Ihmistyyppi joka tietää kaikesta kaiken, oletko törmännyt?
Miten tämmöisen kanssa pystyy tulemaan toimeen? Kun kuitenkin päivittäin lähestulkoon ollaan tekemisissä.
Nimim. verisuoni päästä pullistuu ja kohta kuuluu naps
Kommentit (102)
Toinen näkökulma tähän aiheeseen. Seuraan paljon uutisia, ajankohtaisohjelmia, luen lehtiä ja kirjoja, olen aktiivinen ja kiinnostunut monista ilmiöistä ja asioista, katson dokumentteja ja kuuntelen podcasteja jne. Tieto tarttuu minuun helposti, olen utelias. Olen kokeillut erilaisia uusia ruokia, harrastuksia, käyn siellä missä tapahtuu. En ole täydellinen, kyllä minullakin on puutteita yleistiedossa, mutta harvoin kohtaan tilanteen, jossa en tiedä aiheesta pintaa syvemmältä. Ellei puhuta tietyn alan spesifistä aiheesta.
Törmään usein siihen, miten vähäistä muiden ihmisten yleistieto on. Joudun usein tilanteeseen, jossa joko täytyy teeskennellä, ettei tiedä aiheesta, ettei ärsyttäisi, tai joutuu toteamaan jatkuvasti "kyllä, tiedän ja jne.". Moni alkaa selittää minulle hyvin perusasioita aivan uutena ja ihmeellisenä tietona. Kun he huomaavat, ettei tämä ole minulle uutta, he ärsyyntyvät ja pitävat selän takana varmasti besser wisserinä.
Yksi ihmistyyppi ovat nämä, jotka selittävät aivan perusasioita, ikään kuin kuulija olisi pudonnut avaruudesta, eikä oikein ymmärrä maailman menosta mitään.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Narsisteilla on kova tarve pätemiseen. Usein puhuvat ihan puuta heinää. Tähtäävät siihen että toinen tuntisi itsensä tyhmäksi ja huonoksi.
Nämä ovat työpaikoilla niitä tyyppejä, joiden mielestä koko lafka menee konkkaan sinä aikana, kun he ovat kesiksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. Mulla on autismia enkä voi välillä hillitä itseäni, kun saan fyysistä pahoinvointia siitä, että joku kertoo asioista ihan väärää tietoa ja pakko on korjata. Myönnän, että olen luennoitsija, mutta ihan oikeasti myös tiedän todella paljon asioita.
Tällaisia autisteja on paljon. Heidän ongelmansa on se, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat hyvin vajavaiset. Toisin sanoen, he eivät ymmärrä missä kohtaa heidän "tietojaan" tarvitaan ja missä ei. Eivätkä havainnoi miten toiset ääneen viisasteluun reagoivat. Eivät osaa erottaa tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa, vaan tuhlaavat muiden aikaa luennoiden epäolennaisuuksista. Ensimmäisen vuoden opiskelija saattaa luennoida alan professorille, ymmärtämättä että sille on syynsä, miksi jotain asiaa ei käsitellä juuri tässä yhteydessä juurta jaksaen.
Vaikka autisteissa on ihmisiä, joilla on hyvät tiedot, en ole vielä törmännyt sellaiseen, joka oikeasti olisi aina oikeassa. Tieto on heillä usein kaavamaista, ei luovaa. Ja kuten kaikilla, rajallista, mitä autisti ei itse usein hahmota.
Joten suosittelen oman itsesi vuoksi, että pohdit asiaa itseksesi ja otat osaa keskusteluun jos sinulta kysytään. Usein sellainen ihminen jolla on hyvät tiedot tunnistetaan kyllä, ja häneltä myös tarvittaessa kysytään.
Et tunnista heitä autisteiksi, koska he ovat oppineet toimimaan "oikein" sosiaalisesti, ja pidättäytyvät luennoimasta. Autisti voi olla hyvinkin luova, kun hän pääsee vauhtiin. Autisti voi olla hyvinkin tarkka lukemaan vastapuolen reaktioita ja osaa muokata omaa toimintaansa sen mukaiseksi.
Autismi esiintyy hyvin monessa muodossa, ja hyvin eri tasoisena.
Usko pois, kyllä tunnistan.
Kerrostalo voi mennä konkurssiin. Kaikki menettävät asuntonsa ja asuntovelka jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. Mulla on autismia enkä voi välillä hillitä itseäni, kun saan fyysistä pahoinvointia siitä, että joku kertoo asioista ihan väärää tietoa ja pakko on korjata. Myönnän, että olen luennoitsija, mutta ihan oikeasti myös tiedän todella paljon asioita.
Tällaisia autisteja on paljon. Heidän ongelmansa on se, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat hyvin vajavaiset. Toisin sanoen, he eivät ymmärrä missä kohtaa heidän "tietojaan" tarvitaan ja missä ei. Eivätkä havainnoi miten toiset ääneen viisasteluun reagoivat. Eivät osaa erottaa tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa, vaan tuhlaavat muiden aikaa luennoiden epäolennaisuuksista. Ensimmäisen vuoden opiskelija saattaa luennoida alan professorille, ymmärtämättä että sille on syynsä, miksi jotain asiaa ei käsitellä juuri tässä yhteydessä juurta jaksaen.
