Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verhokiskot vuokra-asunnossa - mikä kuuluu vuokranantajan hoitaa?

Vierailija
27.05.2023 |

Eli kattoon asennetut verhokiskot, sellaiset joihin laitetaan nipsut joihin verhot kiinnitetään.

Niin pitäisikö ne nipsut olla valmiina tai vuokranantajan hankkia ne kun niitä puuttuu? Kiskossa kun on kiinni vain kourallinen nipsuja ja niistäkin vain se ylempi puolikas, eli ne osat joilla verho kiinnitetään puuttuvat.

Niin kuuluuko vuokranantajan vastuulle hommata nuo kuntoon vai minun vuokralaisena? Kyseessä siis Lumon asunto.

Ja nipsuja puuttuu myös kylppärin suihkuverhotangosta.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sossu ne maksaa niin kuin vuokralaisen kaiken muunkin elämisen

Hitto, miksei maksa mulle? Ihan itse joudun palkasta maksamaan tän yli tonnin kuussa. Kela vain totesi, että 6000 euron kk-palkalla voin kyllä elättää itseni eivätkä he maksa mitään. Ja nyt sanotkin että niiden pitäisi maksaa mulle kaikki? Hienoa, miten saan nuo rahat tililleni?

- ap

Kysyit asumistukea 6000 €/kk palkalla? Mitä ihmettä 🤣

Vierailija
42/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto, miksei maksa mulle? Ihan itse joudun palkasta maksamaan tän yli tonnin kuussa. Kela vain totesi, että 6000 euron kk-palkalla voin kyllä elättää itseni eivätkä he maksa mitään. Ja nyt sanotkin että niiden pitäisi maksaa mulle kaikki? Hienoa, miten saan nuo rahat tililleni?

- ap

Kysyit asumistukea 6000 €/kk palkalla? Mitä ihmettä 🤣

Sarkasmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta nipsut ja lähetä kuitti niistä vuokranantajalle, jos hän vaikka päättää hyvittää ne vuokrasta (jostain kumman syystä.)

Vierailija
44/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen kyllä ostanut itse. Jossain asunnossa on voinut nipsuja olla valmiinakin, mutta kyllä se vuokralaisen homma on niitä hankkia.

Vierailija
45/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loordi hoitaa ja maksaa kaiken. Aina.

Miksi oma loordini suuttui ja löi luurin korvaan, kun reklamoin tyhjästä jääkaapista? Pitäisikö ottaa lakimieheen yhteyttä?

Vierailija
46/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa uusissa asunnoissa on nipsut (olen alalla ja olen ollut tekemässä vuokrayhtiön kohteita), kun ne valmistuvat. Mutta ei niitä silti taideta pitkässä juoksussa laskea asuntoon kuuluviksi. Nipsut ei paljoo maksa, niin ite hankkisin, vuokrayhtiöllä todennäkösesti toimitus veis kuukausia.

Vierailija
47/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loordi hoitaa ja maksaa kaiken. Aina.

Miksi oma loordini suuttui ja löi luurin korvaan, kun reklamoin tyhjästä jääkaapista? Pitäisikö ottaa lakimieheen yhteyttä?

Heh, tiedän että olet mielestäsi kovin hauska. Mutta kun talous siirtyy enemmän palvelutyyppisiin malleihin, niin sehän tarkoittaa juuri sitä, että esimerkiksi asiakas maksaa jatkuvasti siitä, että tietty ruokakassi toimitetaan joka viikko. Jolloin on ihan validi kysymys kysyä toimitusehdoista ja reklamoida, jos jokin viikko ruokakassin ei tule mutta lasku tulee silti. Vuokra-asumisessa yhä enemmän samasta kysymys.

Vierailija
48/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa uusissa asunnoissa on nipsut (olen alalla ja olen ollut tekemässä vuokrayhtiön kohteita), kun ne valmistuvat. Mutta ei niitä silti taideta pitkässä juoksussa laskea asuntoon kuuluviksi. Nipsut ei paljoo maksa, niin ite hankkisin, vuokrayhtiöllä todennäkösesti toimitus veis kuukausia.

Ok, kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Kysymyshän ei tosiaan ole siitä mitä itse viitsin tehdä ja maksaa vaan siitä, mitä asunnossa pitää olla, ihan jo sen takia että mitä minulta saatetaan kysyä kun muutan pois.

No, dokumentoin jutun ja laitan listan jatkoksi että tieto on sitten Lumolla ja jos kuuluu minulle, niin eipä se ole ongelma käydä ostamassa. Lähinnä juuri tuota ajoin takaa, että katsotaanko ne asuntoon kuuluviksi vai ei.

- ap

49/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja nyt perustelikin myöhemmin ketjussa, että asunnossa on muutakin kuin nuo nipsut, mutta ihan oikeasti kansalaiset miettikää kuinka paljon vaivaa kannattaa nähdä välttääkseen pienen vaivan. kohta ei varmaan ihmiset itse vaihda edes tiskirättiä, vaan ihmettelevät somessa ja ilmaisissa kriisipuhelimissa, että onko taloyhtiön, sosiaalitoimen, perusterveydenhuollon vai maanmittauslaitoksen hommia vaihtaa haiseva tiskirätti uuteen. RYHTIÄ, IHMISET!

Vierailija
50/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä nipsujakin on erilaisia. 1) nipsu tangossa ja nipsussa leuat, johon verho kiinnitetään. 2) nipsu tangossa ja nipussa koukku 3) monen monta muuta variaatiota.

Vuokranantaja ei voi tietää minkälainen kiinnitys- tai rypytysnauha on Sinun verhoissasi, tai onko nauhaa ollenkaan ja ripustat verhot suoraan yläreunasta.

https://www.eurokangas.fi/kiskot-tangot-ja-tarvikkeet/verho-ja-rypytysn…

4) nipsu muumilaaksossa

Vierailija
51/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Aloittaja nyt perustelikin myöhemmin ketjussa, että asunnossa on muutakin kuin nuo nipsut, mutta ihan oikeasti kansalaiset miettikää kuinka paljon vaivaa kannattaa nähdä välttääkseen pienen vaivan. kohta ei varmaan ihmiset itse vaihda edes tiskirättiä, vaan ihmettelevät somessa ja ilmaisissa kriisipuhelimissa, että onko taloyhtiön, sosiaalitoimen, perusterveydenhuollon vai maanmittauslaitoksen hommia vaihtaa haiseva tiskirätti uuteen. RYHTIÄ, IHMISET!

Juu juu. Ja kun sitä vuokrakämppää haluaa vähän rempata niin siitä vain hommiin, kysymättä omistajalta. Ehkä ei.

Kyseessähän on se, että mitkä ovat eri osapuolten vastuut, myös tilanteessa jossa toinen osapuoli omistaa kiinteistön ja toinen maksaa vuokraa sen käytöstä. Koska on sen omistajan etu että tätä tahoa pidetään informoituna kiinteistön kunnnosta. Jopa pienissä asioissa.

- ap

Vierailija
52/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy sieltä Lumolta. Itse en kehtaisi parin euron muovinipsuja kysellä.

>MITÄ kehtaamista siinä on! Nehän kuuluu vuokraan nekin! Ite en osta mitään mitkä kuuluu asuntoon!

Nipsut on irtainta kuten suihkuverho ja kattolamputkin. Saksassa vuokralainen ostaa omat keittiönkaappinsakin.

Ja vie ne mukanaan muuttaessa.

Vierailija
53/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy sieltä Lumolta. Itse en kehtaisi parin euron muovinipsuja kysellä.

>MITÄ kehtaamista siinä on! Nehän kuuluu vuokraan nekin! Ite en osta mitään mitkä kuuluu asuntoon!

Nipsut on irtainta kuten suihkuverho ja kattolamputkin. Saksassa vuokralainen ostaa omat keittiönkaappinsakin.

Ja vie ne mukanaan muuttaessa.[/quote

Chilessä asuessani asunnoista ei ollut keskuslämmitystä. Vuokralaisen piti hankkia oma sähkölämmitin talveksi jotta asunto ei vahingoittunut kosteudesta ja kylmyydestä.

Eli kaikessa pitää tietää omat velvollisuudet ja oikeudet kun kyseessä on toisen omaisuuden käyttö.

54/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Juu juu. Ja kun sitä vuokrakämppää haluaa vähän rempata niin siitä vain hommiin, kysymättä omistajalta. Ehkä ei.

Kyseessähän on se, että mitkä ovat eri osapuolten vastuut, myös tilanteessa jossa toinen osapuoli omistaa kiinteistön ja toinen maksaa vuokraa sen käytöstä. Koska on sen omistajan etu että tätä tahoa pidetään informoituna kiinteistön kunnnosta. Jopa pienissä asioissa.

- ap

Höpö höpö. Olet vain nillittäjä, sori nyt totuudesta! Remonttiin tarvitsee luvan omistajakin - ja toki vuokralainen omistajalta -mutta ihan normaalit altaan tulpat, lamput asunnossa jo olleisiin valaisimiin ym. perussälä niin kyllä vaatii ihan kunnon nihkun joka niistä viitsi tehdä paperishown.

Vierailija
55/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pieni sielu voi ihmisellä olla. Jos huomaat siivotessasi, että ikkunoiden avaamiseen tarvittava irtokahva puuttuu, käytätkö pari viikkoa selvittääksesi kenen vastuulle kahva kuuluu, vai haetko sellaisen lähikaupasta?

No, kyllä minä sellaisesta raportoisin ainakin isännöitsijälle, vuokran antajalle, Vuokralaisten Keskusliittoon ja vinkkaisin myös Hesarin tutkivalle journalismille sekä Ylen Mot-ohjelmalle. Ap.

Vierailija
56/70 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappipakastin oli hajoamispisteessä ja uuden saaminen kesti kuukausia. Melkein hommasin omalla rahalla uuden, kun meinasi palaa hermot vehtaamiseen.

En todellakaan ala kysellä mistään mistään pienistä vaan menen kauppaan, ostan tarvittavat tavarat ja hoidan homman.

Ensimmäinen asia minkä tein tähän muuttaessa oli uuden palohälyttimen hommaaminen. Edellinen oli sen verran vanhanaikainen ja epämääräinen, että ei oikein herättänyt luottamusta. Varmaan kaikki loisteputket olen vaihtanut vähintään kertaalleen. Tiskialtaan tulppia, verhonipsuja, vessan pöntön rengas ja kansi...

Vierailija
57/70 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko uusavuton?

Vierailija
58/70 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Paskat sulla mikään 6000 euron kk-palkka ole. Jos olisi et olisi edes pieraissut kelaan päin.

Vierailija
59/70 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta. En sittenkään ala asuntosijoittajaksi, vaan sijoitan rahani muuhun.

Tämä on minullakin suurin syy pysyä pois asuntosijoituksista. Työlästä, matalatuottoista, riskialtista, joutuu olemaan tekemisissä idioottien kanssa. Ei maksa vaivaa. Mieluummin sijoitan osakkeisiin.

Vierailija
60/70 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin aikoinaan laminaatit Hekan asuntoon. Asuin asunnossa 18v. Maksoin niistä muistaakseni 800 ekee. Lähdin pois ja seuraava oli tyytyväinen. Se oli sitä aikaa, kun oli hekalla muovimatot lattioina.

Laminaatti on viho viimeinen lattiamateriaali. Vielä huonompi kuin muovimatto.

Oikeassa elämässä laminaatti on kyllä yksi parhaimpia (todennäköisesti paras) lattiamateriaaleja, edullinen, kestävä ja kaunis katseltavakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi