Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön, mies ei. Minulle kuuluu hänen mielestään kaikki kotityöt

Vierailija
26.05.2023 |

Koiran ulkoilutuksista riidellään, kun mies ei millään haluaisi viedä ja jos vie, tulee viiden minuutin päästä takaisin jo.

Teen ruoat, siivoan, pesen pyykit, tarkistan läksyt, huolehdin koiran. Pihatöitäkin yrittää sälyttää minulle. En ole viherpeukalo, joten omalta osaltani piha ei vaadi kummoisia, mutta ruukkukukat on hyvä joskus kastella ja nurmikko ajaa.

Olen yrittänyt puhua miehen kanssa, ja hän on vakaasti sitä mieltä että sitten tehdään puoliksi kun saan töitä. Sitä ennen koska olen vain kotona, minulta hoituu siinä kätevästi kaikki. Jos en saa töitä pian, tulen hulluksi. Minulla ei käytännössä ole vapaa-aikaa, vaan olen kotona 24/7, ellen ole kaupassa tai viemässä lapsia jonnekin.

Työpaikan menetin yli vuosi sitten. Samalla meni aikuiskontaktit :( Ei ole varaa harrastaa ja ystäviä ei ole ollut koskaan. Taidan olla masentunut.

Kommentit (291)

Vierailija
261/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän mies, että lasten hoito on raskaampaa kuin töissä käynti?

Entä jos on ammatiltaan lastenhoitaja?

Niin moni työtön väittää ja jättää sillä perusteella muut työt ottamatta.

Vierailija
262/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan vanhaa ketjua koska aihe koskettaa varmasti tänäpäivänäkin.

Tilanne on tukala minulle (ei miehelle), voimat loppu. Pyysin pesemään toisen vessan edes, kuulema x päivänä tekee. Siitä on nyt pari kuukautta, pesin sitten itse kun ei sitä enää kehdannut katsoa.

Ei se kuulosta isolta mutta vuosikymmenten jälkeen sen merkitys kasvaa. Ikää tulee ja on omia terveys ym vaivoja.

Mies ei osallistu mihinkään. Likaisuus ei häntä haittaa, muruja täynnä oleva pöytä ei häntä haittaa, syitä löytyy luistaa kotitöistä...

Silti puhdas koti kelpaa ja valmiit ruuat. 

Lomat ja viikonloput elää täysin itselleen, ei edes silloin tee mitään kotona. Huoltohommatkin jää minulle.

3 vuotta vanha ketju piti kaivaa ja nostaa että pääset ulisemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on ammatiltaan lastenhoitaja?

Ei stressaa kun ei ole omia.

Kyllä opettajan työ on rankempaa kuin omien lasten hoito mielestäni. 

Vierailija
264/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli varmaan vitsi? Ei todellakaan ole tai jos sen niin kokee, ei varmaan kannata lapsia tehdä. 

T. Sekä töitä tehnyt ja lapsia hoitanut. 

Vierailija
265/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi käyttänee työntekoon matkoineen kymmenisen tuntia päivässä.

Tuossa ajankäytössä menee se raja, mitä voi sinulta vaatia.

Se mitä et siinä ajassa saa tehdyksi tulee jakaa teille yhteisesti hoidettavaksi.

Olen myös aivan varma että sinulla on vapaa-aikaa. Et tee kotitöitä yhtä soittoa 16 h päivässä.

Milläs ajalla AP hakee uusia töitä?

No siihenkään mene tuntikausia päivässä, jos on cv jo valmiina. Koko avaus on älytön. Jos päivittäisiä kotitöitä ei saa tehtyä 1-2 tunnissa, niin on elämän hallinnasta jotakkn vikaa. Työhakemuksiin toinen tunti niin siinä kää vielä sitä omaa aikaa moninkertaisesti työssä käyvään verrattuna. Lasten hoito toki erikseen, mihin molempien tulisinä osallistua.

Jos koiran hoidosta tulee riitaa, niin koirasta luopuminen. En tajua ihmisiä, jotka pitävät vapaaehtoisesti koiraa ja sitten sen hoito on kriisin paikka.

Vierailija
266/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä miehestä on sinulle? 

Vierailija
267/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä tätä kotityön määrää nykyihmisillä. 

Kai pesukoneen ja tiskikoneen voi ihan ohimennen täyttää ja tyhjentää. Luulisi, että joskus on aikaa/tylsää, jolloin voi imuroida. Safkaa nyt jokainen tekee päivittäin. Vessan pesut, lakanoiden vaihdot menee ihan rutiinilla. Olisi loogista, että se kenellä on enemmän aikaa ja kotona tekee ihan luonnostaan noita juttuja.

Toinen elää kuin viiden tähden hotellissa täysihoidossa. Luuletko, että hän alkaa enää missään vaiheessa tehdä kotona yhtään mitään vaikka työtön menee töihin?

Sinun logiikan mukaan on loogista, että isotuloisempi maksaa enemmän perheen kuluista, mutta sehän ei oikein miehille käy.

Tietysti se käy miehille ja jokainen mies myös toimii noin. 

Vierailija
268/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kaikkea kuulu tehdä, mutta kyllä mä vaan näin kotiäitinä mielummin teen ne hommat aamulla ja päivällä ettei sit illalla tarvii. Lasten hoito ja koiran lenkitys teillä tietysti ei ole kotityö ja luulis miehenkin haluavan ne hoitaa.

Sinulla ei olekaan mitään tuloja vaan miehesi maksaa ihan kaiken sinun sukkahousuista asumiseen.

Öö, ei maksa. Mistä sä tän keksit?

Öööh kyllä maksaa. 

Vierailija
269/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä suostut siihen?

Samassa tilanteessa olleena haaste on se, että kuormittuneena on vaikea tehdä mitään. Jos toinen ei tee mitään, se ei tee. Lapsia ei voi jättää hoitamatta jne.

Eron suunnitelu myös tilanteesta, jossa omaa rahaa on hyvin vähän on hankalaa ja lapsista saattaisi tulla riitaa. Periaatteessa järjesteys on se, että ensiksi töihin, sitten ero. 

Vierailija
270/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä just oon aina ihmetelly näissä, ku valitetaan, että tekee kaikki kotityöt johon sisältyy esim pyykinpesu ja tiskikoneenkäyttö. Siihen menee alle 5min, kun ne täyttää ja tyhjentää :D

Se kone tekee työn puolesta. Ennen vanhaa aikaan ennen pesukonetta tilanne oli toinen, kun pyykkejä pestiin monta tuntia käsin. Siivoaminen on nykyään helppoa, kun on käytössä imuri.

Ja toisekseen ei näitä isoja siivouksia tehdä joka päivä. Joko kerran viikossa tunti-pari menee tai sitten jos joka päivä imuroi ja pyyhkii pölyt niin menee 10-15min per päivä.

Sittenhän tuo ei homma eikä mikään hoitaa oman työpäivän jälkeen tai viikonloppuna.

Ei olekaan, mutta niin kauan kun toinen on kotona kaikki päivät niin ei ole myöskään mitään tarvetta. 

Vierailija
271/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan että miehen työ tuo elintason perheelle? Mies on tässä asiassa täysin oikeassa.

N39

Bussikuskin palkalla perheen elintaso ei ole kaksinen.

Kaksisempi kuin ilman sitä bussikuskin palkkaa. 

Vierailija
272/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kaikkea kuulu tehdä, mutta kyllä mä vaan näin kotiäitinä mielummin teen ne hommat aamulla ja päivällä ettei sit illalla tarvii. Lasten hoito ja koiran lenkitys teillä tietysti ei ole kotityö ja luulis miehenkin haluavan ne hoitaa.

Sinulla ei olekaan mitään tuloja vaan miehesi maksaa ihan kaiken sinun sukkahousuista asumiseen.

