Mitä eroa on insinöörillä ja diplomi-insinöörillä?
Onko niissä eroa? Millä tavalla? Onko niissä ihmistyyppeinä eroa? Sanooko diplomi-insinöörit itseää insinööriksi, vai aina dippa-inssiksi?
Kommentit (88)
DI on opiskellut yliopistossa.
Insinööri on opiskellut Amk:ssa.
Vanha aloitus.
Olen molempia. Jos sanon DI, niin mun erikoisala ei erotu. Jos sanon rakennusinsinööri, niin erottuu.
Vierailija kirjoitti:
AMK-insinööri tietää jotakin tekniikasta vain jos on itse osoittanut harrastuneisuutta ja omatoimista kiinnostusta oppia siitä jotakin.
Diplomi-insinööri oppii koulussakin aika paljon tekniikasta.
Sanon näin itse amk-insinöörinä. Koulutus on ihan hölynpölyä. Meidän ryhmässä aloitti aikoinaan kavereita, jotka eivät osanneet alakoulun laskusääntöjä, siis näitä järjestyksiä kerto/jako/yhteenlasku ja miten lukuja käsitellään jos ne ovat miinusmerkkisiä. Tarina on tosi.
Wanhanliiton ns. opistoinsinöörit on eri juttu. Silloin opiskelu oli tälläkin tasolla jokseenkin vaativaa. Nykyinen AMK keskittyy poliittisen tavoitteen täyttämiseen siitä, että suurin osa kansasta korkeakoulutetaan. Mutta koska ihmiskunnan älykkyysosamäärä ei räjähdä vuosikymmenissä, on ainoa keino lisätä korkeakoulutusta laskea koulutuksen vaativuutta.
Vaikea uskoa, että amk-insinööriopiskelijaksi pääsee ilman kerto- jako- ja yhteenlaskuosaamista. Ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Jos nyt itse muistelen sitten myöhemmin amk:ssa eteen tulleita Fourier- ja Laplace-muunnoslaskuja, joita oli muuten paljon, niin ei ainakaan minun peruskoulu- ja lukioaikoina ollut vielä lähellekään mitään vastaavia.
Ei mitään. Molemmilla on veltto kulli.
Diplomi-insinöörillä ei osaa tehdä mitää käytännöllistä (rakentaa tms.) ja käyttää sen merkiksi solmiota.
Oikea insinööri osaa tehdä myös käytännön hommia, mutta voi tarpeen vaatiessa myös teoretisoida.
Vierailija kirjoitti:
DI mieheni on ollut töissä missä myös tavan insinöörejä, myös hänen esimiehenään. Koulutuksensa takia tienaa kuitenkin ihan hyvin. Eikä käytä töissä valkoista kauluspaitaa, pikemminkin välillä jopa haalaria (on ammatiltaan siis tarkastusinsinööri). Ei todellakaan olla mistään paremmista piireistä, vapaa-ajalla kyseinen mies näyttää lähinnä remonttireiskalta. ;)
Mikä on tavan insinööri?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI, enkä sano itseäni ikinä insinööriksi tai dippa-inssiksi, vaan aina DI. Minulla on muitakin yliopistotutkintoja, olen myös YTM, sosiaalityöntekijä ja filosofian ylioppilas (enkä valmistu ikinä filosofian kandidaatiksi tai maisteriksi). Mutta sen tiedän, ettei AMK insinööri, edes ylempi sellainen, ole sama kuin DI.
Huomatkaa, että ammatillinen lisensiaattitutkinto tehdään yliopistossa. Tämä on ainakin sosiaalityön alalla välitutkinto ennen tohtorinväitöstä. Tekniikan puolella taas ei tehdä paljoa lisensiaattitutkintoja, vaan useimmiten suoraan tohtorintutkintoja.
Ja jotta menisitte vielä enemmän sekaisin, niin kerron teille, että lääketieteen tohtoriksi voi valmistua jopa ennen kuin valmistuu lääketieteen lisensiaatiksi, eli ennen kuin voi toimia itsenäisesti lääkärinä.
Joko saitte pienet sievät päänne sekaisin? Olinko tarpeeksi knapsu ja snobi omassa puheenvuorossani?
Toivottavasti en joudu työaikana tekemiseen tuollaisen paskantärkeän mulkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
DI on opiskellut yliopistossa.
Insinööri on opiskellut Amk:ssa.
Tässähän tämä on mitä harva ymmärtää. Insinöörin ja dippainssin ero on sama kun sairaanhoitajan ja lääkärin, valtava.
Itse olen insinööri ja voin aivan helposti tunnustaa että dippainssiin ei lukupää olisi ikinä riittänyt. DI koulutus on helkkarin vaativa, amk sujui kuitenkin melko helposti.
Hattu päästä noita dippoja kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin ja diplomi-insinöörin ero näkyy siinä että diplomi-insinööri tietää että kaikkea ilmaista viinaa ei ole pakko juoda.
Otaniemen poppoota tuntien ei pidä paikkaansa...
Oikeastihan tämä menee siten, että insinööri opiskelija olkoon sitten AMK tai yliopisto ei tiedä sitä, että kaikkea ilmaista viinaa ei tarvitse juoda. Insinööri tietää sen samoin kuin diplomi- insinöörikin, joka kuitenkin aina yrittää tehdä niin.
Tekusta on valmistunut ainoastaan teknikoita.
Vaikka kuinka pyknikko teknikot amispohjalla muuta väittävät.
Väitänpä vielä että kaikki opistoinsinöörit eivät selviytyisi nykyisestä insinööri amk tutkinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörit ovat älykkäämpiä ja sivistyneempiä ja useimmiten paremmista piireistä syntyisin kuin insinöörit. DI:llä on valkoiset kaulukset, tavallisella insinöörillä siniset.
31v. kokemuksella kansainvälisestä liiketoiminnasta teollisuudessa voin kertoa, että sekä DI että insinöörit ovat molemmat ns. white collar porukkaa, päällystöä. Suorittava porras on blue collar.
Mitä eroa on Pasilla ja Taunolla?
Pasin pää on Taunon perseessä. Kummallakin on siis pää perseessä, mutta Pasilla on tukalampaa.
Vastasiko tämä kysymyksiisi koskien insinööripakkomiellettäsi, ap?
DI mieheni on ollut töissä missä myös tavan insinöörejä, myös hänen esimiehenään. Koulutuksensa takia tienaa kuitenkin ihan hyvin. Eikä käytä töissä valkoista kauluspaitaa, pikemminkin välillä jopa haalaria (on ammatiltaan siis tarkastusinsinööri). Ei todellakaan olla mistään paremmista piireistä, vapaa-ajalla kyseinen mies näyttää lähinnä remonttireiskalta. ;)
Insinööri osaa vähähän, di ei sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
mitäs mä sanon kun olen kumpakin???
Itse olen insAMK-DI-aähköarska, tässä järjestyksessä paperit.
Saapi naursskella näille tutkintotärkeille ja kiusata kollegoita, joille jo perusarskan tehtävät ovat tekemätön paikka.
Insinööri tietää, että kaikkea ilmaista viinaa ei tarvitse juoda.
Kaksi näkemystä: Jos et tiedä mitä eroa niillä on niin DI kyllä kertoo sulle.
Duunari, kun tsemppaa oikeisiin töihin ryhtynyttä insinööriä taputtamalla selkään isällisesti niin insinöörillä putoaa hanskat lattialle. Diplomi-insinööri sensijaan on niin kehittynyt, että osaa nostaa molemmat peukalot pystyyn ja samassa tilanteessa hanskat pysyvät käsissä.
Mitä eroa on Diplomi-insinöörillä ja Tekniikan tohtorilla? Paljonkin, mutta DI:n mielestä jälkimmäinen on aivan turha ja mitätön...
Mitä eroa on sairaanhoitajalla ja lääkärillä. Toinen on valmistunut amk:sta ja toinen yliopistosta. Sama koskee insinööriä ja diplomi-insinööriä.
AMK-insinööri tietää jotakin tekniikasta vain jos on itse osoittanut harrastuneisuutta ja omatoimista kiinnostusta oppia siitä jotakin.
Diplomi-insinööri oppii koulussakin aika paljon tekniikasta.
Sanon näin itse amk-insinöörinä. Koulutus on ihan hölynpölyä. Meidän ryhmässä aloitti aikoinaan kavereita, jotka eivät osanneet alakoulun laskusääntöjä, siis näitä järjestyksiä kerto/jako/yhteenlasku ja miten lukuja käsitellään jos ne ovat miinusmerkkisiä. Tarina on tosi.
Wanhanliiton ns. opistoinsinöörit on eri juttu. Silloin opiskelu oli tälläkin tasolla jokseenkin vaativaa. Nykyinen AMK keskittyy poliittisen tavoitteen täyttämiseen siitä, että suurin osa kansasta korkeakoulutetaan. Mutta koska ihmiskunnan älykkyysosamäärä ei räjähdä vuosikymmenissä, on ainoa keino lisätä korkeakoulutusta laskea koulutuksen vaativuutta.