Missä iässä (lapsen ikä) lopetit vauvan tai taaperon imettämisen ja mikä oli lopettamispäätöksen isoimpina syinä?
Minkä ikäinen lapsesi oli kun lopetit tämän imettämisen?
Oliko se omasta halusta kiinni ja tehty päätös vai olisitko halunnut imettää, mutta maidontulo, lääkitys, työhön paluu tai muu syy vaikutti lopettamiseen? Vaikuttiko esimerkiksi kiinteiden ruokien aloittaminen tai yöllisten imetysten vähentyminen?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Onko imetys teidän mielestänne äidin ja vauvan välinen asia, vai onko isällä asiaan sanomista?
Ennen kaikkea tuon suhteen, miten pitkään jatkuu.
Neutraalisti kysyy yhden lapsen isä..
Asia kuuluu isälle, jos isä imettää.
Vierailija kirjoitti:
Onko imetys teidän mielestänne äidin ja vauvan välinen asia, vai onko isällä asiaan sanomista?
Ei ole isällä kyllä sanomista asiaan. Miten imettäminen edes vaikuttaa isään? Seksiä voi harrastaa vaikka nainen imettää, niin että jos sun puolisosi on sanonut jotain sen tyylistä, että imetys ja seksi ei yhteen sovi, niin kannattanee ottaa asia puheeksi ja selvitellä, että mikä se on se perimmäinen syy että ei seksi kiinnosta.
4kk, paino ei noussut pelkällä imetyksellä ja tarvitsi korvikelisän 2kk iässä, pikkuhiljaa sitten päätti, että huolii vain pullon eikä yksinkertaisesti suostunut enää imetykseen.
Toinen taisi olla vajaa vuoden, tällä oli sama juttu, että parin kk ikäisenä piti alkaa antaa korvikelisää, mutta hän ei ollut moksiskaan siitä mistä se maito tulee, imetys jäi sitten jotenkin luonnollisesti pois kun aloitti päivähoidossa.
Loppui heti alkuunsa. Neuvolan mielestä tämä oli minun syytäni, mutta eipäs ollutkaan. Muutaman vuoden päästä, kun puhe ei kehittynyt toivotusti, niin puheterapeutin vastaanotolla selvisi suun alueen lihasten heikkous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoista imetin 6vkoa, sitten vaan maidon tulo loppui ja oli pakko siirtyä korvikkeelle, toki kiinteätkin jouduttiin aloittamaan 4,5kk ikäisenä, kun kasvu pysähtyi. Keskimmäistä imetin viikon, sitten imetys piti lopettaa, koska vauvan bilirubiiniarvot eivät suostuneet laskemaan ja mun maito oli sen syynä, kahden viikon tauko ja kun olisi taas saanut imettää, maito ei enää noussut. Kuopusta imetin 5kk, sitten oli pakko siirtyä kiinteisiin kun kasvu pysähtyi hänelläkin. Osasyynä saaattoi olla se, että mulla ei paino noussut (maitorasvaa ei kertynyt) yhdessäään raskaudessa kunnolla, oon 162cm pitkä ja esim keskimmäisen syntymän jälkeen painoin 50kg, kun raskaaksi tullessani painoin kuitenkin sen lähemmäs 60kg. Kaikki ovat nykyään yli 182cm pitkiä ja mitään allergioitakaan ei ole kellään (itse olen kyllä allerginen), että kyllä nuo näyttää korvikkeellakin ihan kasvavan. Ja sylissä ruokittiin aina tuttipullostakin eli läheisyyttä oli ihan yhtä paljon kuin imettäessäkin, isän puolelta jopa enemmän.
Nyt on kyllä omituista tarinaa. Imetys ei ole syynä bilirubiiniarvojen nousuun. Ei imetystä sen takia pidä lopettaa tai laittaa tauolle.
Äidin pituudella ei ole asiaan myöskään mitään vaikutusta ja riittää, että syö normaalisti. Painava ei tartte olla. Hoikkakin voi imettää.
Äidinmaidon koostumukseen se paino ei vaikuta kunhan syö normaalisti ja terveellisesti.
Sisään menevän nesteen määrällä on merkitystä. Ja kun mun maito oli erittäin nesteköyhää, se itseasiassa toimi enemmän vaaraksi sille vauvalle kuin hyödyksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut veden juottaminen jatkuvasti. Koska siinä sitten taas ei ole mitään järkeä kasvun kannalta, lääkäri määräsi korvikkeelle. ja poika on tosiaan nykyään 185com ja 60kg, kirjoituksista näyttäisi tulevan 3L ja 2 E:tä, että siinäkään ei nyt suuremmin toi korvikeimetys näytä pahentavan tilannetta, ja allergioita ei tosiaan ole. Pahalta se silloin 18v sitten tuntui, nyt on ihan sama, paljon pahempaa on hänenkin kanssaaan kohdattu sen jälkeen, josta on selvitty.
Tämä on käsittämätöntä soopaa. Maito ON nestettä. Nesteköyhää äidinmaitoa ei ole olemassa. Bilirubiiniarvojen laskemiseen suositus on runsas syöminen eli juurikin se äidinmaito ja tarvittaessa korvike lisämaitona.
Ihan älyvapaita juttuja saa taas lukea.
Juuri näin. Meidän vauvalla oli keltaisuutta, seurattiin sairaalassa 5 päivää ja käskettiin imettää mahdollisimman tiuhaan. Ei joutunut valohoitoon.
Sama meillä.
1v 9kk. En vain enää jaksanut ja imetyksen aikana alkoi tulla synkkiä ajatuksia. Lopetus onnistuikin helposti, ehkä se oli jokin luonnon tapa kertoa, että nyt on hyvä aika lopettaa.
8kk. Se oli hankalaa, sitovaa ja kivuliasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No isähän voi imettää pullosta.
Kyllä isälle kuuluu lapsensa asiat. Tuolla asenteella karkotat isän statistiksi.
t. Kahden lapsen äiti
Imetin molempia n 10 kuukautisiksi, tietenkin n puolivuotisista maidon lisäksi jo muutakin ruokaa. Enemmän yhteinen päätös molemmilla, viimeiseksi jäi iltaimetys joka muuntui iltavelliin ja heijaamiseen jne.
Jokaisella varmaan oma mielipiteensä kuinka kauan imetystä kannattaa jatkaa, varmaan nuo yli vuotisten imetykset enemmän tapa kuin ravinnon antamista - ja hyvä niin, ihminen ravintoketjun kärkiolentona kerää itseensä paljon enemmän ympäristömyrkkyjä kuin joku suomalainen lehmä. Ja vierottavat eläimetkin pentunsa, kotiin jäänyt koiranpentu imi iltamaitoja vielä pitkään normaalin luovuttamisiän jälkeen - kunnes yksi yö kuulin emän hiljaa murahtavan maitoa hakevalle pennulleen, laittoi topin tuolle touhulle ja pentu oppi ilman kriisejä pärjäämään ilman maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole isällä kyllä sanomista asiaan. Miten imettäminen edes vaikuttaa isään? Seksiä voi harrastaa vaikka nainen imettää, niin että jos sun puolisosi on sanonut jotain sen tyylistä, että imetys ja seksi ei yhteen sovi, niin kannattanee ottaa asia puheeksi ja selvitellä, että mikä se on se perimmäinen syy että ei seksi kiinnosta.
Imetys vaikuttaa miehen lapseen - kai mies voi siitä mielipiteensä sanoa, jos 5-vuotias riuhtoo äitinsä villatakkia auki`?
t. eri
Ois muuten hyvä jos neuvolassa osaisivat kertoa hypoplastiasta. Mulla ei ole sellasia ketunkorvarintoja mitä hankalassa hypoplastiassa on, mutta mun rinnat oli jo kehittyessään roikkuvat ja sellaset pussit. Mun äiti sanoi aina vaan että se johtuu siitä että olin lapsena ja murrosiän alkaessa ylipainoinen "lihavilla ihmisillä roikkuu tissit, oma vikas" , mutta eipä johtunutkaan. Multa tuli todella huonosti maitoa, mutta neuvolassa ei kukaan koskaan tutkinut mun rintoja, että miksi niin on. Olisi ollut aikalailla helpotus kuulla, että vika on fyysinen, eikä korjaannut pumppaamalla, tiheällä imulla, imetysteellä tai millään muullakaan konstilla. Ei olisi niin paljon itkettänyt, kun piti lapsella antaa korviketta, kun sen paino vaan laski vaikka miten imetin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaisit sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isälle kuuluu lapsensa asiat. Tuolla asenteella karkotat isän statistiksi.
t. Kahden lapsen äiti
Ehkä sun kannattaisi katsoa sanakirjasta, mitä tarkoittaa imetys. Pulloruokinta ei ole imetystä. Isä voi tehdä kaikkea 99 muuta asiaa vauvan kanssa. Ainoa asia, missä äiti on korvaamaton on imetys.
Normaalilla järjellä varustettu mies kestää sen kuten kestää senkin, ettei saanut olla raskaana eikä synnyttää. Vai joutuiko miehesi heti raskaustestin myötä statistiksi?
1.5v, 2v ja 2.5v. lapsi lapselta uskalsin imettää pitenpään enkä lopettanut ympäristön painostuksen takia. 3 lapsi lopetti itse joka olikin ihanaa kun ei tarvinnut vieroittaa. Pakko lisätä että en todellakaan imettänyt isoja lapsia julkisesti mutta silti esim neuvolassa sain 2v käynnillä ihmettelyjä.
3kk. Lapsen vatsa oli todella herkkä, vaikka en syönyt mitään ihmeellisyyksiä. Neuvolassa aina vastassa eri ihminen eikä mitään tukea saanut asiaan. Lopulta itse totesin, että huutoa tulee paljon vähemmän korvikkeessa kuin omasta maidosta ja lopetin ihmetyksen. Edelleen 10v myöhemmin harmittaa, koska lapsi on ainoani ja olisin halunnut imettää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kahden lapsen äiti
Tota noin, imetys eo tarkoita ylipäätään vauvan ruokkimista...
Vierailija kirjoitti:
Ekaa imetin jotain 3 vkoa ja toista 2 kk. Maitoa tuli niukasti varsinkin ekan kanssa ja lapsi vaan huusi nälkää vaikka eli tissillä.
Korvikkeella kasvaneet ja hyvä niin. Pääsi isäkin osalliseksi syöttörumbaan.
Sama, imetin 2kk ja voi sitä kommenttien määrää kun en imettänyt ja annoinkin parjattua korviketta! Hyi minua kun olin niiiiin kamala äiti. Kommentoteja tuli ilman, että aloin itse puhua asiasta millään tavalla enkä puuttunut muiden tekemisiin mm. "Etkö imetä enää", "On paljon helpompaa kun ei tarvitse kantaa maitoa mukana ja lämmitellä", "Imettämällä tulee halvemmaksi" jne.
Hohhoijaa, pääsi nämä mammatkin pätemään 😅Seuraan hiljaa vierestä mielenkiinnolla miten heillä onnistuu se muu kasvattaminen. Eipä ole kaikilla kehumista. Pitäisikö mennä kommentoimaan ihan puskista
Ekalla oli sinisyyttä muutama päivä syntymästä ja joutui valohoitoon, ja vauvalle annettiin lisänä pullomaitoa. Minun piti lypsää. Oma maitoni ei noussut sen vuoksi kunnolla. Sen vuoksi vauva oli osittaisimetyksellä ja se oli melko vaivalloista vaihtaa rinnasta pulloon, lisäksi hän soi 1,5 tunnin välein ja elämäni oli yhtä tissit paljaana oloa syötöstä toiseen. 5 kk iässä vauva huomasi, että mukista saa maitoa nopeammin ja lopetti ihan itse. Tuttipullo siis jäi käytöstä jo tosi varhain eikä tuttiakaan lutkuttanut, sylki suustaan. Oppi myös sitä nokkamukia itse pitämään. Lusikalla syöminen meni sen sijaan jonnekin 2 vuoden pintaan. Alkoi nukkua yöt läpi myös 5 kk iästä mutta 2 vuotiaana sai niitä kauhukohtauksia.
Toista täysimetin, rinnat oikein tursusi maitoa ja luovutinkin sitä. Imetin kaikenkaikkiaan 11 kk, jolloin vauva itse alkoi kääntää päätä pois, kun tarjosin tissiä. Tuttipulloa ei ollut ollenkaan käytössä, annoin lisämaitoakin hörppyyttämällä kun sitä imettäessä valui toisesta rinnasta maidonkerääjään. Se oli suurinpiirtein niin, että kun ajattelinkin vauvaa tai kuulin jonkun vauvan itkevän, niin maidontulo alkoi. Yöt nukuttiin läpi 10 kk iästä, joskus oli yöherääminen Pieni käyttämään lusikkaa noin vuoden vanhana ja vieläpä aika siististi, ja se oli aika ihmeellistä kun luin lehteä samalla kun vauveliini lusikoi itse puuroa.
Kolmas meni samaan malliin täysimetettynä, paitsi että vauva kärsi refluksista ja se oli kauheaa kun hän huusi kipuja kun se maito nousi takaisin kurkkuun happamana ja puklaili paljon. Aloitin kiinteät jo 3 kk iässä ja se selkeästi auttoi, sain tutulta lastenlääkäriltä neuvoja. Imetys lopetettiin jo 5 kk iässä. Refluksi on meillä sukuvaiva, äitini kärsii siitä. Parivuotiaana löytyi myös laktoosi-intoleranssi, ei ollut yllätys sekään, kun itselläni on.
Neljäs oli helppo vauva, söi kuin 70-luvun oppikirjasta neljän tunnin välein ja imetin 12 kk, mutta ne kiinteät aloitin jo 3 kk iässä kun oli edellisestä kerrasta vähän traumoja. Oppi itse syömään noin vähän päälle vuoden vanhana, kävelemään lähti jo 10 kk iässä.
Sait heti alapeukun.
Isällä on mielestäni kyllä oikeus ilmaista mielipiteensä.