Siirtokarjalaisten ja kantaväestön liittoja kutsuttiin "seka-avioliitoiksi"
Näitä tutkittiinkin ja huomattiin että mm. avioeroprosentit oli suurempia.
Oletko tällaisen "seka-avioliiton" jälkeläinen? Oliko kulttuurien yhteentörmäyksiä?
Kommentit (45)
Onko oikein määritellä niin, että siirtokarjalaiset eivät olisi kantasuomalaisia ?
Vierailija kirjoitti:
Eniten ongelmia oli jos ortodoksi+luterilainen
Mitä enemmän on eroja, sen vaikeampi liitto.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein määritellä niin, että siirtokarjalaiset eivät olisi kantasuomalaisia ?
(Ohhoh oli kielletty sana. Yritän uudelleen)
En usko että puhuttiin "kantasuomalaisista" ainakaan kovin yleisesti mutta kantaväestö vs. siir to lai set oli käytössä.
Yritykset nostaa vihaa karjalaisia kohtaan näyttää olevan nykyään putinistien agendalla.
Venäjän puolella karjalaa on ollut jonkinlaista itsenäistymisliikettä päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että puhuttiin "kantasuomalaisista" ainakaan kovin yleisesti mutta kantaväestö vs. siir to lai set oli käytössä.
Koska siis ihan yhtä suomalaisiahan karjalaisetkin olivat. Ei se heidän syynsä ollut, että joutuivat jättäään kotinsa, kun Karjala menetettiin.
Siihen aikaa oli vielä ollut hyvin tavallista että puoliso otettiin naapurikylältä. Ei ollut tapana muuttaa kauas. Siir to lai set toi kyllä kaivattua uutta verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siis ihan yhtä suomalaisiahan karjalaisetkin olivat. Ei se heidän syynsä ollut, että joutuivat jättäään kotinsa, kun Karjala menetettiin.
Ja tuolloin Venäjälle tuli yllätyksenä, että lähes kaikki lähtivät. Olettivat monen haluavan jäädä heidän puolelleen. Ja mitään eivät ole oppineet, samaa ovat ihmetelleet nyt Ukrainan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mitta ortodoksiset tavat ja murre koettiin vieraiksi.
Miksi te alapeukutatte 😀
Aihe kiinnostaa koska appi on siirtokarjalainen ja kertonut juttuja miten Länsi-Suomessa tuli yhteentörmäyksiä. Kouluiässä joutui mm. häivyttämään murteensa 😏
Ap
Itse olen juuriltani karjalainen ja todella iloinen siitä. Rakastin lapsena ja nuorena niitä tarinoita, joita mummo kertoi Karjalasta. Valitettavasti hän kuoli ennen kuin aloin tajuta miten tärkeää olisi ollut taltioida noita tarinoitaan ( kuten myös ihan muualta Suomesta kotoisin olleidenkin isovanhempieni, heiltä onneksi löytyy mm. valokuvia ja kirjeenvaihtoa runsaasti)
Ja kyllä, mummoni oli joutunut häivyttämään murrettaan. Lisäksi Keski-Suomessa syntyneitä tätiäni ja setääni oli rys - si tel ty , sen vuoksi, että äitinsä, mummoni oli kotoisin Kurkijoelta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne suomalaisia.
Mitkä ihmeen ne? Nykyisin kun jossain karjalaisuudesta tulee juttua, niin varmaan joka toinen puhuu siitä oman sukunsa kautta. Sen verran tehokkaasti on nämä seka-avioliitot toimineet.
Moni tuntee piston sydämessä kun ei olla sivistytty noilta ajoilta lainkaan vaikka on hieno ilmainen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juuriltani karjalainen ja todella iloinen siitä. Rakastin lapsena ja nuorena niitä tarinoita, joita mummo kertoi Karjalasta. Valitettavasti hän kuoli ennen kuin aloin tajuta miten tärkeää olisi ollut taltioida noita tarinoitaan ( kuten myös ihan muualta Suomesta kotoisin olleidenkin isovanhempieni, heiltä onneksi löytyy mm. valokuvia ja kirjeenvaihtoa runsaasti)
Ja kyllä, mummoni oli joutunut häivyttämään murrettaan. Lisäksi Keski-Suomessa syntyneitä tätiäni ja setääni oli rys - si tel ty , sen vuoksi, että äitinsä, mummoni oli kotoisin Kurkijoelta.
Minusta on myös mukavaa ollut ymmärtää että olen aika vahvasti karjalainen ja sehän on rikkaus. Mummo ja ukki olivat Karjalasta, Suojärveltä tarkalleen ja harmittaa kun sieltä ei kauheasti meillä ole sen ajan kuvia, yms.
Ikävää on myös tuo, että murretta on joutunut häivyttämään ja sitten tuo nimittely... isäni koki tuota viimevuoden puolella, itse olen myös joutunut sen kohteeksi hyvin pienestä lapsesta saakka. Melko pieni ego ihmisellä pitää olla, kun käyttää tuota iljettävää sanaa henkilöstä, joka on syntynyt täällä, mutta omaa sukunimen mikä vie tuonne itärajan toiselle puolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne suomalaisia.
Ali-ihmisiä
Ja sinä olet jäänyt kehityksen tasolla jonnekin muualle jos kuvittelet olevasi parempi kuin muut. Ihan ihmisiä me kaikki ollaan.
Hävettää olla suomalainen, kun lukee näitä tuon ajan suhtautumisia. Tietyllä tapaa salaa toivon, että NL olisi vallannut koko suomen ja kurittanut eniten juuri länsisuomalaisia esim. rahdannut 80% heistä Siperiaan....
Vierailija kirjoitti:
Hävettää olla suomalainen, kun lukee näitä tuon ajan suhtautumisia. Tietyllä tapaa salaa toivon, että NL olisi vallannut koko suomen ja kurittanut eniten juuri länsisuomalaisia esim. rahdannut 80% heistä Siperiaan....
Ei se toisinpäin helpompaa ollut. Lounaissuomalainen isopappani opiskeli Viipurissa ja karjalaiset kutsui häntä hurriksi.
Vierailija kirjoitti:
OI. Minunkin isän suku tulee Kurkijoelta. Tiedä vaikka ollaan sukua. Sieltä pakenivat Suomeen ja Varsinais-Suomeen rakensivat majansa. Me asuttiin lapissa, missä paljon karjalalaisia töissä sodan jälkeen. Paljon olemme kuulleet tarinoita sota ajalta.
Olihan se outoa.
Vaikeinta oli varmasti ortodokseilla, mutta heitähän oli kaikista evakoista vain hyvin pieni prosentti. Ylivoimainen valtaosa oli luterilaisia; niin olivat omatkin isovanhempani (sekä äidin että isän puolelta), jotka joutuivat lähtemään pakoon Kannakselta.
"Seka-avioliittoja" on jo useassa sukupolvessa solmittu niin paljon, että nykyään jopa miljoonilla suomalaisilla on juuria menetetyssä Karjalassa.
Eniten ongelmia oli jos ortodoksi+luterilainen