MTV: Sähköautojen eliniästä tehtiin huolestuttava havainto - lyhyempi kuin polttomoottoriautoilla
"Vuosina 2013-2022 rekisteröidyistä polttomoottoriautoista käytöstä on poistunut 5,2 prosenttia. Samassa ajassa 6,6 prosenttia sähköautoista on siirtynyt ajasta ikuisuuteen."
Lyhyempi elinikä tarkoittaa mm. suuremmat valmistuspäästöt/käyttövuosi. Erityisesti akun osalta joka melko saastuttava valmistaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-eliniasta-tehtiin-huol…
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Hys hys nyt tästä asiasta! Sähköautot pelastavat maailman!
Ei saa edes ajatella, saati puhua, mitään muuta.
Vihreillä on tuota muutosintoa muttei laskutaitoa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä merkitystä jos auton akku on finaalissa siinä vaiheessa kun autolla ajettu 300 000 km?
Ei varmaankaan sähköauton kanssa, mutta ainakin itselleni on, koska nykyisellä VW dieselillä on vasta 330 000 km mittarissa eikä ole vielä juuri miksikään mennyt. Iskarit ehkä vähän lötköt. Sitäpaisi kun uusia autoja ei enää ole aikoihin ruostesuojattu niin pellit on puhki jo muutenkin aika nuorena.
Kun alkaa 400 000 lähestymään niin siinä alkaa starttailemaan autolla ns. toinen kierros eli uusiksi menee nopealla tahdilla suurin piirtein kaikki paitsi kilvet. Rahaa palaa mutta siitä kun selviää niin sitten on taas toinen mokoma edessä, jos vain kori kestää. Ei ole sattumaa että taksikuskit tykkäävät vaihtaa uuteen siinä 300 000 kieppeillä.
Kannattaa lukea se alkuperäinen artikkeli, siinä sanotaan...
"Yhdysvalloissa vuosina 20132022 rekisteröidyistä lähes 2,3 miljoonasta sähköautosta noin 6,6 % on kuitenkin poistunut kalustosta, kun taas noin 5,2 % muista ajoneuvotyypeistä on poistunut kalustosta samana ajanjaksona, tutkimus totesi.
Tutkimus ei viittaa siihen, miksi sähköautot poistuvat laivastosta nopeammin, mutta se ei todennäköisesti johdu akun heikkenemisestä tai kestävyydestä. Käytettyjen sähköautojen akkujen kuntoraportteja myyvän Recurrentin äskettäin tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että vain 1,5 % 15 000 sähköautosta tarvitsi paketin vaihtoa huonontumisen vuoksi. Joten akun heikkeneminen ei todennäköisesti haittaa sähköautoasi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli yli 25% suurempi osuus sähköautoista poistuu liikenteestä pikatahtia verrattuna polttomoottoriin?
27% enemmän sähköautoja Se siitä ekologisuudesta.
No, itse kosken sähköautoon vasta, kun uusi akkuteknologia saadaan ulos. Nykyinen on ympäristöä kuormittaja ja kertakäyttöiseksi todella kallis vaihtaa.
2013-2022 rekisteröidyistä sähköautoista 1,4 prosenttiyksikköä enemmän poistui muonavahvuudesta verrattuna muihin käyttövoimiin ja siitä seuraa ... 27% lisäys ... millä perusteella?
1,4 prosenttiYKSIKKÖÄ, mutta prosenteiss se tarkoita 27% eroa.
Esimerkiksi. Annella asuntolainan korko muuttui 1,2% 3,6 prosenttiin. Ero prosenttiyksiköissä on 2,4%, mutta ero prosenteissa on 200%.
Vierailija kirjoitti:
Teslan akkukorjausta edullisesti:
Yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen vanhaan akkuun on aika turhaa touhua kun hetken päästä pitää olla vaihtamassa seuraavaa. Edes Tesla itse ei enää vaihda yksittäisiä moduuleita vanhaan akkuun.
Niin nyt kai polttiksilla ajetaan joku 20 vuotta. Ehkä kaikkien kannalta parempi jos autokanta nuorenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tosiaan oli voitto polttomoottoreille kun EU perui kiellon, kuka haluaisi sähköauton kun nopeasti tankattava plttis saatavilla, kulkekoon vaikka synteettisillä.
Matematiikka, fysiikka ja taloustiede kertoo miksi mitään synteettistä polttoainetta ei tule yleiseen käyttöön.
Ja vetyautohan on sitten sähköauto.Ja ihmiset kyllä kertoo, miksi kylmään harvaan asuttuun pohjolaan ei kallista sähköautoa tule. Siihen ei tarvitse enempää matikkaa.
Ei tule? Vuodenvaihteessa niitä oli 44 889 helmikuun lopussa 49 450.
https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehi…
Sähköautoja siis vain 1,8 % henkilöautojen määrästä. Edes kaikki firmat eikä varakkaat ole niitä hankkineet.
Mitä luulet , siirtyykö loput 98,2 % autojen omistajista sähköautoon?
Vastauksia ei tullut. Alapeukkua tarjottiin kyllä, kiitos siitä.
Niin kysytään uudelleen, 98,2% autoista ei ole sähköautoja. Kuka todella uskoo, että sähköauto olisi koskaan enemmistönä Suomen maanteillä?
Vierailija kirjoitti:
Niin nyt kai polttiksilla ajetaan joku 20 vuotta. Ehkä kaikkien kannalta parempi jos autokanta nuorenisi.
Miksi?
Miksi minun pitäisi vaihtaa hyvin toimiva tuttu turvallinen autoni?
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen vanhaan akkuun on aika turhaa touhua kun hetken päästä pitää olla vaihtamassa seuraavaa. Edes Tesla itse ei enää vaihda yksittäisiä moduuleita vanhaan akkuun.
Esim.Teslan autojen akut on tehty kertakäyttöisiksi. Niitä ei voi huoltaa kautta purkaa järkevään hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sama kuin vaihtaisi vain yhden patteri kaukosäätimeen tms, jossa niitä on useampi. Ei toimi tai ainakin taas on toisen patterin vaihto edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sama kuin vaihtaisi vain yhden patteri kaukosäätimeen tms, jossa niitä on useampi. Ei toimi tai ainakin taas on toisen patterin vaihto edessä.
No jos ei tekniikasta mitään ymmärrä niin varmasti sitten juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajovalopolttimoista tuttu, pian menee se vasen valo kun on oikean puolen polttimon vaihtanut. Oppinut vaihtaa molemmat kerralla.
Akuissa sama, kennostot alkaa paukkua peräjälkeensä.
Kuolemanloukkuja ovat nämä sähköautot huonon paloturvallisuutensa vuoksi. Nyt kestävyydestäkin ilmenee huolestuttavia tietoja. Olen tuossa katsellut, kun naapuri lataa sähköautoaan joka yö parkkipaikan latauspisteestä. Ei taida hirveän pitkään yhdellä latauksella ajella. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä merkitystä jos auton akku on finaalissa siinä vaiheessa kun autolla ajettu 300 000 km?
Ei varmaankaan sähköauton kanssa, mutta ainakin itselleni on, koska nykyisellä VW dieselillä on vasta 330 000 km mittarissa eikä ole vielä juuri miksikään mennyt. Iskarit ehkä vähän lötköt. Sitäpaisi kun uusia autoja ei enää ole aikoihin ruostesuojattu niin pellit on puhki jo muutenkin aika nuorena.
Kun alkaa 400 000 lähestymään niin siinä alkaa starttailemaan autolla ns. toinen kierros eli uusiksi menee nopealla tahdilla suurin piirtein kaikki paitsi kilvet. Rahaa palaa mutta siitä kun selviää niin sitten on taas toinen mokoma edessä, jos vain kori kestää. Ei ole sattumaa että taksikuskit tykkäävät vaihtaa uuteen siinä 300 000 kieppeillä.
Näinhän Vajaa 400tkm on dieselille juuri tuosta syystä aika tyypillinen paalausikä. Bensat toki menee paaliin yleensä jo alle 300tkm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslan akut ilmeisesti valetaan nykyään kauttaaltaan muoviin, eikä yksittäisiä moduuleita voida vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajelen edelleen diesel corollalla 07. Mittarissa nyt 480 000 km.
ja ei mitään ongelmia. ei lainanhoitokuluja, ei kaskoa. ja jos hajoaa voin ostaa uuden käteisellä.
Aika halpaa kyytiä. kuluttaakin vain noin alle 4 l /100km.
Aika paljon jää rahaa muuhun :)
Ajattele miten kovasti suurten osamaksulaskujen kanssa ja autonsa arvoa menettävä tesla-omistaja on kateellinen sinulle. Hän puhisee kiukusta. Ja pian kommentoi ja haukkuu sinuan autoasi ja valintaasi.
Odota. ;)
Auto jolla ajetaan joku kolmekymmentä vuotta ei ole normaali. Ei se ole enää turvallinenkaan. Auton pitäisi olla kuin joku kännykkä. 5v ja sen jälkeen se pitäisi kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslan akut ilmeisesti valetaan nykyään kauttaaltaan muoviin, eikä yksittäisiä moduuleita voida vaihtaa.
Kertakayttökulttuuria. Kuin vihersiirtymä-käsikirjasta.
Iphone- loi mallia, mutta Applen tuotteet ovat laadukkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä ajattelit että tämä olis niinkun Teslan idea? Että autolla ajetaan sata vuotta aina vaan akku vaihtamalla? Perus elektroniikkaahan se on. Maksimissaan 8v mitä takuu on, niin sillä kuuluu ihmisen ajaa. Sitten akkumateriaalit kierrätetään ja ostetaan uusi Tesla.
Itse ajelen edelleen diesel corollalla 07. Mittarissa nyt 480 000 km.
ja ei mitään ongelmia. ei lainanhoitokuluja, ei kaskoa. ja jos hajoaa voin ostaa uuden käteisellä.
Aika halpaa kyytiä. kuluttaakin vain noin alle 4 l /100km.
Aika paljon jää rahaa muuhun :)