Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia sosiaalisia taitoja? Spesifejä esimerkkejä?

Vierailija
29.05.2023 |

Mistä voisi oppia oikein yksityiskohtaisesti sosiaalisia taitoja, kun on kasvanut alkoholistiperheessä ja sosiaaliset taidot on luokkaa "öröröö, haista paska Make!"? Neuvot netissä on luokkaa "käyttäydy kohteliaasti toisia kohtaan ja katso silmiin". Ongelma on siinä, etten tajua nuita kohteliaan käytöksen juttuja, eikä niitä tietenkään ole selitetty missään, vaan ne pitäisi vaan oppia. Onko näihin jotain tosi yksityiskohtaista kirjaa, nettisivua, YouTube videoita tms?

Esimerkkejä.
En tajunnut aiemmin ettei ole kohteliasta kommentoida toisen ruokaa. Saatoin sanoa "Hyi yäk, en kyllä tykkää munakoisosta! Yäk, miten kukaan voi syödä sitä, hyi?" Ja kun kukaan ei (tietenkään) reagoinut tuohon kommenttiini, toistin sen koska kuvittelin että minua ei kuultu. Ei, vaan muut olivat kohteliaita ja ignoorasivat minun epäkohteliautta.
Saatoin heittää kommenttia, jonka tarkoitus oli dissata itseäni, mutta päädyinkin dissaamaan toista. Esim. kaveri sanoo että hänellä on paksut nilkat. Minä sanon että minulla on myös, mutta ne on enimmäkseen luuta, että en saa sitä koskaan laihduttamalla edes pois. Eli sama kuin olisin sanonut toiselle tylysti: "oot vaan läski, laihduta", vaikka tarkoitukseni oli dissata itseäni.
Käyttäytymismalleihin löytyy enemmän esimerkkejä netistä, esim. anna aina bensarahaa ja tuo mukanasi tuliaisia tms. asioita joita en myöskään tajunnut. Mutten tajunnut myöskään sitä mitä ei selitetty missään, että kun annat bensarahaa, ja toinen ensin kohteliaasti kieltäytyy, niin sitä pitää vielä hetki tyrkyttää, eikä työntää rahaa takaisin omaan lompakkoon.

Esimerkkejä olisi vaikka miten kun muistaisin, mutta pointti oli että kaipaisin jostain tosi tarkkoja esimerkkejä, eikä laveita ohjeita "käyttäydy kaikkia kohtaan kivasti".

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso esim jotain vanhan ajan brittiläisiä elokuvia tai sarjoja. Olethan sinä koulut käynyt ja muuta? Eikö sieltä tarttunut mitään oppia? Ensimmäisenä kannattaa lopettaa uhriutuminen. Älä anna alkoholistiperheen määrittää sinua.

Vierailija
2/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kyse on siis nuista että miten keskustella toiselle, kuin eri käytösmalleista. Niitä on paljon selitetty netissä; älä puhu toisen päälle/keskeytä toisen puhetta, anna puheenvuoro myös toisille, älä puhu asioista jotka ei muita kiinnosta, katso silmiin, älä mumise, puhu tarpeeksi selkeästi/hitaasti, älä kiroile jne. Nää selittää itsensä melko hyvin.

Mutta keskustelunkulkuja ei ole selitetty. Esim. valitin normaalipainoisena kaverille, kuinka minulla on tullut muutama kilo lisää ja nyt varmaan lihoan ylipainoiseksi yms. Siis vaikersin oikein asiaa. Tajuamatta kuinka tylyä se on ylipainoista kaveriani kohtaan, joka on vuosia lääkärin patistaessa yrittänyt laihduttaa. Minulta puuttuu sosiaalinen pelisilmä, joka lapsena olisi kehittynyt aikuisen sanoessa näistä jutuista. Nyt kukaan aikuinen ei tietenkään kehtaa sanoa, että tuo oli tylysti sanottu tms. jolloin en myöskään opi, vaan olen muiden silmissä ääliö.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla aspergeri?

Vierailija
4/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kommentoi kenenkään ulkonäköä. Käsityksesi on subjektiivinen.

Älä puhu raha-asioista.

Älä puhu uskonnosta.

Älä puhu politiikasta.

Älä sano negatiivisia mielipiteitäsi ääneen.

Kuuntele muita ja opettele.

Jos arvostat muita ihmisiä ja olet empaattinen, opit nopeasti.

Vierailija
5/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kyse on siis nuista että miten keskustella toiselle, kuin eri käytösmalleista. Niitä on paljon selitetty netissä; älä puhu toisen päälle/keskeytä toisen puhetta, anna puheenvuoro myös toisille, älä puhu asioista jotka ei muita kiinnosta, katso silmiin, älä mumise, puhu tarpeeksi selkeästi/hitaasti, älä kiroile jne. Nää selittää itsensä melko hyvin.

Mutta keskustelunkulkuja ei ole selitetty. Esim. valitin normaalipainoisena kaverille, kuinka minulla on tullut muutama kilo lisää ja nyt varmaan lihoan ylipainoiseksi yms. Siis vaikersin oikein asiaa. Tajuamatta kuinka tylyä se on ylipainoista kaveriani kohtaan, joka on vuosia lääkärin patistaessa yrittänyt laihduttaa. Minulta puuttuu sosiaalinen pelisilmä, joka lapsena olisi kehittynyt aikuisen sanoessa näistä jutuista. Nyt kukaan aikuinen ei tietenkään kehtaa sanoa, että tuo oli tylysti sanottu tms. jolloin en myöskään opi, vaan olen muiden silmissä ääliö.

Ap

No kyllähän sinä jossain vaiheessa tajusit että se oli tylyä. Mieti rauhassa mistä alat puhumaan. Yleensäkin kaikki negatiivisuus ja valittaminen on ihmisten mielestä ärsyttävää. Puhu kavereille ja tutuille neutraaleista tai iloisista asioista. Hyvälle ystävälle uskaltaa avautua muustakin.

Vierailija
6/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät käytöstavat voi oppia vaikka millainen aasi, mutta tunneäly on sisäsyntyistä. 

Kertomasi esimerkit ovat enemmänkin tunneälyn heikkoutta. Uskoisin, että jos tiedostat noinkin selkeästi "mokasi" pystyt ihan itse kehittämään itseäsi niiden pohjalta. 

Vierailija
7/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso esim jotain vanhan ajan brittiläisiä elokuvia tai sarjoja. Olethan sinä koulut käynyt ja muuta? Eikö sieltä tarttunut mitään oppia? Ensimmäisenä kannattaa lopettaa uhriutuminen. Älä anna alkoholistiperheen määrittää sinua.

Tv-sarjat on ihan hyvä vinkki, kiitos! Niistä ei aina vaan harmillisesti siltikään hoksaat, että mikä olisi se "oikea" tapa toimia. Tykkäsin sellaisesta; "älä tee näin, vaan toimi näin" -tyylisestä rautalankamallista.

Koulusta oppi kyllä jonkin verran, ja kavereilta, mutta huomaan silti että minulta puuttuu joitain olennaisia taitoja. Päädyn usein vaivaannuttaviin tilanteisiin, jossa vasta jälkikäteen (ehkä) hoksaan, että mikä ehkä omassa toiminnassa oli väärin. En halua jäädä mihinkään uhrin asemaan, mutta se on fakta että alkoholistiperheestä ei saa paljoa eväitä elämään. Toiset saman kokeneet tietää, varsinkin jos on elänyt melko eristäytyneesti perheen kesken. Mallit "oikeasta elämästä" on jääneet melko vähäisiksi. Ja varsinkin se aitojen sosiaalisten tilanteiden harjoittelu.

Ap

Vierailija
8/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla aspergeri?

