Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Montako vierasta teillä on ollut viimeisen vuoden aikana?

10.07.2007 |

Muutimme vasta viime vuoden marraskuussa ja tähän mennessä meillä on ollut 30 eri ihmistä joista yksi 4 kertaa, yksi 3 kertaa ja yksi kahdesti. Alkaa jo vähän väsyttää. Minkä verran teillä on ollut vieraita ja kauanko olette asuneet itse ulkomailla? Toivottavasti tämä vähän vähenee tulevaisuudessa. Itse aion jo rueta rajoittamaan tiukasti tätä rumbaa. Onneksi vain osa on viikon, suurin osa pitkää viikonloppua kun asumme Euroopassa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei! Me oltiin asuttu viikko ja tuli 5 ihmista, nyt on tulossa kaveripariskunta 2 viikoksi! :OOO Ja ihan vaan ' ilmoittivat' tasta! :O Tosi kivaa, eivat varmasti itsekkaan tykkaisi jos heille tulis vieraita kahdeksi viikoksi, en edes tajua kuka haluaisi olla kaverin luona kaks viikkoa! :# En ma ainakaan!!! Pakko alkaa rajoittamaan myoskin. Heh, ajateltiin sitten etta ei passata yhtaan ja laitetaan ne lapsenvahdiksi ja lahdetaan itse humputtelemaan! :D No, ei kylla oikeesti naurata taa asia. Eniten arsyttaa kun ihmiset jotenkin luulee etta mekin oltais taalla LOMALLA kun taalla yritetaan selviytya arjesta ja tehda toita :# Niin ja viela kun tulevat vieraat on tulossa kuulemma ' antamaan elamyksia meille ja meidan lapsille' (siis nahtavyyksia katsomaan), eika heilla ole itsella lapsia ja varmaan mitaan kasitysta miten hankalaa on edes menna kauppaan kahden lapsen kanssa. Huoh. Vasyttaa jo valmiiksi....

Vierailija
2/22 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vieraita viime vuoden aikana Suomesta nolla. Sukulaiset huonoja matkustamaan ja pitaa Suomeen menoa meidan vastuuna ja velvollisuutena koska me ollaan ne jotka heidat " hylkas" ja kaverit on olleet Englannissa meita katsomassa ja jo muutenkin niin monta kertaa etta menevat jonnekin uuteen ja eksoottiseen.

Missa sina asut, ketjun alkaja? Varmaan myos sinun asuinkaupunkisi on kiinnostava...Mina olen huomannut etta jos asuu ulkomailla jossain jumalan selan takana minne on kalliit lennot niin silloin on vahemman vieraita, jos lennot halvat ja joku city-kohde niin vieraita piisaa.

Lue tasta aiheesta myos expatriumin sivuilta, siella on aiheesta puhuttu usein, tai aloita taas juttua aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin 2:sta; mielestäni 2 viikkoa on KOHTUUTONTA! Saman tapaista olen huomannut kanssa että tuo kylään tuleminen tahtoo olla ihmisille ilmoitusasia että nyt meille sopii eikä kukaan kysy sopiiko meille. Olemme kierrättäneet kaikkia samoilla paikoilla ja alkaa olla itse jo kurkkuaan myöten täynnä niitä. Kukaan ei edes heitä kymppiä bensakuluista vaikka ajeltais koko päivä. Kaikki kuitenkin haluavat nähdä " kaiken mahdollisen" . Meidän vieraista on kaksi porukkaa ollut lasten kanssa ja heidän kanssaan on edes vähän helpompaa liikkua kun ymmärtävät että lasten on syötävä, pissattava yms. muita taukoja pidettävä.

Asumme Sveitsissä pienessä kaupungissa jonne joutuu vielä tulemaan junalla Zurichistä. Sattuu näköjään tämä Sveitsi olemaan maa jossa monikaan ei ole käynyt. Ilmeisesti monet ajattelevat että tämä on niin kallis maa ettei ole raskinut tulla ennen kuin on ilmainen majoitus tiedossa. Meilläkin on sellaisia sukulaisia jotka eivät ole lähes koskaan matkustaneet ulkomaillla ja heitä opastetaan puhelimitse kuinka lentokentältä pääsee ulos ja ollaan odottamassa tuloaulassa. Varmaankin liian hyvää palvelua ovat saaneet kun kaikki ovat halunneet tulla ;)

Ilmeisesti pitää rueta laskemaan tasoa, huudella aamulla jokos kahvi on valmiina ja sanoa että tuossa on kartta; mukavaa päivää teille.

