Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Margariinipaketin kanteen leikkaan kaksi lähekkäin olevaa uraa niin, että puisen voiveitsen kahvalle muodostuu aukko kanteen. Näin voiveitsen voi jättää margariinipaketin sisään. Opin tutulta.
Tästä ohjeesta en kyllä saa nyt kiinni. Voiveitsi sinne rasian sisälle?
Kaksi viiltoa, vierekkäin olevat kaksi viiltoa siis? Miten niistä tulee aukko kanteen, eikös kahdesta viillosta tule vain kaksi viiltoa?
Vai leikataanko ne ristiin vai niin, että niistä muodostuu kuin kolmion muotoinen läppä?
Ja sitten voiveitsi sisälle rasiaan siitä aukosta, niin että se jää tököttämään pystyyn vai? Eikö siitä jää sitä levitettä siihen veitseen inhottavasti pursuamaan.
Puinen voiveitsi kerää sitä rasvaa sisäänsä muuten ihan valtavasti ja rasva härskiintyy ajan myötä. Metallinen on parempi, sen voi pestä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Mä muuten olen ihan tosissani etsinyt tavalliselle kahden kilon jauhopussille muovilaatikkoa. Tää on niin outoa, ettei kukaan valmistaja, mitä näitä nyt on: orthex, coline, smart store ja muut ole sellaista kokoa keksineet valmistaa. Jokainenhan tietää minkä kokoinen jauhopussi on. Ei vaan löydy.
En halua pöllyttää mitään kuiva-aineita, etenkään jauhoja säilytysrasioihin just sen pölyämisen vuoksi ja siksi, että sinne pohjalle sitten jää ne vanhat kun uutta tarvitsee lisätä.
Siis säilytysastioiden pitää olla sellaisia, että koko kaupan paketti sujahtaa sinne sellaisenaan.
Ei ole markkinoilla, ei. Ei edes sokeripussille.
Ainakin Prismasta löysin sellaisen johon sopisi kahden kilon jauhopussi. Laitan aina avatun muropaketin siihen. Ehkä ei ollut elintarvikemuovia, mutta pakkauksessa laitan. Askarteluboxi? Siinä on kaatoaukko.
Kiitos, tarttee selailla Prisman tarjontaa. Vielä kun löytyis ruisjauholle, sokerille, yms. hihkuisin riemusta.
Tää olisi tärkeää siksikin, että omissa paketissaan niistä on helposti katsottavissa päivämäärät.
Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä.
Ja mulla menis takuulla sekaisin hienot ja puolikarkeat vehnäjauhot. Ja tosiaan vielä loppuvaiheessa uusien lisääminen vanhojen sekaan. Ääääh
Meillä käyttöä on ruokatarvikkeilla niin, että ne eivät mene vanhaksi vaikka päivämääriä ei olekaan purnukassa. Harva kuivatarvike myöskään on sekunti parstaennenin jälkeen pilalla.
Jotkut ovat poikkeuksia, kuten puuroriisi, ja näissä on maalarinteippi takana johon kirjoitetaan parasta ennen.
Mulla on näitä
https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/100178943817.jpg?rule=b…
ja näitä
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDx910p0a4zj3lKcV…
Vehnäjauhot mulla on omassa pussissaan kaapissa kuitenkin, ja sieltä kaadan astiaan jossa on sivulle siirrettävä korkki, ja sieltä on helppo heilutella jauhoa ulos.
Just tällaisia purnukoita en tarkoittanut. Ja tota korkillista vehnäjauhoastiaa en tajunnut.
Idea on homman siisteydessä ja helppoudessa. Kaupan paketti vaan jetsulleen sopivaan purnukkaan ja se on siinä.
En tiedä sitten olenko patalaiska mutta en halua kuiva-aineita kaadella minnekään, etenkään jauhoja. Ja jauhojen pitäisi olla otettavissa purkista desin mitalla.
Taidanpa ottaa asiakseni etsiä suomalaisfirman ja tehdä heille tuotekehitysehdotuksen.
Oletko siis tuo lainaamani kirjoittaja joka kysyi että jaksaako joku täytellä purnukoita? Jos et, niin miksi lainasit viestiäni, ja itket ettet tarkoittanut tuollaisia purkkeja kun en minä sinulle vastannut ja purkkeja ehdotellut, vaan toiselle tyypille...
Kyllä olen, näin kirjoitin "Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä".
Siis yhä haussa pakkauksiin sopivat purkit.
Niin just, eli vastasin että kyllä jaksaa, minä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mikään niksi mutta tytär tuntuu ehtivän paremmin töihin kun lataa kahvipannun illalla valmiiksi. Ja sai termospullot puhtaiksi kun laittoi yöksi vettä ja konetiskitabletin palasen. Pestyt vaatteet viikkaa märkinä pyykkikoriin ja ripustaa parin tunnin päästä niin ovat aika sileitä kun kuivuvat.
Termospullot saa puhtaaksi noin 1-2 minuutissa. Laita termariin soodaa 1-2 teelusikallista, laske päälle lämmintä/kuumaa vettä. Sulje korkki. Ravistele vähän, jos ehdit. Kaada vesi pois, huuhtele. Termarin sisus on niin kirkas, että jos pääsisi itse sinne sisälle, voisi peilailla sen kyljistä.
Ennen latasin itsekin illalla kahvinkeittimen valmiiksi. Luovuin siitä, koska huomasin, että keittimen sisälle oli muodostunut limaa seisoneesta vedestä. Ällötti. Pesin keittimen, enkä enää lataile valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Tämä!
Kädet kuuluu pestä vessassa.
Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.
Onkohan nämä tiskiallashullut niitä samoja jotka kauhisteli kun sanoin toisessa ketjussa kylvettäväni vauvaa tiskialtaassa😆 Luulivat että vauva laitetaan kylpyyn ihan kakkaisena - no ei tietenkää n hassut, kylppärissä tietenkin hanan alla pestään kakkapeppu! Huomio hygieniahullut! Se keittiön allas on terästä, sen voi pestä kuumalla vedellä ja Fairylla. Eikä sinne ole tarkoitus laittaa mitään ruokaa, kaikki nää salaatin huuhtelijat ei ole vissiin kuulleet kulhoista/läviköistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aina ollut itsestäänselvyys, että eteisessä on koko lattian peittävä ohut ja karkea kuramatto johon tarttuu hiekka ja roskat ja se on superhelppo puhdistaa imuroimalla. Metritavaraa marketeissa, Puuilossa, rautakaupassa, jne.
Monilla ei ole eteisessä mattoa ollenkaan, tai sitten on vain joku pikkupala, ja hirveä valitus kun koko asunto/talo on aina ihan hiekassa ja moskassa.
Moni on kopioinut minulta tuon, että laittaa eteiseen kunnollisen kokoisen, ohuen karkean kuramaton ja talo pysyy sillä huomattavasti siistimpänä.
Siivoan vähän ja usein, kaikelle on oma paikka ja tavarat löytyvät helposti. Kun siivoilee vähän joka päivä, ei koti koskaan ole hirveä läävä, jonka siivoamiseen menee viikko.
Moni on kopioinut tämänkin tavan minulta, että kerran viikossa suursiivouksen sijaan siivoilee joka päivä joka huonetta vähän ja imuroi enimmät moskat muutaman kerran viikossa.
Kyllä huvitti. :D
Ai oikein kopioinut tavan SINULTA!
Meillä on mökilläkin ollut iso ja kunnollinen kuramatto vuosikymmeniä, välillä vaihdettu väriä vaan. Tuskinpa on sinulta kopioitu.
Ja sinä olet ollut mallikappale tälle usein siivoamisellekin. Oho, en tiennytkään. Olen itse tehnyt aina niin ja tiedän monen muunkin tekevän, mutta tokkopa olen sitä sinulta ollut kopioimassa teini-iässä, jolloin totesin asian hyväksi.
N63 vuotta
No hän tarkoittaa niitä yhtä tai kahta ihmistä, joiden kotona hän on nähnyt samanlaisen kuramaton.
Ja tuollaisia "kaiken aikaa vähän" siivoavia ihmisiä on ollut aikojen alusta asti, ei siinä ketään kopioida tarvitse kun tajuaa jokainen itsekin vähitellen, että niin kantsii tehdä.
Meillä on eteisessä ns. kurasyöppö koirien takia, mutta on se kätevä ihan ilman niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Ei niitä pidetäkään! Lapun pointti on et kun kone laitetaan päälle, siihen käännetään "puhtaita" ja sit myöhemmin kaikki tietää et ne on pesty ja menossa kaappiin, ei tartte kurkkia ja ihmetellä et onko nää puhtaita vai likaisia. Sit kun kone tyhjennetty, lappu käännetään et "likaisia" ja sitten sitä täytetään kunnes laitetaan päälle & lappu taas kääntyy.
No eikös sen tiedä juurikin siitä, että se pesukone on päällä. Kun pesuohjelma on loppunut, niin luukku avataan ja astiat laitetaan kaappiin. Missä välissä on tarve ilmoittaa kenellrkkään että nämä ovat puhtaita?
Siinä kohtaa kun se ohjelma on loppunut ja pesukone avattu eikä kukaan ole vielä laittanut niitä kaappiin.
Näiden täytyy olla jotenkin kehvoja
Tämäkin keskustelu äityi nopeasti yhdestä aiheesta kinaamiseen, eli missä pestä käsiä vaikka alkuperäinen idea oli kertoa vinkkejä mitä on oppinut. Ensinnäkin Suomalaiset ovat ihan helvetin bakteerikammoista porukkaa. Kaikki sairastelevat koko ajan, koska elävät aivan liian hygieenisesti. Muualla maailmassa, Euroopassakaan ei näin ole. Toisekseen on kyllä todella raskas tämä keskustelukulttuuri missä vain haukutaan toisten tekemistä eikä nähdä omassa tekemisessä mitään vikaa. Sehän tästäkin nimenomaisesta ketjusta tekee juuri todella ironisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Minulla on seinäkello kylppärissä. Se on aina n. 5 minuuttia edellä oikeaa aikaa.
Eikö ne paristot ruostu siellä kosteassa?
En itse pitäisi juuri tuosta syystä.
Kello ollut 15 vuotta paikallaan. Paristoa toki vaihdettu tarvittaessa. Kertaakaan en ole ruostetta huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Tämä!
Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.
Onkohan nämä tiskiallashullut niitä samoja jotka kauhisteli kun sanoin toisessa ketjussa kylvettäväni vauvaa tiskialtaassa😆 Luulivat että vauva laitetaan kylpyyn ihan kakkaisena - no ei tietenkää n hassut, kylppärissä tietenkin hanan alla pestään kakkapeppu! Huomio hygieniahullut! Se keittiön allas on terästä, sen voi pestä kuumalla vedellä ja Fairylla. Eikä sinne ole tarkoitus laittaa mitään ruokaa, kaikki nää salaatin huuhtelijat ei ole vissiin kuulleet kulhoista/läviköistä?
Aivan. Minä ainakin pesaisin jokaisen lapsenlapseni pyllyn keittiön tiskialtaan päällä, koska se oli kätevämpi ja isompi kuin vessan allas. Hanakin puolsi tätä asiaa, kun se on sellainen korkeakaarinen ja vesi tulee siis ylempää. Vessan hana on matalalla altaassa. Se käy vain lähinnä käsien pesuun.
Normaalia hygieniaahan me yleensä kaikki noudatamme, Ei me kukaan tiskialtaitamme nuolla ja kädet pesemme puhtaiksi ja pesemme ne altaatkin yleensä aina käytön jälkeen puhtaiksi. Pahimmat bakteerit lähtee kyllä ihan vedellä ja pesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mikään niksi mutta tytär tuntuu ehtivän paremmin töihin kun lataa kahvipannun illalla valmiiksi. Ja sai termospullot puhtaiksi kun laittoi yöksi vettä ja konetiskitabletin palasen. Pestyt vaatteet viikkaa märkinä pyykkikoriin ja ripustaa parin tunnin päästä niin ovat aika sileitä kun kuivuvat.
