Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmistyyppi joka tietää kaikesta kaiken, oletko törmännyt?

Vierailija
24.05.2023 |

Miten tämmöisen kanssa pystyy tulemaan toimeen? Kun kuitenkin päivittäin lähestulkoon ollaan tekemisissä.

Nimim. verisuoni päästä pullistuu ja kohta kuuluu naps

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me somekirjoittelijat taidamme olla sellaisia. Aina on vastaus joka asiaan.

Vierailija
22/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiston suorittajanaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä kaikkien alojen erikoisasiantuntijoihin on tullut törmättyä eniten.

Vierailija
24/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me somekirjoittelijat taidamme olla sellaisia. Aina on vastaus joka asiaan.

Puhu omasta puolestas vaan! Minä en tiedä useimmista asioista paljon mitään.

Vierailija
25/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän tiedän kaikesta kaiken varsinkin netissä. Hyvin tulen itseni kanssa toimeen.

Sama.

Vierailija
26/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on kaksi henkilöä jotka ainakin tietävät mitä toisten tulisi tehdä ja miten elää.

Ihan sama mitä sanoo niin sieltä alkaa jo ennen kuin ehdin lopettaa lauseen: "sun pitäis tehdä niin ja näin" "sun pitäis kokeilla".

Mitäs kerrot ongelmistasi heille, he haluavat vain auttaa. Kokeile itse olla hiljaa.

Vierailija
27/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu..

Tuntomerkit: lakoninen puhetyyli, tasapaksu äänensävy. Pitää pitkiä luentoja kuinka asia ihan oikeasti on. Vaikka juttelisin ihan arkipäiväisistä asioista. Tulen hulluksi!!

Eikös nämä ole autismin kirjon oireita kaikki? Suhtaudu häneen oireyhtymästä kärsivänä henkilönä.

Mutta kyllähän se kysyy kärsivällisyyttä.

Vierailija
28/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelipiteet ja tositieto ovat kaksi eri asiaa. Mutta sekin pitää oivaltaa...

Vierailija
29/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu..

Tuntomerkit: lakoninen puhetyyli, tasapaksu äänensävy. Pitää pitkiä luentoja kuinka asia ihan oikeasti on. Vaikka juttelisin ihan arkipäiväisistä asioista. Tulen hulluksi!!

Eikös nämä ole autismin kirjon oireita kaikki? Suhtaudu häneen oireyhtymästä kärsivänä henkilönä.

Mutta kyllähän se kysyy kärsivällisyyttä.

Voi olla, mutta pahimmat besserwisserit on narsistisia.

Vierailija
30/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen huvittava ihmisryhmä on ns. ylittäjät. Eli mitä tahansa sanotkin, toinen aina ylittää sanomasi. Jos sanot, että olit viikon ikävässä flunssassa, niin toinen kertoo olleensa kaksi viikkoa keuhkokuumeessa joka oli vielä ikävämpi. Jos teit kahden tunnin kävelylenkin metsässä viikonloppuna, niin ylittäjä oli vaeltanut viikon keskellä erämaata. Jos sait tonnin mätkyt, niin ylittäjä on varmasti joskus saanut kolmen tonnin vastaavat.

Yhteistä näille kahdelle ihmisryhmälle on se, että heidän täytyy saada se viimeinen sana.  

Vierailija
31/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIelipiteet ja tositieto ovat kaksi eri asiaa. Mutta sekin pitää oivaltaa...

Jaha! Ja kaikentietäjä ilmoittautui tännekin. Mikä ihme!

Vierailija
32/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen huvittava ihmisryhmä on ns. ylittäjät. Eli mitä tahansa sanotkin, toinen aina ylittää sanomasi. Jos sanot, että olit viikon ikävässä flunssassa, niin toinen kertoo olleensa kaksi viikkoa keuhkokuumeessa joka oli vielä ikävämpi. Jos teit kahden tunnin kävelylenkin metsässä viikonloppuna, niin ylittäjä oli vaeltanut viikon keskellä erämaata. Jos sait tonnin mätkyt, niin ylittäjä on varmasti joskus saanut kolmen tonnin vastaavat.

Yhteistä näille kahdelle ihmisryhmälle on se, että heidän täytyy saada se viimeinen sana.  

Vielä huvittavampi ihmisryhmä on ns. sivuuttajat.

Vierailija
33/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis omasta mielestään nimenomaan! Tietää jopa minun parisuhteen ja perhetilanteen aina paremmin kuin minä. Jos pohdin ääneen jotain asiaa tai jokin juttu on vasta suunnitteluntasolla, niin kiiruhtaa heti kertomaan painavaa faktaa ja osoittaa käytöksellään sen, että minä olen ihan täysi idiootti enkä tiedä mistään mitään.

Olen lopettanut nyt juttelemassa mitään tämmöistä small talkia, koska en kertakaikkiaan kestä sitä neuvomisen määrää. Haluaisin vain pallotella ideoita ja jonkun joka kuuntelee eikä heti tuputa omaa laajaa tietämystään kyseisestä asiasta.

Ymmärtääköhän kukaan tästä mitään?

-ap

Mistä tiedät että hän kertoo painavaa faktaa? Ehkä hän kertoo vain oman mielipiteensä. Itse olen ratkaisukeskeinen ihminen, ja jos joku valittelee jotain asiaa elämässään, ehdotan mitä minusta siinä tilanteessa kannattaisi tehdä. En ymmärrä miksi vatvoa ja pallotella asioita jotka voisi ratkaista.

Vierailija
34/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ja kierrän kaukaa nämä bessewisserit.

Kerran oli työkaverina ja itkin ilosta, kun pääsin eroon.

Vierailija
35/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Mulla on autismia enkä voi välillä hillitä itseäni, kun saan fyysistä pahoinvointia siitä, että joku kertoo asioista ihan väärää tietoa ja pakko on korjata. Myönnän, että olen luennoitsija, mutta ihan oikeasti myös tiedän todella paljon asioita.

Tällaisia autisteja on paljon. Heidän ongelmansa on se, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat hyvin vajavaiset. Toisin sanoen, he eivät ymmärrä missä kohtaa heidän "tietojaan" tarvitaan ja missä ei. Eivätkä havainnoi miten toiset ääneen viisasteluun reagoivat. Eivät osaa erottaa tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa, vaan tuhlaavat muiden aikaa luennoiden epäolennaisuuksista. Ensimmäisen vuoden opiskelija saattaa luennoida alan professorille, ymmärtämättä että sille on syynsä, miksi jotain asiaa ei käsitellä juuri tässä yhteydessä juurta jaksaen.

Vaikka autisteissa on ihmisiä, joilla on hyvät tiedot, en ole vielä törmännyt sellaiseen, joka oikeasti olisi aina oikeassa. Tieto on heillä usein kaavamaista, ei luovaa. Ja kuten kaikilla, rajallista, mitä autisti ei itse usein hahmota.

Joten suosittelen oman itsesi vuoksi, että pohdit asiaa itseksesi ja otat osaa keskusteluun jos sinulta kysytään. Usein sellainen ihminen jolla on hyvät tiedot tunnistetaan kyllä, ja häneltä myös tarvittaessa kysytään.

Vierailija
36/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kälyni on just tuollainen.

Jos sanon, että melkein kuolin, niin hänpä sanoo, että kuoli ihan oikeasti😅

Kun kerroin taannoin sairastuneeni syöpään, niin hänellä oli kymmenen pahempaa diagnoosia luettelossaan.

Karttelen häntä mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
37/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä mitä odotat tältä henkilöltä. Sinä haluat siis puhua asioistasi, parisuhteestasi ja perheestäsi hänelle, mutta hänen pitäisi vain kuunnella sinun jaaritteluasi ilman että hän saa sanoa mielipiteensä?

Vierailija
38/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollainen kaikkitietävä. Olen yrittänyt päästä eroon bessenwisseröinnistä, eli pyrin olemaan mahdollisimman paljon hiljaa (tämä ei päde nimettömään nettikirjoitteluun, jolloin annan itselleni luvan päästä vauhtiin). Päätä särkee väärät faktat, joskus kipu on oikeasti ihan fyysistä.

Kyllä, olen lievästi autistinen, ja olen mitattuna tavanomaista älykkäämpi. Sosiaalisesti olen kömpelö, mutta osaan peittää sen näppärästi, koska tottakai älykkäänä olentona osaan sopeutua ja osaan matkia muiden toimintaa.

Työni vuoksi kuitenkin olen joutunut selvittämään "kaikesta kaiken", ja vaikka minulla on kotona lauma teinejä, niin he edelleen ovat sitä mieltä, että äiti tietää kaiken (sosiaaliset tilanteet ovat poikkeus).

Vierailija
39/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis omasta mielestään nimenomaan! Tietää jopa minun parisuhteen ja perhetilanteen aina paremmin kuin minä. Jos pohdin ääneen jotain asiaa tai jokin juttu on vasta suunnitteluntasolla, niin kiiruhtaa heti kertomaan painavaa faktaa ja osoittaa käytöksellään sen, että minä olen ihan täysi idiootti enkä tiedä mistään mitään.

Olen lopettanut nyt juttelemassa mitään tämmöistä small talkia, koska en kertakaikkiaan kestä sitä neuvomisen määrää. Haluaisin vain pallotella ideoita ja jonkun joka kuuntelee eikä heti tuputa omaa laajaa tietämystään kyseisestä asiasta.

Ymmärtääköhän kukaan tästä mitään?

-ap

Mistä tiedät että hän kertoo painavaa faktaa? Ehkä hän kertoo vain oman mielipiteensä. Itse olen ratkaisukeskeinen ihminen, ja jos joku valittelee jotain asiaa elämässään, ehdotan mitä minusta siinä tilanteessa kannattaisi tehdä. En ymmärrä miksi vatvoa ja pallotella asioita jotka voisi ratkaista.

Vatvomisella ja pallottelulla on toinen funktio kuin suoraviivaisen ratkaisun hakeminen. Se täyttää ihmisen sosiaalista tarvetta tulla kuulluksi ja hyväksytyksi omien tunteidensa ja pettymystensä kanssa. Siinä prosessi on päämäärä.

Vierailija
40/102 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat usein narsisteja.