Vaikka autisteissa on ihmisiä, joilla on hyvät tiedot, en ole vielä törmännyt sellaiseen, joka oikeasti olisi aina oikeassa. Tieto on heillä usein kaavamaista, ei luovaa. Ja kuten kaikilla, rajallista, mitä autisti ei itse usein hahmota.
Joten suosittelen oman itsesi vuoksi, että pohdit asiaa itseksesi ja otat osaa keskusteluun jos sinulta kysytään. Usein sellainen ihminen jolla on hyvät tiedot tunnistetaan kyllä, ja häneltä myös tarvittaessa kysytään.
Reagointi ärsykkeeseen, esim. väärään tietoon tai informaatioon, on temperamenttikysymys, eikä liity millään tavoin autismiin tai sosiaalisiin taitoihin. Jos minulle sanotaan jotain aivan hölmöä, niin ei-autistina, mutta riittävän temperanttisena ihmisenä huomautan, että asia ei ole näin.
Ja sitten kerron toki miten asiat ovat. Ihmiset eivät halua kokea olevansa tyhmiä, niin tämän vuoksi ei toki kannattaisi olla korjaamassa jatkuvalla syötöllä virheitä, mutta minkäs teet, sillä temperamenttia on vaikea käytännössä hallita.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen kaikkitietävä. Olen yrittänyt päästä eroon bessenwisseröinnistä, eli pyrin olemaan mahdollisimman paljon hiljaa (tämä ei päde nimettömään nettikirjoitteluun, jolloin annan itselleni luvan päästä vauhtiin). Päätä särkee väärät faktat, joskus kipu on oikeasti ihan fyysistä.
Kyllä, olen lievästi autistinen, ja olen mitattuna tavanomaista älykkäämpi. Sosiaalisesti olen kömpelö, mutta osaan peittää sen näppärästi, koska tottakai älykkäänä olentona osaan sopeutua ja osaan matkia muiden toimintaa.
Työni vuoksi kuitenkin olen joutunut selvittämään "kaikesta kaiken", ja vaikka minulla on kotona lauma teinejä, niin he edelleen ovat sitä mieltä, että äiti tietää kaiken (sosiaaliset tilanteet ovat poikkeus).
Lievennä kaikkitietävyyttäsi aloittamalla lauseesi pehmentävillä "minun mielestäni" asia on niin ja niin... Et kuitenkaan tiedä kaikkea.
Koska olet noin hyvässä (?) asemassa suhteessa perheesi teineihin, opetathan heille siivouksen, pyykinpesun, ruuanlaiton ja rahan käytön hyödylliset niksit. Arjen taidot ovat paras tieto ja perintö, jonka voit heille jättää.
Putkiremontti on pakko tehdä
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma tähän aiheeseen. Seuraan paljon uutisia, ajankohtaisohjelmia, luen lehtiä ja kirjoja, olen aktiivinen ja kiinnostunut monista ilmiöistä ja asioista, katson dokumentteja ja kuuntelen podcasteja jne. Tieto tarttuu minuun helposti, olen utelias. Olen kokeillut erilaisia uusia ruokia, harrastuksia, käyn siellä missä tapahtuu. En ole täydellinen, kyllä minullakin on puutteita yleistiedossa, mutta harvoin kohtaan tilanteen, jossa en tiedä aiheesta pintaa syvemmältä. Ellei puhuta tietyn alan spesifistä aiheesta.
Törmään usein siihen, miten vähäistä muiden ihmisten yleistieto on. Joudun usein tilanteeseen, jossa joko täytyy teeskennellä, ettei tiedä aiheesta, ettei ärsyttäisi, tai joutuu toteamaan jatkuvasti "kyllä, tiedän ja jne.". Moni alkaa selittää minulle hyvin perusasioita aivan uutena ja ihmeellisenä tietona. Kun he huomaavat, ettei tämä ole minulle uutta, he ärsyyntyvät ja pitävat selän takana varmasti besser wisserinä.
Yksi ihmistyyppi ovat nämä, jotka selittävät aivan perusasioita, ikään kuin kuulija olisi pudonnut avaruudesta, eikä oikein ymmärrä maailman menosta mitään.
Juuri tämä! Välillä sitä ihmettelee miten vähäistä monen yleistieto on. Sitten kun joku alkaa selittää uutena asiana jotain jonka itse jo tietää ja tiedänkin toista enemmän jostain asiasta, hän ärsyyntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen huvittava ihmisryhmä on ns. ylittäjät. Eli mitä tahansa sanotkin, toinen aina ylittää sanomasi. Jos sanot, että olit viikon ikävässä flunssassa, niin toinen kertoo olleensa kaksi viikkoa keuhkokuumeessa joka oli vielä ikävämpi. Jos teit kahden tunnin kävelylenkin metsässä viikonloppuna, niin ylittäjä oli vaeltanut viikon keskellä erämaata. Jos sait tonnin mätkyt, niin ylittäjä on varmasti joskus saanut kolmen tonnin vastaavat.
Yhteistä näille kahdelle ihmisryhmälle on se, että heidän täytyy saada se viimeinen sana.
Vielä huvittavampi ihmisryhmä on ns. sivuuttajat.
Millaisia ovat sivuuttajat?
Minulla on nyt parempaa tekemistä kuin vastata sinun kysymyksiin.
Tässähän se vastaus tulikin. Avataan vielä sen verran, että sivuuttajan pitää päästä ääneen vaikka ei osaa sanoa tai ymmärrä mistään mitään ja siksi väistää keskustelun tuolla tavalla. Pääsääntöisesti aina joku pullea blondi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin tietämättömiä.
Minä olen sellainen. En nyt ihan kaikkea tiedä, mutta sen verran paljon, että ihmisiä ärsyttää. Joku tulee kertomaan minulle innoissaan jotain "uutta tietoa" ja pettyvät kun asia on minulle jo tuttu. No sori. En voi sille mitään jos aivoni imevät tietoa tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin tietämättömiä.
Katso näitä, missä amerikkalaisilta kysytään aivan perusasioita. Tulee itku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reagointi ärsykkeeseen, esim. väärään tietoon tai informaatioon, on temperamenttikysymys, eikä liity millään tavoin autismiin tai sosiaalisiin taitoihin. Jos minulle sanotaan jotain aivan hölmöä, niin ei-autistina, mutta riittävän temperanttisena ihmisenä huomautan, että asia ei ole näin.
Ja sitten kerron toki miten asiat ovat. Ihmiset eivät halua kokea olevansa tyhmiä, niin tämän vuoksi ei toki kannattaisi olla korjaamassa jatkuvalla syötöllä virheitä, mutta minkäs teet, sillä temperamenttia on vaikea käytännössä hallita.
Tutkaile vähän noita autismin kirjon oirekuvauksia, niin saatat huomata että juuri tuo ominaisuus liittyy usein autismiin.
Koska autismi on hyvin laaja "kirjo", siihen liittyy paljon oireita joita toisilla on ja toisilla ei. Yhteistä niille on, että poikkeavat normista, minkä vuoksi niitä oireiksi kutsutaan.
Ei autismi ole mikään kunniamerkki, vaikka monet haluavat ajatella itseään väärinymmärrettyinä asperger-neroina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, autismia ei kai saa sanoa sairaudeksi, mutta on se ihan syystä tunnistettu omaksi oireyhtymäkseen. Se tekee omasta ja muiden elämästä hankalaa, ja siksi on syytä opetella erikseen tiettyjä taitoja, että elämä muiden ihmisten kanssa olisi sujuvaa. Yksi näistä on, että osaa olla tietyissä tilanteissa hiljaa.
Tämä ei koske kyllä pelkästään autisteja. Aika monen muunkin kälättäjän kannattaisi joskus olla hiljaa.
Ihan hyvin, vaikka välillä vähän raskasta. Kyseessä kuitenkin erittäin hyväsydäminen ihminen, joka on aina valmis auttamaan kaikessa ja niin pois päin, joten saa "kaikkitietävyyttään" paljon anteeksi, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ainoa missä minulla meinaa mennä hermo, on kun "tietää" (=yleensä on ihan väärässä) myös kaiken aihepiiristä, jonka osalta olen koulutukseni ja työni puolesta asiantuntija ja aivan 100% varmasti tiedän paremmin ja alkaa vielä tinkaamaan asiasta kanssani, vaikka sen nyt pitäisi olla päivän selvää että minä yksinkertaisesti TIEDÄN tämän vuosien koulutuksen ja käytännön kokemuksen kautta ja se mitä joskus jostain netistä luit oli joko väärin tai ymmärsit väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neanderthalensis kirjoitti:
No minä olen ositain besserwiser. Vaimoke saa hepulin, kun arvostelen hänen katsomiaan populistisia Egypti-juttuja. Vaimo ei edes tienyt Ptolemaiosten olevan Kreikka-Makedonia taustaa. *bseerwiseroi!*
Voisit ehkä pyytää vaimokkeen apua oikeinkirjoituksessa, ennen kuin lähetät tänne kirjoitusharjoitelmiasi.
Jaha! Ja kaikentietäjä ilmoittautuu jälleen!
Ärsyttää tuommoinen "vaimokkeen" ohjelmavalintojen lyttääjä. Mitähän muuta vähättelyä se vaimoke-parka joutuu sietämään.
Ap, tulet älykkäiden ihmisten kanssa toimeen niin, että et yritä päteä heille. Älä totea itsestäänselvyyksiä, yritä määräillä heitä kovistelemalla tai lyttää toisia. Jos haluat keskustella itsestäänselvistä asioista heidän kanssaan, kokeile ottaa erilainen lähestymistapa. Kysy kysymyksiä, pohdi ääneen, luo keskustelua. Esitä faktoina vaan sellaiset asiat, joista olet 100% varma. Ja hyödynnä vastapuolen suurta tietovarantoa uuden oppimiseen.
Rahoitusvastike/yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html