Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Supistusten kokemisesta tai kokemattomuudesta

05.12.2006 |

Pystyttekö te kaikki sanomaan tarkalleen milloin teillä on supistus ja milloin se on ohi? Tarkoitan sekä näitä Braxton-Hicksejä että oikeita synnytykseen liittyviä supistuksia. Olen toka kertaa raskaana ja en eka raskaudessa enkä nyttenkään oikein osaa tunnistaa supistusta. Joskus on epämiellyttävä olo ja epäilen, että silloin on supistuksia, mutta en todellakaan osaa sanoa, että nyt on supistus ja nyt se loppui. Joku varmaan sanoo, että kokeile onko maha jännittyneen oloinen, mutta en osaa sanoa, onko se jännittynyt vai ei. Osasyynä ehkä hyvät vatsalihakset. Viime kerralla kun menin synnyttämään, synnytys alkoi lapsiveden menolla ja multa kysyttiin, että onko supistuksia ja sanoin että ei (en tuntenut mitään) ja kun laitettiin piuhat, mulla olikin säännölliset supistukset. No, nämä eivät kuitenkaan synnytystä edistäneet vaan jouduttiin aloittamaan Pitocin iv, sen jälkeen minulle tuli polttavaa kipua. Kuitenkaan siitäkään en muista, että olisin kokenut, että nyt on kipu ja supistus ja että milloin se olisi ohi vaan kipu oli mielestäni aika jatkuvaa (tosin en välttämättä muista ihan selkeästi, koska ihminenhän unohtaa epämiellyttävät asiat, vaikka ei siitä ole kuin reilu vuosi). Otin epiduraalin jossain vaiheessa ja sitten kun oli aika ponnistaa, sitä vähennettiin niin, että olisin tuntenut supistukset. Tunsin kyllä melko voimakasta polttavaa kipua, mutta jouduin katsomaan käyrältä milloin supistus tulee ja tietty hoitaja sanoi myös, jotta tiesin milloin ponnistaa.

Onko kukaan kokenut samanlaista? Ja onko kellään mitään fiksua oppia, miten voisi oppia tunnistamaan supistukset?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kummallakaan kerralla tuntenut mitään erikoisia supistuksia.

olin vain järkyttävän kipeä alavatsalta, ja supistuskäyrän anturi ei piirtänyt mitään ennenkuin kätilö älysi laittaa sen alamahaan ja todella tiukalle, silloin piirtyi jotakin viivaa.

kukaan ei oikein edes uskonnu että supistaa, en minäkään, ihmettelin vain sitä poltetta ja kipua, joka tuli viiden minuutin välein, mahan kovettumisesta ei mitään tietoa.

omalla äidillänikin supistukset ovat tuntuneet ennemminkin poltteena. siksi kai jotku niitä sanovatkin " poltoiksi" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla