Voiko ihminen olla älykäs ilman että osaa ajatella loogisesti asioita?
Minkälaisia älyykkyyden muotoja on olemassa? Onko looginen päättelykyky ainoa sellainen mittari, jolla ihmistä mielletään tai voidaan mieltää älykkääksi?
Itselläni on erittäin huono looginen päättelykyky omasta mielestäni, pitäisikö minun pitää itseäni vähän tyhmänä?
Kommentit (71)
Koronan rantautuessa Suomeen useampi lääkäri tai tutkija kommentoi asiaa hyvin epäloogisesti. Oli ensimmäinen kerta, kun tajusin, että älykkäänä pidetty ihmisryhmä ei osaakaan ajatella loogisesti. Koronan edetessä THL aivoitukset vain lisääntyivät. Meni usko koko THL:ään.
Mensan testissä 130, mutta pikkutarkka viranomaistyö yksityskohtaisine sääntöineen ei oikein suju.
Määrittääkö älykkyys teidän mielestänne ihmisen? Onko älykäs ihminen automaattisesti ylivertainen ihmisenä verrattuna vaikka hitaasempaan kaveriin?
Vierailija kirjoitti:
Mensan testissä 130, mutta pikkutarkka viranomaistyö yksityskohtaisine sääntöineen ei oikein suju.
Älykkyys vaatimuksena ei oikein sovi pikkutarkkaan viranomaistyöhön.
Faith kirjoitti:
On kai sekin mahdollista että maailmassa on ihmisiä, jotka toistuvasti ovat saaneet Mensan testistä korkean tuloksen, mutta arkielämässä ja sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa eivät pysty ajattelemaan ja toimimaan loogisesti?
En siis tiedä, onko tuollaisia tapauksia, mutten yllättyisi jos olisi.
ON, tunnen suvussani. Kaikki ollaan periaatteessa älykkäitä, ei mensan testejä käyneitä mutta opimme nopeasti asiat, kaikki laudaturrivejä kirjoittaneita ilman työtä lukiossa ja korkeakoulussa samalla tyylillä. Kuitenkin osa meistä tuntuu "sulkevan aivonsa ja reagoivan nopeasti tunteella" arkielämässä. Puhuu ennen kuin ajattelee mistä saa hyvin epäloogisen ihmisen kuvan.
Meidän luokalla oli yksi oppilas, jota kaikki pitivät tyhmänä, kun hänellä oli vaikeuksia ymmärtää mitään mitä opettaja kertoi ja hän kyseli koko ajan tarkentavia kysymyksiä. Vuosien kuluttua sain tietää, että hänen älykkyysosamääränsä oli valtavan korkea.
Jos logiikka puuttuu, todennäköisesti ajatusketju menee ennemmin tai myöhemmin virheelliseksi riippuen asian monitekijäisyydestä ja sitä kautta muodostaa asioista väärän mielipiteen. Tästä syystä päättelen ettei voi olla ainakaan paljoa keskivertoa älykkäämpi, mikäli ei kykene loogisuuteen.
Minulla on työkaveri, jolla on Mensan paperit. Hänellä leikkaa todella nopeasti sanakäänteet. Itse olen niissä täysin tollo. En vain tajua.
Mutta sitten kun ratkotaan työongelmia, joudun tekemään sen ongelmanratkaisun hänen puolestaan. Mulla on älykkyys Mensan rajan pinnassa, en ole käynyt testeissä, mutta tehnyt erilaisia muita testejä.
Älykkyys ei ole aina nopeaa. Yksi kaveri kertoi yhdestä hidasälyisestä kaverista. He olivat molemmat Otanimiessä samalla vuosikurssilla. Tämä nopea kaveri kertoi, että hän teki monesti 4/5 tehtävää tunnissa ja kun viides ei lähtenyt aukemaan viiden minuutin jälkeen, hän lähti pois. Se hidasälyinen jäi koko kolmeksi tunniksi ja oli aina ainut joka sai ratkottua kaikki 5 tehtävää.
Olen tykännyt tästä hidasälyisen uudesta määritelmästä 😀
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkaveri, jolla on Mensan paperit. Hänellä leikkaa todella nopeasti sanakäänteet. Itse olen niissä täysin tollo. En vain tajua.
Mutta sitten kun ratkotaan työongelmia, joudun tekemään sen ongelmanratkaisun hänen puolestaan. Mulla on älykkyys Mensan rajan pinnassa, en ole käynyt testeissä, mutta tehnyt erilaisia muita testejä.
Älykkyys ei ole aina nopeaa. Yksi kaveri kertoi yhdestä hidasälyisestä kaverista. He olivat molemmat Otanimiessä samalla vuosikurssilla. Tämä nopea kaveri kertoi, että hän teki monesti 4/5 tehtävää tunnissa ja kun viides ei lähtenyt aukemaan viiden minuutin jälkeen, hän lähti pois. Se hidasälyinen jäi koko kolmeksi tunniksi ja oli aina ainut joka sai ratkottua kaikki 5 tehtävää.
Mielenkiintoista tosiaan. Kyllä sitä hämmästelee aina kuinka erillaisia ihmiset voikaan olla. Ja tosiaan älykkyys on niin laaja käsite. Itsekkin olen sanallisesti tollo jos tulee hienoin termein höystettyjä argumentteja.
Itse kannatan moniälykkyysteorioita. On siis matemaattista, kielellistä älykkyyttä, avaruudellista hahmotuskykyä, loogista päättelykykyä, inter- ja intrapersoonallista älykkyyttä jne. Kaikki ovat tärkeitä ja edistävät menestymistä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokalla oli yksi oppilas, jota kaikki pitivät tyhmänä, kun hänellä oli vaikeuksia ymmärtää mitään mitä opettaja kertoi ja hän kyseli koko ajan tarkentavia kysymyksiä. Vuosien kuluttua sain tietää, että hänen älykkyysosamääränsä oli valtavan korkea.
Minulla oli koulussa joskus vaikeuksia ymmärtää opettajan puhetta. Olen ehkä hieman adhd. Varmaan minuakin pidettiin tyhmänä. Testien mukaan kuitenkin keskivertoa älykkäämpi.
Omin joskus työn tiimoilta soveltuvuustesteissä. Looginen päättelykyky alle keskitason. Matemaattiset ja verbaaliset yli keskitason. Olen kirjoittanut pitkän matikan heikoin arvosanoin. Opiskellut yliopistossa. Tuntuu, että olen tyhmä. Heikkolahjainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan moniälykkyysteorioita. On siis matemaattista, kielellistä älykkyyttä, avaruudellista hahmotuskykyä, loogista päättelykykyä, inter- ja intrapersoonallista älykkyyttä jne. Kaikki ovat tärkeitä ja edistävät menestymistä elämässä.
Ja sitten on tämä kommentoija.
Vierailija kirjoitti:
Mensan testit mittaavat lähinnä nopeaa nokkeluutta, ei varsinaista ongelmanratkaisukykyä. Vaikeat ongelmat vaativat pitkää prosessointia ja laajan kokonaisuuden mallintamista aivoissa. Aivot myös työskentelevät ongelman parissa nukkuessa ja tiedostamatta esim lenkillä tai saunoessa. Nokkelalta mensalaiselta saattaa puuttua tällainen kyky.
Lisäksi kyse on vielä osittain luonnekysymys, jotku tykkäävät pohdiskella rauhassa asiaa monelta kantilta, sellaisella tyylillä saa surkeat pisteet Mensan testeissä.
Mensan testeissä on aikaraja, joka käytännössä nostaa stressitasoa, eli mensan testi testaa myös paineensietokykyä.
Huono testi kaiken kaikkiaan esim työntekijän palkkaamisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on juuri älykkyyden merkki, että osaa kysyä tarkentavia kysymyksiä.
Kommunikoinnissa ja asioiden esittämisessä voi tulla helposti väärinymmärrystä kun ÄO heittää 20 pistettä vastapuolilla. Kumpikin voi vaikuttaa toisen mielestä tyhmältä, kun kumpikaan ei ymmärrä toista.
Itselle on ollut aina todella vaikeaa puhua small talkia tai jätkien puhetta. Yleensä vaivun omiin ajatuksiin seurassa ja havahdun ja sanon häh tai mitä. Minua on kai pidetty tyhmänä, 😅
En omaa vastausta kysymykseesi.
Itse jouduin esim. ponnistelemaan pitkän matikan, mutta kielten oppiminen ja kielioppi on minulle loogista ja helppoa.
Osaan myös abstrahoida kuvataiteesta rakenteen ja tulkinnan, ymmärrän myös helposti kirjan motiivin, teeman, rakenteen ja ymmärrän runouden logiikan.
En varmaankaan pärjäisi mensan testissä, enkä hemmetissä menisi lukemaan yolle luonnontieteitä, mutta pidän silti itseäni ihan perusskarppina - kuulun varmaan suureen normiälykkäiden sarjaan.
Rakkaus on ymmärrystä, jolla ei ole mitään tekemistä logiikan kanssa. En tarkoita romanttista, vaan kaikkea koskevaa rakkautta.
Ei ole esim. mitään järkeä koskaan tuomita (sydämessään) ketään mistään, ei edes murhasta. Epäloogista? Ei rakkauden näkökulmasta; rakkaus (laajempi tietoisuus) luo logiikalle eri lähtöasetelman.
Sanon tämän miehenä, joka sai pelkkiä kymppejä matikasta ja fysiikasta lukiossa sen kummemmin panostamatta. Muutkin aineet suju oikein hyvin ja käytännön töissä loistan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Miksi älykkyys määriteltäisiin niin että voi olla myös tyhmä?
Ilmiön nimi on psyykkinen itsesäätely. Sen tarkoitus on ylläpitää positiivista minäkuvaa ja selitellä asiat itselleen parhain päin.
Mutta mites kun olen kuullut että älykkyyttä on erillaista ja loogisuus on vain yksi osio siitä kokonaisuudesta?
Sitä kuulee kaikkea paskaa, mikä ei ole totta.
Älykkyys on psykologian näkökulmasta vain ja ainoastaan aivojen suorituskykyä eli prosessointinopeutta, muistia ja logiikkaa.
Sitten on kaikenlaisia hopeaveden kittaajia, joiden mielestä itsensä myrkyttäminen elimistöön kertyvillä tai maksatoksisilla "luonnollisilla" aineilla on älykästä.
Se, että Elon Musk ei joudu selviytymään päivästä toiseen Kalkutan slummissa tai vaimona Afganistanissa, ei ole Elon Muskin viisaudesta kiinni.