Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä (lapsen ikä) lopetit vauvan tai taaperon imettämisen ja mikä oli lopettamispäätöksen isoimpina syinä?

Vierailija
28.05.2023 |

Minkä ikäinen lapsesi oli kun lopetit tämän imettämisen?

Oliko se omasta halusta kiinni ja tehty päätös vai olisitko halunnut imettää, mutta maidontulo, lääkitys, työhön paluu tai muu syy vaikutti lopettamiseen? Vaikuttiko esimerkiksi kiinteiden ruokien aloittaminen tai yöllisten imetysten vähentyminen?

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kk - 18 kk

Vierailija
22/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei lapsi tarvitse maitoa pitkään terveydellisistä syistä. Suositus on että yli 1v lapsia ei imetetä.

6kk lopetin, kun loppui maidon tulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittaisimetin siihen asti kun lapsi oli 3kk, lopetin koska hän ei vaan enää kelpuuttanut rintaa. Alusta asti oli vaikeuksia imetyksen kanssa ja lapsi sitten rupesi suosimaan pulloa koska sieltä maito tuli helpommin ja nopeammin. 

Vierailija
24/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nuo yli vuoden jatkuneet imetykset on trollausta? Siinä vaiheessahan opetellaan kävelemään ja puhumaan.

Vierailija
25/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei lapsi tarvitse maitoa pitkään terveydellisistä syistä. Suositus on että yli 1v lapsia ei imetetä.

Mitä hittoa? "Suositus on että yli 1v lapsia ei imetetä" :D ei tasan ole.

Vierailija
26/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nuo yli vuoden jatkuneet imetykset on trollausta? Siinä vaiheessahan opetellaan kävelemään ja puhumaan.

Ei kai se käveleminen ja puhuminen imetykseen vaikuta?

Vierailija
27/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoinen. Maidon tulo loppui, en tiedä miksi. Ja ihan rehellisesti, ei haitannut yhtään koska imettäminen on uskomattoman tylsää plus pullo huomattavasti kätevämpi julkisilla paikoilla.

Vierailija
28/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoista imetin 6vkoa, sitten vaan maidon tulo loppui ja oli pakko siirtyä korvikkeelle, toki kiinteätkin jouduttiin aloittamaan  4,5kk ikäisenä, kun kasvu pysähtyi. Keskimmäistä imetin viikon, sitten imetys piti lopettaa, koska vauvan bilirubiiniarvot eivät suostuneet laskemaan ja mun maito oli sen syynä, kahden viikon tauko ja kun olisi taas saanut imettää, maito ei enää noussut.  Kuopusta imetin 5kk, sitten oli pakko siirtyä kiinteisiin kun kasvu pysähtyi hänelläkin. Osasyynä saaattoi olla se, että mulla ei paino noussut (maitorasvaa ei kertynyt) yhdessäään raskaudessa kunnolla, oon 162cm pitkä ja esim keskimmäisen syntymän jälkeen painoin 50kg, kun raskaaksi tullessani painoin kuitenkin sen lähemmäs 60kg. Kaikki ovat nykyään yli 182cm pitkiä ja mitään allergioitakaan ei ole kellään (itse olen kyllä allerginen), että kyllä nuo näyttää korvikkeellakin ihan kasvavan. Ja sylissä ruokittiin aina tuttipullostakin eli läheisyyttä oli ihan yhtä paljon kuin imettäessäkin, isän puolelta jopa enemmän.

Nyt on kyllä omituista tarinaa. Imetys ei ole syynä bilirubiiniarvojen nousuun. Ei imetystä sen takia pidä lopettaa tai laittaa tauolle.

Äidin pituudella ei ole asiaan myöskään mitään vaikutusta ja riittää, että syö normaalisti. Painava ei tartte olla. Hoikkakin voi imettää.

Äidinmaidon koostumukseen se paino ei vaikuta kunhan syö normaalisti ja terveellisesti.

Sisään menevän nesteen määrällä on merkitystä. Ja kun mun maito oli erittäin nesteköyhää, se itseasiassa toimi enemmän vaaraksi sille vauvalle kuin hyödyksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut veden juottaminen jatkuvasti. Koska siinä sitten taas ei ole mitään järkeä kasvun kannalta, lääkäri määräsi korvikkeelle. ja poika on tosiaan nykyään 185com ja 60kg, kirjoituksista näyttäisi tulevan 3L ja 2 E:tä, että siinäkään ei nyt suuremmin toi korvikeimetys näytä pahentavan tilannetta, ja allergioita ei tosiaan ole. Pahalta se silloin 18v sitten tuntui, nyt on ihan sama, paljon pahempaa on hänenkin kanssaaan kohdattu sen jälkeen, josta on selvitty. 

Vierailija
29/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoista imetin 6vkoa, sitten vaan maidon tulo loppui ja oli pakko siirtyä korvikkeelle, toki kiinteätkin jouduttiin aloittamaan  4,5kk ikäisenä, kun kasvu pysähtyi. Keskimmäistä imetin viikon, sitten imetys piti lopettaa, koska vauvan bilirubiiniarvot eivät suostuneet laskemaan ja mun maito oli sen syynä, kahden viikon tauko ja kun olisi taas saanut imettää, maito ei enää noussut.  Kuopusta imetin 5kk, sitten oli pakko siirtyä kiinteisiin kun kasvu pysähtyi hänelläkin. Osasyynä saaattoi olla se, että mulla ei paino noussut (maitorasvaa ei kertynyt) yhdessäään raskaudessa kunnolla, oon 162cm pitkä ja esim keskimmäisen syntymän jälkeen painoin 50kg, kun raskaaksi tullessani painoin kuitenkin sen lähemmäs 60kg. Kaikki ovat nykyään yli 182cm pitkiä ja mitään allergioitakaan ei ole kellään (itse olen kyllä allerginen), että kyllä nuo näyttää korvikkeellakin ihan kasvavan. Ja sylissä ruokittiin aina tuttipullostakin eli läheisyyttä oli ihan yhtä paljon kuin imettäessäkin, isän puolelta jopa enemmän.

Nyt on kyllä omituista tarinaa. Imetys ei ole syynä bilirubiiniarvojen nousuun. Ei imetystä sen takia pidä lopettaa tai laittaa tauolle.

Äidin pituudella ei ole asiaan myöskään mitään vaikutusta ja riittää, että syö normaalisti. Painava ei tartte olla. Hoikkakin voi imettää.

Äidinmaidon koostumukseen se paino ei vaikuta kunhan syö normaalisti ja terveellisesti.

Sisään menevän nesteen määrällä on merkitystä. Ja kun mun maito oli erittäin nesteköyhää, se itseasiassa toimi enemmän vaaraksi sille vauvalle kuin hyödyksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut veden juottaminen jatkuvasti. Koska siinä sitten taas ei ole mitään järkeä kasvun kannalta, lääkäri määräsi korvikkeelle. ja poika on tosiaan nykyään 185com ja 60kg, kirjoituksista näyttäisi tulevan 3L ja 2 E:tä, että siinäkään ei nyt suuremmin toi korvikeimetys näytä pahentavan tilannetta, ja allergioita ei tosiaan ole. Pahalta se silloin 18v sitten tuntui, nyt on ihan sama, paljon pahempaa on hänenkin kanssaaan kohdattu sen jälkeen, josta on selvitty. 

Tämä on käsittämätöntä soopaa. Maito ON nestettä. Nesteköyhää äidinmaitoa ei ole olemassa. Bilirubiiniarvojen laskemiseen suositus on runsas syöminen eli juurikin se äidinmaito ja tarvittaessa korvike lisämaitona.

Ihan älyvapaita juttuja saa taas lukea.

Vierailija
30/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on ymmärretty väärin :D Suositus on, että imetetään 1v asti, senkin jälkeen saa jatkaa.

Vierailija
31/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kävely ja puhuminen tähän liittyy? Ei kai niitä syödessä/juodessa muutenkaan harjoitella?

Vierailija
32/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys oli yhtä hemmetin taistelua, mutta jaksoin kuitenkin 1,5 vuotta osittaisimettää. Sitten menin erääseen leikkaukseen ja olin yötä sairaalassa. Silloin ajattelin että nyt on hyvä hetki lopettaa koko homma. Eipä se lapsi kamalasti sitä kaivannut enää sitten.

Vierailija
33/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 pv iässä, syynä hevoskuuri antibiootteja vti:hin. Piti pumpata hukkaan sen ajan, mutta eipä se siitä enää käynnistynyt.

Ihan terve(järkinenkin) aikuinen tuli.

Vierailija
34/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on käsittämätöntä soopaa. Maito ON nestettä. Nesteköyhää äidinmaitoa ei ole olemassa. Bilirubiiniarvojen laskemiseen suositus on runsas syöminen eli juurikin se äidinmaito ja tarvittaessa korvike lisämaitona.

Ihan älyvapaita juttuja saa taas lukea.

Juuri näin. Meidän vauvalla oli keltaisuutta, seurattiin sairaalassa 5 päivää ja käskettiin imettää mahdollisimman tiuhaan. Ei joutunut valohoitoon.

Vierailija
35/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin 4 kk ja osaimetys 9 kk ikään saakka. Lapsi sai tuolloin hampaita ja puraisi nänniin kivuliaan haavan joka ei meinannut parantua jostain syystä. Tähän se sitten tyssäsi.

Vierailija
36/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko imetys teidän mielestänne äidin ja vauvan välinen asia, vai onko isällä asiaan sanomista?

Ennen kaikkea tuon suhteen, miten pitkään jatkuu.

Neutraalisti kysyy yhden lapsen isä.. 

Vierailija
37/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk, 2v ja 3vuotiaiksi asti. Ekan kohdalla ei imetys vaan ollut missään vaiheessa mukavaa. Sinnittelin tuon ajan ja ajatus oli, että jos puolivuotta jaksaa niin hyvä niin. Toisen kohdalla halusin värjätä hiukset (kemistinä tiedän, miten kovia myrkkyjä hiusvärit on. Ei ollut tarkoitus enää hankkia lisää lapsia, niin siksi uskalsin värjätä). 3. Kohdalla sitten oli sosiaalinen paine lopettaa imettäminen. Typerää tiedän. Onhan se lapselle parempi juoda äidin maitoa kuin lehmän maitoa, mutta jostain syystä lehmän maidon juomista pidetään ok:na

Vierailija
38/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetykseen näyttää liittyvän edelleen aika paljon väärää tietoa. Maitokaan ei yleensä yhtäkkiä vaan lopu, vaan muita syitä löytyy taustalta, kuten kireät jänteet ja vauvan toiminnan väärä tulkinta (esim. rintaraivarit, tiheä imu).

Vierailija
39/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin vain 3kk koska tulin raskaaksi, eikä silloin imetystä suositella. Toinen vauva meni heti pulloruokinnalle (ja nukkui parhaiten).

Kolmannen lapsen sain vähän aikuisempana ja häntä imetin noin 6 kk.

Vierailija
40/140 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk oli kun pakko lopettaa. Meni migreeni niin hankalaksi että lääkkeiden takia pitkät tauot ei toimineet.