Vierailija
4/22 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme Saksaan tämän vuoden huhtikuussa. Vieraita on tähän mennessä ollut 4. Seuraavat vieraat ovat tulossa perjantaina, perhe joilla saman ikäiset lapset kuin meillä. Tämä kyseinen perhe viettää täällä 2 viikkoa. Yhdessä olemme sopineet tuon ajan. Olemme perheen kanssa niin läheisiä ettei ole pelkoa siitä, että heitä joutuisi passaamaan. Ruokakulut pistämme puoliksi ja auton he vuokraavat itse muutamaksi päiväksi jotta päästään pidemmällä käymään yhdessä. Meillä on iso vierashuone joka sijaitsee alakerrassa ja meidän mukuuhuoneet taas yläkerrassa joten omankin rauhan saa halutessaan.

Minä tykkään kun tulee vieraita :) Ja pidän siitä kun ovat pitkään. toki voisi olla ikävää jos joutuisin passaamaan ja maksamaan kaiken. Meille ei myöskään kukaan ole tullut vain ilmoittamalla asiasta vaan aina ovat kysyneet jotta sopiiko ja kuinka kauan haluamme heidän viipyvän.

Asumme Ratingenissa ja tänne pääsee todella kätevästi. Tekemistä myös riittää yllin kyllin eikä tarvitse joka kerta koluta samoja nähtävyyksiä.

Birdy

Vierailija
5/22 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme pohjoisessa Englannissa, isossa kaupungissa, joka kiva matkakohde, mutta johon ei suoria lentoja Suomesta, mutta hyvia yhteyksia vaikka milla mitalla. Olemme asuneet 1,5 vuotta ja vierassaldo seuraava:

- Minun vanhemmat 3 kertaa

- Tatini miehensa kanssa 1 kerran

- Mieheni vanhemmat 1 kerran

- Yksi kaveri 2 kertaa

- Yksi kaveri 1 kerran

Kaikki ovat olleet 2-8 paivaa kerrallaan.

Lisaksi yksi pariskunta Lontoosta on ollut meilla viikonlopun kaksi kertaa.

Ihan sopivasti ollut minusta vieraita. Osan olemme kyllakin majoittaneet laheiseen bed&breakfastiin. Syksylla on tulossa kaymaan ainakin veljeni seka yksi ystavani ja mahdollisesti yksi lapseton tuttavapariskunta. Kaikki pitkaksi viikonlopuksi. Nama vierailijat saavat majoittua meilla :-)

Vierailija
6/22 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään ketään kylään. Vuoden aina on käyneet molempien vanhemmat ja sisarukset. Se riittääkin...

Viime kerralla meillä riitti kävijöitä. Kaksi satsia oli puolituttuja (kavereiden kautta tuttuja), jotka osoittautuivat kaikkein epämiellyttävimmiksi vieraiksi -käyttäytyivät kuin hotellissa ja maksattivat kaiken eli ottivat hyödyn irti. Muutenkin monet vieraat tulivat todella lomalle ja minä siivosin, tiskasin ja passasin (plus kävin töissä), ja se kävi välillä rankaksi. Lähimmät rakkaat ystävät olivat tietty ihania ja odotettuja vieraita.

Nyt olen tehnyt selväksi, että asutaan maalla, matkustaminen on hankalaa (autoon kun mahtuu oman porukan lisäksi vain 1) ja auton lainaaminen on vakuutusten takia mahdotonta.

Vierailija
7/22 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu 8kk toisella puolella maapalloa ja pitkästä matkasta huolimatta on ollut kolme pitkää vierailua - tänne kun lähtee, ei kannata heti lähteä kotiin, vaan pari viikkoa on aika vähimmäisaika vieraille. Itselle se on aika rankka aika jo, jos ei ole mikään jättilukaali asuntona.

Noiden lisäksi on käynyt pari-kolme satunnaista kaveria, jotka ovat asustaneet hotellissa, osa ollut samalla työmatkalla. Eipä ole kukaan vielä " kutsumatta" tullut meille asustamaan. Ihan kivahan on saada kutsuttuja vieraita. Seuraavat tulevat varmaan syksyllä.

Vierailta odotan ainakin sellaista juttua, että maksavat ulkona syömiset vähintään puoliksi, kun meillä saavat kuitenkin muita aterioita.

Vierailija
8/22 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt runsaan vuoden aikana kylässä on käynyt vain vanhemmat, kolmen viikon visiitillä. Monia muitakin on rohkaistu, yllytetty, jne., mutta eipä ole kuulunut eikä näkynyt.

Meillä taitaa suojana ja esteenä olla tuo välimatka kun matka Suomesta kestää normaalisti 30 tuntia +/- jotain ja matkalipuilla on hintaa 1500 - 2000 e/hlö, joten ihan ex tempore reissuja ei tehdä. Nuo tekijät ovat tainneet karsia nekin, jotka aikanaan ovat kovasti luvanneet tulla...

Vierailija
9/22 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tulla pistamaan korteni kekoon. Meilla vieraita ei ole nakynyt. Olemme asuneet taalla 2 vuotta yhdessa ja vain yhdet vieraat (aitini ja 2 veljeani) kavivat 5 paivan visiitilla tanan kevaana. Joten tunkua ei todellakaan ole ollut. Meille on nyt tulossa toiset vieraat viikonlomalle. Enemmankin huolittais, varsinkin kun olen paivat yksin kotona.

Vierailija
10/22 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole hirveästi vieraita ollut, vaikka olemme asuneet täällä jo toista vuotta ja matka Suomeen on lentoteitse vain pari tuntia. Mielelläni ottaisin vieraita, mutta ehkä tämä meidän kaupunki ei vain kiinnosta tarpeeksi ja toisaalta vieraat voivat ajatella, että heistä olisi vaivaa (meillä kun on tosi tiukka rahatilanne). Tai sitten heillä opiskelijoina ja/tai pienten lasten kanssa on vaikea matkustaa. Miehen perhettä ja kavereita on kyllä käynyt, mutta he tulevatkin samasta maasta. Omia kavereita (muualta kuin tästä maasta) on käynyt vain yksi porukka yli vuosi sitten.

Vierailija
11/22 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hiljaista on ollut... Ainoa säännöllisemmin käyvä vieras on äitini, ja hän on hyvin tervetullut, koska tykkää olla lapseni kanssa, auttaa kotitöissä sopivan " huomaamattomasti" ja osaa mennä kulttuurikohteisiin ja ostoksille yksin (pärjää saksantaidoillaan ja osaa katsoa karttaa).

Moni muu sukulainen on suunnitellut tulevansa (ja olisivat toki tervetulleita), mutta toistaiseksi ketään ei ole näkynyt. Joskus on käynyt opiskeluaikaisia kavereitani, mutta eivät ole viipyneet kauaa ja muutenkin ovat pärjänneet ilman isompaa passausta. Välillä Suomeen lähtiessämme olen antanut asunnon jonkun käyttöön: se on ihan hyvä systeemi.

Minulla on ehkä eri tilanne kuin monella muulla, koska muutin ulkomaille töihin reilusti alle kolmikymppisenä, jolloin kaverit itse suhasivat rinkka selässä pitkin maailmaa. Minun lapsiprehemajoitukseni ei varmaan niin hirveästi sellaisia elämysmatkaajia houkuttele. Lisäksi en itse elä mitään loistokasta expattielämää vaan ravaan (ilman omaa autoa) työpaikan, kodin ja päiväkodin väliä.

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: viimeisen vuoden aikana vieraiden lukumäärä taisi olla pyöreä nolla.

Vierailija
12/22 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina vaan samassa maassa joten se rajoittaa intoa :)

Viimeisen vuoden aikana on käynyt:

- mun serkku perheineen (2+1 lapsi) 5 päivää

- tätini kaverinsa kanssa 4 päivää

- toinen tätini 10 päivää

- veljeni perheensä kanssa (2+1 lapsi) viikko

- yksi kaverini kaksi kertaa pitkä viikonloppu (2+2 lapsta)

- Yksi kaveri kaksi kertaa pitkä vkl

tulossa on parin kuukauden sisään

-vanhempani noin 10 päiväksi

- tätini miehensä kanssa 5 päivää.

Miehen sukulaiset eivät ole tänä vuonna vierailleet ollenkaan.

Meitä ei vieraat haitaa, kun tilaa on riittävästi ja kaikki ovat meille tärkeitä ihmisiä. Lisäksi he ovat omatoimisia eli passata ei tarvitse. Kaikki ovat vierailleet täällä aiemminkin, joten pakkoturistointia ei ole.

Vierailija
13/22 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen asunu melkein 14 vuotta valimeren rannalla; ja ihan samassa paikassa siis kokoajan miehen kotomaassa.

Tan vuosien saaton varrella on vieraita kayny kourallinen! Vaikka maa vois olla kiinnostavakin, niin ei taida sukua kiinnostaa nahda!? meikalaisen ' saldo' on nainkin pitkalta ajalta:

1. oma aiti jaksaa kayda 2xvuodessa; isa kayny 4x ja pikkuveli 2x! Aina se vahimmaismaara on 2vk ja meilla siis asuvat.

2. ystava miehensa kanssa; asuivat hotellissa ja olivat meilla yhden yon.

2. ystava tyttarensa kans; oli viikon meilla; ja ei tainnu tykata kun yhteydetkin ' kylmetty' tuosta kaynnista?

3. Paras vieras poppoo oli isanaiti, siskonsa +tan miehen, -tyttaren ja -miehen seka heidan kolmen muksun kaynti! Olivat viikon hotellissa, jossa kavin heita moikkaamassa kahtena paivana ja yhden paivan viettivat meillapain! Ja kylla tunteet ja ajatukset tuohon perheeseen laheni entisestaan!

4. viime vuonna kavi setani avokkinsa kanssa! Myos hotellissa asui, josta heidat haettiin paivaksi meille! Kivaa oli.

Siinapa nuo!!! Ja kylla olen kutsunut ystavia, ja sukua kaymaan, muttei tunnu kiinnostavan, vaikka joukossa on monia jotka kayvat kerran vuodessa jossain rantakohteessa?! Joskus tuntuu pahellekin, kun itse paasen Suomeen kerran kahdessa vuodessa ja olisi ' pakko' kiertaa kaikki suku ja ystavat kun loukkaantuvat niin helposti... Nykyisin kun lapsiakin on enemman en enaa ole paassyt koko perheen voimin matkustamaankaan, muttei muutosta ystavissa?! Aika omanapaista mun mielesta.

Varsinkin kun taalta sinnepain on noin nelja kertaa kalliimpaa matkustaa...

Mutta mutta, jokainen tavallaan; enemmankin vieraita ottaisin vastaan, aina mukavaa vaihtelua, vaikka vasyttaa tuokin. Itsella kun tuntuu enemman olevan paineita etta kaikki sujuu mallikkaasti, eika kukaan paase sanomaan mitaan outoa tai negatiivista?! Hassua.

Eipa tassa kummempia- voikaa hyvin -levinia-

Vierailija
14/22 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä asumme Suomessa ja lähellä Hki-Vantaa lentokenttää, joten kaikki sukulaiset ja puolitutut kummikaimoja myöten yöpyvät meillä matkansa varrella. Useasti on vieraita kyyditty keskellä yötä lähteville charter-lennoille ja käyty hakemassa kentältä. Koska mieheni on ulkomaalainen, käy meillä myös hänen sukulaisiaan. Parhaillaan meillä on miehen veljenlapset (3kpl) viikon ajan kylässä.

Mutta ulkomailla asuessamme (Itä-Eurooppa) meillä kävi tasaisesti vieraita vähintään joka toinen kuukausi. Eniten vieraita oli tietysti kesällä lomien aikaan. Suurin osa oli muutamia päiviä (kaupunkiloma) mutta omat sisarukseni saattoivat olla pidempään (esim. pikkusisko oli kuukauden). Pitkät vierailut olivat väsyttäviä mutta siitä huolimatta minä ainakin nautin saadessani seuraa ja voidessani esitellä nähtävyyksiä. Me emme ottaneet vieraita vastaan ensimmäisen parin kuukauden aikana, koska halusimme ensin asettua rauhassa.

Kesäisin matkustamme mieheni kotimaahan vähintään kuukaudeksi. Siellä meillä on oma majoitus mutta myös täysihoito sukulaisten toimesta. Itse poden aina huonoa omatuntoa, kun aiheutamme heille niin paljon vaivaa...

Vierailija
15/22 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockiksessa (jonka suomalaiset laivaturistit LUULEVAT tuntevansa), vieraita kävi kohtuudella, ei ollut kauhean eksoottinen kohde ilmeisesti. Kun muutimme Sveitsiin, alkoi vieraita lappata ihan eri tahtia, vaikka lentolippu kallistui. Kaikki haluavan nähdä " alpit" ja " alppikyliä" , itse en vaan aina jaksaisi käyttää viikonloppuja samojen reittien ajelemiseen. Onneksi suomalaisille menevät nämä Zürichin lähikukkulat vuorista, voi sitten itse omalla ajalla lähteä oikeasti Wallisiin saakka jne.

En ota ihmisiä kuin max 4 pvk:si. Aina on mukavaa kun tulevat ja aina on AUTUAAN ihanaa kun saa taas olla vieraiden lähdettyä kaksin.

AJL

Vierailija
16/22 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kämpässä tilaa ja olemme rentoja ja seurallisia, joten vieraat ovat oikeastikin ilo. Olen asunut 7 vuotta ulkomailla enkä aio näillä näkymin palatakaan, joten haluan käyttää kaikki mahdollisuudet vaalia ihmissuhteitani. Eräs ystäväni vieraili jopa viikkoja luonamme ja monet perheenjäsenet ja ystävät vierailevat vähintään pitkiä viikonloppuja. Mieheni on eri kulttuurista ja hän ymmärtää läheisten merkityksen ja on vieraanvarainen, joten olemme asiasta samoilla linjoilla. Ja koska emme asu hänenkään kotimaassa, vieraita tulee kahdesta suunnasta!

Me ei vieraskoreilla eikä ylettömästi tarjoilla ja passata (paitsi miehen isovanhempia, jotka ovatkin käyneet vain kerran). Aina vieraat ovat olleet omatoimisia oli kyse sitten sukulaisista tai ystävistä -ja yhdessä on sapuskatkin ostettu. Vieraat ovat itse tutustuneet kaupunkiin kun me ollaan töissä ja useat ovat käyneet ravintoloissa ja juhlimassakin ilman meitä isäntäväkeä, jos olemme olleet liian väsyneitä töiden jälkeen. Asiaa helpottaa se, että asuinkaupunkimme on mielenkiintoinen ja täynnä tekemistä, mutta siltikin sopivan pieni eikä kaupunkina " pelottava" . Voisi olla eri juttu jos asuisimme keskellä miljoonakaupunkia, en tiedä!

Vierailija
17/22 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis yksi perhe ja yksi yksittainen ihminen, plus miehen sukulaisia jonkin verran. Ihan mukavaa minusta etta kayvat, olemme tosin olleet ulkomailla (tai mina olen, mies on ihan ulkomaalainen itsekin ;-)) vsta 1991 alkaen eli kontaktit Suomeen ja muihinkin entisiin asuinmaihin ovat melkoisesti heikentyneet, mika vahentaa vieraiden maaraa, vaikka asummekin suht. koht. suositussa matkakohteessa. ;-) Jos vasyttaa niin suosittelen etta tarjoat vieraille " itsepalvelun" eli et passaa etka tee turistikierroksia, ihan vaan elelette tavallista elamaa ja he saavat elaa mukana, tai tehda turistikierrokset yksin jos haluavat.

Tsemppia!

Vierailija
18/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärääinen vierailun kesto on viikon, tosin juuri eilen lähti lapsen serkku kolmen viikon visiitiltä, myös mieheni vanhemmat viipyivät talvella kolmisen viikkoa.

Meillä on porukkaa ravannut koko ne kahdeksan vuotta, jota täällä USA:ssa olemme asuneet. Muille kuin vanhemmilelle lykkäämme kartan kouraan jos itse emme pääse/jaksa lähteä mukaan. Sisarukset ja kaverit ovat onneksi sen verran kokeneita ja kielitaitoisia, että pärjäävät hyvin + ymmärtävät itsekin ulkomailla asuneina täysin tilanteemme.

Tarjoilupuolikin hoidetaan yhteispelillä, mutten ei kukaan kauaa jaksaisi. Kun vieraat tekevät kotiinlähtöä kerron minne likaiset lakanat ja roskat (kenkälaatikot yms ostoksista) voi viedä (imoroimaan en sentään vaadi).

Majoitusennätys oli parin vuoden takaa, laskin tuolloin että meillä oli reipaasti yli 200 yöpymistä sen vuoden aikana :))

Vierailija
19/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuukohan muita vielä mieleen, yksi perhe nyt pääsi unohtumaan :))

Vierailija
20/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen vuoden aikana on kaynyt vain aitini joulun aikana 3 paivan vierailulla.

-Siskoni on kaynyt meilla muistaakseni noin 5 kertaa.

-Aitini ehkapa noin 8 kertaa, yhden kerran myos hanen ystavansa kanssa.

-Serkkuni kaynyt meilla 2 kertaa lapsensa kanssa.

Kaikki usein lupailevat etta tulevat kaymaan, leikittelevat ajatuksella mutta sille tasolle se on jaanytkin... Mutta eipa tama nyt niin kummoinen kohde olekaan etta silla tavalla kiinnostaa varmaankaan tulla...

Miehen veli asui taalla muutama vuosi sitten, ja tietty vieraili usein ;o) mutta kukaan muu heilta ei ole kaynyt meilla vierailulla. Se on aina meidan perhe jonka lomilla taytyy juosta lapi kaikki sukulaiset, eika sekaan aina ole niin hauskaa! Jos ei ehdita kaikkia nakemaan, sitten kuulen jalkeenpain miten olivat pahoillaan ja mokottavat!