Kertokaa HR:n pahimmat mokat
Miten ovat onnistuneet pilaamaan työilmapiirin, luottamuksen, avoimuuden tai järjestäneet tohkeissaan muuta kivaa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Olen aina jotenkin luullut että henkilöstöjohtajat ovat sosiaalisilta taidoiltaan kyvykkäitä, psykologiaa ja eri persoonallisuuksia ymmärtäviä koulutettuja empatiakykyisiä ihmisiä.
Olen toisessa isossa firmassa peräkkäin törmännyt tämän ammattikunnan edustajiin (naisia) jotka ovat oikein nat...ityyppisiä kovia, häikäilemättömiä ja kylmiä johtajia.
Tämä nykyinen yrittää edes esittää lempeää ja empaattista mutta hänestä huokuu takakireys ja kylmyys.
Hän puhuu paljon miten meillä kohdellaan työntekijöitä oikeudenmukaisesti, kunnioittavasti ja asiallisesti, mutta itse on käyttäytynyt toisin, tämä koettu kahdenkeskeisissä tilanteissa jossa käyttäytyy todella epäammattimaisesti, on hyvin puolueellinen ja ennakkoasenteinen.
Hän paljasti todellisen luonteensa.
Tosin hänestä huokuu jo silminnähden ulospäin työhön tympääntyneisyys ja väsyneisyys. Hän ei tajua että me näemme hänen lävitseen.
Juuri näin, minäkin luulin, että HR:ssä pitää olla sosiaalisia taitoja, mutta jouduttuani sairauden vuoksi heidän kanssaan tekemisiin täytyy sanoa, että vihaan sitä porukkaa. Toimivat todella epäammattimaisesti, kuin olisivat yläasteen kiusaajaporukka. Puhuvat tosi paljon johdon kanssa selän takana ja viis veisaavat laeista ja ohjeista.
Esim. kasvatustiede? Harvoin heille puhutaan konkreettisempaa kuin elinikäistä oppimista tms.
Sitten työpaikoilla heiltä voi puuttua substanssiosaamista työpaikan alaan, jolloin hankalaa olisi auttaa rekrytoinnissa tai henkilöstön arvioinnissa.
Jotkut voivat myös kiinnittää huomiota työnimikkeisiin, vaikka työntekijällä olisi kuinka paljon osaamista joltain alalta. Jos nimike ei ole korkea, joko tavallaan samoin kuin HR-ihmisellä rajatun HR-uran jälkeen tai toisin kuin HR-ihmisellä, joka on puutteesta huolimatta ylennyt vuosien myötä omalla sarallaan, voi HR-henkilö suhtautua työntekijään alentuvasti. Täysin ohittaen faktan, että työntekijä sentään on työskennellyt jonkun alan sisältöjen tai monipuolisten töiden parissa.