuutissa. Laita termariin soodaa 1-2 teelusikallista, laske päälle lämmintä/kuumaa vettä. Sulje korkki. Ravistele vähän, jos ehdit. Kaada vesi pois, huuhtele. Termarin sisus on niin kirkas, että jos pääsisi itse sinne sisälle, voisi peilailla sen kyljistä. 

Ennen latasin itsekin illalla kahvinkeittimen valmiiksi. Luovuin siitä, koska huomasin, että keittimen sisälle oli muodostunut limaa seisoneesta vedestä. Ällötti. Pesin keittimen, enkä enää lataile valmiiksi. 

Kahvinkeittimen sisään jää aina vettä putkiin, niissä ei ole mitään pumppua mikä pumppaisi kaiken ulos. Kun keitin on kahvisatsin lorottanut, putkiin jää keittimestä riippuen enemmän tai vähemmän vettä. Käännäpä keittimesi ylösalaisin (tiskialtaan päällä) niin huomaat. Omastani (Moccamaster) tulee varmaan 1-2 desiä. Jos keitin on pidempään käyttämättä, tyhjennän sen aina näin. ennen kaffenkeittioa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme