Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?

Vierailija
27.05.2023 |

Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.

Kommentit (605)

Vierailija
421/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit jotka ovat viettäneet 24/7 vauvansa ja lapsensa kanssa, saamatta mitään palkinnoksi, eivät siedä ajatusta, ettei kaikilla elämä loppunutkaan lapsen saannin myötä.

Vierailija
422/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risteily ja risteily. Joillekin risteily tarkoittaa lepoa ja syömistä seisovasta pöydästä ja yöunia. Sitten on ne joillekin se on jotain ihan muuta.

Harmi että kysyi ihmistä mukaan joka ei ole todellinen ystävä vaan tulee jonnekin vauva.fi avautumaan. Mistä sitä tietää kenenkään elämästä. Ei kannata heitellä kiveä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk kun katsotaan taakse niin siinä melkoisen pitkä ja synkkä talvi takana. Vallan hyvin voi äiti jättää kullannuppunsa isin hoitoon. Vai miten pitkään äidin pitäisi antaa vauvan roikkua vierellään? Minä olen hengissä vaikka olin 4-5kk kun äiti oli muutaman kuukauden koulutuksessa eri paikkakunnalla ja viikot pois ja isin hoidossa olin. Siltä ajalta on muutama valokuva ja iskä nauhoitti mun jokellusta ja naurua c-kasetille, joten hauskaa me iskän kanssa pidettiin. 

Vierailija
424/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on lukemattomia kertoja kysytty kuka hoitaa lasta silloin kun minä olen työmatkalla. Lapsi on 10 ja isä luonnollisesti on lapsensa kanssa silloin kun minä olen pois kotoa.

Isältä taas ei ole kertaakaan kysytty kuka lapsen hoitaa silloin kun isä on työmatkalla. Myöskään ei koskaan yhdeltäkään muulta mieskollegalta joilla vauvaikäisiäkin lapsia kotona.

Naisena ja äitinä olen järkyttynyt tästä keskustelusta jossa vieläkin, 2023, jopa toisten äitien toimesta moralisoidaan 7kk ikäisen vauvan äidin risteilyä.

Kai te nyt itsekin tajuatte kusevanne myös omiin muroihinne tällä syyllistämisellä?

Jos tämä taas ei ole sitä nais-ja äitivihaa, niin mikä sitten on? Ja tätäkin ylläpitää taas naiset itse.

Vierailija
425/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi meni 3 kk ikäisenä isänsä kanssa kahdestaan sukuloimaan parin tunnin ajomatkan päähän pitkäksi viikonlopuksi. Hyvin meni ja isällä ja pojalla ollut aina läheinen suhde. Minä kyllä olen myös sitä laatua, että olen luottanut mieheni kykyyn huolehtia lapsesta pikkuvauvasta asti.

Vierailija
426/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olis itse pystynyt mitenkään olemaan tuossa kohtaa vauvasta erossa muutamaa tuntia pidempään (enkä tainnut olla edes sitä muutamaa tuntia). Hyvin voimakas symbioosivaihe oli menossa vielä tuossa kohtaa.

Ajattele, että maailmassa on satoja miljoonia äitejä, jotka joutuvat jättämään jo parin viikon ikäisen vauvan hoitoon joka päivä, koska äitien on pakko mennä töihin. Siinä ei paljon symbioosivaiheet paina 🙄

Onhan se nyt eri asia olla töissä kuin kännäämässä.

Aika moni nauttii risteilystä toisella tavalla kuin sinä sen ymmärrät. Kaikki eivät koe tarpeelliseksi sinun tapaasi alkaa kännätä heti laivaan astuessaan, jotkut ihan vain nauttivat laivamatkan tunnelmasta, kavereiden kanssa yhdessäolosta, maisemista, ohjelmasta ja ruoasta.

Vierailija
427/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.

Riippuu vähän siitäkin, jos äiti imettää. Silloin vauva on riippuvaisempi äidistä kuin pulloruokittu.

Vierailija
428/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2kk iässä on ensimmäisen kerran lapset olleet mummulassa yökylässä. Ehyenä ovat säilyneet ja lähes aikuisia jo nykyään. 7kk ikäinen tuskin rikki menee kotiin jäädessään.

Jos ei tarvitse eroahdistusta huutaa, niin sitten ok. Jos itkee äidin perään, ei ok.

Vierailija
429/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee näistä "olin 2 vrk poissa ja ei se lapsi mennyt siitä rikki" -kommenteista mieleen se, miten ennenvanhaan puolusteltiin ruumiillista kuritusta. Silloinkin ajateltiin, että eihän siitä mitään haittaa ole. Myöhemmin on huomattu, että sillä itse asiassa on aika pahojakin negatiivisia vaikutuksia, ne vain eivät välttämättä näy heti päällepäin.

Siis ihan oikeasti joku vertaa kahta yötä OMAN ISÄN hoidossa lapsen fyysiseen pahoinpitelyyn? Mihin h*lvettiin tämä maailma on mennyt?

En verrannut isän hoitoa pahoinpitelyyn. Puhe oli siitä, että äiti on lapsesta pitkään erossa ja äiti puolusteli sitä väittämällä, ettei siitä ole haittaa lapselle. Voi olla, ettei ole, mutta voi olla, että myöhemmin selviää, että on. Erityisesti kehityspsykologiaan perehtyneet ovat sitä mieltä, ettei ensisijaisen hoitajan pitäisi olla lapsesta erossa yli vuorokautta kerrallaan.

Eli ei, kukaan ei sanonut, että isän hoito = pahoinpitely. Päätit ihan itse lähteä trollaamaan ja keksimään toisen viestiin uutta sisältöä.

Et toki sanonut että ovat sama asia, enkä minä väittänytkään sinun niin sanoneen. Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa vertaaminen? Koska sitä sinä kyllä teit.

En verrannut isän hoitoa pahoinpitelyyn. Huomautin, että vaikka nyt kuviteltaisi, että jokin on ok eikä aiheuta lapselle ongelmia, voi myöhemmin paljastua, että niitä tulikin. Tässä ei ole nyt puhuttu siitä, että isä hoitaa lasta, vaan siitä, että lapsen ensisijainen hoitaja katoaa yhtäkkiä yli vuorokaudeksi. Kehityspsykologiaan perehtyneiden mielestä tuo ei ole ok, vaan siitä on haittaa lapselle. Haitta ei siis tule siitä, että isä hoitaa lasta, vaan siitä, että lapsen tärkein aikuinen katoaa liian pitkäksi aikaa kerralla.

Yhdistelit siis asioita mielivaltaisesti.

Vierailija
430/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo symbioosiäidit eivät osaa myöskään antaa tilaa lapsen isälle.

Kun hiukan tinkii omasta symbioosistaan, voi lapsen isäkin päästä symbioosiin oman vauvansa kanssa.

Vierailija
431/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on lukemattomia kertoja kysytty kuka hoitaa lasta silloin kun minä olen työmatkalla. Lapsi on 10 ja isä luonnollisesti on lapsensa kanssa silloin kun minä olen pois kotoa.

Isältä taas ei ole kertaakaan kysytty kuka lapsen hoitaa silloin kun isä on työmatkalla. Myöskään ei koskaan yhdeltäkään muulta mieskollegalta joilla vauvaikäisiäkin lapsia kotona.

Naisena ja äitinä olen järkyttynyt tästä keskustelusta jossa vieläkin, 2023, jopa toisten äitien toimesta moralisoidaan 7kk ikäisen vauvan äidin risteilyä.

Kai te nyt itsekin tajuatte kusevanne myös omiin muroihinne tällä syyllistämisellä?

Jos tämä taas ei ole sitä nais-ja äitivihaa, niin mikä sitten on? Ja tätäkin ylläpitää taas naiset itse.

Ei tässä ole nais- eikä äitivihasta kyse. Nyt yritetään vetää rajaa sopivan ja ei-sopivan välille. Yli vuorokausi erossa 7 kk ikäisestä on monien mielestä liikaa. Ei se tarkoita, etteikö äiti saisi lähteä rentoutumaan. Puhe oli nyt siitä, kuinka pitkä ero on tuonikäiselle ok. Puolisen päivää on varmasti, mutta onko puolitoista päivää? Monen mielestä ei. Kyllä sinne risteilylle ehtii vielä loppukesästäkin, kun vauva on taas vähän isompi. Nyt, kun hän on vielä noin pieni, voi ihan hyvin käydä vähän lyhyemmällä rentoutumismatkalla, vaikka päiväseltään.

Vierailija
432/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut mieleen jättää omaa 7 kuukautista yön yli ainakaan. Muutama tunti tuossa vaiheessa ok, vuorokausi on jo liikaa.

Jotkut jättävät jo muutaman viikon iässä lähteäkseen bilettämään. Joidenkin ei pitäisi tehdä lapsia - olisi kaikille parempi niin.

Tämä. Syntymä on kuolemantuomio :(

Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.

Jotain 11 000-13 000 lasta on sijoituksessa, 18000 lasun alaisia.

Tyttäreni ei kerro yksityiskohtia mutta hirvristä bilekämpistä korjaa pieniä. Yhden kerran , kun piti perjantaina ajaa meille, olikin taksilla poliisin kanssa vienyt 2 taaperoa kauemmas sijaiskotiin.

Tähän tapahtumaan tuskin oli syynä se, että toinen vanhemmista oli lähtenyt risteilemään.

Vierailija
433/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Nämä pyhät vauvakupla-symbioosiäidit painavat huoletta kanssasisaret maanrakoon päästäkseen kiillottamaan omaa sädekehäänsä.

Kuvottavaa ja huolestuttavaa.

Vierailija
434/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole nais- eikä äitivihasta kyse. Nyt yritetään vetää rajaa sopivan ja ei-sopivan välille. Yli vuorokausi erossa 7 kk ikäisestä on monien mielestä liikaa. Ei se tarkoita, etteikö äiti saisi lähteä rentoutumaan. Puhe oli nyt siitä, kuinka pitkä ero on tuonikäiselle ok. Puolisen päivää on varmasti, mutta onko puolitoista päivää? Monen mielestä ei. Kyllä sinne risteilylle ehtii vielä loppukesästäkin, kun vauva on taas vähän isompi. Nyt, kun hän on vielä noin pieni, voi ihan hyvin käydä vähän lyhyemmällä rentoutumismatkalla, vaikka päiväseltään.

Ymmärrän, jos olisi kyse 7 vuorokauden ikäisestä, mutta kyllä 7 kk on jo sellainen, että todellakin pärjää oman isänsä kanssa pullosta syöden risteilyn ajan!

Vierailija
435/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos olisi kyse 7 vuorokauden ikäisestä, mutta kyllä 7 kk on jo sellainen, että todellakin pärjää oman isänsä kanssa pullosta syöden risteilyn ajan!

Siitähän tässä keskustellaan, että onko vai ei. Osan mielestä on, osan ei. Minusta on turha vetää tästä mitään sen kummempia johtopäätöksiä.

En itse miellä olevani mikään 24/7-symbioosiäiti, vaikken ollutkaan lapsistani yön yli erossa ennenkuin he olivat puolitoistavuotiaita. Siihen väliin mahtui vaikka kuinka monta lyhyempää eroa. Enkä ole kieltämässä keneltäkään tuollaista risteilyä. Jokainen vanhempi tehköön omat päätöksensä lastensa suhteen.

Vierailija
436/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut mieleenkään itsellä. Tuossa vaiheessa myös imetin ja vaikka en olisi imettänyt, en halunnut olla pois vauvan luota noin pitkää aikaa.

Ole onnellinen, että asut Suomessa.

Monessa muussa maassa olisit ollut jo monta kuukautta töissä tuossa vaiheessa ja imetys olisi ollut vain sanahelinää

Niin, miten tuo liittyy risteilyyn? Jos olisi pakko mennä töihin, menisin. Mutta risteily ei ole pakko vaan vapaaehtoista puuhaa.

Iloinen, rentoutunut ja levännyt äiti on vauvalle miljoona kertaa parempi, kuin väsynyt, takakireä ja nuutunut äiti. Toisille tekee hyvää välillä päästä hetkeksi pois, ja se on ihan normaalia.

Kaikkia vauvojen äitejä ei rentouta se, että joutuu eroon vauvasta. Päinvastoin. Itse nautin siitä eniten, että saan olla vauvan kanssa ilman että pitää olla pitkiä aikoja erossa. En olisi pois vapaaehtoisesti kuin korkeintaan pari tuntia.

Mitä jos vaan nyt yritettäisiin ymmärtää, että ihmiset on erilaisia, joillekin se symbioosissa eläminen sopii, jotkut voi paremmin jos saa välillä hengähdystaukoja. Se ei kerro vielä mitään siitä kumpi on parempi äiti, ei se lapsi tosiasiassa kärsi siitä että isä on välillä hoitovastuussa, jos isä on kunnollinen osallistuva isä. Ja toisaalta lapsi voi kärsiä siitä, jos äiti symbioosintarpeessaan omii lapsen ja etäännyttää isän (vaikka ei tekisikään sitä tarkoituksella). Ei tietenkään aina käy niin, mutta mahdollista sekin on.

Vierailija
437/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.

Sulla ei ilmeisestikään ole kokemusta siitä, millaista vauva-ajan symbioosi äidin ja vauvan välillä on. Ei siinä mielentilassa pysty edes ajattelemaan mitään risteilyä! Tai pystyy, mutta pelkkä ajatus kuristaa kurkkua.

Kummallista että se symbioosi on ongelma vain Suomessa. Ei tarvi mennä kovin kauas kotimaasta kun äidit lähtee töihin muutaman viikon/kuukauden päästä synnytyksestä. Ja ne isätkin töissä ja vauvaa hoitaa mahdollisesti täysin vieras ihminen. Mikä tää mielentila on että rampautuu täysin kotiin eikä kykene enää elämään kun vauva tulee perheeseen?

Itse asiassa kiintymyssuhdeteorian kehitti brittiläinen John Bowlby, ja mukaan projektiin liittyi myöhemmin amerikkalainen  Mary Ainsworth. Eli kyllä aiheesta on oltu muuallakin kiinnostuneita kuin Suomessa. :)

Teoriassa on vaikutteita niin eläinten käyttäytymisen tutkimuksesta kuin psykoanalyysisistä.

Perusväittämä on, että ihmislapsen varhaiskehitystä säätelee vahvasti turvallisuuden tarve ja pyrkimys pysytellä erityisesti oudoissa tilanteissa mahdollisimman lähellä hoivaavaa aikuista. Kiintymyssuhteen katkoksia varhaisvaiheessa pidetään stressin aiheuttajana lapselle.

Näiden erokokemusten aiheuttama stressi ilmenee Bowlbyn mukaan ajan oloon ahdistuksena, vihamielisyytenä, depressiona ja tunteiden eristämisenä.

Vierailija
438/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee näistä "olin 2 vrk poissa ja ei se lapsi mennyt siitä rikki" -kommenteista mieleen se, miten ennenvanhaan puolusteltiin ruumiillista kuritusta. Silloinkin ajateltiin, että eihän siitä mitään haittaa ole. Myöhemmin on huomattu, että sillä itse asiassa on aika pahojakin negatiivisia vaikutuksia, ne vain eivät välttämättä näy heti päällepäin.

Siis ihan oikeasti joku vertaa kahta yötä OMAN ISÄN hoidossa lapsen fyysiseen pahoinpitelyyn? Mihin h*lvettiin tämä maailma on mennyt?

En verrannut isän hoitoa pahoinpitelyyn. Puhe oli siitä, että äiti on lapsesta pitkään erossa ja äiti puolusteli sitä väittämällä, ettei siitä ole haittaa lapselle. Voi olla, ettei ole, mutta voi olla, että myöhemmin selviää, että on. Erityisesti kehityspsykologiaan perehtyneet ovat sitä mieltä, ettei ensisijaisen hoitajan pitäisi olla lapsesta erossa yli vuorokautta kerrallaan.

Eli ei, kukaan ei sanonut, että isän hoito = pahoinpitely. Päätit ihan itse lähteä trollaamaan ja keksimään toisen viestiin uutta sisältöä.

Et toki sanonut että ovat sama asia, enkä minä väittänytkään sinun niin sanoneen. Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa vertaaminen? Koska sitä sinä kyllä teit.

En verrannut isän hoitoa pahoinpitelyyn. Huomautin, että vaikka nyt kuviteltaisi, että jokin on ok eikä aiheuta lapselle ongelmia, voi myöhemmin paljastua, että niitä tulikin. Tässä ei ole nyt puhuttu siitä, että isä hoitaa lasta, vaan siitä, että lapsen ensisijainen hoitaja katoaa yhtäkkiä yli vuorokaudeksi. Kehityspsykologiaan perehtyneiden mielestä tuo ei ole ok, vaan siitä on haittaa lapselle. Haitta ei siis tule siitä, että isä hoitaa lasta, vaan siitä, että lapsen tärkein aikuinen katoaa liian pitkäksi aikaa kerralla.

Yhdistelit siis asioita mielivaltaisesti.

Psykologiaan perehtyneet tietää myös, että jos kiintymyssuhde on kunnossa, ja lapsi saa jatkuvasti hyviä ns korjaavia kokemuksia suhteessa ensisijaiseen hoitajaan, ei yksittäinen "liian pitkä" poissaolo aiheuta lapselle mitään oikeaa haittaa. Varsinkin kun sen poissaolon aikana lapsesta huolehtii ihminen, jonka kanssa on myös läheinen suhde ja turvallinen olo. Jokainen vanhempi toki miettii itse miten tarkkaan haluaa jokaista suositusta noudattaa ja mikä on omassa perheessä kokonaisuuden kannalta paras.

Vierailija
439/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh näitä teorioita. Arvo Ylpön teoria oli että lapsi pitää jättää pinnasänkyyn jos se itkee koska itkuun ei saa vastata hyvällä. Ja että liika sylittely pilaa lapsen.

Vierailija
440/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän siitäkin, jos äiti imettää. Silloin vauva on riippuvaisempi äidistä kuin pulloruokittu.

Voisi päätellä, että jos äiti ehdottaa risteilylle menoa, ei tämä imetysjuttu ole ongelma. Toki ap on voinut keksiä koko tarinaan saadakseen taas tänne aikaan kiistan siitä, saako vauvasta olla erossa 15 min kauempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi