Mitä eroa on insinöörillä ja diplomi-insinöörillä?
Onko niissä eroa? Millä tavalla? Onko niissä ihmistyyppeinä eroa? Sanooko diplomi-insinöörit itseää insinööriksi, vai aina dippa-inssiksi?
Kommentit (88)
Varmasti jotain vastaavaa kuin kampaajalla ja kampaajamestarilla tai ekonomilla ja diplomi-ekonomilla.
Toinen on diplomaattisempi.
Sinkkumies
Minä osaan insinöörinä tehdä käsilläni edes jotain, mutta pää ei kuitenkaan mahdu purkkiin.
Amk-inssi on sama kuin entinen opistoinssi. Koulutus pätevöittää työnjohtotehtäviin. 4-5 vuoden opinnot.
DI on ylempi korkeakoulututkinto, jonka suorittamiseen menee 6-7 vuotta. Koulutus pätevöittää johtotason tehtäviin.
Paskan marjat :D Minä olen AMK inssi ja projektipäällikönä, mulla on laskenta/hanke puolella kaksi piinkovaa DI:tä tekemässä dokumentointia. Organisaatiorakenteessa siis minun alapuolella. Siihen asti riitti sun lokerointi.
Vierailija kirjoitti:
Paskan marjat :D Minä olen AMK inssi ja projektipäällikönä, mulla on laskenta/hanke puolella kaksi piinkovaa DI:tä tekemässä dokumentointia. Organisaatiorakenteessa siis minun alapuolella. Siihen asti riitti sun lokerointi.
Höpö höpö. Opistoinssi on sama kuin merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Amk-inssi on sama kuin entinen opistoinssi. Koulutus pätevöittää työnjohtotehtäviin. 4-5 vuoden opinnot.
DI on ylempi korkeakoulututkinto, jonka suorittamiseen menee 6-7 vuotta. Koulutus pätevöittää johtotason tehtäviin.
Opistoinssi ei missään tapauksessa ole AMK-tutkinto, vaan opistotasoinen (amistutkinto).
Amkki on vähän yksinkertainen ja dippa on fakki-i..ootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opistoinssi ei missään tapauksessa ole AMK-tutkinto, vaan opistotasoinen (amistutkinto).
Asentaja on amistutkinto. Aikoinaan teknillisestä opistosta valmistuneet insinöörit olivat paljon pätevämpiä kuin nämä nykyiset amk inssit.
t. DI
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörit ovat älykkäämpiä ja sivistyneempiä ja useimmiten paremmista piireistä syntyisin kuin insinöörit. DI:llä on valkoiset kaulukset, tavallisella insinöörillä siniset.
Alku pitää paikkaansa heidän omasta mielestään (äly ja sivistys), seuraava pitää paikkansa (suku velvoittaa ja järjestelee) ei oma-aloitteisuutta. DI delekoi osaajille, AMKI yrittää delekoida, tekniikan osaajat ratkoo ja tekee. Insinööri, teoreetikko vai käytännön osaaja, yksilön ominaisuus. Nimitys ei kerro eikä enää LEAN-aikakaudella osaamisella ole väliä, toimii kuin labyrinttirobotti, yritystä ja erehdystä, joskus onnistuu. Koulutus ja asema ratkaisee, ei osaaminen.
Diplomi-insinööri tietää että kaikkea ilmaista viinaa ei tarvitse juoda heti.
Softa-alalla ei ole niinkään väliä koulutuksella. Joissain firmoissa enemmän kuin toisissa. Voi olla huippuosaajia millä koulutustaustalla vaan, ja jopa ilman mitään virallista koulutusta.
Diplomi- insinööri on saanut diplomin. Insinööri ei ole sitä diplomia saanut. Siinä ero.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on paidalla ja pakkopaidalla, entä demokratialla ja kansandemokratialla?
diplomi insinööri on tavallisen insinöörin pomo
Olen DI, mutta leuhkin sillä vain av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti yläpuolella 🤣
DI + LL kirjoitti:
Insinöörin ja diplomi-insinöörin ero näkyy siinä että diplomi-insinööri tietää että kaikkea ilmaista viinaa ei ole pakko juoda.
Diplomi-insinööri nousee vielä arkustakin korjaamaan tittelinsä DI:ksi, jos muistopuheessa mainitaan pelkkä Insinööri.
Mutta ei koskaan päinvastoin. Siinä ero.