Termospullot saa puhtaaksi noin 1-2 minuutissa. Laita termariin soodaa 1-2 teelusikallista, laske päälle lämmintä/kuumaa vettä. Sulje korkki. Ravistele vähän, jos ehdit. Kaada vesi pois, huuhtele. Termarin sisus on niin kirkas, että jos pääsisi itse sinne sisälle, voisi peilailla sen kyljistä.
Ennen latasin itsekin illalla kahvinkeittimen valmiiksi. Luovuin siitä, koska huomasin, että keittimen sisälle oli muodostunut limaa seisoneesta vedestä. Ällötti. Pesin keittimen, enkä enää lataile valmiiksi.
Sitä paitsi seisoneeseen veteen keitetty kahvi on pahaa. Se pitää keittää aina juuri otettuun veteen, kantovesitalouksissakin kahvivesi haetaan juuri ennen kahvinkeittoa, sitä vettä ei oteta tunteja seisseestä ämpäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Aivan. Minä ainakin pesaisin jokaisen lapsenlapseni pyllyn keittiön tiskialtaan päällä, koska se oli kätevämpi ja isompi kuin vessan allas. Hanakin puolsi tätä asiaa, kun se on sellainen korkeakaarinen ja vesi tulee siis ylempää. Vessan hana on matalalla altaassa. Se käy vain lähinnä käsien pesuun.
Normaalia hygieniaahan me yleensä kaikki noudatamme, Ei me kukaan tiskialtaitamme nuolla ja kädet pesemme puhtaiksi ja pesemme ne altaatkin yleensä aina käytön jälkeen puhtaiksi. Pahimmat bakteerit lähtee kyllä ihan vedellä ja pesuaineella.
uskomatonta, ei hyvää päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aina ollut itsestäänselvyys, että eteisessä on koko lattian peittävä ohut ja karkea kuramatto johon tarttuu hiekka ja roskat ja se on superhelppo puhdistaa imuroimalla. Metritavaraa marketeissa, Puuilossa, rautakaupassa, jne.
Monilla ei ole eteisessä mattoa ollenkaan, tai sitten on vain joku pikkupala, ja hirveä valitus kun koko asunto/talo on aina ihan hiekassa ja moskassa.
Moni on kopioinut minulta tuon, että laittaa eteiseen kunnollisen kokoisen, ohuen karkean kuramaton ja talo pysyy sillä huomattavasti siistimpänä.
Siivoan vähän ja usein, kaikelle on oma paikka ja tavarat löytyvät helposti. Kun siivoilee vähän joka päivä, ei koti koskaan ole hirveä läävä, jonka siivoamiseen menee viikko.
Moni on kopioinut tämänkin tavan minulta, että kerran viikossa suursiivouksen sijaan siivoilee joka päivä joka huonetta vähän ja imuroi enimmät moskat muutaman kerran viikossa.
Kyllä huvitti. :D
Ai oikein kopioinut tavan SINULTA!
Meillä on mökilläkin ollut iso ja kunnollinen kuramatto vuosikymmeniä, välillä vaihdettu väriä vaan. Tuskinpa on sinulta kopioitu.
Ja sinä olet ollut mallikappale tälle usein siivoamisellekin. Oho, en tiennytkään. Olen itse tehnyt aina niin ja tiedän monen muunkin tekevän, mutta tokkopa olen sitä sinulta ollut kopioimassa teini-iässä, jolloin totesin asian hyväksi.
N63 vuotta
No hän tarkoittaa niitä yhtä tai kahta ihmistä, joiden kotona hän on nähnyt samanlaisen kuramaton.
Ja tuollaisia "kaiken aikaa vähän" siivoavia ihmisiä on ollut aikojen alusta asti, ei siinä ketään kopioida tarvitse kun tajuaa jokainen itsekin vähitellen, että niin kantsii tehdä.
Meillä on eteisessä ns. kurasyöppö koirien takia, mutta on se kätevä ihan ilman niitäkin.
Ja meillä riisutaan kengät jalasta kun tullaan sisälle. Mistä sitä hiekkaa ja moskaa sinne huoneisiin pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöalan ihmisenä samaa mieltä!
Vessaan jää pöpöt ja vessa pestään järeämmillä puhdistusaineilla, kuin keitiö.
Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!
Keittiöalan ihmisenä et sitten pese käsiäsi ruoanlaiton lomassa? Vai oletko niin pro, että käytät kertakäyttöhanskoja ja viskaat roskiin kun olet koskenut broileriin ja pitääkin siinä välissä säätää uunin nuppia tai ottaa kastikekattila liedeltä yms.
Tässä kommentissa nyt haluttiin ihan tahallaan ymmärtää edellinen kommentoija väärin tai sitten ei vaan ole lukutaito hallussa.
Hän kuitenkin tarkensi mielipidettään viimeisessä lauseessa: "Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!"Kun tullaan ulkoa, pesään kädet wc/kylpyhuoneessa. Eiköhän ole ihan luonnollista käyttää ruokaa valmistaessa sitä keittiön hanaa käsienpesuun jopa ihan näin keittiöalaa vain hieman tuntevana ja taisi sen tietää edellinen kommentoijakin, koska näsäviisaasti painotti kommentoijan alaa.
Tämmöiset kommentit ovat mielestäni nyt täysin ajattelemattomia, joilla on vaan tarve päteä, kun joku on eri mieltä.
Aikuiset ihmiset, kestäkää nyt vähän sitä, että kaikki ei ole kannassa ne samaa mieltä. - eri
Ei siinä ole mitään näsäviisasta että kun itse tulen raskaiden kassien kanssa kaupasta kotiin, niin laitan ensinnäkin ne kaupan kärryissä olleet kassit keittiön tasolle, eli tasolle tulee näitä "ulkomaailman pöpöjä " jo siinä. Olen myös monesti vielä kengät jalassa kun tulen siihen keittiöön, eli kaikenlaisia pöpöjä tulee kengistäni myös sinne keittiöön.
Tässä vaiheessa yleensä pesen käteni siinä keittiössä, ennen kuin alan purkamaan kasseja kaappeihin. En mene eteiseen (ellen sitten käy ottamassa niitä kenkiä ensin pois,) ja sieltä vessaan pesemään käsiäni, vaan pesen ne siinä 15cm päässä. Sen jälkeen puran kassit, ja jokainen sieltä ottamani tuote on "ulkomaailman pöpöissä". Niitä on käsitellyt useat minulle tuntemattomat ihmiset jotka joko ovat pesseet kätensä, tai eivät ole pesseet käsiänsä, vessassa vai keittiössä? Sitä en voi tietää. Kun olen saanut kaikki kamat oikeisiin paikkoihin, niin pesen yleensä vielä kerran kädet. Luultavasti keittiössä kun siinä kerran olen.
Ei tässä ole mitään pätemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Normaalia hygieniaahan me yleensä kaikki noudatamme, Ei me kukaan tiskialtaitamme nuolla ja kädet pesemme puhtaiksi ja pesemme ne altaatkin yleensä aina käytön jälkeen puhtaiksi. Pahimmat bakteerit lähtee kyllä ihan vedellä ja pesuaineella.uskomatonta, ei hyvää päivää
Niin ajatteles! Eikä kukaan ole kuollut eikä sairastunut!
Lapsenlapsetkin on terveitä aikuisia ja niin on me kaikki muutkin.
Sinä tietysti olisit jo kuollut johonkin kauheaan tautiin jos olisit meillä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse erittäin mukavuudenhaluinen ja laiska, joten vuosien varrella on tullut keksittyä seuraavanlaisia niksejä:
-saksilla voi leikata melkeinpä mitä vaan keittiössä: ainakin paprikat, pizzaa, mitä vaan keksii
-kun ostan ruispaloja, irroitan ne puoliskot toisistaan, laitan takaisin pussiin ja pakkaseen (syön niin vähän leipää) sitten voi ottaa vain yhden puoliskon pakkasesta eikä tarvitse sulattaa molempia puoliskoja saadakseen ne irti toisistaan
-kylppärissä pitää olla lattialla pieni jalkojenkuivauspyyhe, jonka päälle menen ensin kun tulen pois suihkusta (vihaan märkää lattiaa)
-oikeaa voita on kätevää höyläillä juustohöylällä
Märästä lattiasta tuli mieleeni oma niksini. Kun lähden jonnekin kylään, niin otan yleensä aina varasukat mukaan. Vihaan myös märkää lattiaa, ja varsinkin sitä että lattia on yllätysmärkä. Kaikista inhottavin oli kerran mennä etkoilla tutun kylppärivessaan, ja lattia oli täysin kuvia. Matto sen sijaan ei ollut, vaan litisevän märkä, joten kastelin molemmat sukkani läpimäriksi. Tämän jälkeen on kulkenut sukkapari aina laukussa mukana.
Meillä wc-kylppäriin mennään eteisestä, ja sanon aina vieraille että siitä voi laittaa crocsit jalkaan että lattia voi olla jostain märkä. Vaikka siis koskaanhan ei ole, sillä kuivaan lattian huolellisestitietenkin, koskoa itse vihaan märkiä lattioita :D
1h+kissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.
Helppoa, mutta ei esteettistä.
Minulla on iso tarjotin kuppien alla, se on helppo pestä karhunkielellä.
Mulla on sellainen iso harmaa kenkäkaukalo kissan ruoka-alustana. Helppo pestä ihan vaan tiskiharjalla ja tiskiaineella kerran viikossa. Toisinaan pyyhkäisen sitä pesujen välillä kertakäyttöisellä puhdistusliinalla. Ja hyvin mahtuu kissa syödessään sotkemaan, eikä haittaa vaikka vettäkin vähän läiskyttelisi. 😁
https://www.ikea.com/fi/fi/p/baggmuck-kenkaematto-sisae-ulkokaeyttoeoen…
Mulla on teflonpelti. Niitä on 2kpl, jotne kun toinen on tiskikoneessa, on toinen käytössä. Lähtee myös puhtaaksi pintansa vuoksi ihan pyyhkimällä kevyesti. Parhaat alustat ikinä, helppohoitoiset.
Mulla on tiskirätille kakkosaltaan reunaan magneetilla kiinnitetty keittiöliinateline, ihan huippu!:
https://www.netrauta.fi/keittioliinateline-magisso-muovi-musta
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyypit ilmoittaa tällä palstalla, missä kätensä pesevät? Hienoa, että käsihygieniasta huolehditaan, mutta miksi siitä pitää täällä ilmoittaa? Kai pyyhkeet sekä vessassa ja keittiössä vaihdetaan niiden likaantuessa eikä samaa pyyhettä käytetä viikko tolkulla? Sitäpaitsi kai sekä keittiö ja vessa/kylppäri siivotaan ja desinfioidaan säännöllisesti viikkosiivouksen yhteydessä (tarpeen vaatiessa useamminkin esim. norovirus), tai ainakin mä teen niin. Ja kyllä, desinfioinnin voi tehdä myös ekologisesti etikan, sitruunan ja ruokasoodan avulla tai vastaavasti kaupan valmistuotteella.
Ja se niksi: yhden hengen taloudessa keräsin tyhjään maitotölkkiin biojätteet. Tölkki kesti hyvin kosteutta eikä valuttanut mahdollisia nesteitä ympäriinsä ja hajuhaitat pysyivät minimissä, kun se tuli suht nopeasti täyteen.
Ja tarkennuksena: samaa tölkkiä en käyttänyt uudestaan. Seuraavan maitotölkin tyhjentyessä se sai kunnian palvella biojäteastiana.
Nimim. nipo jynssääjä
Oman kodin huoneiden desinfiointi ei todellakaan ole tarpeen.
On muuten kumma miten moni ei edes osaa rikkoa isoja pahvilaatikoita vaan yrittää jotenkin hankalasti talloa littaan. Pohja auki vaan niin se menee ihan lättänäksi, ei ole vaikeaa eikä tarvi mitään mattoveistäkään tms, reikä keskelle teippiä vaikka avaimilla tai kuulakärkikynällä niin melkein kaikki laatikot saa siitä vedettyä auki.