Ei tietääkseni. Se melkein lohduttaisi jos olisi, joten ainoan "syyn" sosiaaliselletyhmyydelleni on tuo, ettei lapsena tullut asiaan oppia.

Ap

Vierailija
9/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kommentoi kenenkään ulkonäköä. Käsityksesi on subjektiivinen.

Älä puhu raha-asioista.

Älä puhu uskonnosta.

Älä puhu politiikasta.

Älä sano negatiivisia mielipiteitäsi ääneen.

Kuuntele muita ja opettele.

Jos arvostat muita ihmisiä ja olet empaattinen, opit nopeasti.

No niin minäkin kuvittelin, että oppisin kun vain opettelen. En halua loukata ketään, ja silti löydän itseni sellaisista tilanteista, että kommenttini kuulostaa loukkaavalta. Tuo on ihan hyvä ja kattava neuvo, ettei sano negatiivista mielipidettä ääneen. Sillä olisi selvinnyt jo hyvin nuista minun aiemmin antamista esimerkeistä, kun olisi siis jäänyt tyhmät asiat sanomatta.

Ap

Vierailija
10/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi näkee, että ymmärrät virheitäsi. Seuraava askel on siirtää itsereflektio ajallisesti kohtaan ennen suun avaamista.

Kuuntele enemmän, puhu vähemmän. Käytä vähentynyt puheesi kannustamiseen. Internet ei ole toimiva väline sosiaalisen kanssakäymisen opetteluun, mutta toki voit vaikkapa laadukkaista podcasteista kuunnella mallia kunnioittavasta keskustelusta.

Vierailija
11/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kyllähän sinä jossain vaiheessa tajusit että se oli tylyä. Mieti rauhassa mistä alat puhumaan. Yleensäkin kaikki negatiivisuus ja valittaminen on ihmisten mielestä ärsyttävää. Puhu kavereille ja tutuille neutraaleista tai iloisista asioista. Hyvälle ystävälle uskaltaa avautua muustakin.

Joistakin asioista minulle on sanottu (kiitos heille jotka uskaltavat sanoa!), mutta osan olen tajunnut tosi viiveellä. Siis saattaa olla että kuukausien, vuosien viiveellä. Olen tarpeeksi fiksu hoksaamaan, että siinä tilanteessa tapahtuu jotain, niin että se jää kaivelemaan, mutta en kuitenkaan niin fiksu, että heti hoksasin että minkä virheen tein. Ne jää kummittelemaan, ja voi olla että vasta vuosien päästä hoksaan mitä mokasin. Nuo aloituksen esimerkit on sellaisia, jotka olen vasta nyt älynnyt vuosien viiveellä, eli niitä en voi edes korjata asianosaisille.

Rauhassa miettiminen on hyvä vinkki. Jännitän sosiaalisia tilanteita, jolloin energia menee jännittämisen, ja päästelen sitten suusta mitä sattuun, kun energiaa ei jää sanojen miettimiseen. Ja siinä onkin kierre. Jatkossa jännitän taas lisää, kun pelkään miten mokaan.

Ap

Vierailija
12/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä itseäsi. Harrasta, tutki, ole kiinnostunut uutisista ja ilmiöistä. Sivistyneillä ihmisillä on paljon muutakin puhuttavaa kuin joku paino tai onpa ruoka pahaa...

Vierailija
13/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras neuvo on, että kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan. Älä hauku kenenkään ulkonäköä, älä myöskään omaasi.

Sama pätee ruokaan ja kaikenlaisiin elämäntapa-asioihin. Ei negatiivisia kommentteja muiden harrastuksista, työstä, perheestä tai muusta.

Kaikki nuo esimerkkisi oli tilanteista, jossa haukut tai arvostelet jotain. Jätä sellainen kokonaan.

Vierailija
14/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät käytöstavat voi oppia vaikka millainen aasi, mutta tunneäly on sisäsyntyistä. 

Kertomasi esimerkit ovat enemmänkin tunneälyn heikkoutta. Uskoisin, että jos tiedostat noinkin selkeästi "mokasi" pystyt ihan itse kehittämään itseäsi niiden pohjalta. 

Ok, eli olen tavallaan etsinyt apua väärästä suunnasta. Pitääkin etsiä artikkeleja tunneälystä. Kiitos avusta!

Ap

Vierailija
15/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksestasi näkee, että ymmärrät virheitäsi. Seuraava askel on siirtää itsereflektio ajallisesti kohtaan ennen suun avaamista.

Kuuntele enemmän, puhu vähemmän. Käytä vähentynyt puheesi kannustamiseen. Internet ei ole toimiva väline sosiaalisen kanssakäymisen opetteluun, mutta toki voit vaikkapa laadukkaista podcasteista kuunnella mallia kunnioittavasta keskustelusta.

Tässä taitaa olla aika hyvin asian ydintä, kiitos! Minun on helpompi ilmaista itseäni tietyllä tavalla tekstin kautta, kun siinä minulle jää aikaa miettiä, mitä haluan sanoa. Tai oikeastaan tarkemmin miettiä sanamuotoja, lausetta yms. Puhuessa koen paineen ilmaista asiani nopeaa, jotta toinen ei joudu odottamaan mitä sanon. Joten siis aika kuunnella enemmän, puhua vähemmän. Ottaisin myös vinkkejä nuista hyvistä podcasteista!

Ap

Vierailija
16/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi, että et kommentoi muita negatiivisesti, älä myöskään itseäsi.

Vierailija
17/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi oppia. Olen vasta palstalta oppinut, että juhlissa ei saa juhlavieraat syödä. Se on kuulemma ahnetta ja epäkohteliasta.

Tarjoilut ovat koriste ja emäntä stressaa siitä, että ne loppuvat. Helpoimmalla pääsee, kun juo vain puoli kuppia kahvia ja hymyilee nätisti. Kukaan ei syytä ahneeksi ja rohmuksi.

Vierailija
18/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitä itseäsi. Harrasta, tutki, ole kiinnostunut uutisista ja ilmiöistä. Sivistyneillä ihmisillä on paljon muutakin puhuttavaa kuin joku paino tai onpa ruoka pahaa...

Harrastan, tutkin ja olen kiinnostunut, mutta se ei aina kaikissa tilanteissa auta. Isossa työyhteisössä esim. tulee paljon "tyhjänpäiväistä" smalltalkia ohimennen kohteliaisuudesta toisen/toisten kanssa. Silloin on helpompi tarttua aiheena sen hetken ruokaan, säähän, tulevaan tapahtumaan tai uutiseen. Ja kaikissa aiheissa ehtii mokata, jos niikseen tulee, olkoot vaikka kuinka "sivistynyt" keskustelunaihe tahansa.

Ap

Vierailija
19/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan, tutkin ja olen kiinnostunut, mutta se ei aina kaikissa tilanteissa auta. Isossa työyhteisössä esim. tulee paljon "tyhjänpäiväistä" smalltalkia ohimennen kohteliaisuudesta toisen/toisten kanssa. Silloin on helpompi tarttua aiheena sen hetken ruokaan, säähän, tulevaan tapahtumaan tai uutiseen. Ja kaikissa aiheissa ehtii mokata, jos niikseen tulee, olkoot vaikka kuinka "sivistynyt" keskustelunaihe tahansa.

Ap

Ihan sama juttu. Olen oppinut, ettei kannata vitsailla, koska vitsit ei useinkaan ole hauskoja.

Kannattaa olla neutraalin positiivinen, ei kysellä henkilökohtaisia eikä arvostella.

Kysy kuulumisia, älä sitä että onko toinen naimisissa tai asuuko kerrostalossa.

Vierailija
20/90 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat kohteliaammalta kuin 90 % suomalaisista. Harva edes miettii sanomisiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi