Mitä eroa on insinöörillä ja diplomi-insinöörillä?
Onko niissä eroa? Millä tavalla? Onko niissä ihmistyyppeinä eroa? Sanooko diplomi-insinöörit itseää insinööriksi, vai aina dippa-inssiksi?
Kommentit (88)
Monta vastausta, mutta vasta nyt tulee se oikea ja yleisesti tiedetty. Di tietää, että kaikkea ilmaista viinaa ei ole pakko juoda. Tämä erottaa myös teekkarin ja valmistuneen toisistaan.
Diplomi insinöörin tutkinto on tieteellinen tutkinto. Yliopistokoulutuksessa panostetaan tieteen perusaineisiin ja niiden pohjalta opetetaan insinööriaineet.
Esimerkiksi rakenteiden mitoituksen opetuksessa ei oteta rakennusmääräyksiä lähtökohdaksi, vaan opetetaan statiikkaa, dynamiikkaa, lujuusoppia ja materiaalitekniikkaa (mm. Kemia). Tiedonhaku eri lähteistä opetetaan, jotta osataan käyttää rakennusmääräyksiäkin. Määräyksiin perehdytään omissa kursseissaan laskennasta erillään.
Insinöörin koulutuksessa opetetaan samoja asioita, mutta enemmän käytännön tekemisen näkökulmalta. Lujuusopissa huomioidaan enemmän sen käytännön tarkoitus kuin tieteellinen lujuusopin laaja osaaminen.
26 vastaa vielä tosissaan. Olen itse insinööri+amk-insinööriksi täydentänyt aikani kuluksi (hyöty se, että vähä päivittyi jotkut asiat) ja poikani on teekkari. Olen uteliaisuuttani katsellut pojan alkeiskurssien materiaalia ja sei ole kovin vaikeaa, mutta nyt kun on päässyt opinnoissaan pitemmälle, en tajua mitään. Toki hän opiskelee muutenkin mielestäni vaikeatajuisempaa alaa.
Minä olen itse suunnittelutyössä ja enpä usko, että DI viihtyisi ja varsinkaan näillä palkoilla, sillä suunnittelu on yleisesti tiedetty pienipalkkaiseksi, koska tuntityötä tehdään paljon. Suunnittelu on juuri opisto/amk-inssin hommaa. ehkä tajuaisi noista pojan materiaaleista, jos itse olisi opiskellut, mutta insinööripohjani ei riitä siihen.
Insinöörin ja diplomi-insinöörin ero näkyy siinä että diplomi-insinööri tietää että kaikkea ilmaista viinaa ei ole pakko juoda.
Vierailija kirjoitti:
Niin vaan tekevät samoja hommia, oli sitten dippa tai tavallinen. Mutta tietysti dippa voi hakea myös sellaisiin hommiin, mitä tavalliset ei ehkä osaa.
Sattui vaan hauska tapahtuma pari kesää sitten. Kaksi dippainsinööriä tuli appivanhemmille avuksi tekemään terassia, olivat poikansa kavereita. Appi itse on rakennusinsinööri ihan opistotasolta. Koko päivän dipat tekivät laskelmia ja kasasivat hiekkaa, ja työn tuloksena oli päivän loputtua tarkat laskelmat ja harkot terassin reunoilla. :) Appi oli vähän turhautunut (ei itse voi sydänvian takia osallistua näihin hommiin). Lopulta kahden tyttären miehet (toinen kaupassa töissä ilman koulutusta ja toinen tradenomi) väsäsivät terassin parissa tunnissa loppuun. Innostuivat sitten tekemästään niin, että tekivät seuraavana päivänä molemmat omille pihoilleen isot terassit. :)
Kyllä se niin on, että dipat tietävät teoriassa, miten homma tehdään mutta niillä ei ole hajuakaan, miten sitten tehdä se... :)
Olivat sitten harvinaisen tumpeloita dippainssejä. Minä ja rakennustekniikan DI-kaverini olemme kaikki olleet opintojen ohessa kesät työmaalla haalarihommissa ja työnjohdossa. Yksi terassiprojekti siis onnistuisi helposti.
Keskivertoteekkari on sen verran paljon haalarihommissa opintojen aikana, että keskiverto-DI osaa hommat myös käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI, enkä sano itseäni ikinä insinööriksi tai dippa-inssiksi, vaan aina DI. Minulla on muitakin yliopistotutkintoja, olen myös YTM, sosiaalityöntekijä ja filosofian ylioppilas (enkä valmistu ikinä filosofian kandidaatiksi tai maisteriksi). Mutta sen tiedän, ettei AMK insinööri, edes ylempi sellainen, ole sama kuin DI.
Huomatkaa, että ammatillinen lisensiaattitutkinto tehdään yliopistossa. Tämä on ainakin sosiaalityön alalla välitutkinto ennen tohtorinväitöstä. Tekniikan puolella taas ei tehdä paljoa lisensiaattitutkintoja, vaan useimmiten suoraan tohtorintutkintoja.
Ja jotta menisitte vielä enemmän sekaisin, niin kerron teille, että lääketieteen tohtoriksi voi valmistua jopa ennen kuin valmistuu lääketieteen lisensiaatiksi, eli ennen kuin voi toimia itsenäisesti lääkärinä.
Joko saitte pienet sievät päänne sekaisin? Olinko tarpeeksi knapsu ja snobi omassa puheenvuorossani?
Olit, mutta tienaan sata varmasti enemmän ja saan sata varmasti enemmän naista kuin sinä ja omaan sata varmasti enemmän hyviä kavereita kuin sinä.
Putkimies (ja tänäänkin IL sivuilta löytyvä)
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin ja diplomi-insinöörin ero näkyy siinä että diplomi-insinööri tietää että kaikkea ilmaista viinaa ei ole pakko juoda.
Otaniemen poppoota tuntien ei pidä paikkaansa...
En minä osaa tehdä alani duunarihommia. Olen käsistäni täysi tumpelo. Miksi edes pitäisi, kun duunarit on sitä varten? Riittää, kun osaan kertoa heille piirustuksissa ja työselityksissä sekä sitten tarvittaessa työmaalla neuvoa miten ne hommat tehdään, he sitten toteuttavat. Ei minun itsetuntoni siitä laske, että duunari tietää jostain asiasta enemmän eikä minulla ole tarvetta edes osata heidän hommiaan.
Insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että tietää on eri asia kuin se, mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
26 vastaa vielä tosissaan. Olen itse insinööri+amk-insinööriksi täydentänyt aikani kuluksi (hyöty se, että vähä päivittyi jotkut asiat) ja poikani on teekkari. Olen uteliaisuuttani katsellut pojan alkeiskurssien materiaalia ja sei ole kovin vaikeaa, mutta nyt kun on päässyt opinnoissaan pitemmälle, en tajua mitään. Toki hän opiskelee muutenkin mielestäni vaikeatajuisempaa alaa.
Minä olen itse suunnittelutyössä ja enpä usko, että DI viihtyisi ja varsinkaan näillä palkoilla, sillä suunnittelu on yleisesti tiedetty pienipalkkaiseksi, koska tuntityötä tehdään paljon. Suunnittelu on juuri opisto/amk-inssin hommaa. ehkä tajuaisi noista pojan materiaaleista, jos itse olisi opiskellut, mutta insinööripohjani ei riitä siihen.
Eikös moni DI aloita suunnittelusta myös? Tai projektihommista. Jos ei, niin mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän onkin teekkareita vielä, eikä diplomi-insinöörejä. Silloin on kypsä valmistumaan, kun ymmärtää tuon säännön.
t. entinen teekkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös moni DI aloita suunnittelusta myös? Tai projektihommista. Jos ei, niin mistä?
Minä olen projektitöissä vieläkin, vaikka valmistumisesta on jo 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI, enkä sano itseäni ikinä insinööriksi tai dippa-inssiksi, vaan aina DI. Minulla on muitakin yliopistotutkintoja, olen myös YTM, sosiaalityöntekijä ja filosofian ylioppilas (enkä valmistu ikinä filosofian kandidaatiksi tai maisteriksi). Mutta sen tiedän, ettei AMK insinööri, edes ylempi sellainen, ole sama kuin DI.
Huomatkaa, että ammatillinen lisensiaattitutkinto tehdään yliopistossa. Tämä on ainakin sosiaalityön alalla välitutkinto ennen tohtorinväitöstä. Tekniikan puolella taas ei tehdä paljoa lisensiaattitutkintoja, vaan useimmiten suoraan tohtorintutkintoja.
Ja jotta menisitte vielä enemmän sekaisin, niin kerron teille, että lääketieteen tohtoriksi voi valmistua jopa ennen kuin valmistuu lääketieteen lisensiaatiksi, eli ennen kuin voi toimia itsenäisesti lääkärinä.
Joko saitte pienet sievät päänne sekaisin? Olinko tarpeeksi knapsu ja snobi omassa puheenvuorossani?
Olit, mutta tienaan sata varmasti enemmän ja saan sata varmasti enemmän naista kuin sinä ja omaan sata varmasti enemmän hyviä kavereita kuin sinä.
Putkimies (ja tänäänkin IL sivuilta löytyvä)
"Sata varmasti" ja omaa ystäviä... jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Onko niissä eroa? Millä tavalla? Onko niissä ihmistyyppeinä eroa? Sanooko diplomi-insinöörit itseää insinööriksi, vai aina dippa-inssiksi?
Koulutus. Siinä on iso ero. Lisäksi joillakin aloilla palkassa on ero, mutta ei päde kaikkiin aloihin. Ihmistyypeissä en ole huomannut eroa. DI, jos koulutus pitää mainita.
Itse olen DI ja opinnot ovat kyllä ihan erilaiset kuin insinöörillä. TKK:lla opettelimme tieteellistä kirjoittamista, tutkimuksen tekemistä ja menetelmiä jne. Matematiikka, fysiikka jne. olivat todellakin paljon teoreettisempia ja vaikeampia kuin insinööriopinnoissa. Silloinen poikaystäväni opiskeli insinööriksi samalla alalla ja opinnot oli ihan eri luokkaa. Toisaalta heillä oli paljon enemmän käytännön harjoituksia, labroja jne.
Nyt työelämässä insinöörit ja DI:t ovat iloisesti sekaisin. Meidän työpaikalla tosin johtoasemaan vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, joten ihan terävimpään johtoon ei insinöörillä olisi (meillä) asiaa. Muuten teemme pitkälti samankaltaista suunnittelutyötä, joskin monesti projektipäällikkönä on asiakkaan vaatimuksesta DI.
Palkassa näkyy myös hieman.
DI:llä on pieni gikuli ja nalkuttava akka, ins(AMK):lla valtava meisseli ja nalkuttavan akan lisäksi erittäin hottis tyttis. Näin siis ainakin tällä ins(AMK):lla
Älä koskaan erehdy sanomaan dippainssiä insinööriksi. Tapailin naista, joka sanoi vanhemmilleen, että oon insinööri enkä DI, vaikka olin sanonut asiasta monesti. Ei siitä voinut päästä yli
Olen fysiikan DI, ja se koulun fysiikka oli ihan omituista. 20:n vuoden työkokemuksella epäilen, ettei missään Suomen teollisuudessa tarvita esim. Schrödingerin yhtälöitä. Itse en ainakaan ole käyttänyt kuin kenttäteoriaa. Matematiikasta on ollut kyllä paljon hyötyä, varsinkin diffiksistä, statistiikasta ja matriisilaskennasta.
Työelämässä ei ole väliä onko ins. AMK vaiko DI.
Vain näytöt ja osaaminen vaikuttavat etenemiseen ja palkkatasoon.
Tietysti poikkeuksia löytyy, mutta noin yleisesti ottaen.
Itselläni on kumpikin tutkinto. Useamman paksun kirjan joutui korkeakoulussa lukemaan.
Kuitenkin, jos tentissä oli useita monisataasivuisia opuksia, täytyi itse priorisoida mihin perehtyy ja mitkä tärpit opettelee.
Käytännössä samalla työmäärällä pystyy molemmat tutkinnot suorittamaan.
Mitään käytännöllistä ei AMK tutkinnossa ole. Se ei millään tavoin valmenna DI-tutkintoa paremmin mihinkään käytännön tehtävään.
Insinööri osaa tehdä tarvittaessa oikeita töitä mutta diplomi-inssi osaa vain ihmetellä.