Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehiä jotka elättävät perheensä?

Vierailija
28.05.2023 |

Löytyisikö täältä näitä miehiä, jotka elättävät itse perheensä? Miten elämä sujuu? Onko parisuhde parempi nyt kun nainen jäi kotiin? Onko molempien elämä nyt stressittömämpää?
Ja löytyykö täältä ihan tradwifeja pukeutumisine kaikkineen?
Ja miten talous on kestänyt tilanteen? Onko tullut koskaan kiusausta hakea vaimolle esim. työttömyyskorvausta helpottamaan tilannetta?
Ja miten päädyitte tähän ratkaisuun? Koetteko, että saatte itse myös enemmän parisuhteesta näin?

Ja miehille tarkennuksena, että etsin nyt niitä miehiä, jotka maksavat perheensä elämisen itse. Eli vaimo kotona äitiyspäivärahalla ei ole perheen elättämistä, työssäkäyvästä vaimosta nyt puhumattakaan.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä mutta tämä on hyvin naisvaltainen foorumi. Aika harva menestynyt kovapalkkainen mies jonka palkka riittää koko perheen elättämiseen viettää aikaansa av:llä.

Tämä on pelkkä sinun mielikuvasi, ei fakta. Toisin kuin vielä moni nainen kuvittelee, tämä ei ole mammojen äitiys/vauvafoorumi, vaan Aihe Vapaa. Täällä on ihan eri foorumit noihin aiheisiin. Maailma muuttuu.

Vierailija
82/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona ollessa eläkekertymä on 0%. Moni ei osaa ottaa tätä huomioon eli vaatia mieheltä eläkkeen maksamista. No saahan sitä eron sattuessa aina kansaneläkkeen, jolla kituuttaa vanhana.

Näissä tapauksessa jossa nainen jää kotiin ja mies elättään perheensä, ovat keskimäärin korkeasti koulutettuja ja varakkaita.

Ja erillisellä sopimuksella puolisot sopivat ja tekevät naiselle elinikäisen eläketurvan, jonka tuomioistuin voi vielä vahvistaa, jos mies kuolee tai tulee myöhemmin avioero.

Jokainen perhe kuitenkin osaa ratkaista asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Ja mistä sinulla oletus, että myöhemmin joutuisi nainen vanhana kituuttamaan pelkällä kansaneläkkeellä.

Vai väitätkö esim edesmenneen Pekka Herlilin puolison Kirsti Herlinin kituuttavat kansaneläkkeellä, vaikka ollut koko ikänsä kotirouva.

Harvalla miehellä on Herlinin tulot.

Juuri sen takia ei juuri Suomessa ole kotirouvia ja mies elättäisi yksin perheensä.

Jos nainen onkin kotona, mies ei yksin elätä, vaan yhteiskunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä tämä homma on toisinpäin eli minä nainen elätän perheen ja mies on kotona, tekee tosin vähän osa-aikahommaa. Tienaan 2,5 x miestä enemmän joten on järkevää että minä teen töitä enemmän.

Järkevämpäähän se on noin tietysti. Ja miehesi tekee kaikki kotityöt?

Miten itse koet tilanteen? Onko se enemmän sellainen elämää helpottava ratkaisu vai tuntuuko raskaalta tai ärsyttävältä kantaa suurempi osa elatuksesta? Sanoithan tuossa, että mies kuitenkin käy osa-aikaisesti töissä ettei ole ihan sinun vastuullasi kaikki.

Ei ole raskasta minulle, sen sijaan puolisolle on koska hän hoitaa enemmän lapsia ja kaikki lsten menot (oikomishoidot, kaverisynttärit, lääkärit jne).

Se on toki stressaavaa että mulla on koko ajan se tunne että on PAKKO olla töitä ja jatkuvasti pitää olla valppaana, esim jos työpaikalla vaikea taloustilanne niin pitää olla heti etsimässä uusia töitä ja varmistamassa työllisyys. Elämme mun tuloilla ja ei ole siis varaa jäädä työttömäksi, hetkeksikään.

Olen siis johtaja, työaikalain ulkopuolella, pitkää päivää.

Sanoisin että sen pääelättäjän homma on silti tavallaan helpompi kuin kotona olevan. Mutta toki tiedostan että yleinen keskusteludiskurssi väittää että se mies pääelättäjänä on rankkaa hommaa ja kotivaimolla helppoa. Mulla kun kuvio on toisinpäin niin näen asian eri lailla ja väitän että mulla helpompaa kuin miehellä.

Vierailija
84/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvinaista tämä on Suomessa, mutta tältä palstalta he löytyvät. Usein takana muitakin syitä, esim. sairauksia, joiden takia ei voi mennä töihin.

Vierailija
85/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja löytyykö täältä ihan tradwifeja pukeutumisine kaikkineen?"

No onnea yrittää löytää suomalaista naista, joka pukeutuisi niin. :D

Tässäkin ketjussa olevat kotivaimot käyvät kaupassa ja kuskailevat lapsia harrastuksiin linttaan astutut tennarit ja pillifarkut jalassa.

Vierailija
86/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihanaa, mutta täytyy olla miehellä sitten tosi hyvät tulot, jotta toimii. Olen ollut huomaavinani, että jotkut naiset ottavat nokkiinsa jos käy ilmi, että he tienaavat enemmän kun mies eli ehkä maksavat vähän enemmän kuluista. Perinteinen malli on edelleen että mies maksaa, vaikka yhteiset tulot tärkeintä, jos ne pystytään järkevästi jakamaan ja harva tykkää, että omia tuloja tai rahoja ei olisi ollenkaan, vaikka toinen pystyisi maksamaan enemmän.

Vierailija
87/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan nainen ei suostu tuollaiseen.

Niin mitään eläkettä ei kerry,joten mitäs sitten jos toinen lähtee..

Mä olen se yksi tähän ketjuun vastannut ulkomailla asuva kotirouva. Asuinmaamme lainsäädännön mukaisesti mulla on oikeus puoleen mun aviopuolison tuloista mikäli mieheni ottaisi minusta eron, koska olemme olleet naimisissa yli 20 vuotta ja mun kotona olo on mahdollistanut miehen työuran. Miehen velvollisuus elättää mua loppuisi vaan, jos menisin uudestaan naimisiin. Meillä on myös sen verran paljon omaisuutta, josta omistan puolet, että eläkkeestä ei tarvitsisi huolehtia.

Suomessa asiat ovat kotirouvilla paljon huonommin koska suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että molemmat vanhemmat käyvät töissä.

Vierailija
88/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen mietin iltapesulla, katselin vanhenevia kasvojani: onneksi mun ei tartte olla värjäilemässä jatkuvasti hiuksia, laihduttaa koko ajan ja 'pysyä nuorekkaana ja iloisena' siksi, että aviomies ei vaihtaisi mua nuorempaan. Johtuuko naisten kriisi ja jatkuva valitus epävarmuudesta? Ja siitä, että osittain "joutuu olemaan parisuhteessa taloudellisista syistä"?

Parisuhde on joillekin suuri näyttämö. Mieluummin pariskunnat olisivat omillaan ja harrastaisivat vaikkapa maksullista, turvallista seksiä silloin kun mieli tekee.....   ainakin tinder näyttää toimivan tältä pohjalta :D    siellä ne varatut miehet on.   Näen toisinaan kaupungilla vähän iäkkäämpiä miehiä merkkikenkäkaupan pussukan kanssa talon alaovella odottelemassa nettibabyn tulevan avaaman oven.... ei ole arvailua, sillä siitä poikamaisesta jännityksestä ja innosta paistaa läpi koko touhun nimi.  Ei siinä ole iskäihminen menossa tytärtään tapaamaan. 

Vierailija
89/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona ollessa eläkekertymä on 0%. Moni ei osaa ottaa tätä huomioon eli vaatia mieheltä eläkkeen maksamista. No saahan sitä eron sattuessa aina kansaneläkkeen, jolla kituuttaa vanhana.

Kotivaimo vastaa: jos meille tulisi ero niin eläkerahoja ei tarvitsisi edes miettiä. Meillä ei ole avioehtoa, joten eläisin kuin kroisos eron jälkeen. Tämän takia en vaadi mitään eläkkeen maksamista mieheltä.

Sama juttu meillä. Omaisuus miljoonia, joten kyllä puolella niistä tulisin hyvin toimeen koko loppuelämäni.

Vierailija
90/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä tapauksessa jossa nainen jää kotiin ja mies elättään perheensä, ovat keskimäärin korkeasti koulutettuja ja varakkaita.

Ja erillisellä sopimuksella puolisot sopivat ja tekevät naiselle elinikäisen eläketurvan, jonka tuomioistuin voi vielä vahvistaa, jos mies kuolee tai tulee myöhemmin avioero.

Ja mistä sinulla oletus, että myöhemmin joutuisi nainen vanhana kituuttamaan pelkällä kansaneläkkeellä.

Vai väitätkö esim edesmenneen Pekka Herlilin puolison Kirsti Herlinin kituuttavat kansaneläkkeellä, vaikka ollut koko ikänsä kotirouva.

Juuri sen takia ei juuri Suomessa ole kotirouvia ja mies elättäisi yksin perheensä.

Kuinka niin?

Vierailija
91/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan nainen ei suostu tuollaiseen.

Niin mitään eläkettä ei kerry,joten mitäs sitten jos toinen lähtee..

Mä olen se yksi tähän ketjuun vastannut ulkomailla asuva kotirouva. Asuinmaamme lainsäädännön mukaisesti mulla on oikeus puoleen mun aviopuolison tuloista mikäli mieheni ottaisi minusta eron, koska olemme olleet naimisissa yli 20 vuotta ja mun kotona olo on mahdollistanut miehen työuran. Miehen velvollisuus elättää mua loppuisi vaan, jos menisin uudestaan naimisiin. Meillä on myös sen verran paljon omaisuutta, josta omistan puolet, että eläkkeestä ei tarvitsisi huolehtia.

Suomessa asiat ovat kotirouvilla paljon huonommin koska suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että molemmat vanhemmat käyvät töissä.

Sirpa Selänne saapui av:lle 😂

Vierailija
92/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elättää mies lapsensa sekä eksänsä, ja tämän uuden miehen joiden rahat jäävät omaan käyttöön pippalointiin ja säästettäväksi. Meillä sens sijaan keskenään pidetään molemmat toisesta huoli.

Vierailija
93/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä ne kaikki perheensä elättävät miehet nyt on, yleensähän palsta on täynnä niitä? Toistaiseksi vasta yksi on kertonut elättävän perheensä 100%.

Vierailija
94/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään miehiä jotka elättää perheensä. Naiset ilmaantuu paikalle kertomaaan, että elättävät perheensä. 

Missä ne palstan kaikki naisiaan ja perhettään  palkallaan 100% elättävät miehet nyt on? Töissä?

Eiköhän olla 80-95% naisia tällä palstalla ja tämäkin otanta naisista on tietyn luonteinen.

Vierailija
95/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja kirjoitti:

Kaverilla menee kaikki palkka rahat sen lapsen ja eksän elättämiseen. Tienaa yli 3000 mutta elatusmaksut on vissiin aika isot kun olen sen juttuja kuunnellut niin ei rahaa jää säästöön.

Minä sen sijaan olen lapsen kanssa kotona ja vaimo töissä. Meillä on  poika 3 luokalla.

Kysäisepä joskus, mikä summa lapsen elaria maksetaan! Exää ei Suomessa pahasti elätetä, vaan lapsi. Eiköhän mies maksa asumiskulunsa ja syökin joka päivä sen verran hyvin ettei säästöön siksi jää mitään.

Vierailija
96/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettaja kirjoitti:

Kaverilla menee kaikki palkka rahat sen lapsen ja eksän elättämiseen. Tienaa yli 3000 mutta elatusmaksut on vissiin aika isot kun olen sen juttuja kuunnellut niin ei rahaa jää säästöön.

Minä sen sijaan olen lapsen kanssa kotona ja vaimo töissä. Meillä on  poika 3 luokalla.

Kysäisepä joskus, mikä summa lapsen elaria maksetaan! Exää ei Suomessa pahasti elätetä, vaan lapsi. Eiköhän mies maksa asumiskulunsa ja syökin joka päivä sen verran hyvin ettei säästöön siksi jää mitään.

3000e:n brutosta yhden lapsen elatusmaksut on n. 200e. Tietysti saa enemmänkin maksaa halutessaan.

Siltikään tuolla rahalla nyt ei elätetä edes yhtä lasta, exästä puhumattakaan.

Vierailija
97/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä tämä homma on toisinpäin eli minä nainen elätän perheen ja mies on kotona, tekee tosin vähän osa-aikahommaa. Tienaan 2,5 x miestä enemmän joten on järkevää että minä teen töitä enemmän.

Järkevämpäähän se on noin tietysti. Ja miehesi tekee kaikki kotityöt?

Miten itse koet tilanteen? Onko se enemmän sellainen elämää helpottava ratkaisu vai tuntuuko raskaalta tai ärsyttävältä kantaa suurempi osa elatuksesta? Sanoithan tuossa, että mies kuitenkin käy osa-aikaisesti töissä ettei ole ihan sinun vastuullasi kaikki.

Ei ole raskasta minulle, sen sijaan puolisolle on koska hän hoitaa enemmän lapsia ja kaikki lsten menot (oikomishoidot, kaverisynttärit, lääkärit jne).

Se on toki stressaavaa että mulla on koko ajan se tunne että on PAKKO olla töitä ja jatkuvasti pitää olla valppaana, esim jos työpaikalla vaikea taloustilanne niin pitää olla heti etsimässä uusia töitä ja varmistamassa työllisyys. Elämme mun tuloilla ja ei ole siis varaa jäädä työttömäksi, hetkeksikään.

Olen siis johtaja, työaikalain ulkopuolella, pitkää päivää.

Sanoisin että sen pääelättäjän homma on silti tavallaan helpompi kuin kotona olevan. Mutta toki tiedostan että yleinen keskusteludiskurssi väittää että se mies pääelättäjänä on rankkaa hommaa ja kotivaimolla helppoa. Mulla kun kuvio on toisinpäin niin näen asian eri lailla ja väitän että mulla helpompaa kuin miehellä.

Oli mielenkiintoista kuulla kokemus näinkin päin! Mukavaa, että teillä toimii.

Vierailija
98/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä elättää mies lapsensa sekä eksänsä, ja tämän uuden miehen joiden rahat jäävät omaan käyttöön pippalointiin ja säästettäväksi. Meillä sens sijaan keskenään pidetään molemmat toisesta huoli.

Miksi ihmeessä hän niin tekee? Lain mukaan hänen tarvitsee maksaa vain elatusmaksu lapsestaan, se on vähän vajaa 200 euroa kuussa. Juttelepa vähän miehesi kanssa, taitaa ne rahat nyt mennä johonkin muualle...

Vierailija
99/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko aloittaja nimenomaan nyt sitä näkökulmaa että mies elättää, vai sitä näkökulmaa että nainen on kotona? Koska meillä minä olen kotiäitinä, mutta mies ei kuitenkaan yksin elätä. Tämä ratkaisu on ollut parisuhteelle hyvin sopiva. Jos molemmat oltaisiin kiireisissä töissä niin ... no, elämä ei olisi tällaista. Hänelle kelpasi tämä hyvin, kun teen suurimman osan kotitöistä ja hoidan lasten kaikki asiat (koska ehdin). 

Kotivanhemman rooli on kyllä Suomessa hämärä monelle. Minulta on kysytty usein että "mitä sinä oikein teet" (tietävät että olen kotona) 

Satuin lukemaan ns. tradwife-ilmiöstä, jossa naiset jäävät kotiin ja mies elättää täysin. Kiinnostuin kyselemään onko tällaista Suomessakin havaittavissa. Kotiäitejä on kyllä, mutta äitiyspäivärahoilla/kotihoidontuella ja jonkin verran työttömyysturvan varassa kotona lasten kanssa olevia. Mutta onko pariskuntia, jotka ovat valinneet tämän perinteisen tien? Yksi mies löytyikin ja vastaili kärsivällisesti.

Ja kiinnostaa tietää miten ratkaisu on vaikuttanut parisuhteen toimivuuteen. Sitä kuulin tradwifeväen hehkuttavan kovasti. Että parisuhde toimii paremmin, riitely vähenee, stressitaso laskee, syttyy se kuuluisa kipinäkin taas miehen ja naisen välille.

Ap

Nämä netin tradwifet ovat yleensä nuoria ja lapsettomia, jotka leikkivät päivät pitkät roolileikkiä 50-luvun vaatteissa. Helppoa ja kevyttä, jos ei ole lapsia. Monen lapsen kanssa aika ja raha siihen itsensä ja kodin puunaamiseen vähenee radikaalisti, jos on vain yksi ansaitsija perheessä.

Suomessa ei muuten koskaan ole ollut mitään yhden elättäjän yleistä perhemallia. Suomalaiset naiset ovat aina tehneet maatilan töitä tai palkkatyötä kaupungeissa. Kahden elättäjän malli on Suomessa siis se perinteinen.

Tämä ei ole totta. Ei tarvitse mennä kuin 1950-60 luvulle.

Tässä gradu, jossa tutkittiin asenteita siihen, kun ne 1960-luvun kotirouvat alkoivat siirtyä töihin.  Sitä paheksuttiin, se ei ollut naisen tehtävä. 

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25696/URN_NBN_fi_jyu-2010…

Eikö teillä ole kellään sukulaisia elossa tuolta ajalta? Miten tällä palstalla jatkuvasti saa lukea, että Suomessa ei koskaan ole ollut kotirouvakulttuuria? Naiset olivat kaupungissa hyvin usein kotirouvia tuohon aikaan. Miehen pienetkin tulot riittivät. Muunlaista naisen roolia paheksuttiin ihan suoraan. Voi vaikka tuosta gradusta lukaista, mitä naisilta odotettiin.

Naisten työssäkäynti alkoi toden teolla vasta 1970-luvulta kun lastentarhatoiminta yleistyi. 

Vierailija
100/105 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että tämä asenne. Pää pussista nyt. Tosiaanko ajatellaan että kaikki kotirouvat nostavat jotain etuutta yhteiskunnalta?