Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia sosiaalisia taitoja? Spesifejä esimerkkejä?

Vierailija
29.05.2023 |

Mistä voisi oppia oikein yksityiskohtaisesti sosiaalisia taitoja, kun on kasvanut alkoholistiperheessä ja sosiaaliset taidot on luokkaa "öröröö, haista paska Make!"? Neuvot netissä on luokkaa "käyttäydy kohteliaasti toisia kohtaan ja katso silmiin". Ongelma on siinä, etten tajua nuita kohteliaan käytöksen juttuja, eikä niitä tietenkään ole selitetty missään, vaan ne pitäisi vaan oppia. Onko näihin jotain tosi yksityiskohtaista kirjaa, nettisivua, YouTube videoita tms?

Esimerkkejä.
En tajunnut aiemmin ettei ole kohteliasta kommentoida toisen ruokaa. Saatoin sanoa "Hyi yäk, en kyllä tykkää munakoisosta! Yäk, miten kukaan voi syödä sitä, hyi?" Ja kun kukaan ei (tietenkään) reagoinut tuohon kommenttiini, toistin sen koska kuvittelin että minua ei kuultu. Ei, vaan muut olivat kohteliaita ja ignoorasivat minun epäkohteliautta.
Saatoin heittää kommenttia, jonka tarkoitus oli dissata itseäni, mutta päädyinkin dissaamaan toista. Esim. kaveri sanoo että hänellä on paksut nilkat. Minä sanon että minulla on myös, mutta ne on enimmäkseen luuta, että en saa sitä koskaan laihduttamalla edes pois. Eli sama kuin olisin sanonut toiselle tylysti: "oot vaan läski, laihduta", vaikka tarkoitukseni oli dissata itseäni.
Käyttäytymismalleihin löytyy enemmän esimerkkejä netistä, esim. anna aina bensarahaa ja tuo mukanasi tuliaisia tms. asioita joita en myöskään tajunnut. Mutten tajunnut myöskään sitä mitä ei selitetty missään, että kun annat bensarahaa, ja toinen ensin kohteliaasti kieltäytyy, niin sitä pitää vielä hetki tyrkyttää, eikä työntää rahaa takaisin omaan lompakkoon.

Esimerkkejä olisi vaikka miten kun muistaisin, mutta pointti oli että kaipaisin jostain tosi tarkkoja esimerkkejä, eikä laveita ohjeita "käyttäydy kaikkia kohtaan kivasti".

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä keskustelusta

Vierailija
82/90 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut hyvän ystäväni jo 30 vuotta ja hänellä on poikkeuksellisen hyvät sosiaaliset taidot. Se mikä hänen käytöksessä toistuu on se, että hän kaivaa ihmisestä hyvät puolet ja täyttää toisen ajatukset kahdenkeskisessä keskustelussa kehuilla vastapuolesta itsestään. Näin ihmiset aina palaavat hänen luokseen koska se on mukavaa kuulla kehuja.

Ehkä kehumista ratkaisevampaa on taito luoda toiselle tunne että elää ja fiilistelee hänen asioita. Että on miettinyt niitä ja muistaa mitä viimeksi puhuttiin ja toivoo toiselle parannuksia asioihin.

Mutta jottei jää kynnysmatoksi, tulee tuon kehumisen ohella muistaa puhua myös itsestään ja tarjota itsestään jotain. Ja mitä rohkeammin ja mitä enemmän, niin sitä syvempi yhteys vastapuoleen syntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
84/90 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiva päästä jollekin kurssille missä opetellaan käytöstapoja ja sosiaalisiataitoja.  Ja missä on enemmän kuin yksi opettaja.

Vierailija
85/90 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa olisi tilaus tv-ohjelmalle, missä opetettaisiin hyvää käytöstä, ruoka- ja juomatapoja, keskustelutaitoja, kanssakäymistä, muiden huomioimista, pukeutumisetikettiä jne.

Kuka kehittäisi tarpeeksi kiinnostavan formaatin, mistä nuoretkin jaksaisivat kiinnostua. Tarvetta olisi.

Vierailija
86/90 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halua oppia, opettele tietoisesti itse. Keskity tilanteisiin ja ihan mieti miten asioita voisi ilmaista kohteliaammin. Kysy jos et ymmärrä toista ihmistä äläkä jätä toisia epätietoisuuteen itsekään vaan avaa asioita jos sinua ei ymmärrä. Kyllä se siitä.

Vierailija
87/90 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva päästä jollekin kurssille missä opetellaan käytöstapoja ja sosiaalisiataitoja.  Ja missä on enemmän kuin yksi opettaja.

Yksi hyvä opettaja riittää. Ryhmäkoko on tärkeä myöskin.

Vierailija
88/90 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aloitus. Kiitos rehellisyydestäsi. Olet jo pitkällä, kun itse kykenet reflektoimaan toimintaasi ja ymmärtämään niiden seuraukset. Minulle tuli mieleen lähinnä anteeksipyyntö. Aina kun tajuat sanoneesi jotain tyhmästi, niin osoiteä se ja sano, että olet ihan nuija sosiaalisesti, et missään nimessä halunnut loukata. Näin muut oppivat tuntemaan sinut, ja ihmissuhde vapautuu.

Vierailija
89/90 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska aloitus. Kiitos rehellisyydestäsi. Olet jo pitkällä, kun itse kykenet reflektoimaan toimintaasi ja ymmärtämään niiden seuraukset. Minulle tuli mieleen lähinnä anteeksipyyntö. Aina kun tajuat sanoneesi jotain tyhmästi, niin osoiteä se ja sano, että olet ihan nuija sosiaalisesti, et missään nimessä halunnut loukata. Näin muut oppivat tuntemaan sinut, ja ihmissuhde vapautuu.

Jatkan: ihmiset tykkäävat ihmisistä, jotka nauravat itselleen ja omalle typeryydelle, ei toisille.

Vierailija
90/90 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi tilaus tv-ohjelmalle, missä opetettaisiin hyvää käytöstä, ruoka- ja juomatapoja, keskustelutaitoja, kanssakäymistä, muiden huomioimista, pukeutumisetikettiä jne.

Kuka kehittäisi tarpeeksi kiinnostavan formaatin, mistä nuoretkin jaksaisivat kiinnostua. Tarvetta olisi.

Kunhan sen ohjelman tarkoituksena ei olisi saada yläluokkaista puolisoa, kuten noissa vastaavissa britti- ja usa-sarjoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi