Työ"kaveri" kysyy "onko kaikki hyvin"?
Ihmettelin kyllä, että lounastauolla isossa pöydässä kysyy siinä kaikkien keskellä, kypsyneellä äänensävyllä: onko Jatalla (nimi muutettu) kaikki hyvin. Hölmistyin ja kaikki jotenkin siinä havahtui katsomaan mua ja sanoin, että joo, miksi? Kuulemma olen vaan alakuloisen oloinen tänään.
Tätä tyyppiä ei ole kiinnostanut sanaakaan minulle sanoa tyyliin moneen kuukauteen ja nyt sitten hän siinä kaikkien keskellä on kiinnostunut, miten minulla menee. Käsittääkseni olin ihan normaali koko päivän ja tämä ei ollut mikään "huono päivä".
Satuilin sitten, että olen sit varmaan nukkunut huonosti tms. Enkä yhtään tajunnut, mistä moinen kysymys kumpuaa.
Mitäs te muut meinaatte, jos teiltä tuollaista kysytään?
Kommentit (51)
Ajattelen, että olen sitten varmaan näyttänyt alakuloiselta. En sen enempää jää asiaa pohtimaan.
Miksiköhän tosiaan inhoan näitä "kaikki joukolla yhtä jalkaa lounaalle" -pakkososiaalistamishössötyksiä? Sitten istutaan pitkässä pöydässä seuraamassa yhden show'ta ja osallistumassa tyhjään pälätykseen. Yöks.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon joskus kysynyt työkaverilta et onks kaikki hyvin, jos oon huomannut et on normaalia vaisumpi. Tuohan on välittömistä, ainakin mun kohdalla.
Keskellä isoa joukkoa lounaspöydässä? Siinäkö sen pitäisi alkaa sulle tilittämään murheitaan? Todella huonotapaista tuolla tavalla tökkiä ihmistä, joka ei selvästi itse ole puhetuulella.
Tuo yllättävä onko kaikki hyvin-kysymys on aina muutoinkin ihan hirveä. En osaa ikinä kuulostaa vakuuttavalta, kun yritän väittää, että kaikki olisi ihan hyvin. Toiset jää aina vähän epävarman oloisiksi, eivätkä näytä uskovan. Siinä sitten suputtelevat toisilleen, kun menen pois.
Kylvi muille siemenen, ettei sulla ole kaikki hyvin. Varmista selusta. Olet kiusaajan ajojahdin uhri.
Jos oikeasti välittää, kysyy kahdenkesken.
Se meinaa sitä että juoruavat susta selän takana ja joku on pahoittanut mielensä syystä, jota kukaan ei voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon joskus kysynyt työkaverilta et onks kaikki hyvin, jos oon huomannut et on normaalia vaisumpi. Tuohan on välittömistä, ainakin mun kohdalla.
Ootko säkin kysynyt kaikkien kuullen, jotta tämä alakuloiselta vaikuttanut tyyppi voi sitten kertoa ihan kaikille ne mahdollisesti henkilökohtaisetkin asiat, jotka häntä vaivaavat?
Seuraavalla kerralla vastaat, että voi anteeksi olin varmaan ajatuksissani kun
- niin odotan varaamaani hemmotteluhoitoa/upeaa matkaa/ tms
- minulla on vähän ylimääräistä rahaa ja pohdin eri sijoitusvaihtoehtoja
- hyvä ystäväni tulee viikonloppuna Ranskasta kylään ja mietin tarjoiluja
- minut on kutsuttu Välimeren risteilylle ja mietin otanko kutsun vastaan (salaperäisesti et kerro kutsun esittäjää)
- suunnittelen seuraavaa maratonia/vaellusreittiä/purjehdusta
Jne...
Muista kysyä häneltä jotain yhtä epämiellyttävää vastaavassa tilanteessa.
Multa kysyttiin, että onko kaikki hyvin, kun naamastani varmaan näki, että olin ryypännyt kuukauden putkeen. Juu ei ollut kaikki hyvin vaikka valehtelin kaiken olevan hyvin. Jospas sinunkin naamasta huokui jotain, joka sai työkaverit mietteliääksi.
Mun on vaikea ymmärtää miten tuollainen kysymys kenenkään mielestä voisi olla asiallinen tuossa tilanteessa?
Mitä siihen edes pitäisi vastata?
"Ei ole kaikki hyvin, mun äitini kuoli"
"Ei ole kaikki hyvin, olen kärsinyt pitkään uupumuksesta ja masennuksesta"
"Ei ole kaikki hyvin, sain juuri tietää että minulla on syöpä"
"Ei ole kaikki hyvin, sain viime yönä keskenmenon ja ollaan yritetty lasta nyt 6 vuotta"
"Ei ole kaikki hyvin, mulla alkoi just menkat ja maha on ihan sekaisin ja sattuu niin saatanasti"
"Ei ole kaikki hyvin, muistin just että aiheutat mulle ahdistusta"
Kuspäisen ihmisen manipulointia. Kaikkien muiden kuullen yrittää saada mielenterveyttäsi kyseenalaistettua ja sinut hämmentyneeseen mielentilaan, jolloin on helpompi jatkaa manipuloimista. Pidä siis varasi.
Ainoa oikea vastaustapa on työyhteisöissä on, että kaikki hyvin. Ei työpaikoilla kuulu avautua millään muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuspäisen ihmisen manipulointia. Kaikkien muiden kuullen yrittää saada mielenterveyttäsi kyseenalaistettua ja sinut hämmentyneeseen mielentilaan, jolloin on helpompi jatkaa manipuloimista. Pidä siis varasi.
Juuri näin. On varmaan nainen. HR?
Vierailija kirjoitti:
Tuo yllättävä onko kaikki hyvin-kysymys on aina muutoinkin ihan hirveä. En osaa ikinä kuulostaa vakuuttavalta, kun yritän väittää, että kaikki olisi ihan hyvin. Toiset jää aina vähän epävarman oloisiksi, eivätkä näytä uskovan. Siinä sitten suputtelevat toisilleen, kun menen pois.
Tuollaisilla ihmisillä on se ongelma että "kaikki liittyy aina minuun" ja jos joku on vaisu, sen on siis johduttava siitä että se inhoaa minua tms. ja tätä tunnetta ei kestetä. Eivät vaan ymmärrä että toisella on oma elämä ja omat murheet, ehkä vaan vakava perusilme. Sitten aletaan sopottaa jotain paskaa siitä ihmisestä muille passiivisaggressiivisena "vasta"hyökkäyksenä. Moni on ihan teinin tasolle jäänyt tunnetaidoiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että olen sitten varmaan näyttänyt alakuloiselta. En sen enempää jää asiaa pohtimaan.
Tämä. Ja ap tekee aloituksen...
Vierailija kirjoitti:
Taitavaa manipuloimista onkin kun kysymyksessä itsessäänhän ei ole mitään pahaa, hänhän vain "kohteliaasti kysyi onko kaikki hyvin" 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitavaa manipuloimista onkin kun kysymyksessä itsessäänhän ei ole mitään pahaa, hänhän vain "kohteliaasti kysyi onko kaikki hyvin" 🙂
Ei ole kohteliasta kysyä monen kuullen lounaspöydässä.