Kotiäideillä ei yleensä ole tuloja. Vanhempainvapaalla tai kotihoidon tuella oleva ei ole kotiäiti, ei myöskään ilta- tai viikonlopputöitä tekevä.

Semmonen homma vaan että mulla esimerkiksi on sekä sijoituksia että säästöjä. Joka kuu saan ihan kivasti vuokratuloja ja jos hankin jotain isompaa vain itselleni, käytän ihan omia rahojani. Ja jos mä teen yhden-kaksi hommaa yrityksessäni kuussa, olen edelleen ihan kotiäiti ja kotona lasten kanssa. Toki heistä toinen on jo koulussa, mutta kotiäiti *tittelini* on edelleen, on ollut kahdeksan vuotta.

Hassu ajatus.

Hassua, että yrittäjä ja sijoittaja nimittää itseään kotiäidiksi.

What? Mikäs muu hän on kuin kotiäiti? Kotiäiti: äiti, joka ei ole vieraan töissä, vaan on kotona ja hoitaa kotitöitä ja lapsia

Hän on yrittäjä ja sijoittaja. 

Vierailija
273/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto suomalaisasunnon kotityöt eivät vie työpäivän verran aikaa joka arkipäivä, vaikka esim. kotiäidit ovatkin lanseeranneet mystisen termin ”arjen pyörittäminen” jolla yritetään ylläpitää illuusiota että kotona oleminen on muka jotenkin rankkaa kokopäivätyötä. Täytät pyykkikoneen ja astianpesukoneen 15 minuutissa ja menet sohvalle somettamaan loppupäiväksi, kylläpä onkin rankkaa.

Vierailija
274/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäideillä ei yleensä ole tuloja. Vanhempainvapaalla tai kotihoidon tuella oleva ei ole kotiäiti, ei myöskään ilta- tai viikonlopputöitä tekevä.

Semmonen homma vaan että mulla esimerkiksi on sekä sijoituksia että säästöjä. Joka kuu saan ihan kivasti vuokratuloja ja jos hankin jotain isompaa vain itselleni, käytän ihan omia rahojani. Ja jos mä teen yhden-kaksi hommaa yrityksessäni kuussa, olen edelleen ihan kotiäiti ja kotona lasten kanssa. Toki heistä toinen on jo koulussa, mutta kotiäiti *tittelini* on edelleen, on ollut kahdeksan vuotta.

Hassu ajatus.

What? Mikäs muu hän on kuin kotiäiti? Kotiäiti: äiti, joka ei ole vieraan töissä, vaan on kotona ja hoitaa kotitöitä ja lapsia

Vastaavassa tilanteessa oleva mies ei kerro olevansa koti-isä vaan sijoittaja.

Niinpä taas 😀 Ihan kuule vapaasti saat kuvitella jonkun sanovan itseään sijoittajaksi jos haluat. Ihan kotiäiti tai -isä henkilö on silloin kun hän ei käy töissä vaan hoitaa lapsia kotona.

Paitsi jos hän on sijoittaja tai yrittäjä, jolloin hän ei ole koti-isä. 

Vierailija
275/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu ajatus.

Vastaavassa tilanteessa oleva mies ei kerro olevansa koti-isä vaan sijoittaja.

Missä universumissa sä elät? Ei ihmisestä tule sijoittajaa työttömänäkään sillä että hänellä on sijoituksia.

Ei niin, mutta sillä tulee että hänen pääasiallinen tulonlähteensä on sijoitukset.  Keksi

Jehhzj

Vierailija
276/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä suostu orjaksi. Arkisin työssä käyvä tekee jotakin. Viikonloppuna tekee enemmän.

Työtön, eli kotona oleva joutaa tekemään kotityöt. Ja se koira? Koiran ulkoilutushan on päivän paras hetki, saa rauhassa maleksia lenkkipolulla koiran haistellessa. ja välillä ottaa reippaan spurtin, kun koira haluaa juosta. ja koiran kanssa voi lähtä koiramaisiin harrastuksiinkin, ei ne paljoa maksa. Ja lapsi? miksi se lapsi pitää viedä jonneksin. Säästä päivähoitomaksut ja hoida itse, siinä koiran sivussa. Ennekin lapset, koirat ja lehmätkin hopidetiin kaikki ilman vikinää

Vierailija
277/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vain yhtä

asiaa. Itsemurhaa.

Vierailija
278/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattumies kirjoitti:

Tämä on jo hämmästyttävää miten niin monella palstalaisella on muikkuja miehiä.

Ja vielä useammalla nipoja vaimoja. Varmaan seksikin on heidän miehilleen joku palkinto joka pitää ansaita. 

Vierailija
279/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerkeää langata hampaatkin kirjoitti:

Ite miehenä taas teen kaikki kotiaskareet työttömänä.

Kuskaan aamulla lapset kouluun. Jätän auton koululle ja juoksen kotiin tai kaupan kautta. Matka noin viisi kilometriä. Suihku ja aamupala sekä kevyt venhyttely. Sitten teen ruuat valmiiksi koko perheelle ja nopea siivous. Ylläpitävä siivous vie vähemmän aikaa kuin sellainen että ei ole siivottu viikkoihin.

Luen kirjaa tai jos on hyvä fiilis, niin voimistelen preusilaisittain lihaskuntoilua 30 min.

Aika pian pitää hakea lapset koulusta kävellen tai jos tuntuu hyvältä, niin juosten. Autolla takaisin kotiin tai kaupan kautta kotiin riippuen tilanteesta.

Nautin työttömyydestä. Päivässä ei ole tarpeeksi tunteja itsensä kehittämiselle ja perheen hyvinvoinnin edistämiselle. Vaimon mielestä olen hyödyllisempi työttömänä ja saan lähes saman rahan tukina kuin työllistettynä. Olen samaa mieltä, mutta vasemmistolaisena menen aina töihin, kun  pätkiä saan.

Oikeistolaisena jäisin tukien varaan lopullisesti, mutta minut on kasvatettu kolletktiivisesti ajattelemaan muita ja yhteiskuntaa.

No ainakaan et tiedä mitä on vasemmisto tai oikeisto. 

Vierailija
280/291 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerkeää langata hampaatkin kirjoitti:

Ite miehenä taas teen kaikki kotiaskareet työttömänä.

Kuskaan aamulla lapset kouluun. Jätän auton koululle ja juoksen kotiin tai kaupan kautta. Matka noin viisi kilometriä. Suihku ja aamupala sekä kevyt venhyttely. Sitten teen ruuat valmiiksi koko perheelle ja nopea siivous. Ylläpitävä siivous vie vähemmän aikaa kuin sellainen että ei ole siivottu viikkoihin.

Luen kirjaa tai jos on hyvä fiilis, niin voimistelen preusilaisittain lihaskuntoilua 30 min.

Aika pian pitää hakea lapset koulusta kävellen tai jos tuntuu hyvältä, niin juosten. Autolla takaisin kotiin tai kaupan kautta kotiin riippuen tilanteesta.

Nautin työttömyydestä. Päivässä ei ole tarpeeksi tunteja itsensä kehittämiselle ja perheen hyvinvoinnin edistämiselle. Vaimon mielestä olen hyödyllisempi työttömänä ja saan lähes saman rahan tukina kuin työllistettynä. Olen samaa mieltä, mutta vasemmistolaisena menen aina töihin, kun  pätkiä saan.

Oikeistolaisena jäisin tukien varaan lopullisesti, mutta minut on kasvatettu kolletktiivisesti ajattelemaan muita ja yhteiskuntaa.

Hassua, että ajattelen oikeistolaisena juuri samalla tavalla vasemmistolaisista. Yleensä tosin vasemmistolaisten kollektivismi painottuu kuormasta syömiseen, kuin kuorman viemistä perille. Se mitä jää viivan alle yhteiskunnan tasolla, on suuri merkitys. Osoitit, että ymmärrät sen. hyvä sinä.

Eiköhän ne kuormasta syövät löydy kokkareista useimmiten.

Ei.