Löytöeläin talolta ei haluta antaa kissaa? Omaa ja tuttujen kokemaa
Muka niin paljon kodittomia kissoja mutta kun niitä ei halua luovuttaa!
Olen kokenut kissanomistaja, parveke on verkotettu ja minulla on varaa maksaa eläinlääkärikulut. Silti vastaanotto on ollut nihkeä kun olen ilmaissut haluni antaa kodin kissalle. Vaikka jollekin seniorille jotta tämän ei tarvitsisi elää löytöeläintalolla viimeisiä vuosiaan,
Myös tuttavapiirissä ollut samanlaisia kokemuksia.
Kommentit (273)
Minä laitoin hesylle viestiä että haluaisin adoptoida heiltä kissan. Kerroin että perheeseen kuuluu yksi työssäkäyvä aikuinen, yksi lukiolainen ja yksi seuraa kaipaava kissa. Kerroin myös että pidetään lomaa kun kissa tulee taloon ja on varaa syöttää kunnon ruokaa ja käyttää lääkärissä. Parveke lasitettu ym. Sain vastauksen että yhden aikuisen ihmisen on oltava kotona (työtön tai etätyö ilmeisesti) että voivat edes ottaa meidät jonoon. No ostettiin sit torista kissanpentu ku ei me hesylle kellahti
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin hesylle viestiä että haluaisin adoptoida heiltä kissan. Kerroin että perheeseen kuuluu yksi työssäkäyvä aikuinen, yksi lukiolainen ja yksi seuraa kaipaava kissa. Kerroin myös että pidetään lomaa kun kissa tulee taloon ja on varaa syöttää kunnon ruokaa ja käyttää lääkärissä. Parveke lasitettu ym. Sain vastauksen että yhden aikuisen ihmisen on oltava kotona (työtön tai etätyö ilmeisesti) että voivat edes ottaa meidät jonoon. No ostettiin sit torista kissanpentu ku ei me hesylle kellahti
En käsitä, miksi valehtelet täällä päin naamaa kaikille. Tuollaista ei todellakaan ole eikä missään muuallakaan. Ei myöskään fantasioimiasi facebook kyttäyksiä.
Taidat olla Teemu Mäki, joka täällä raivoat, kun et saanut enempää kirveellä tapettavia.
Vierailija kirjoitti:
Hullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Tarjouduin sijaiskodiksi, ja kokemustakin kyseisistä eläimistä on paljon.
Haastattelun aikana tuli mielikuva, että olisin soveltuva, mutta joitain päiviä myöhemmin tuli erikoinen viesti, jossa oli kohteliaasti verhottu sisältö: ei kiitos.
Tietysti täytyy olla tiukka seula, mutta taitaa sitten olla tiukkaakin tiukempi.
(Ammattinikin puolesta, joka kävi ilmi, olen käynyt testit, joissa seulotaan päihteidenkäyttäjät ja ns. epävakaat henkilöt, joten siltäkään osin ei pitäisi arveluttaa.) Mutta näin kävi ja tuskin kannattaa olla enää myöhemminkään yhteydessä, koska en tiedä syytä."
-
Juotko alkoholia? Esim. jos kännää ja soittaa musiikkia niin se voi olla eläimelle pelottavaa"Myöskin äänekäs seksin harrastaminen saattaa traumatisoida lemmikin.
.
Niin ja eläintalon työntekijä näkee ihmisestä, kuka on äänekäs sekstailija.
Meiltä tuo ihan kysyttiin. Käytiin läpi pitkä kysymyslista, jossa seikkaperäisesti kartoitettiin musiikkimakumme ja syömä-, juoma- ja seksitapamme. Kävi siinä ilmi, että mieheni joskus orgasmin hetkellä murahtelee ja itsekin saatan vinkaista, joten sitouduttiin sitten lopettamaan seksin harrastaminen kissan eliniäksi. Niin saatiin suloinen kollipoika meille 🥰
Tästä olisi kyllä joku voinut varoittaa etukäteen. Minulla meni teet siinä väärään kurkkuun kun tämä kysymys tuli eteen. Pelkäsin jo punastumiseni kertovan turhan villistä elämästä, mutta olivatkin tottuneina haastattelijoina tulkinneet minut ihan oikein siveyden sipuliksi. Musiikkimakuna eivät kuulemma ihmisinä arvostaneet Mambaa, mutta lemmikin suhteen se ei ollut kieltolistalla.
Ei siis ollut mitään esteitä ja pääsin siirtymään häkkien puolelle kissaa valitsemaan. Ihan hyvä kuitenkin, että ottavat kunnolla selvää kotiehdokkaasta.
Häh? Siis luulin että tuo seksikysymys oli vitsi. Vai oliko tämäkin viesti edelleen sarkasmia?
minkä ihmeen seulan tarvii hylätyille kissoille :D jos se vikanen kissa ei kelvannu ensimmäiselle niin hyvähän se on jos jollekki.
Vierailija kirjoitti:
Tästä puuttuu nyt ihan varmasti joku oleellinen seikka. Ei todellakaan ole tuollaisia vaatimuksia hesyllä eikä muissakaan seyn jäsenyhdistyksissä.
Nyt, kun joku mainitsi somen, niin taidan arvella, miksi en saanut toivomaani yhteydenottoa: nimeni ei ole tavattoman yleinen ja haulla löytyi jonkun itseään, rintavakoaan ja matkailukuvia kovasti esittelevä henkilö. Jos eläinsuojelussa ovat laittaneet googlen etsintätöihin, ovat löytäneet aivan toisen henkilön, joka edustaan aivan toisenlaista elämäntyyliä kuin itse. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
Mä hankin kissan facebookin kautta vajaa kuutisen vuotta sitten. Muutamalla viestillä asia oli selvä ja parin viikon päästä hain kisun tarvikkeineen meille. Entisen omistajan kanssa laitettiin kerran viestiä tuon jälkeen, kun hän kyseli miten kissa on kotiutunut. Ei vaihtunut raha ja kissa on edelleen meillä hyvässä hoidossa ja terveenäkin pysynyt.
Kartoitin tuolloin näitä eläinhoitoloita sun muita, mutta homma tuntui vaikealta. Olisi pitänyt lähetellä jotain anomuksia ja kehua itseään, että olisi ehkä saanut kissan. Ei kiitos.
Lapseni otti juuri omaan kotiinsa Hesyltä kissan. Olihan se jotenkin jännä prosessi.
3 kuukauden ikäinen maatiaiskissanpentu, sis. rokotuksia, leikkauksen ja kuulemma ylläpidonkin: 300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä puuttuu nyt ihan varmasti joku oleellinen seikka. Ei todellakaan ole tuollaisia vaatimuksia hesyllä eikä muissakaan seyn jäsenyhdistyksissä.
Eipä ehkä virallisia, mutta tuntuu, että siellä vastaillaan sähköposteihin kovin tunteella ja omilla säännöillä varustettuja eläinaktivisteja.
Liian monta vastaavaa tarinaa löytyy lähipiiristä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi valehtelet täällä päin naamaa kaikille. Tuollaista ei todellakaan ole eikä missään muuallakaan. Ei myöskään fantasioimiasi facebook kyttäyksiä.
Taidat olla Teemu Mäki, joka täällä raivoat, kun et saanut enempää kirveellä tapettavia.
Nyt en ihan ymmärrä. En ole sanonut Facebookista mitään enkä omista kirvestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä puutu mitään oleellista. Asiallisesti sähköpostissa esittelin itseni ja ilmaisin haluni adoptoida kissa. Mainitsin vielä että mulla ei ole säännöllisiä harrastuksia ja olen illat ja viikonloput kotona. Tämä ei heille riittänyt enkä saanut heiltä kissaa
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla Teemu Mäki, joka täällä raivoat, kun et saanut enempää kirveellä tapettavia.Nyt en ihan ymmärrä. En ole sanonut Facebookista mitään enkä omista kirvestä
On varmaan tarkoitettu yleisesti niile kaikille, jotka väittävät, että vaaditaan fb-päivityksiä. Eihän kaikilla edes ole netti-yhteyksiä. Mökin papoilla ja mummoilla.
Kannattaa heti alkuun varmistua, että se, jonka kanssa puhut, on yleensä sellainen, jolla on oikeus luovuttaa kissat. Kerran yksi ulkopuolinen avoimissa ovissa auttoi ihan muuten vaan, joku meni häneltä kysymään. Se, toimiiko löytölä vapaaehtoisvoimin riippuu siitä mikä pääte on ytj:ssä löytölän virallisessa nimessä. Ry tarkoittaa vapaaehtoistyötä, mutta jos ky tai oy sitten kyseessä on yritys. Usein näkee kun joku sanoo "lahjoitamme yhdistykselle sitä ja tätä" niin ehdotetaan esim, Vaasan koiratarhaa tai Simon vierashuonetta, mutta nämä ovat yrityksiä. Lahjoitus yritykselle kun on sellainen, että verottaja ottaa siitä osansa ja siksi ero on iso. Se on niille yrityksen tuloa.
Vaihtuvuus löytölöissä on suurta. Siksi tekijät ovat joko eläkeläisiä, joilla on aikaa, tai nuoria, jotka tulevat suurella innolla ja sitten lähtevät ovet paukkuen, kun kangistuneita tapoja ei muuteta. Tosin en ole näiltä yhtäkään isompaa kehitysehdotusta kuullut, mutta tästä moittimista silti paljon. Pieniä on toteutettu resurssien mukaan, esim. otettu nykyaikaisia maksutapoja. Itse en jaksanut, sillä se ei vain ole kokopäivätyössä käyvän hommaa. Ei jää aikaa mihinkään muuhun ja sitten ne, joilla on aikaa, valittavat ettei tuo tee tarpeeksi. Tästä syystä on parempi pysyä kokonaan pois. Oma lukunsa nämä, jotka valittavat siitä, etteivät saa kiitosta. Vaikka kaikki on samalla viivalla, toisten silti pitäisi kiitellä niitä jotka laittavat tikun ristiin, aivan kuin he tekisivät hyvää niille ihmisille eivätkä eläimille. Oon senkin nähnyt, että mukaan tullaan ilman mitään kiinnostusta itse eläimiä kohtaan. Eli pitää saada merkintä ansioluetteloon.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla Teemu Mäki, joka täällä raivoat, kun et saanut enempää kirveellä tapettavia.Nyt en ihan ymmärrä. En ole sanonut Facebookista mitään enkä omista kirvestä
Oletan, että facebook-kommentti oli kohdistettu minuun, joka kerroin, että kissan saanti paikallisesta esystä tyssäsi siihen, ettei meillä ole kenelläkään facebook-tiliä (teinien mielestä sellainen tili on nolo, itse taas työsyistä pysyttelen tiukasti erossa kaikista tunnistusta vaativista sosiaalisen median kanavista, vaikka en sentään ole parkkipatella töissä). Myös instagram-tili olisi kelvannut, mutta edelleenkään sellaistakaan meillä ei ole.
Ei ilmeisesti kannata edes yrittää, jos ei ole aikaisempaa kokemusta kissoista, paras unohtaa haaveilu.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni otti juuri omaan kotiinsa Hesyltä kissan. Olihan se jotenkin jännä prosessi.
3 kuukauden ikäinen maatiaiskissanpentu, sis. rokotuksia, leikkauksen ja kuulemma ylläpidonkin: 300 euroa.
Jos pidät tuota kalliina, niin kysypä paljonko maksaa jos käyt itse nuo toimenpiteet teettämässä. Ei lääkärit tee noita ilmaiseksi eläinsuojeluyhdistyksillekään.
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa enemmän viranomaisia ja kyllä niihinkin eläinsuojeluyhdistykset puuttuu. Mutta lehmiä ja hevosia ei Suomessa jätetä juurikaan luontoon. Niiden huostaanotto vapaaehtoisvoimin vaatisi jo miljoonainvestoinnit ja erikoisosaamista. Jota niiden hyvinvointi huolestuttaa ja kyselee miksei kissaihmiset huolehdi niistä, vastakysymys: miksi et itse ala vapaaehtoistyöhön niiden parissa? Suurimmat suunsoittajat eivät itse pistä tikkua ristiin minkään eteen. Tekosyitä löytyy vaikka monella on elämässä enemmän muutakin. Itse esim. autan kissoja ja ihmisiä. Isoja eläimiä pelkään.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan asuttu maaseudulla omakotitalossa. Ensin yksi pieni rääpäle naapuritalosta itki ikkunan takana ja pyysi sisään. Päästettiin, eikä ole sen jälkeen vanhaa kotiinsa paljon katellut.
Sana kiro ja kotiimme ilmestyi toinen, vähän kookkampi yksilö. Pidimme senkin. Näin minusta tuli kahden kissan palvelija. Kuudetta vuotta.
Ymmärrän miten helposti tuo tapahtuu. Itse kannoin aina naapurin kissan heille, kun töistä palasivat, se kun olisi mieluummin ollut mun luona. Olivat kiitollisia "päivähoidosta". Se ei kuitenkaan ollut minun kissani. Itselläni oli pari vuotta vanhempi kissa. Nämä käyttäytyivät toisiaan kohtaan viileän kohteliaasti, omani vartoi ruokakuppiaan kyllä. Oli niitä hauska seurata.
Vierailija kirjoitti:
Nämä omia traumojaan projisoivat eläinsuojeluyhdistyksen työntekijät tekevät suojateilleen hallaa toiminnallaan. Sekin vaatimus että pitäisi ottaa kaksi kissaa kerralla on järjetön. Harva haluaa/pystyy ottamaan kahta kissaa. Eikö ole parempi että saavat yksinään kodin kuin että kukaan ei niitä ota.
Tuo kahden kissan vaatimus on kyllä vähän jännä. Kissathan ei luonnostaan ole edes laumaeläimiä, mutta silti täälläpäin kans sama vaatimus.
Paikallinen eläinsuojeluyhdistys on rekisteröity yhdistys joka saa kunnalta tukea, itseasiassa useammalta lähikunnalta koska näistä kunnista löytöeläimet tulevat yhdistyksen hoitoon. Kissoja pidetään vähintään 15 päivää talolla, ne ruokitaan ja lääkitään ja kunnilta tuleva avustus ei kata edes tätä aikaa. Yhdistys kerää rahaa ja tarvikkeita että sen toiminta voisi jatkua, kissojen hoito ei ole ilmaista ja kaikki kissat ovat louvutettavissa kunhan ne ovat olleet talolla sen 15 päivää että omistajalla on mahdollisuus hakea omansa jos kissa on jo omistaja. Tiineet kissat synnytävät pentuja ja ne luovutetaan tietenkin kun ne ovat luovutusikäisiä. Pennut menevät aina kaupaksi, vanhemmat kissat, varsinkin "ongelmatapaukset" arat, seniorit tai kissat joilla on todettu joku sairaus ovat niitä jotka ovat tarjolla pitkään, koska niitä ei haluta. Ne luovutettaisiin kyllä, mutta ihmiset haluavat pentuja ja terveitä, nuoria sylikissoja.