Ihmistyyppi joka tietää kaikesta kaiken, oletko törmännyt?
Miten tämmöisen kanssa pystyy tulemaan toimeen? Kun kuitenkin päivittäin lähestulkoon ollaan tekemisissä.
Nimim. verisuoni päästä pullistuu ja kohta kuuluu naps
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen huvittava ihmisryhmä on ns. ylittäjät. Eli mitä tahansa sanotkin, toinen aina ylittää sanomasi. Jos sanot, että olit viikon ikävässä flunssassa, niin toinen kertoo olleensa kaksi viikkoa keuhkokuumeessa joka oli vielä ikävämpi. Jos teit kahden tunnin kävelylenkin metsässä viikonloppuna, niin ylittäjä oli vaeltanut viikon keskellä erämaata. Jos sait tonnin mätkyt, niin ylittäjä on varmasti joskus saanut kolmen tonnin vastaavat.
Yhteistä näille kahdelle ihmisryhmälle on se, että heidän täytyy saada se viimeinen sana.
Vielä huvittavampi ihmisryhmä on ns. sivuuttajat.
Millaisia ovat sivuuttajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis omasta mielestään nimenomaan! Tietää jopa minun parisuhteen ja perhetilanteen aina paremmin kuin minä. Jos pohdin ääneen jotain asiaa tai jokin juttu on vasta suunnitteluntasolla, niin kiiruhtaa heti kertomaan painavaa faktaa ja osoittaa käytöksellään sen, että minä olen ihan täysi idiootti enkä tiedä mistään mitään.
Olen lopettanut nyt juttelemassa mitään tämmöistä small talkia, koska en kertakaikkiaan kestä sitä neuvomisen määrää. Haluaisin vain pallotella ideoita ja jonkun joka kuuntelee eikä heti tuputa omaa laajaa tietämystään kyseisestä asiasta.
Ymmärtääköhän kukaan tästä mitään?
-apMistä tiedät että hän kertoo painavaa faktaa? Ehkä hän kertoo vain oman mielipiteensä. Itse olen ratkaisukeskeinen ihminen, ja jos joku valittelee jotain asiaa elämässään, ehdotan mitä minusta siinä tilanteessa kannattaisi tehdä. En ymmärrä miksi vatvoa ja pallotella asioita jotka voisi ratkaista.
Vatvomisella ja pallottelulla on toinen funktio kuin suoraviivaisen ratkaisun hakeminen. Se täyttää ihmisen sosiaalista tarvetta tulla kuulluksi ja hyväksytyksi omien tunteidensa ja pettymystensä kanssa. Siinä prosessi on päämäärä.
No sittenhän ap:n kannattaisi hakeutua muiden vatvojien seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen huvittava ihmisryhmä on ns. ylittäjät. Eli mitä tahansa sanotkin, toinen aina ylittää sanomasi. Jos sanot, että olit viikon ikävässä flunssassa, niin toinen kertoo olleensa kaksi viikkoa keuhkokuumeessa joka oli vielä ikävämpi. Jos teit kahden tunnin kävelylenkin metsässä viikonloppuna, niin ylittäjä oli vaeltanut viikon keskellä erämaata. Jos sait tonnin mätkyt, niin ylittäjä on varmasti joskus saanut kolmen tonnin vastaavat.
Yhteistä näille kahdelle ihmisryhmälle on se, että heidän täytyy saada se viimeinen sana.
Minulla on nyt parempaa tekemistä kuin vastata sinun kysymyksiin.
Tiedän. Asun ulkomailla ja yksi tällainen tyyppi hiljattain selitti mulle pitkästi millaista on asua kylmässä paikassa. Olen kasvanut ihan napapiirin lähellä. Nykyisessä asuinpaikassani ei ole koskaan edes pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. Mulla on autismia enkä voi välillä hillitä itseäni, kun saan fyysistä pahoinvointia siitä, että joku kertoo asioista ihan väärää tietoa ja pakko on korjata. Myönnän, että olen luennoitsija, mutta ihan oikeasti myös tiedän todella paljon asioita.
Tällaisia autisteja on paljon. Heidän ongelmansa on se, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat hyvin vajavaiset. Toisin sanoen, he eivät ymmärrä missä kohtaa heidän "tietojaan" tarvitaan ja missä ei. Eivätkä havainnoi miten toiset ääneen viisasteluun reagoivat. Eivät osaa erottaa tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa, vaan tuhlaavat muiden aikaa luennoiden epäolennaisuuksista. Ensimmäisen vuoden opiskelija saattaa luennoida alan professorille, ymmärtämättä että sille on syynsä, miksi jotain asiaa ei käsitellä juuri tässä yhteydessä juurta jaksaen.
Vaikka autisteissa on ihmisiä, joilla on hyvät tiedot, en ole vielä törmännyt sellaiseen, joka oikeasti olisi aina oikeassa. Tieto on heillä usein kaavamaista, ei luovaa. Ja kuten kaikilla, rajallista, mitä autisti ei itse usein hahmota.
Joten suosittelen oman itsesi vuoksi, että pohdit asiaa itseksesi ja otat osaa keskusteluun jos sinulta kysytään. Usein sellainen ihminen jolla on hyvät tiedot tunnistetaan kyllä, ja häneltä myös tarvittaessa kysytään.
Olen itse törmännyt saman tyyppisiin persooniin työssä ja vapaa-aikana. Korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos toinen ei ymmärrä välinpitämättömyyttäni niin näytän sen ulospäin. Tietenkin virheelliset käsitykset on syytä korjata ja se on oikein mutta tunnin luentoon en uhraa aikaani. Jokaisella meistä on omat ongelmansa ja olkaamme niiden kanssa kahden. (Tämä autismikortin esittäjille).
Minä saatan olla tuollainen, jos toinen puhuu ihan typeriä. Sori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt parempaa tekemistä kuin vastata sinun kysymyksiin.
Kiitos, asia tuli selväksi. 😉
Jari Tervo on melko viksu kaveri
Kukapa ei olisi tällaiseen törmännyt? Siis jos kyse on nimenomaan sellaisesta, joka "tietää" kaikesta kaiken, eli lakkaamatta luennoi muille, siitä, kuinka asiat ovat ja siitä, kuinka niiden pitäisi olla.
Selviytymiskeinoni on yleensä antaa puheenpölinän mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus jaksaessani alan viihdyttää itseäni esittämällä yhä yksityiskohtaisempia lisäkysymyksiä. Ai että on herkullista katsella, kun kaikentietäjä joutuu jossain vaiheessa vastaamaan, että "en tiedä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. Mulla on autismia enkä voi välillä hillitä itseäni, kun saan fyysistä pahoinvointia siitä, että joku kertoo asioista ihan väärää tietoa ja pakko on korjata. Myönnän, että olen luennoitsija, mutta ihan oikeasti myös tiedän todella paljon asioita.
Tällaisia autisteja on paljon. Heidän ongelmansa on se, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat hyvin vajavaiset. Toisin sanoen, he eivät ymmärrä missä kohtaa heidän "tietojaan" tarvitaan ja missä ei. Eivätkä havainnoi miten toiset ääneen viisasteluun reagoivat. Eivät osaa erottaa tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa, vaan tuhlaavat muiden aikaa luennoiden epäolennaisuuksista. Ensimmäisen vuoden opiskelija saattaa luennoida alan professorille, ymmärtämättä että sille on syynsä, miksi jotain asiaa ei käsitellä juuri tässä yhteydessä juurta jaksaen.
Vaikka autisteissa on ihmisiä, joilla on hyvät tiedot, en ole vielä törmännyt sellaiseen, joka oikeasti olisi aina oikeassa. Tieto on heillä usein kaavamaista, ei luovaa. Ja kuten kaikilla, rajallista, mitä autisti ei itse usein hahmota.
Joten suosittelen oman itsesi vuoksi, että pohdit asiaa itseksesi ja otat osaa keskusteluun jos sinulta kysytään. Usein sellainen ihminen jolla on hyvät tiedot tunnistetaan kyllä, ja häneltä myös tarvittaessa kysytään.
Et tunnista heitä autisteiksi, koska he ovat oppineet toimimaan "oikein" sosiaalisesti, ja pidättäytyvät luennoimasta. Autisti voi olla hyvinkin luova, kun hän pääsee vauhtiin. Autisti voi olla hyvinkin tarkka lukemaan vastapuolen reaktioita ja osaa muokata omaa toimintaansa sen mukaiseksi.
Autismi esiintyy hyvin monessa muodossa, ja hyvin eri tasoisena.
Juu olen sellaiseen henkilöön törmännyt. Onneksi ei päivittäin tarvitse olla tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Neanderthalensis kirjoitti:
No minä olen ositain besserwiser. Vaimoke saa hepulin, kun arvostelen hänen katsomiaan populistisia Egypti-juttuja. Vaimo ei edes tienyt Ptolemaiosten olevan Kreikka-Makedonia taustaa. *bseerwiseroi!*
Voisit ehkä pyytää vaimokkeen apua oikeinkirjoituksessa, ennen kuin lähetät tänne kirjoitusharjoitelmiasi.
Jaha! Ja kaikentietäjä ilmoittautuu jälleen!
On ihan ok, jos tyyppi oikeasti tietää asiasta "kaiken", mutta jos se menee besserwisseröinniksi ja pätemiseksi, eikä mikään käytännössä onnistu, se on noloa eikä tyyppiä voi enää ottaa missään tosissaan. Tunnen harrastuksen kautta tällaisen pätijän, kokemusta on kuulemma vuosikymneniä, mutta kun sitä touhua seuraa niin ei suoraan sanottuna ei ikinä uskoisi, tai sitten vaan oppi ei ole osunut otolliseen maaperään. Totta puhuen on monessa muussakin asiassa suorastaan tyhmä.
Rahaa yritystukiin riittää
Mitenkä sitä voi itseensä törmätä. Minä tiedän kaikesta kaiken ja vielä enemmänkin.
Olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista
Ulosottoa pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, autismia ei kai saa sanoa sairaudeksi, mutta on se ihan syystä tunnistettu omaksi oireyhtymäkseen. Se tekee omasta ja muiden elämästä hankalaa, ja siksi on syytä opetella erikseen tiettyjä taitoja, että elämä muiden ihmisten kanssa olisi sujuvaa. Yksi näistä on, että osaa olla tietyissä tilanteissa hiljaa.
Voisit ehkä pyytää vaimokkeen apua oikeinkirjoituksessa, ennen kuin lähetät tänne kirjoitusharjoitelmiasi.